Rivitaloyhtiön pihatalkoot. Onko moraalinen pakko osallistua?
Hei te kaikki, jotka ette osallistu pihan haravointi- ja siivoustalkoisiin!
Miten te toppuuttelette itseänne, jotta osaatte olla hyvällä omalla tunnolla pois paikalta?
Mua ei sitten yhtään innosta tavata rivarinaapureita, joita yritän parhaani mukaan vältellä muutenkin.
Olen aikoinani osallistunut talkoisiin niin säntillisesti, mutta kun asukaskuntakin on täysin vaihtunut niin ei kiinnosta.
Maksaisin korkeampaa vastiketta kuin treffaisin naapureita. Makkaratkaan eivät innosta.
Kommentit (54)
Jos teillä ei ole erillistä huoltoyhtiötä niin silloin osallistuminen on kyllä puolipakollista ja suotavaa.
Meillä on huomenna mutta kai sinne täytyy taaperon kanssa mennä hommiin muuten rupee tuleen sellaista kommenttia ja katseita naapuri pariskunnilta ettei niitä kukaan kestä
Vapaamatkustajia on joka paikassa. Meillä on mahdollisuus ottaa harava käteen vaikka viikkoa ennen talkoita tai tehdä muita töitä etukäteen, jos on estynyt osallistumaan juuri talkoopäivänä. Toimii sekin.
Kyllä. Rivitaloihin ja kerrostaloihin muutetaan tiedostaen, että muut saattavat olla asioista eri mieltä ja silti asiat pitää hoitaa yhdessä. Itsekin maksan mieluummin kovempaa vastiketta mutta osallistuisin jos olisi niin päätetty. Hyvin hoidettu tontti on loppujen lopuksi kaikkien etu. Uskoisin myös, että tutustumalla naapureihin voisit saada näkemyksesi korkeammista vastikkeista tulevaisuudessa helpommin läpi.
No jospa tekisit pihahommia jo ennen talkoita. Esim haravoitu kunnon alueen ja pussitat roskat pois.
Jokainen osallistuu taitojensa ja terveytensä mukaan. Kun on käynyt tekemässä osuuden töistä, voi sitten helpommin myös valittaa epäkohdista. Harava tai harja pysyy jokaisen kädessä, jos on kädet. Myös aidan tms. maalaaminen onnistuu lähes kaikilta. Eikä ne naapurit ole niin pelottavia, etteikö kerran tai kaksi vuodessa voisi viettää pari tuntia samalla pihalla.
Talkoot ovat vapaaehtoisia. Mut sit ei kyllä passaa mennä närppimään niitä muitten makkaroita ja limskareita.
voithan sairastua, niistät nenää ja katselet ulos ikkunasta kun muut puuhaa tai olla työmatkalla, reissussa`?
Kyllä näihin osallistuisi, jos olisivat pelkkiä työ-hommia! Mutta usein niin hirveetä juoruamista ja utelua, että eipä kiinnosta.
Mä olen vähän tekevinäni jotain, lähes ilmainen kalja kiinnostaa eniten.
Meillä puolestaan on rivarissa huoltoyhtiö, joka siistii paikat puhaltimella. Silti meillä on myös kevättalkoot. Talkoot pidetään ihan sen takia, että tutustutaan toisiimme naapureina. Huoltoyhtiön piha-alueiden siistimiskustannukset ovat samat oli sitten talkoot tai ei. Tämä kyllä kismittää, sillä teemme aivan ilmaista työtä.
Välillä olen ollut talkoissa, mutta ei se yhteishenki enää seuraavaan päivään jatku.
Puolet on talkoissa. Uudemmat asukkaat usein poissa. Josko jännittävät...
Tee oma osuutesi edellisenä iltana, ja sano että talkoopäivänä ei sovi.
Verhot kiinni sisällä tai lähde talkoopäivänä pois 😙
Ei ole pakko. Voi tehdä myös eri päivänä, sitä ennen tai sen jälkeen (tai muulloinkin), jos todella tekee eikä vain lupaile (parempi ettei sitten lupaa mitään) ja ottaa siihen aikaa. Esimerkiksi saksii puskia turvallisella tavalla ja hanskoilla (kerää oksat pois), kerää roskia kepukalla pussiin, etsii epäkohtia jne. Moni ilahtuu jos on siistiä. Ei se ole yhteen päivään sidottu varmaan. Ei ole myös pakko tehdä, osalla fyysisiä tai psyykkisiä vaivoja. -Joskus voi joku ilahtua siitäkin, että porukkaan tulee avuksi ihmisiä lisää.
Minä teen hommia omassa rauhassa mutten seurustele kenenkään kanssa. Ja kun tulee talkomakkaroiden aika niin sanon että pitääkin tästä jo lähteä muihin menoihin.
Ei ole mikään pakko osallistua. Lapsellista keksiä tekosyitä. Itse useimmiten ollut mukana, mutta terveydellisistä syistä jätän nyt väliin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään pakko osallistua. Lapsellista keksiä tekosyitä. Itse useimmiten ollut mukana, mutta terveydellisistä syistä jätän nyt väliin.
Niin. Itsellä on terveydellisiä syitä, olkapäät ei kestä. En ole sitä koskaan muille asukkaille kertonut, siinähän mulkoilevat, kun luulevat etten vaan viitsi. Ja jos lappu talkoista laitetaan alaoveen vasta edellisenä iltana tai samana aamuna, niin onpa tosi järkevää. Kukaan sitä ehdi nähdäkään!
Osallistun jos on aikaa. Jos ei ole, en osallistu enkä tunne siitä huonoa omaatuntoa. Meillä on huoltoyhtiö, ja talkoot on vapaaehtoisia.
Antaa marttyyrien kitistä, saavat siitä mielihyvää. Eihän ne edes halua, että sinne talkoisiin menee koko talon väki, koska silloin eivät saa marttyroida.
Mä olen usein ollut työmatkalla aivan sattumalta. Ja monesti muuten vain viikonloppuna en ole maisemissa.