Rivitaloyhtiön pihatalkoot. Onko moraalinen pakko osallistua?
Hei te kaikki, jotka ette osallistu pihan haravointi- ja siivoustalkoisiin!
Miten te toppuuttelette itseänne, jotta osaatte olla hyvällä omalla tunnolla pois paikalta?
Mua ei sitten yhtään innosta tavata rivarinaapureita, joita yritän parhaani mukaan vältellä muutenkin.
Olen aikoinani osallistunut talkoisiin niin säntillisesti, mutta kun asukaskuntakin on täysin vaihtunut niin ei kiinnosta.
Maksaisin korkeampaa vastiketta kuin treffaisin naapureita. Makkaratkaan eivät innosta.
Kommentit (54)
Jos haluaa maksaa korkeata vastiketta niin kannattaa jättää kaikki talkoo työt pois.
Yleensä talkoissa suunnitellaan ja keskustellaan taloyhtiön tulevista rempoista tai vaikka kukkaistuksista.
Meillä jotkut aloittaa jo useamman tunnin etuajassa eikä tekemistä muutenkaan riitä kaikille. Yleensä näön vuoksi haravoin jotain olemattomia lehtiä sitten pari minuuttia ja näin olen osallistunut.
Ei ole pakko osallistua, mutta on tietenkin selvää, että kun tällaisia osallistumattomia alkaa olla enemmän, sitten ne vastaavat asiat on hoidettava kylmästi rahalla.
23. Luuletko, etteivät naapurisi pane tuota merkille?
Ollaan asuttu tässä neljä vuotta enkä ole kertaakaan ollut. Aina on ollut jotain muuta ihan oikeasti, niin ei ole tarvinnut keksiä tekosyitä. Vuosi sitten odottelin käsileikkausta. Sitä ennen olen ollut kuumeessa tai on ollut lapsen menoja. Tänä vuonna ollaan se viikonloppu lapsen harrastusleirillä. Ikinä ei ole kyllä kukaan mitään sanonut.
Kävelin yhden pihatalkoiden alla olevan taloyhtiön ohi tänään. Aika vittuuntuneen oloista sakkia sattui ainakin siinä kohden olemaan.
Asunto-osakeyhtiöissä, rivi- ja kerrostaloissa sekä paritaloissa ei tarvitse osallistua talkoisiin, sillä taloyhtiön kuuluu huolehtia siitä että yhteiset tilat ja piha-alueet ovat asianmukaisessa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Tee oma osuutesi edellisenä iltana, ja sano että talkoopäivänä ei sovi.
Miksi ? Mikään pakko ei ole tehdä vain sen takia ettei kaikki halua maksaa huoltoyhtiölle. Aivan sairasta tuommoinen
Vierailija kirjoitti:
23. Luuletko, etteivät naapurisi pane tuota merkille?
Mitä sitten pitäisi tehdä? Aloittaa heti aamusta, vaikka virallinen aika klo 14?? Kun ei sitä tekemistä vain ole jollei kaikki tunge istuttamaan samaa kukkaa tms.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa maksaa korkeata vastiketta niin kannattaa jättää kaikki talkoo työt pois.
Yleensä talkoissa suunnitellaan ja keskustellaan taloyhtiön tulevista rempoista tai vaikka kukkaistuksista.
Rempoista keskustellaan yhtiö kokouksessa ei talkoissa
Meillä on kerrostalossa pieni pääosin asfaltoitu piha ja huoltoyhtiö. Silti pidetään kevät- ja syystalkoot... ja eihän siellä mitään tekemistä tietenkään ole. Muodon vuoksi nojaillaan haravoihin ja pitäisi osata jutella ympäripyöreitä mukavia, mitä minä en hallitse. Kerran yritin mennä, mutta oli epämukava ja ulkopuolinen olo ja tuntui hölmöltä kököttää itsekseen uppo-outojen keskellä. Oikeita töitä voisi tehdäkin, jos niitä olisi, mutta sellainen hahmoton epämääräinen hengailu ja sosialisointi on mulle painajainen, kiusaamistausta ja sosiaalista ahdistusta. :(
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko osallistua, mutta on tietenkin selvää, että kun tällaisia osallistumattomia alkaa olla enemmän, sitten ne vastaavat asiat on hoidettava kylmästi rahalla.
Tämä. Meillä halvin tarjous aidan maalaamisesta oli 25 000€. Maalattiin aita talkoissa ja vältyttiin 1250€ ylimääräisestä vastikkeesta.
Mikä siinä muiden ihmisten kohtaamisessa on niin vaikeaa? Tää oli minulle Suomeen paluumuuttajana jonkinmoinen kulttuurishokki, ettei suomalainen ole vieläkään laskeutunut alas puusta sen verran että kykenisi normaaliin kanssakäymiseen edes naapureidensa kanssa.
Talkoomakkaroiden ostaminen on yhtiövastikkeen väärinkäyttöä. Ei hallituksella ole moiseen lupaa ilman yhtiökokouksen päätöstä.
Meidän taloyhtiössä on talkoisiin osallistuminen pakollista. Pihatalkoot alkavat aamulla yhdeksältä jolloin jokaisesta asunnosta on oltava jonkun paikalla. Taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja sitten määrää jokaiselle työtehtävän tai siivousalueen. Talkoista ei poistuta ennen kuin kaikken osuus on tehty hyväksyttävästi.
Meille sopisi oikein hyvin maksaa huoltoyhtiölle, joka taloyhtiössä muutenkin jo on. Eipä ole kukaan vielä tullut rutisemaan, että miksette osallistu. Oma piha hoidetaan, siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kerrostalossa pieni pääosin asfaltoitu piha ja huoltoyhtiö. Silti pidetään kevät- ja syystalkoot... ja eihän siellä mitään tekemistä tietenkään ole. Muodon vuoksi nojaillaan haravoihin ja pitäisi osata jutella ympäripyöreitä mukavia, mitä minä en hallitse. Kerran yritin mennä, mutta oli epämukava ja ulkopuolinen olo ja tuntui hölmöltä kököttää itsekseen uppo-outojen keskellä. Oikeita töitä voisi tehdäkin, jos niitä olisi, mutta sellainen hahmoton epämääräinen hengailu ja sosialisointi on mulle painajainen, kiusaamistausta ja sosiaalista ahdistusta. :(
Sama täällä. Oikea syy talkoille lienee, että voi juoda kaljaa ja syödä makkaraa samalla kun juoruillaan naapureiden kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee oma osuutesi edellisenä iltana, ja sano että talkoopäivänä ei sovi.
Miksi ? Mikään pakko ei ole tehdä vain sen takia ettei kaikki halua maksaa huoltoyhtiölle. Aivan sairasta tuommoinen
Ei tietenkään, mutta Ap sanoi ettei halua osallistua sosiaaliseen toimintaan, ei puhunut mitään siitä että hänellä olisi mitään töitä vastaan.
Kerrostalo, Hki, en ole ikinä
osallistunut.
Mulle on aina onnistunu osuun meno (ja se on siis ollut sovittuna jo ennen kuin tulee ilmoitus talkoopäivästä) talkoopäivälle.