Kun oma lapsi ei kiinnosta?
Eli ystäväni 10-vuotias lapsi ei kiinnosta häntä. Lapsi pelaa 24/7 huoneessaan ja käy välillä luurit päässä keittiössä syömässä einesruokaa ja juomassa Kokista. Lapselle ei järjestä synttäreitä ja vapunkin pelasi yksin kotona kun hänen vanhempi oli baarissa koko illan. Toisen vanhemman luona (50-50-viikot) kuulemani sama meno, että pelaa vaan koneella. Lapsella koulussa ongelmia ja tavallinen puheen tuottaminenkin on hankalaa eikä sanoja oikein löydy lapsella. Ei siis osaa esimerkiksi kertoa päivästään edes parilla lauseella kysyttäessä. Mitä voisin tehdä tilanteessa? Puhuminen tälle vanhemmalle ei auta, koska hänen mielestään lapsen pelaaminen tietokoneella on ihan hyvä ja kehittävä asia. Ps. Vanhempi sanonut myös minulle suoraan, että lapsi oli vahinko ja odottaa vaan että lapsi muuttaa pois
Kommentit (157)
Hei, ikävä kyllä olen sitä mieltä, että lastensuojeluilmoitus ei välttämättä veisi asiaa ainakaan positiiviseen suuntaan. Olen itse nähnyt lasun toimintaa asiakkaan, sosiaalityön harjoittelijan ja yhteistyökumppanin näkökulmasta. Toiminta on ollut erittäin syvän epäammatillista ja heikkoa. Nykyään olen ollut kymmeniä vuosia jo valmis sosiaalityöntekijä mutta kiertänyt työelämässä lasun kaukaa vaikka töitä saisi kävelemällä sisään (ja se onkin yksi todellinen ongelma).
Ls.ilmoitukset aiheuttavat erittäin kovaa stressiä ja huolta vanhemmille. Ilman kokemusta ei voi ymmärtää, miten kovaa. Lastensuojelusta yleensä hyökätään vanhempia kohtaan valehtelemalla, syyttelemällä ja syyllistämällä ja keksimällä "syitä" asiakkuuteen. Nämä kaikki kirjataan virallisiin asiakirjoihin. Perheillä ei ole käytännössä mitään oikeusturvaa, Asiakkuuden ovat usein perheille on täyttä helvettiä ikuisesti kestävän perhetyön kanssa. Vanhempi voi infernaalisen karmean lastensuojelun kaltoinkohtelun vuoksi mennä täysin pois tolaltaan tai saada sellaisia psyykkisiä oireita, joita ei ole koskaan elämässä ollut. Sen jälkeen lääkitään näitä oireita ja traumoja. Erilaiset psyykelääkkeet väsyttävät paljon. Vanhempi tätä kautta voi menettää erittäin merkittävällä tavalla mahdollisuutensa olla vanhempi ja pahimmassa tapauksessa tämä kaikki johtaa huostaanottoon ja vanhemman (ja lapsen) tuhoon.
"Lapsen etu" tarkoittaa usein työntekijän itsensä etua. Työntekijät keksivät asiakirjoihin soopaa vanhemmista ja kätkevät ja salaavat sen, että itse rikkoo lakeja. Niinpä, tämä on yleiskielellä kaltoinkohtelua, asiakirjojen manipuloimista, sabotoimista ja väärentämistä; lastensuojelun termein se kirjataan "työn tekemiseksi" ja "kirjaamiseksi". Jos vanhempi näkee vaivaa ja yrittää korjata tekstejä kieltää työntekijä sen, perustelemalla, että vanhemmalla ei ole oikeutta siihen. Niinpä, lakien mukaan on, mutta lastensuojelun käytäntöjen mukaan ei ole. Käytännössä työntekijä voi myös hyökätä verbaalisesti miten törkeästi vain vanhempaa kohtaan ja rikkoa lakeja eikä sitä koskaan kirjata. Käytännössä perhe ei voi saada asiallista kohtelua tai asiallisia asiakirjoja.
Käytännössä työyhteistöt ovat syvän korruptoituneita ja niissä esimiehet suojelevat aggressiivisesti verbaalisesti taistelemalla, valehtelemalla asiakasvanhempia vastaan hyökkäämällä työntekijöittensä rikkeitä. Valvova viranomainen aluehallintovirasto puuttuu vain kantelusta (tekemisessä karmea vaiva) huomauttamalla jotain, mikä on työntekijöille ja esimiehille täysin yhdentekevää. Käsittelyaika kanteluissa on tällä hetkellä 1,5-2 vuotta. Suomessa ei todellakaan eletä oikeusvaltiossa.
Pitää muistaa, että tämä asia on tärkeä. Yli 10% perheistä on lastensuohelun järjestelmällisen törkeän kaltoinkohtelun uhreja.
Joten aloittajalle voin syvällä kokemuksen äänellä todeta, että mietipä vielä, haluatko tällaiseen tilanteeseen tuttavasi ja hänen lapsensa vaikka nykytilannekaan ei varsinaisesti hyvältä näytä.
Vierailija kirjoitti:
Pelaaminen ja eineksien syönti eivät kyllä ole mikään lasun paikka. Muutenhan kaikista nörteistä pitäisi tehdä lasu. Suomalaiset ovat uusavutonta kansaa ja aina huudetaan valtiota apuun.
Mitä jos lapsi voittaa tietokonepeleissä rahaa tai saa siitä uran? Huolestuttaako sekin ap:ta?
Taitaa olla laittomia rahapelit 10-vuotiaana. Ja nyt jos alottaa niin peliongelmahan/kierre/koukku nyt sitten ratkaisee kaiken. Velkahelvetti vaan käyntiin. Kuka ne pelit rahoittaa? Puhevammaisella 10-vuotiaalla tuskin on työpaikkaa kun koulussakin oli jo ongelmia.
Ap: täällä on ehdotettu, että minä alkaisin siivoamaan ystäväni lapsen huonetta ja tekemään heille ruokaa ja viemään lasta ulos. Hei, ihan oikeesti? Voin ystävänä kuunnella ja koittaa miettiä ratkaisutapoja, mutta on mulla myös omat työt, siivoukset, harrastukset ja perhe.
Tarjoudu lähtemään vaikkapa viikon ulkomaanmatkalle kahdestaan lapsen kanssa. Kuulostaa siltä, että hänelle tekisi hyvä vähän avartaa näköalojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelaaminen ja eineksien syönti eivät kyllä ole mikään lasun paikka. Muutenhan kaikista nörteistä pitäisi tehdä lasu. Suomalaiset ovat uusavutonta kansaa ja aina huudetaan valtiota apuun.
Mitä jos lapsi voittaa tietokonepeleissä rahaa tai saa siitä uran? Huolestuttaako sekin ap:ta?
Taitaa olla laittomia rahapelit 10-vuotiaana. Ja nyt jos alottaa niin peliongelmahan/kierre/koukku nyt sitten ratkaisee kaiken. Velkahelvetti vaan käyntiin. Kuka ne pelit rahoittaa? Puhevammaisella 10-vuotiaalla tuskin on työpaikkaa kun koulussakin oli jo ongelmia.
Hei, ota edes selvää, mitä on ammattimainen pelaaminen ennenkuin avaudut aivopierullasi. Teet itsestäsi vain tyhmän, kun et edes ymmärrä ansaintalogiikkaa. Oletko joku boomeri, joka ei osaa edes käyttää tietokonetta, oli kuin viesti muinaishistoriasta.
Tosi surullista. Tuolla menolla lapsesta kasvaa yksinäinen, elämästä syrjäytynyt aikuinen, joka ei osaa edes perussosiaalisuutta. Pelkkä kuluerä, toisin sanoen.
Tekisin lasun.
Vierailija kirjoitti:
Ap: täällä on ehdotettu, että minä alkaisin siivoamaan ystäväni lapsen huonetta ja tekemään heille ruokaa ja viemään lasta ulos. Hei, ihan oikeesti? Voin ystävänä kuunnella ja koittaa miettiä ratkaisutapoja, mutta on mulla myös omat työt, siivoukset, harrastukset ja perhe.
Olitteko te siis ystäviä kuitenkaan?
Ketään ei kiinnosta, jos lapsi käy koulunsa.
Vierailija kirjoitti:
Tarjoudu lähtemään vaikkapa viikon ulkomaanmatkalle kahdestaan lapsen kanssa. Kuulostaa siltä, että hänelle tekisi hyvä vähän avartaa näköalojaan.
Ap: Että minä käyttäisin lomani siihen, että lähtisin ystäväni syrjäytyneen lapsen kanssa kahdestaan ulkomaille ja jättäisin omat lapseni ja mieheni Suomeen? Maksaisin varmaan myös sen lapsen matkat ja ruoat ja vesipuistomaksut? Toki tämä lapsi ei osaa uida eli pitäisi varmaan samalla käyttää lomani siihen, että opettaisin 10-vuotiaan uimaan.
Kun katsoo ja kuuntelee nykypoikia, näkee että iso osa elää noin. Eli toisin sanoen asia on ilmeisesti nykyään ihan ok ja normaali, kun ei sille kukaan tunnu tekevän mitään. Ei vanhemmat, ei koulu, terveydenhuolto tai lastensuojelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap: Olen lapsen vanhemman ystävä. Mutta en näe ratkaisuksi sitä, että käyn kerran viikossa imuroimassa ystäväni kotona ja pesemässä pyykit ja vaihtamalla lapselle lakanat. Lisäksi kävisin heidän puolestaan kaupassa ostamassa muutakin kuin einestä ja valmistaisin niistä heille ruoat. Lisäksi kävisin viemässä sitä lasta ulkoilemaan ja lenkille. Eihän tässä ole mitään järkeä? Ystäväni on terve ja aikuinen ihminen ja halutessaan osaisi tehdä nuo itse. Mutta kun häntä ei vain kiinnosta. Tykkää itsekin pelailla ja syödä einestä.
Vierailija kirjoitti:
Puhu vanhemman kanssa suoraan.
Ap: on puhuttu, mutta vanhempaa ei kiinnosta tai suuttuu kun otan asian esille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap: Olen lapsen vanhemman ystävä. Mutta en näe ratkaisuksi sitä, että käyn kerran viikossa imuroimassa ystäväni kotona ja pesemässä pyykit ja vaihtamalla lapselle lakanat. Lisäksi kävisin heidän puolestaan kaupassa ostamassa muutakin kuin einestä ja valmistaisin niistä heille ruoat. Lisäksi kävisin viemässä sitä lasta ulkoilemaan ja lenkille. Eihän tässä ole mitään järkeä? Ystäväni on terve ja aikuinen ihminen ja halutessaan osaisi tehdä nuo itse. Mutta kun häntä ei vain kiinn
No avaa sitten suusi ja sano, ettei hän voi kasvattaa lastaan noin. Mitä tuo täällä taivastelu auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap: Olen lapsen vanhemman ystävä. Mutta en näe ratkaisuksi sitä, että käyn kerran viikossa imuroimassa ystäväni kotona ja pesemässä pyykit ja vaihtamalla lapselle lakanat. Lisäksi kävisin heidän puolestaan kaupassa ostamassa muutakin kuin einestä ja valmistaisin niistä heille ruoat. Lisäksi kävisin viemässä sitä lasta ulkoilemaan ja lenkille. Eihän tässä ole mitään järkeä? Ystäväni on terve ja aikuinen ihminen ja halutessaan osa
Ap: on puhuttu suoraan, mutta häntä ei kiinnosta tai suuttuu. Muutosta ei tullut parin vuoden aikana ollenkaan. Ja kyllä, olen vienyt monesti ystävälleni itsetekemääni kalakeittoa ja lasagnea ja hedelmiä jne. Jotta lapsi saisi muutakin luin einestä syödäkseen. mutta ei ole normaalia käydä siivoamassa ystävän lapsen huonetta ja kotia. Meillä ainakin myös lapset osallistuvat siivoamiseen.
Ap lisää: tilanne olisi täysin eri, jos ystävälläni olisi vaikka jalka paketissa, niin tietenkin kävisin vaikka joka päivä töiden jälkeen siellä siivoamassa ja tekemässä ruokaa, mutta olen täysin hölmistynyt, että täällä ehdotetaan että minun pitäisi käydä siivoamassa terveen aikuisen lapsen huonetta ja mennä lapsen kanssa kahdestaan ulkomaille. Olen toki ystäväni puolesta ostanut lapselle ilmapalloja ja lahjoja hänen syntymäpäivänään, mutta on minulla omatkin lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lasta kiinnostaisi niin hän ottaisi kontaktia.
Se taitaa olla se ongelma? Tervettä lasta kiinnostaa ottaa kontaktia. Autismi?
Jos kaikki kontaktin ottamisyritykset on vanhempien puolelta aina torpattu, sitkeinkin lapsi luovuttaa jossain vaiheessa.
Tee lasu, tai anna asian olla. Ei oo sun tehtävä mennä kasvattamaan muiden lapsia, vaikka täällä niin vaaditaankin. Lasu-ilmoitus voi olla myös vanhemmille se tarvittava ravistelu/herätys tilanteeseen.
Vaikka lapsi varmasti omasta mielestään elää sitä unelmaansa nyt, niin tuo ei palvele lasta mitenkään tulevaa varten. Kun ikää tulee ja pitäisi alkaa itse hoitamaan asioitaan, ei hän ole siihen millään tasoa valmis ja viimeistään siinä vaiheessa eristäytyy lopullisesti kaikesta muusta maailmasta.
Jos ap on oikeasti lapsesta huolestunut niin hän voisi auttaa lasta siivoamaan, harrastaa lapsen kanssa jne. Ei niitä kukaan muu tee, eikä mikään lasun teko tuo lapselle kuin harmia. Jos lapsi otetaan huostaan, hänelle voi käydä kuten Koskelan surmassa kuolleelle lapselle. Jos kotona häntä ei pahoinpidellä, hän on paremmassa turvassa kotona kuin tulevana narkkarina lastenkodissa. Lastenkodeissa on väkivaltaa ja päihteitä. Se on pahin paikka lapselle.
Sanothan ap lapselle ja vanhemmalleen, että autat heitä siivoamisessa ja ruoan laitossa? Vai oletko "ystävä", joka ei auta, mutta viisastelee? Puukotatko vielä selän takana selkään, mutta edessäpäin et sano mitään vanhemman juomisesta, ruoanlaitosta tai siivoamisesta?