Mielipide: Koin syrjintää seksuaalivähemmistön jäsenenä
"Olen seksuaalivähemmistöön kuuluva seurakuntalainen. Olen aina ollut vääränlainen, ja tästä olen kärsinyt tullessani eri tavoin syrjityksi kirkossa. Töölön seurakunnan olen kuitenkin kokenut olevan suhteellisen turvallinen minulle.
Sunnuntaina 4.9. messussa ilahduin papin saarnatessa siitä, että kirkon pitää olla kaikille turvallinen, ja että ketään (kuten seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä) ei saa syrjiä. Tuli olo, että kelpaan tällaisena ja minut on huomioitu.
Järkytys oli valtava, kun saarnan jälkeen messun toinen pappi pyysi seurakuntaa konfirmaation yhteydessä yhtäkkiä rukoilemaan, että Muistakaa myös meitä pappeja, että osaisimme opettaa ja toimia siten, mikä on Jumalan mielen mukaista. Sen jälkeen hän rukouksessa puhui, miten avioliitto kuuluu miehelle ja naiselle.
Poistuin kirkosta itkien. Koen, että sekä saarnan pitänyt pappi että minä tulimme häväistyiksi ja satutetuiksi. Näköjään Töölön seurakunta ei ollutkaan minulle turvallinen paikka."
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/mielipide-koin-syrjintaa-temppeliauki…
Linkissä myös kirkkoherran vastine mielipidekirjoitukseen.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se on, Raamattu on Jumalan Sana ja sen mukaan avioliitto on miehen ja naisen välinen!
Epäilen kuiteinkin tarinaasi, koska en usko että Raamatun Sanassa pysyvä pappi saisi edes tehdä noin. Sateenkaaripapit saavat vihkiä samaa sukupuolta oleva, vastoin kirkollislakia, eikä heille tule seuraamuksia siitä. Konservatiiviset papit ajetaan nurkkaan. Rappiotila evl kirkossa.
Jos tuo on totta mitä kerroit, totean että olipa mahtavan rohkea pappi!
Raamattu on joidenkin satoja vuosia sitten eläneiden hihhulien sana.
Miksi alanuolet? Raamattu on ihmisten käsialaa.
Raamattu on kirjoitettu Pyhän Hengen vaikutuksesta, ja on Jumalan Sana!
Mistä niin päättelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se on, Raamattu on Jumalan Sana ja sen mukaan avioliitto on miehen ja naisen välinen!
Epäilen kuiteinkin tarinaasi, koska en usko että Raamatun Sanassa pysyvä pappi saisi edes tehdä noin. Sateenkaaripapit saavat vihkiä samaa sukupuolta oleva, vastoin kirkollislakia, eikä heille tule seuraamuksia siitä. Konservatiiviset papit ajetaan nurkkaan. Rappiotila evl kirkossa.
Eikä ole. Raamatusta on poistettukin osia, joten se on ihmisten oman mielensä mukaan kasaama kirja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muslimien ja ateistien epätoivoinen valhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamattu on kirjoitettu P
Lainaus ei taas toimi. Siis; muslimien ja ateistien valhe on tuo että Raamattu olisi muutettu.
Vierailija kirjoitti:
Kirkollislaki ei luuten määrittele vihittävien sukupuolta muuta kuin tämän uuden käsityksen (kahden avioliittokäsityksen malli) mukaan 🙄 Luterilaisessa kirkossa se ei ole sakramentti myöskään.
Mikä on se Raamatun kohta, joka ottaa kantaa saman sukupuolisten välisiin avioliittoihin?
Raamattu syrjii homoja sehän on selvää, mutta toisaalta kyllä ihmettelen miksi homoseksuaali ylipäätään haluaa kuulua kirkkoon. Itse ainakin etsisin suvaitsevamman uskonnon.
No, ap koki sen uudistuksen mitä tehtaillaan kirkossa, eli kirkossa vierekkäin on liberaali ja konservatiivi tulkinta.
Oletko aloittaja miettinyt koskaan, että vain jompikumpi kannanotto on oikeassa?
Toinen löytyy Raamatusta, toinen Hesarista. Kumpi löytyy kummasta?
Vierailija kirjoitti:
Minusta on täysin ymmärrettävää, että kirjoittaja oli pahoittanut mielensä tilanteessa. Kyllä valtaosa ihmisistä loukkaantuu, jos heidän arvostamansa ihminen yht'äkkiä sanallisesti hyökkää heidän identiteettiään vastaan. Kirjoittaja oli luullut löytäneensä henkisen kotinsa tuosta seurakunnasta ja sitten luulo osoittautui vääräksi. Itse olen pitänyt kristinuskon keskeisimpänä sanomana rakkautta. Rakkauteen taas ei kyllä kuulu seksuaalivähemmistöihin kuuluvien tuomitseminen. Seksuaalivähemmistöjen tuomitseminen on lähtöisin vihasta, ei rakkaudesta.
Kerro mikä on se kohta jossa on hyökätty jonkun identiteettia vastaan. Kerro myös se kohta missä tuomittiin seksuaalivähemmistöön kuuluvat. Oikeesti, kerro.
Ei Jumalan rakkaus ja armo ole sitä, että kaikki pitää suvaita.
Jokaisella on sama ihmisarvo, mutta ei se tarkoita etteikö Jumala rankaisisi synnin harjoittamisesta.
Ap, ihana että olet hakeutunut kirkkoon, Jumala rakastaa sinua - mutta miksi haluat pakottaa Hänet hyväksymään synnin harjoittamisen?
Kumpi sulle on tärkeämpi, Jumala vai seksuaalinen suuntautuminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkollislaki ei luuten määrittele vihittävien sukupuolta muuta kuin tämän uuden käsityksen (kahden avioliittokäsityksen malli) mukaan 🙄 Luterilaisessa kirkossa se ei ole sakramentti myöskään.
Olet väärässä. Raamattu, Kirkollislaki ja luterilainen tunnistus y.m määrittää nimenomaan avioliiton miehen ja naisen väliseksi. Papit ovat pappisvihkimyksessä sitoutuneet noudattamaan tämän!
Avioliitto/ naimisiinmeno ei ole sakramentti luterilaisuudessa, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa että avioliito on miehen ja naisen välinen!
Voi viddy nyt taas..Nämä homot ovat ulisemassa joka paikassa nykyään, voi voi kun miehet ovat niiiii-in syrjittyjä ja uhreja ja kaikkea..
Naisena en jaksa tuota muiden syyllistämistä joka asiasta mihin homoutta ei ole muistettu tunkea Jos ei raamatun sana kelpaa niin pysyy pois sitten.
Vierailija kirjoitti:
Raamattu syrjii homoja sehän on selvää, mutta toisaalta kyllä ihmettelen miksi homoseksuaali ylipäätään haluaa kuulua kirkkoon. Itse ainakin etsisin suvaitsevamman uskonnon.
Ei uskontoa voi etsiä ihan kun joku tavara kaupan hyllystä.
Mitä järkeä siinä edes olisi jos se ei pelasta?
Jeesus antoi synnintekijälle anteeksi, mutta samalla sanoi: "Mene, äläkä enää syntiä tee."
Jumalaa voi lähestyä aina ja istua vaikka 5 vuotta kirkonpenkissä. Mutta Jeesuksen luo tulijan on varauduttava myös syntitottumuksen karsimiseen pois, vaikka siihen menisi koko loppuikä.
Roomalaiskirjeessä kerrotaan kannustavasti uskovista homoseksuaaöeista, jotka olivat hylänneet sen harjoittamisen. Niin sen kuuluu olla 👍
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se niin ole että nyky evl kirkko syrjii nimenomaan Raamatun muuttamattomaan Sanaan uskovia jäseniä. Meitä suoranastaan savustetaan ulos kirkosta.
Vierailija kirjoitti:
Jeesus antoi synnintekijälle anteeksi, mutta samalla sanoi: "Mene, äläkä enää syntiä tee."
Jumalaa voi lähestyä aina ja istua vaikka 5 vuotta kirkonpenkissä. Mutta Jeesuksen luo tulijan on varauduttava myös syntitottumuksen karsimiseen pois, vaikka siihen menisi koko loppuikä.
Roomalaiskirjeessä kerrotaan kannustavasti uskovista homoseksuaaöeista, jotka olivat hylänneet sen harjoittamisen. Niin sen kuuluu olla 👍
Amen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelasta miltä? Kristinuskon Helvetiltä? No tietysti voi etsiä ja uskonnon valinnan kanssa luulisi ihmisen olevan huomattavasti tarkempi kuin maidon valinnan kanssa eikä ottaa vaan sitä ekaa uskontoa, jota sinulle on syntymästä asti tyrkytetty. Viisas ihminen nimenomaan pohtii ja tutkii eri uskontoja ja tutustuu avoimeisesti eri uskontojen pyhiin kirjoihin eikä hyväksy vaan sitä ekaa 'totuutta' mikä hänelle on syötetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelasta miltä? Kristinuskon Helvetiltä? No tietysti voi etsiä ja uskonnon valinnan kanssa luulisi ihmisen olevan huomattavasti tarkempi kuin maidon valinnan kanssa eikä ottaa vaan sitä ekaa uskontoa, jota sinulle on syntymästä asti tyrkytetty. Viisas ihminen nimenomaan pohtii ja tutkii eri uskontoja ja tutustuu avoimeisesti eri uskontojen pyhiin kirjoihin eikä hyväksy vaan sitä ekaa 'totuutta' mikä hänelle on syötetty.
Olin " tapakristitty", ja evl jäsen 50 vuotiaaksi asti. Reilut kolme vuotta sitten sain kriisitilanteessa ottaa uskoa vastaan. Uudestisynnyin, Jeesus tuli elämääni.
Eli, tiedän mikä on totuus.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se Raamatun kohta, joka ottaa kantaa saman sukupuolisten välisiin avioliittoihin?
////////
Lue tämä Raamatusta . Hyvin vakavaa puhetta:
Roomalaiskirjeen 1. luku, jakeet 18 - 32
Jeesus ei puhunut vain rakkaudesta, vaan myös vakavasti. Hän ei ollut mikään kailkkea sallivaa hippi. Jeesus käski tekemään parannuksen synneistä.