Missä maassa on ollut tylyimmät kohtaamasi ihmiset?
Vieraanvaraisuus ja ystävällisyys ei mielestäni ole mikään kulttuurin mittari, aika monessa kamalassa maassa on tosi ystävällistä kun vaikka vierailee jonkun luona. Tämä selvennykseksi, ettei tarvitse alkaa napista että mutta kun siellä maassa on tehty sitä ja tätä, vieläkö tykkäät hä.
Kommentit (246)
Bulgaria on m**talaisten luvattu maa. Ehkei missään muualla heikäläisiä ole yhtä paljon kuin tuolla. Ei ainakaan väkilukuun suhteutettuna. Shokkinahan se tietysti tuli kun ravimiehet tulivat juna- ja bussiasemilla iholle ja vaativat yli-innokkaina auttamaan lipunostoissa, vaikka olisin kiitettävästi pärjännyt yksinkin. Kantaväestö ei näistä pahemmin välitä, mitä olen ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahvenanmaassa.
Totta, vaikka yrittää ruotsiakin niille puhua.
Minä puhun siellä aina saksaa, ei vaikeuksia eikä tylyyttä ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eestil ei ole Eesti vihkajaid vaja. Püsige Soomes!
Suomen raha kyllä kelpaa teille virolaisille. Ootte ryssäkulttuurin omineet "valloittajien ajalta". By the way, pysykää Virossa, virolaisten raksamiesten tuotanto täyttä kuraa.
Suuta soukemmalle. Suomikin oli läheltä tulla valloitetuksi 40-luvulla ja voi tulla miehitetyksi ihan lähiaikoina. Sitten ollaankin hiljaista poikaa ja tehdään kaikki ihan niin kuin Vova käskee.
Virossa, ihan heittämällä. Suomessa ollaan ylitsepursuavan ystävällisiä ja hymyileviä virolaisiin verrattuna. Pariisilaisista varoitellaan, mutta he olivat todella ystävällisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen raha kyllä kelpaa teille virolaisille. Ootte ryssäkulttuurin omineet "valloittajien ajalta". By the way, pysykää Virossa, virolaisten raksamiesten tuotanto täyttä kuraa.
Suuta soukemmalle. Suomikin oli läheltä tulla valloitetuksi 40-luvulla ja voi tulla miehitetyksi ihan lähiaikoina. Sitten ollaankin hiljaista poikaa ja tehdään kaikki ihan niin kuin Vova käskee.
Älä unta näe, Iivana.
Vierailija kirjoitti:
Juutalaiset Israelissa. Palestiinan puolella ollaan todella mukavia.
Niin, Terroristijärjestö Hamas on mukava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiassa
Jos alat jutella heille italiaksi jotain, he ovat todella mukavia. Miten itse suhtautuisit 10 miljoonaan turistin jotka rikkovat paikat ja vänkäävät englantia.
Olen käynyt Italiassa useassa paikassa, enkä osannut kuin noin 4 sanaa italiaksi. Olivat silti mukavia, en kohdannut tylyjä ihmisiä niin kaupungeissa kuin maaseudullakaan.
Vierailija kirjoitti:
Virossa. Tarjoilijat ja muut asiakaspalvelijat käyttäytyvät tylysti ja epäystävällisesti tyyliin "helvettiäkö tänne tuutte palveltaviksi ja muuten - tää on paskin ammatti ikinä".
Kun ymmärrät virolaisen palvelukulttuurin juonen, niin tajuat että se palvelu ei ole ollenkaan niin huonoa, vaikka siltä suomalaisesta välillä tuntuukin. Virossa asiakaspalvelija on enemmänkin asiantoimittaja, jonka tarkoitus on antaa asiakkaalle se kulloinenkin palvelu ja rahastaa siitä. Kaikki tämä pitää hoitaa siten, että asiakkaalle tulee mahdollisimman vähän vaivaa ja odottelua. Tarjoilija tai kassa tms. ei ole siellä kyselemässä kuulumisia, vaan voit vaikka asioida marketin kassalla sanomatta sanaakaan, eikä kukaan pidä sinua epäkohteliaana. Jos suomalainen ei pidä small talkista, virolainen vie asian vielä pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virossa. Tarjoilijat ja muut asiakaspalvelijat käyttäytyvät tylysti ja epäystävällisesti tyyliin "helvettiäkö tänne tuutte palveltaviksi ja muuten - tää on paskin ammatti ikinä".
Kas sa alustasid vestlust soome keeles? Järgmine kord parem räägi kas eesti või inglise keeles.
Hemmetin väkyttäjä. Itse olen englanniksi Virossa aina asioinut ja niin on naama näkkärillä aina kaikilla. Jos erehtyy tarjoilijalle sanomaan, että annokset ovat ihan muuta kuin tilattiin, niin hyvä ettei turpaan tule. Muualla maailmassa pahoitellaan ja korjataan virhe. Virossa sanotaan, että ei ole minun ongelma. No ok. Kaverini puhuu viroa ja olen seurannut vieressä hänen saamaansa palvelua. Ihan yhtä tympeää. Miten ihmeessä onnistuttekin olemaan hymyilemättä kertaakaan monen minuutin keskustelun aikana? Maksaako se jotain? Missään ei ole yhtä tympeää porukkaa. Raha kyllä kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bulgaria oli aika järkky.
Bulgariassa joka paikassa vessamaksua vaatineet tyypit olivat joskus aika... mielenkiintoisia.
Mutta muuten siellä oli kyllä ihan ystävällistä palvelua.
Tarkoitat vessan ovella päivystävää tätiä tai setää, joka pyytää sinulta levan, jotta pääset vessaan? Ne on ihan parhaita siinä mielessä, että tiedät kun menet sellaiseen vessaan, missä tällainen rahastaja on, niin yleensä paikat kiiltävät puhtauttaan, eikä tarvitse miettiä että onko vessapaperia, käsipaperia tai saippuaa. Sen vessan siisteys tuntuu olevan kunnia-asia niille vessakassoille.
En ymmärrä tätä suomalaisten nimeämistä tylyiksi. En ole juuri missään kohdannut sellaista, ravintoloissa tarjoilijat, kauppojen kassat ym. olleet ihan asiallisia, tervehtivät ja auttavat tarvittaessa. Oon paljon reissannut maailmalla pitkiäkin aikoja. Tylyyttä kohdannut Ranskassa ja Kreikassa, Unkarissa taksikuskit olivat töykeitä.
New York, Pohjois-Amerikka. Kyllä, sanon aina "please" ja "thank you" ym. pakolliset. En seiso tientukkeena, en ole liukuportaiden väärällä puolella, enkä ole mulkku. Ihan hyvin on mennyt muualla, tuolla oli tylyä porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas sa alustasid vestlust soome keeles? Järgmine kord parem räägi kas eesti või inglise keeles.
Hemmetin väkyttäjä. Itse olen englanniksi Virossa aina asioinut ja niin on naama näkkärillä aina kaikilla. Jos erehtyy tarjoilijalle sanomaan, että annokset ovat ihan muuta kuin tilattiin, niin hyvä ettei turpaan tule. Muualla maailmassa pahoitellaan ja korjataan virhe. Virossa sanotaan, että ei ole minun ongelma. No ok. Kaverini puhuu viroa ja olen seurannut vieressä hänen saamaansa palvelua. Ihan yhtä tympeää. Miten ihmeessä onnistuttekin olemaan hymyilemättä kertaakaan monen minuutin keskustel
Harju ära siis või pole vaja enam tulla meie ilusasse pealinna. Eesti saab hakkama väga hästi ka ilma sinu külastusi ja läheb varsti ka Soomest mööda (gdp/capita)😘😛
Vierailija kirjoitti:
Tämä on suomenkielinen palsta. Ole hyvä ja käytä suomea tai etsi vironkielinen palsta. Varmaan teilläkin on sellainen olemassa jossain.
Ihan oikeasti hyvä virolainen "keskustelija". Ei se hymy ja ystävällinen palvelu mitään maksa. Ei tässä ole mikään elintasokilpa tai muukaan kisa kyseessä vaan käytöstavat. Sinulla näyttää ottavan todella koville se, että monen mielestä virolaiset ovat tylyjä. No, näin se nyt vaan on.
Virossa, Unkarissa ja Tsekissä.