Missä maassa on ollut tylyimmät kohtaamasi ihmiset?
Vieraanvaraisuus ja ystävällisyys ei mielestäni ole mikään kulttuurin mittari, aika monessa kamalassa maassa on tosi ystävällistä kun vaikka vierailee jonkun luona. Tämä selvennykseksi, ettei tarvitse alkaa napista että mutta kun siellä maassa on tehty sitä ja tätä, vieläkö tykkäät hä.
Kommentit (246)
Vierailija kirjoitti:
Berliinissä oli todella v-mäinen asiakaspalvelu kun siellä ysärillä kävin. Varsinkin naiset siellä, hyi v.
Outoa että olet saanut osaksi vmäistä kohtelua kun itse puhut ihmisistä noin kauniisti,
En tajua.
Suomalaiset ovat iso turistiryhmä Tukholmassa. Silti metron lipunmyynnissä, museoissa yms on ohjeet arabiaksi, venäjäksi, ranskaksi muttei suomeksi. Tätä voisi pitää jopa loukkaavana. Ruotsalaisille on myös kaikissa yhteyksissä tärkeää korostaa ettei Suomi ole osa skandinaviaa. Vaikka tosiasiassa on sitä pohjois osien osalta maantieellisesti.
Viro taas on oma lukunsa. Virolaiset ovat opoineet Anerikasta tuomaan itseään esille ja ovat hyv tarinan kertojia. Onko kaikki tarinat sitten aina niin totta on toinen juttu.
Suomalaiset ovat vieläkin niin iso turistiryhmä että matkailun parissa työskentelevien voi olettaa osaavan pari sanaa Suomea. Suomalaisten pitäisi kasvaa aikuiseksi eikä sallia itseään kohdeltavan kuin kerjäläistä.
Mä olen itse kohtelias ja ystävällinen ja puhun useampaa kieltä, en ikinä ala vain solkottaa englantia ei-englanninkielisessä maassa vaan kysyn puhuuko asiakaspalvelija/muu keskustelukumppani englantia tai muuta osaamaani kieltä heidän omalla kielellään.
Kas kummaa saan 90% ajasta asiallista ja usein varsin hyvää palvelua kaikkialla.
Suomalaisilta usein jää taikasana please sanomatta kun puhuvat englantia....
N50 matkustanut yli viidessäkymmenessä maassa ja asunut neljässä.
Missään ei ole suhtauduttu niin ylimielisen rasistisesti kuin Ruotsissa asiakaspalvelijat
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat iso turistiryhmä Tukholmassa. Silti metron lipunmyynnissä, museoissa yms on ohjeet arabiaksi, venäjäksi, ranskaksi muttei suomeksi. Tätä voisi pitää jopa loukkaavana. Ruotsalaisille on myös kaikissa yhteyksissä tärkeää korostaa ettei Suomi ole osa skandinaviaa. Vaikka tosiasiassa on sitä pohjois osien osalta maantieellisesti.
Viro taas on oma lukunsa. Virolaiset ovat opoineet Anerikasta tuomaan itseään esille ja ovat hyv tarinan kertojia. Onko kaikki tarinat sitten aina niin totta on toinen juttu.
Suomalaiset ovat vieläkin niin iso turistiryhmä että matkailun parissa työskentelevien voi olettaa osaavan pari sanaa Suomea. Suomalaisten pitäisi kasvaa aikuiseksi eikä sallia itseään kohdeltavan kuin kerjäläistä.
Suomella on myös "hieman" kyseenalainen maine muualla maailmassa. Lähinnä turismin saralla. Turhan viinanhuuruisia olleet monen suomalaisen lomailut
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset salliivat itseään palveltavan englanniksi jopa Suomessa....
Vierailija kirjoitti:
Juutalaiset Israelissa. Palestiinan puolella ollaan todella mukavia.
Oma kokemus päinvastainen kun olin Jerusalemissa ja Ramallahissa.
Kappelskärissä jouduin syyttä juoppoputkaan ja viinat kaadettiin viemäriin. Laivareissulla olin vuonna 1978. Viking LINE.
Vierailija kirjoitti:
Suomi - Paska maa
T. 2.n polven maamuu Afrikan sarvesta
Ranska. Ylimielisiä. Englanniksi eivät suostu edes palvelemaan.
Virossa, mutta kokemusta vain asiakaspalvelijoista.
Virossa. Pimeetä porukkaa töissä ravintoloissa.
Vierailija kirjoitti:
Virossa, mutta kokemusta vain asiakaspalvelijoista.
Kysyin ostoksistani viron kielellä, vastasivat englanniksi. Eivät kai halua, että muut kansalaiset osaavat kieltään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiassa
Jos alat jutella heille italiaksi jotain, he ovat todella mukavia. Miten itse suhtautuisit 10 miljoonaan turistin jotka rikkovat paikat ja vänkäävät englantia.
Kaikin puolin olisi hyvä osata edes jonkin verran paikallista kieltä. Englantikin käy mutta jos ei jotkut ymmärrä vaikeeta. Wanhanajan dubbauksen saatosta.
Kiinassa. Ja Ruotsissa ne uudet ruotsalaiset.
Italiassa. En tiedä oliko sillä mitään merkitystä, mutta olin raskaana ja raskaus näkyi jo. Tervehdin italiaksi, yritin olla kohtelias ja ystävällinen, mutta minun ja kahden lapseni kohtelu oli jäätävää monessa paikassa.
Vietimme kolme viikkoa kierrellen Pohjois-Italiaa. Ranskan puolella kun käytiin, oli heti paljon mukavampaa.
*
Olen myös kokenut pariisilaiset tylyinä, mutta sitten kuitenkin sulahtanut sinne ihan hyvin ja tullut kohdelluksi ihan hyvin. En mitenkään ylitsevuotavaisen kohteliaasti, mutta vaikka yhtä hyvin kuin Helsingissä.
Tallinnassa kävin kuukausi sitten, eikä minulla ole paikasta mitään pahaa sanottavaa.
Vierailija kirjoitti:
New Yorkin lentokentän (en muista mikä niistä) passiviranomaiset olivat ihan tosissaan tylyjä, muuta sellaista ei ole tullut vastaan niin että muistaisin.
ovat kyllä ihan omassa luokassaan. Pahempia kuin Venäjällä
Hollannissa asiakaspalvelijat on aika tylyjä, mutta muuten ihmiset ihania. Ehkä siellä on asiakaspalvelurooli virallisempi? Ei pahemmin hymyillä.