Missä maassa on ollut tylyimmät kohtaamasi ihmiset?
Vieraanvaraisuus ja ystävällisyys ei mielestäni ole mikään kulttuurin mittari, aika monessa kamalassa maassa on tosi ystävällistä kun vaikka vierailee jonkun luona. Tämä selvennykseksi, ettei tarvitse alkaa napista että mutta kun siellä maassa on tehty sitä ja tätä, vieläkö tykkäät hä.
Kommentit (246)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virossa. Niin sairaan tyly meininki, ettei toiste tule mentyä.
Virossa saa todella hyvää ja ystävällistä palvelua kun muistaa kaksi kikkaa:
1. Älä ole räkä poskella.
2. Olet vieraassa maassa. Et voi tietää puhuuko joku suomea. Avaa keskustelu aina englannilla.
Mulla on pelkästään hyviä kokemuksia näillä metodeilla.
Ikävää, että kohtelu meitä kohtaan muuttui. Aiemmin osasivat ja halusivat puhua Suomea ja nyt olemme kuin ilmaa. Pieni osa meistä kuitenkin vain kulkee räkäposkella.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt projekteja ympäri maailmaa, väh 4 viikkoa kohteessa.
Satunnaisessa järjestyksessä, mutta Top 6 on aivan selvä
1. Viro
2. Belgia
3. Tsekki
4. Ranska
5. Israel
6. Kiina
Kaikissa asuin pääkaupungissa, Belgiassa tylyys tuli koko ajan päin naamaa. Muissa tylyys keskittyi vain pääkaupunkiin. Esim Pärnussa jäin bussista ja aloin miettimään miten pääsen Tallinnaan. Majatalon pitäjä soitteli ja pääsin hänen poikansa ystävän kyydissä, meni itse Tallinnaan. Ihania kohtaamisia Pärnussa oli paljon.
Israelissa ja Ranskassa tylyimmät olivat töissä olevat, mm kahvilassa, ravintolassa, museoissa. Yksityisihmiset jopa iloisia, mutta työminä ja vapaa-ajan minä 2 eri henkilöä.
Ja sitten ensimmäisenä voin sanoa, että yksikään projektityötä tarjoava firma ei anna henkilökuntansa matkustaa julkisilla liikevälineillä muulla kuin taksilla. Joka ikinen firma antaa luottokortin, jolla vuokrataan auto tai mennään taksilla. Tämä on ihan perus huttua jokaiselle, joka vähänkään matkustaa ja on ihan itsestään selvää turvallisuus syistä.
Olen käynyt kai seitsemässä maassa enkä nyt muista mitään erityisen tylyä kohtelua missään. Sen sijaan joidenkin maiden myyntikulttuuri ja tuputus osaa olla ahdistavaa.
Niistä kahdesta maasta josta olen asunut, Suomessa on ollut tylympää palvelua, toisesta maasta en muista yhtäkään huonoa asiakaspalvelutilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virossa. Niin sairaan tyly meininki, ettei toiste tule mentyä.
Virossa saa todella hyvää ja ystävällistä palvelua kun muistaa kaksi kikkaa:
1. Älä ole räkä poskella.
2. Olet vieraassa maassa. Et voi tietää puhuuko joku suomea. Avaa keskustelu aina englannilla.
Mulla on pelkästään hyviä kokemuksia näillä metodeilla.
En ole ikinä olettanut että kukaan puhuisi suomea. Englanniksi olen saanut kuitenkin aika tylyä palvelua ja sitten yllättäen nuori tarjoilija alkoi omasta tahdostaan palvella suomeksi ja oli oikein ystävällinen.
Sanoisin että aivan kuten suomessakin, riippuu niin monesta asiasta millaista palvelua saa, voihan sillä asiakaspalvelijalla olla ihan vaan vaikka huono päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa.
Komppaan. Harvassa paikassa täysin tuntematonta ihmistä (tai vaikka ihan naapuria) pystytään vihaamaan niin paljoa, kuin täällä.
Siis mistä te revitte näitä?! Ette oikeasti ole tainnut matkustaa minnekään, te kaikki Suomea "äänestävät."
Totta kai Suomestakin löytyy huonoa asiakaspalvelua ja kusipäisiä ihmisiä. Mutta ei tasan yhtään sen enempää kuin muualtakaan. Mun kokemus jo 30+ ulkosuomalaisena on se, että Suomessa on tosi sujuvaa ja hyvää asiakaspalvelua.
Nyk. kotimaassani (lattarimaa) on taas ihan eri meno, heti kun liikkuu vähän pääkaupungin turistirysästä poispäin. Menkää nyt himaanne noiden "sUoMEsSa oLLaAn nIiN iLkeiTä" :D
Ai että mä nauran
Vierailija kirjoitti:
Varma voittaja.
HELLsinki, se on ihan oma maanosa.
Ei olla nykyään tylyjä kyllä, mutta voi tulla epäsuoraa aggressiota kyllä. Suora tylyys ole tätä aikaa ainakaan yleisenä ja työelämässä. Odotetaan hyvinkin asiallista käytöstä jopa niin, että se itsessään peittää alleen ns kielteisiä tunteita.
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa. Ainakin pääkaupunkiseudun ihmiset ovat kyllä varakkaille turisteille mielinkielin, mutta yritäpä asua siellä ja kokeile, millaista kohtelua saat kun et osaa ranskaa täydellisesti.
No minä en osaa ranskaa täydellisesti vaan auttavasti. Käyn silloin tällöin Ranskassa jo muutaman vuosikymmenen ajan ja en ole kyllä koskaan tylyyttä siellä kokenut. Minulle oltu aina ystävällisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt projekteja ympäri maailmaa, väh 4 viikkoa kohteessa.
Satunnaisessa järjestyksessä, mutta Top 6 on aivan selvä
1. Viro
2. Belgia
3. Tsekki
4. Ranska
5. Israel
6. Kiina
Kaikissa asuin pääkaupungissa, Belgiassa tylyys tuli koko ajan päin naamaa. Muissa tylyys keskittyi vain pääkaupunkiin. Esim Pärnussa jäin bussista ja aloin miettimään miten pääsen Tallinnaan. Majatalon pitäjä soitteli ja pääsin hänen poikansa ystävän kyydissä, meni itse Tallinnaan. Ihania kohtaamisia Pärnussa oli paljon.
Israelissa ja Ranskassa tylyimmät olivat töissä olevat, mm kahvilassa, ravintolassa, museoissa. Yksityisihmiset jopa iloisia, mutta työminä ja vapaa-ajan minä 2 eri henkilöä.
Ja sitten ensimmäisenä voin sanoa, että yksikään projektityötä tarjoava firma ei anna henkilökuntansa mat
Kuule, vapaalla saa reissata niin paljon, kun huvittaa. Mm monessa Afrikan maassa ei ole saanut liikkua itsekseen metriäkään, mutta mm kyseisissä maissa sai. Israelissa vuokrasin jokaisena viikonloppuna auton ja kävin ylhäällä ja alhaalla. Tel avilin näki tarpeeksi heidän työviikolla.
Näin rovaniemeläisenä vastaan, että täällä Rovaniemellä. Kuulin itse niihin tylysti käyttäytyviin, jotka totaalisen tympääntyneitä turisteihin. Ei helvetti mitään kunnioitusta, tullaan ja tungetaan kielloista huolimatta toisten kotipihoille keskellä yötä tsiigailemaan revontulia eikä poistuta vaikka ensin pyydetään ja sitten käsketään. Ja tämä on vain yksi esimerkki. Ihan pilalla koko Rovaniemi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa.
Komppaan. Harvassa paikassa täysin tuntematonta ihmistä (tai vaikka ihan naapuria) pystytään vihaamaan niin paljoa, kuin täällä.
Siis mistä te revitte näitä?! Ette oikeasti ole tainnut matkustaa minnekään, te kaikki Suomea "äänestävät."
Totta kai Suomestakin löytyy huonoa asiakaspalvelua ja kusipäisiä ihmisiä. Mutta ei tasan yhtään sen enempää kuin muualtakaan. Mun kokemus jo 30+ ulkosuomalaisena on se, että Suomessa on tosi sujuvaa ja hyvää asiakaspalvelua.
Ihan vain veikkaan: suurimmalla osalla on enemmän kokemusta Suomesta kuin muualta joten totta kai siihen mahtuu enemmän myös epämiellyttäviä kokemuksia.
Olen asunut Suomen lisäksi vain tunnetusti hyvän asiakaspalvelun maassa ja muualla ollut vain lyhyen aikaa joten kyllä Suomi pääsee tylyimpien joukkoon ihan vain sen vuoksi vaikka yleensä se onkin vähintään ihan ok-tasolla. Lisäksi asiakaspalvelu on parantunut viimeisen ehkä kymmenen vuoden aikana ja muuttunut havaintojeni mukaan kokonaisuudessaan ystävällisemmäksi.
Baltia ja Suomi, sitten Kiina. Reissannut paljon, mutta Venäjällä en ole käynyt. Voisin kuvitella, että vetää pohjat..
Suomi on petrannut paljon viimevuosina.
Ranska, Belgia, Italia, Itävalta, Jenkit, pääsääntöisesti kivoja ihmisiä.
Kuuleman mukaan maailmanmatkaajalta, eniten tympii koko Kauko-Itä. Lukuunottamatta Malesia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin porsaanleikkeen. Kysyin sitten missä on perunat. Tarjoilija sanoi, ne pitää ostaa erikseen. No se oli ensimmäinen ja viimeinen Italian reissu.
Italiassa ei ole mitenkään erityisen tavanomaista syödä perunaa lihan kanssa. Aika usein syövät muita vihanneksia tai salaatteja lisäkkeenä. Ja ne lisäkkeet, contorni, täytyy aina tilata erikseen.
Ehkä tarjoilijan kannattais mainita siitä?
Ruokalistassa lukee kaikki selvästi. Kyllä vähän pitää tietää jos johonkin maahan matkustaa. Sitten ollaan kiukkuisia kun ei kaikki toimi ja ole niinkuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Berliinissä oli todella v-mäinen asiakaspalvelu kun siellä ysärillä kävin. Varsinkin naiset siellä, hyi v.
Outoa että olet saanut osaksi vmäistä kohtelua kun itse puhut ihmisistä noin kauniisti,
En tajua.
EIpä nuo nyt mitään musta tietäneet jos pari sanaa olin aspa tilanteessa sanonut, joten haista v i t t u vaan säkin. Oppisit käyttäytymään.
Vaikka kuinka yritän miettiä niin ei tule mieleen oikeastaan edes tilannetta jossa joku olisi ollut mainittavan tyly, saati että voisi yleistää koko maahan. Ellei sitten lasketa sitä että kun en osannutkaan vastata kysymykseen maan kielellä, kieltä ei yritetty vaihtaa vaan lopetettiin vain tilanne siihen, mutta en itse pitänyt sitä tylynä.
Muunlaisia tilanteita on kyllä ollut, tungettelevuutta tai takertumista vaikka, mutta ei tylyyttä. On myös ollut hyvin ystävällisiä ihmisiä jotka ovat yhtäkkiä tuoneet jotain syötävää kun olen istunut majoituspaikan aulassa, esimerkiksi. Oikeastaan tuntuu että minuun suhtaudutaan useammin jotenkin tavallista innostuneemmin, en tiedä miksi.
Vierailija kirjoitti:
Ahvenanmaassa.
Totta, vaikka yrittää ruotsiakin niille puhua.
Olen käynyt vain Ruotsissa, Espanjassa, Portukalissa ja Virossa. Ruotsissa oltiin asiallisen kohteliaita, Espanjassa ja Portugalissa lämpimän kohteliaita. Pakko myöntää, että Virossa oli omituista porukkaa palveluammateissa, olivat hymyttömiä ja tylyn oloisia. Joku mainitsi kiinalaiset, heitä olen tavannut turisteina. He poikkeavat muista aasialaisista siinä, etteivät tervehdi ja ovat totisia.
Minä nostin kahvikupin baaritiskillä Pariisissa ja aioin kantaa sen pöytääni, niin sain tarjoilijan silmilleni. Nykäisi kupin ja huitoi pyyhkeellä. Palasin seurueeni luokse ja tyyppi toi kupin perässäni. Vähänkö säikähdin. Ei pitäisi maalaistollon eksyä sivistysmaahan.