Kun oma lapsi ei kiinnosta?
Eli ystäväni 10-vuotias lapsi ei kiinnosta häntä. Lapsi pelaa 24/7 huoneessaan ja käy välillä luurit päässä keittiössä syömässä einesruokaa ja juomassa Kokista. Lapselle ei järjestä synttäreitä ja vapunkin pelasi yksin kotona kun hänen vanhempi oli baarissa koko illan. Toisen vanhemman luona (50-50-viikot) kuulemani sama meno, että pelaa vaan koneella. Lapsella koulussa ongelmia ja tavallinen puheen tuottaminenkin on hankalaa eikä sanoja oikein löydy lapsella. Ei siis osaa esimerkiksi kertoa päivästään edes parilla lauseella kysyttäessä. Mitä voisin tehdä tilanteessa? Puhuminen tälle vanhemmalle ei auta, koska hänen mielestään lapsen pelaaminen tietokoneella on ihan hyvä ja kehittävä asia. Ps. Vanhempi sanonut myös minulle suoraan, että lapsi oli vahinko ja odottaa vaan että lapsi muuttaa pois
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ei ole Ap: asia tehdä Lasua. Lapsella on vanhemmat, jotka kyllä huolehtivat, että lapsella on ruokaa kaapissa, olkoonkin eineksiä, mutta ruokaa sekin on, puhtaat vaatteet päällä ja lapsi käy koulua. Ovat ostaneet ilmeisesti lapselleen pelikoneet, näytöt ym. laitteet vai koulun Ko koneella pelailee? Lapsella on oma huone tavaroineen.
Lasta ei pahoinpidellä, lapsi ei kärsi nälkää ja kylmää.
Voisi olla paljon pahemminkin ja monilla on. Säästäisin Lasun vähäiset resurssit pahempiin tapauksiin.
Ap: Kiitos viestistä. Näin olen itsekin miettinyt. Ja lapsen puheongelma on käynyt jo koulussa selväksi kun on luokalleen jäänyt kun ei ole kehittynyt muiden tapaan. Kyllä hän lapsuuden varmasti elossa pysyy, vaikkakaan mitään perustaitoja kuten siivoamista tai uimista ei ikinä oppisi ennen omilleen muuttoa. Häntä pidetään vain omalaatuisensa lapsena, joka ei jostain syystä kehity. Paitsi varmaan niissä tietokonepeleissä. Fortnitea pelasi jo kolme vuotta sitten eli 7-vuotiaana. Ikäraja taitaa kuitenkin olla K12 eli saa sentään pelailla mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ei ole Ap: asia tehdä Lasua. Lapsella on vanhemmat, jotka kyllä huolehtivat, että lapsella on ruokaa kaapissa, olkoonkin eineksiä, mutta ruokaa sekin on, puhtaat vaatteet päällä ja lapsi käy koulua. Ovat ostaneet ilmeisesti lapselleen pelikoneet, näytöt ym. laitteet vai koulun Ko koneella pelailee? Lapsella on oma huone tavaroineen.
Voisi olla paljon pahemminkin ja monilla on. Säästäisin Lasun vähäiset resurssit pahempiin tapauksiin.
Onko fyysinen väkivalta aina henkistä väkivaltaa pahempaa? Lasta ei huomioida missään eikä hänestä kukaan välitä eikä hänen kanssaan kukaan kommunikoi. Kohdellaan kuin hamsteria ja heitetään paskaa ruokaa lautaselle. Mutta jos kerran maailman täydellisimmät ja auttavaisimmat vanhemmat lastaan läpäisisi löisi tilanne olisi täysin eri?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rivikansalaisen asia päättää, mihin lasu käyttää resurssinsa. Tässä on kyllä perusteet tehdä ilmoitus.
Ap, haluatko varmasti olla mahdollistamassa tuon tilanteen jatkumisen? Koska niin teet, jos et tee ilmoitusta.
Monet vanhemmat luottaa siihen että koulussa opetetaan kaikki jopa hampaiden harjaus. Kyllähän koulu hoitaa ne rokotukset ja hammaslääkärinkin varaukset, ja opettaa liikunnan ja lukemiset ja leikit jne. Ruokaakin siellä saa eli kotona ei vanhemman tarvitse tehdä mitään. Kouluikäinen osaa jo mennä itse yksin nukkumaan vaikka vanhemmat ois baarissa ja herätä kouluun. Ja syödä leipää. Jotkut aikuiset ajattelee ja toimii näin. Tärkeämpää on se oma olut tai urheilun katselu. Sitten ihmetellään miksei se oma lapsi ole luokkansa fiksuin ja liikunnallisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rivikansalaisen asia päättää, mihin lasu käyttää resurssinsa. Tässä on kyllä perusteet tehdä ilmoitus.
Ap, haluatko varmasti olla mahdollistamassa tuon tilanteen jatkumisen? Koska niin teet, jos et tee ilmoitusta.
Ap: Tulen saamaan ystävältäni valtaisat raivokohtaukset ja hän ei enää jatkossa ikinä puhu minulle, jos lasun tekisin. Ei olisi eka kerta kun hän saisi raivokohtauksen mutta tekemästäni lasusta todella suuttuisi ja haukkuisi minut maanrakoon, ettei ole minun asia jne. Siinä menisi välit, enkä saisi loskaan tietää miten lapsella menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap: Tulen saamaan ystävältäni v
Tuommoinen ei ole "normaalin" ja mieleltään terveen aikuisen käytöstä, ja tuo antaa oikeastaan vain enemmän syytä huolestua lapsesta.
Ja tämä menee spekuloinnin puolelle, mutta mistä kukaan täällä tietää, millaisia raivareita tämä äiti saa lapselleen, kun kukaan ei ole paikalla todistamassa? Ja ketjussa on moneen kertaan todettu, ettei fyysistä väkivaltaa ole, mutta mistä kukaan sitäkään tietää? Ihmiset välttelevät yleensä viimeiseen asti puhumasta sellaisista asioista, sekä tekijät että uhrit.
Mutta ei se varmasti helppoa ole. Olisikohan mahdollista puhua asiasta sosiaalityöntekijän tai muun ammattilaisen kanssa kertomatta lapsen nimeä ja miettiä hänen kanssaan, mitä tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on lapsen tasapainoisen kasvun ja kehityksen laiminlyömistä. Lasu ilmoitus HETI!
Lastensuojelu tuskin aktivoituu toimimaan, jos ainoat syyt ovat että lapsi pelaa liikaa eikä hänelle järjästetä synttäreitä. Valitettavasti.
Olihan tässä paljon muutakin. Esim äiti jättänyt vapuksi yksin kotiin kun lähti juhlimaan , koulussa menee huonosti, ei kommunikoi ( mahdollista masennusta?) ehdottomasti lasu.
T. Sossu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on lapsen tasapainoisen kasvun ja kehityksen laiminlyömistä. Lasu ilmoitus HETI!
Lastensuojelu tuskin aktivoituu toimimaan, jos ainoat syyt ovat että lapsi pelaa liikaa eikä hänelle järjästetä synttäreitä. Valitettavasti.
Olihan tässä paljon muutakin. Esim äiti jättänyt vapuksi yksin kotiin kun lähti juhlimaan , koulussa menee huonosti, ei kommunikoi ( mahdollista masennusta?) ehdottomasti lasu.
T. Sossu
Minkä ikäisen lapsen voi mielestäsi jättää yksin kotiin illaksi pelaamaan ja menemään nukkumaan? Jos vanhempi tulee kotiin vaikka puolilta öin ja soittaa klo 22 että nyt nukkumaan?
Mitä jos keskittyisit vain omaan perheeseesi? Et voi tuota sakkia pelastaa, jos eivät sitä itse halua. Turhaan stressaat toivottoman tapauksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos keskittyisit vain omaan perheeseesi? Et voi tuota sakkia pelastaa, jos eivät sitä itse halua. Turhaan stressaat toivottoman tapauksen takia.
Ap: kiitos, niin keskitynkin. Tänä viikonloppuna minulla on tosin aikaa miettiä ystäväni tilannetta kun makaan kuumeessa sängyssä. Muu perhe lähti mökille, että saan sairastaa rauhassa. Siksi on ollut aikaa kirjoitella tänne. Kolme vuotta nyt ystäväni meininkiä katsellut, eikä mitään muutosta ole tullut vaikka olen asiasta hänen kanssaan keskustellutkin. Mutta ehkä annan vaan tilanteen olla ja luotan että koulujärjestelmä pitää huolta lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap: kiitos, niin keskitynkin. Tänä viikonloppuna minulla on tosin aikaa miettiä ystäväni tilannetta kun makaan kuumeessa sängyssä. Muu perhe lähti mökille, että saan sairastaa rauhassa. Siksi on ollut aikaa kirjoitella tänne. Kolme vuotta nyt ystäväni meininkiä katsellut, eikä mitään muutosta ole tullut vaikka olen asiasta hänen kanssaan keskustellutkin. Mutta ehkä annan vaan tilanteen olla ja luotan että koulujärjestelmä pitää huolta lapsesta.
Se ei ole toiminut kovin hyvin tähän asti. Koulussa ei tiedetä eikä todennäköisesti ikinä saadakaan tietää lapsen kotioloista ja vanhemmista samoja asioita kuin sinä. Lapsen kannalta olisi parasta, jos tilanne selvitettäisiin nyt eikä vasta sitten, jos lapsi alkaa oireilla koulussa nykyistä pahemmin.
Mutta eipä kukaan voi vauvapalstan kautta pakottaa sinua tekemään lasua.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ole mikään toivoton tapaus. Lapsen elämä voisi lähteä ihan eri suuntaan, jos hän saisi vaikka tukiperheen, jossa aikuiset kommunikoisivat ja viettäisivät aikaa hänen kanssaan. 10-vuotias on vielä niin pieni, että on vielä potentiaalia kehittyä. 18-vuotias tuossa tilanteessa olisi jo toivottomampi tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ole mikään toivoton tapaus. Lapsen elämä voisi lähteä ihan eri suuntaan, jos hän saisi vaikka tukiperheen, jossa aikuiset kommunikoisivat ja viettäisivät aikaa hänen kanssaan. 10-vuotias on vielä niin pieni, että on vielä potentiaalia kehittyä. 18-vuotias tuossa tilanteessa olisi jo toivottomampi tapaus.
Pitäisikö sen tukiperheen pystyä myös opettaa lapsi siivoamaan, syömään lasviksia ja mm. laittamalla astiansa tiskikoneeseen ruokailun jälkeen? Ja kuka valvoo, että lapsi pesee kunnolla hampaansa?
Ap: Jos sillä on mitään merkitystä, niin tämä ystäväni itse on kasvanut sijaisperheessä, koska omat vanhempansa olivat alkoholisteja ja ymmärtääkseni väkivaltaisia. Siksi en voi ymmärtää, että miksi hän ei halua jakaa lämpöä lapselleen tai edes viettää aikaa lapsensa kanssa. Hokee vaan että kyllä se pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Ap: Jos sillä on mitään merkitystä, niin tämä ystäväni itse on kasvanut sijaisperheessä, koska omat vanhempansa olivat alkoholisteja ja ymmärtääkseni väkivaltaisia. Siksi en voi ymmärtää, että miksi hän ei halua jakaa lämpöä lapselleen tai edes viettää aikaa lapsensa kanssa. Hokee vaan että kyllä se pärjää.
Hän ei osaa. Ei ole oppinut, kun ei ole lapsena saanut kokemuksia lämmöstä ja yhdessäolosta. Lapsi saattaa myös herättää hänessä ikäviä tunteita, kun tulee oma lapsuus mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän ei osaa. Ei ole oppinut, kun ei ole lapsena saanut kokemuksia lämmöstä ja yhdessäolosta. Lapsi saattaa myös herättää hänessä ikäviä tunteita, kun tulee oma lapsuus mieleen.
Ap: ymmärtäähän tämän. Mutta kun ei halua opetella tai apua tai suostu edes yrittämään. Olen tästä jankannut jo vuosikausia. Että siivoaisi edes kerran vuodessa sen lapsen huoneen yhdessä sen lapsen kanssa mutta ei.