Missä maassa on ollut tylyimmät kohtaamasi ihmiset?
Vieraanvaraisuus ja ystävällisyys ei mielestäni ole mikään kulttuurin mittari, aika monessa kamalassa maassa on tosi ystävällistä kun vaikka vierailee jonkun luona. Tämä selvennykseksi, ettei tarvitse alkaa napista että mutta kun siellä maassa on tehty sitä ja tätä, vieläkö tykkäät hä.
Kommentit (246)
Vierailija kirjoitti:
Tallinnassa sanon minäkin. Muista virolaisista sitten en tiedä.
Olisin samaa mieltä, että Tallinnassa on tylyä palvelua. Muualla Virossa parempaa ja kerran olimme Raplassa ja siellä oli oikein mukavaa väkeä, paikallisessa pubissa meille tarjottiin jopa oluet (ja meitä oli 5 ihmistä). Hämmennyttiin kun tarjoilija toi olutkolpakot pöytään ja porukka baaritiskiltä halusi sen kuulemma meille tarjota. Ottivat meidät siis niin iloisesti vastaan paikalllisessa kuppilassa ja ihan normi olutta oli, ei mitään huumaavia aineita seassa :) No oltiin aika meluisa ja iloinen porukka, joten ehkä herätettiin sillä huomiota.
Viro, Espanja, Meksiko, Thaimaa nyt ainakin. Race across the Wordissa kilpailijat haukkui puolalaiset supertylyiksi.
Tanskassa. Ehkä luulivat että olen jonkun itäblokin maan kansalainen.
Aasian suunnan väkeä siellä näytti muuten olevan paljon ja tuskin on mitään isompia harmeja aiheuttaneet siellä.
Pariisissa Ranskassa. Muista kaupungeista en tiedä. Muuten kiva kaupunki, mutta palvelu on aika tylyä varsinkin, jos et puhu täydellistä ranskaa. Saksassa oltiin ihan innoissaan, jos sönkötti jonkun parikin sanaa saksaa.
Ranskassa ja Saksassa pärjää hyvin puhuessaan heidän kieltä. Riittää, että yrittää edes. Englanti ei ole maailmankieli edes kaikissa Euroopan maissa.
Tylyä kohtelua olen saanut kaukoidässä ja entisissä Neuvostoliiton alusmaissa.
Suomea kiitellään siitä, että melkein kaikki osaavat englanninkieltä täällä.
Saksassa ovat karkeita ja ylimielisiä.
Italiassa kannattaa matkustaa etelään, on ihan eri maa kuin pohjoisosa. Vähäinenkin kielitaito otetaan sydämellisesti vastaan.
Ranskassa juna-aseman työntekijä löi minua sormille kun otin sellaisen z-fold paperin myyntitiskiltä. Repäisi sen vieläpä kädestäni ja osoitti molottaen serviettiannostelijaa, jota en ollut ruuhkassa huomannut, ja joka oli kaukana.Olen harrastanut vuosia kuntonyrkkeilyä, mutta en ehtinyt väistää. Tuli ihan puskista. Menin muuten aivan lukkoon, en ole ikinä kokenut mitään vastaavaa
vastaan siis Ranskassa.
Saksassa. En valitettavasti saksaa osaa muutamaa lausetta enempää, mutta luulisi, että turistin raha kuitenkin kelpaa.
Ranskalaisista oma kokemus on sellainen, että vaikka hekään eivät halua puhua englantia, niin olivat kuitenkin paljon lämpimämpiä ulkomaalaisia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tallinnassa sanon minäkin. Muista virolaisista sitten en tiedä.
Olisin samaa mieltä, että Tallinnassa on tylyä palvelua. Muualla Virossa parempaa ja kerran olimme Raplassa ja siellä oli oikein mukavaa väkeä, paikallisessa pubissa meille tarjottiin jopa oluet (ja meitä oli 5 ihmistä). Hämmennyttiin kun tarjoilija toi olutkolpakot pöytään ja porukka baaritiskiltä halusi sen kuulemma meille tarjota. Ottivat meidät siis niin iloisesti vastaan paikalllisessa kuppilassa ja ihan normi olutta oli, ei mitään huumaavia aineita seassa :) No oltiin aika meluisa ja iloinen porukka, joten ehkä herätettiin sillä huomiota.
Myös Tartossa palvelu oli ystävällistä. Ihmiset olivat ns tavallisia ja vaatimattomia. Tallinnassa en olekaan käynyt kohta kymmeneen vuoteen juuri tylyn palvelun takia.
Kyllä itse sanoisin Viro, eivät kaikki, mutta hyvin monet myyjät ja muut asiakaspalveluihmiset ovat aina naama norsunveellä
Ihan täällä koti suomessa,missään muualla maassa ei annettaisiin lasten hyppiä silmille,käyttää puukkoa tai olla muuten vain väkivaltaisia,Suomessa muutenkin tylyimmät, ilkeimmät ja kylmimmät ihmiset mitä kuvitella saattaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt sellaisessa maassa jossa kaikki olisivat järjestään tylyjä tai ystävällisiä.
Mieleenpainuvan tylyä kohtelua olen saanut New Yorkin JFK-lentokentän turvatarkastuksessa sekä Saudeissa ja Venäjällä passintarkastuksessa.
Miamissa myös lentokentältä alkaen, jos ei ota lukuun tekohymyjä ja tarkoituksetonta howdoyoudoota, niin pelkkää tylytystä ja rahastusta. Venäjää tylyydessä ei mikään voita.
Kummallista, että Virossa ei kouluteta asiakaspalvelijoita. Ovat tosiaan järjestään näitä naama norsunvee-tyyppejä. Tekevät tahallisia virheitä, eivätkä sitten korjaa asiaa.
Virossa saa todella hyvää ja ystävällistä palvelua kun muistaa kaksi kikkaa:
1. Älä ole räkä poskella.
2. Olet vieraassa maassa. Et voi tietää puhuuko joku suomea. Avaa keskustelu aina englannilla.
Mulla on pelkästään hyviä kokemuksia näillä metodeilla.