Missä maassa on ollut tylyimmät kohtaamasi ihmiset?
Vieraanvaraisuus ja ystävällisyys ei mielestäni ole mikään kulttuurin mittari, aika monessa kamalassa maassa on tosi ystävällistä kun vaikka vierailee jonkun luona. Tämä selvennykseksi, ettei tarvitse alkaa napista että mutta kun siellä maassa on tehty sitä ja tätä, vieläkö tykkäät hä.
Kommentit (246)
Kyllä se Viro on tai ainakin Tallinna. Enkä ollut humalassa tai muuta. Eipä hirveästi huvittanut tuhlata rahaa siellä, kun asiakaspalvelu oli niin tylyä.
Vierailija kirjoitti:
Olen matkustellut jonkin verran ja omasta kokemuksestani voin sanoa, että ei ihmisten yleisessä ytävällisyydessä tai tylyydessä ole hirveästi eroa, olitpa missä tahansa. Jokaisessa maassa, isossa kaupungissa tai pienessä kylässä, on ollut niin kivoja kuin tylyjäkin ihmisiä. Koskien myös Suomea.
Esimerkiksi suomalaisten asiakaspalvelijoiden töykeys on jo ihan vanhentunut käsitys, jos sellaista on koskaan ollutkaan. Olen Suomessa saanut pääosin aina hyvin ystävällistä palvelua. Poikkeuksia toki on, kuten missä tahansa muuallakin.
Yhden selkeän eron kuitenkin huomaan - sen, miten suomalaiset ja jopa jo ruotsalaiset suhtautuvat lapsiin. Eteläisemmässä Euroopassa ero on vielä suurempi. Lapset ovat siellä ihana ja mahtava asia, heille hymyillään ja heitä jututetaan ja ihastellaan. Suomessa tuntuu olevan monilla ihmisillä jotenkin kumman kylmä suhtautuminen lapsiin. Taas on toki poikkeuksia. Olen miettinyt paljon, mistä asia johtuu.&nbs
Olen asunut Roomassa, joten voin jotain kertoa. Italiassa lapset osaavat käyttäytyä. Lapset ovat lapsia siellä, missä on sen paikka. Suomessa lapsia ei kasvateta ottamaan muita huomioon, joten useat lapset ovat täysiä hirviöitä. Missä tahansa suomalaisella perheellä on lapset mukana, lapset käyttäytyvät satunnaisia poikkeuksia lukkunottamatta kuin hirviöt. Suomessa ollessa karttelen lapsiperheitä kuin ruttoa.
Pakko sanoa että Suomessa, kun en ole muualla käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt projekteja ympäri maailmaa, väh 4 viikkoa kohteessa.
Satunnaisessa järjestyksessä, mutta Top 6 on aivan selvä
1. Viro
2. Belgia
3. Tsekki
4. Ranska
5. Israel
6. Kiina
Kaikissa asuin pääkaupungissa, Belgiassa tylyys tuli koko ajan päin naamaa. Muissa tylyys keskittyi vain pääkaupunkiin. Esim Pärnussa jäin bussista ja aloin miettimään miten pääsen Tallinnaan. Majatalon pitäjä soitteli ja pääsin hänen poikansa ystävän kyydissä, meni itse Tallinnaan. Ihania kohtaamisia Pärnussa oli paljon.
Israelissa ja Ranskassa tylyimmät olivat töissä olevat, mm kahvilassa, ravintolassa, museoissa. Yksityisihmiset jopa iloisia, mutta työminä ja vapaa-ajan minä 2 eri henkilöä.
Ja sitten ensimmäisenä voin sanoa, että yksikään projektityötä tarjoava firma ei anna henkilökuntansa mat
Mielenkiintoista. Omat kokemukset ihan toista.
TA on kansainvälinen, suuri pörssiyhtiö .
Vierailija kirjoitti:
Moni mainitsee Unkarin. Se on hämmästyttävää. He siellä vielä edelleenkin arvostavat heimolaisuutta kanssamme. Olen saanut siellä aina hyvää palvelua. Puhun kyllä unkaria, mutta myös englanniksi asioidessani. Tosin he eivät välttämättä osaa kovin hyvää englantia, ehkä sen takia monet ovat täälläkin kokeneet asiakaspalvelun töykeäksi.
Unkarilaisilla on aika huono englannin kielen taito, mutta se ei selitä sitä, että vaihtorahat isketään tiskiin vihainen ilme naamalla. Ääni muuttui tietenkin heti kellossa, kun mainitsi suomalaisuuden, silloin kuuli heti "we are family" tms.
Komppaan useita muita, että Tallinna ja Budapest on täynnä tylyjä asiakaspalvelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni mainitsee Unkarin. Se on hämmästyttävää. He siellä vielä edelleenkin arvostavat heimolaisuutta kanssamme. Olen saanut siellä aina hyvää palvelua. Puhun kyllä unkaria, mutta myös englanniksi asioidessani. Tosin he eivät välttämättä osaa kovin hyvää englantia, ehkä sen takia monet ovat täälläkin kokeneet asiakaspalvelun töykeäksi.
Unkarilaisilla on aika huono englannin kielen taito, mutta se ei selitä sitä, että vaihtorahat isketään tiskiin vihainen ilme naamalla. Ääni muuttui tietenkin heti kellossa, kun mainitsi suomalaisuuden, silloin kuuli heti "we are family" tms.
Minua yritettiin kusettaa vaihtorahojen kanssa useampaan otteeseen. Veemäinen paikka, vaikka arkkitehtuuri hienoa.
90-luvun puolivälissä Italiassa, Roomassa. Ruokakaupassa ja pankissa oli jäätävää kohtelua. Vaihtorahat nakattiin tylysti tiskille ja käännettiin pää.
Hollantilaiset osaa olla todella veemäisiä
Vierailija kirjoitti:
Virossa, ihan heittämällä. Suomessa ollaan ylitsepursuavan ystävällisiä ja hymyileviä virolaisiin verrattuna. Pariisilaisista varoitellaan, mutta he olivat todella ystävällisiä.
Pariisilaiset on suorasukaisia, mutta muuten omasta mielestäni tosi tuttavallisia. Helppoa tulla ranskalaisten kanssa juttuun. Tunnen myös Suomessa asuvia ranskalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Rabimaissa on yksiselitteisen karmeaa sakkia!
Luulenpa että 98% yläpeukuttajista ei oo arabimaissa käynytkään. Kanariansaaria humalassa ei laskera.
Vierailija kirjoitti:
Puolassa ja Venäjällä
Jännä juttu. Itse olen aina saanut hyvää kohtelua molemmissa maissa.
Suomessa.
Sitten ehkä jotenkin yllättäen tekopirteässä Italiassa oli jollain tavoin tympeä meininki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rabimaissa on yksiselitteisen karmeaa sakkia!
Luulenpa että 98% yläpeukuttajista ei oo arabimaissa käynytkään. Kanariansaaria humalassa ei laskera.
Mulla oli välilasku Dubaissa ja se riitti. Niin ja yksi reissu Turkkiin, enkä ihan heti ole lähdössä uudestaan.
Ranska ja erityisesti Pariisi on jäänyt mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa juna-aseman työntekijä löi minua sormille kun otin sellaisen z-fold paperin myyntitiskiltä. Repäisi sen vieläpä kädestäni ja osoitti molottaen serviettiannostelijaa, jota en ollut ruuhkassa huomannut, ja joka oli kaukana.Olen harrastanut vuosia kuntonyrkkeilyä, mutta en ehtinyt väistää. Tuli ihan puskista. Menin muuten aivan lukkoon, en ole ikinä kokenut mitään vastaavaa
vastaan siis Ranskassa.
Minä nostin kahvikupin baaritiskillä Pariisissa ja aioin kantaa sen pöytääni, niin sain tarjoilijan silmilleni. Nykäisi kupin ja huitoi pyyhkeellä. Palasin seurueeni luokse ja tyyppi toi kupin perässäni. Vähänkö säikähdin. Ei pitäisi maalaistollon eksyä sivistysmaahan.
Jos kahvi ostetaan tiskiltä se juodaan tiskillä, paitsi Starbucksissa.
Tämä tapahtui ennen Starbuckseja ja oman hotellin terassilla. Hain tiskiltä santsikuppia, enkä tullut ajatelleeksi, että tein niin järkyttävän etikettikettivirheen, että monsieurin piti pyyhkeellä huitoa aikuista naista. No, opinpanhan tavoille.
Vierailija kirjoitti:
Aivan ehdottomasti SUOMESSA !
Ei ainakaan suomalaisille olla töykeitä. En sitten tiedä miten ulkomaan turisteihin suhtaudutaan, kun en osaa asettua heidän asemaansa.
Kaukoaasian ihmiset on omaan makuuni rasittavan käskyttäviä, hännysteleviä ja äänekkäitä. Ehkä jossain Japanissa saisi hyvää palvelua, mutta eteläisemmissä maissa ei ainakaan oman kokemukseni mukaan.