Kaamea totuus paljastui - mies ei osaa hoitaa lasta
Ollaan oltu vuosia yhdessä ja tiesin, että miehellä on hieman vaikeuksia asettua toisten asemaan, ymmärtää toisten tunteita ja pitää mielessään useita näkökulmia samanaikaisesti. Kuitenkin hyvin koulutettu ja aikuisten kesken ns. sosiaalisesti ok taitoinen mies kyseessä. Nyt vauvan synnyttyä minulle kuitenkin valkeni, että jotain on pahasti pielessä. Ei mitään pikkujuttuja vaan mies ei oikeasti osaa. Ei tunnista vauvan tarpeita, ei kykene asettumaan vauvan asemaan henkisesti eikä aina edes konkreettisesti (tyyliä ei huomaa auringon paistavan vauvan silmiin, vaikka itsellä aurinkolasit), hermostuu herkästi ja saattaa jopa nauraa, kun vauva itkee (ei siis selvästikään tiedä mitä tehdä). Hyvä esimerkki, että sokea uunokin ymmärtää vauvan olevan väsynyt valvottuaan 2h tms., mies ei vie vauvaa nukkumaan, ei hyssyttele alkuun, pitelee itkevää vauvaa luonnottoman kauan sylissä samassa asennossa ja ikään kuin jähmettyy, lopulta laittaa vauvan vaunuihin muttei hyssyttele vaan perääntyy tilanteesta. Puhuu luonnottoman kovaa vauvalle, laulaa kovaan ääneen lastenlauluja vastasyntyneelle siten, että ulkopuolinenkin kiinnittänyt huomiota ettei toiminta ole ns. sensitiivistä. Mitä tehdä?! Tuntuu, että hänellä niin isoja puutteita ettei edes opettamalla tule ns.normaalin veroiseksi.
Kommentit (49)
Ja tietenkin jos on oikeasti yritysjohtaja niin on varaa ostaa myös ulkopuolista apua.
Vierailija kirjoitti:
Olet sinäkin ap todella tyhmä, etten ole havainnut hänen -, niinkuin sanoit- sensitiivisiä taitoja ,kun olette seurustelleet ja olette jopa odottaneet vauvaa yhdessä 9 kk. Elikkä- vakka ja kansi ,lupsaus päälle. Se tarkoittaa ,että vakka on kantensa valinnut. Pulinat pois.
Miehet ei ole raskaana. Vain nainen odottaa vauvaa. Miehelle se on yhtä vaivatonta kuin nettitilauksen odottaminen saada lapsi.
Nyt vaan itse hoidat ja koita saada mies pitämään jotain kontaktia lapseen. Hetki sylissä jne. Josko tilanne helpottaisi, kun lapsi hieman kasvaa.
Yleensä naiset tekee lapsia sellaisten miesten kanssa jotka ovat täysin sopimattomia hoitamaan lasta ja elämään perhe elämää.
Pistäää miettimään mikä sai sinut porsimaan tuolle miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Aspergermiehet kuvittelee haluavansa perheen, mutta ei niistä ole siihen. Oota vaan kun rupeaa saamaan raivokohtauksia lapselle.
Pientä verrattuna naisiin, ne nauttii kun saa hukuttaa oman vauvansa ja pakastaa ne.
Mun mies oli samanlainen, meillä 3 lasta. Ei hän ymmärtänyt lapsista, vauvoista, yhtään mitään. Minä sitten aina sanoin mitä piti tehdä. Ei se mun mielestä niin kamalaa ollut, hän vaan ei ymmärrä toisia samalla tavalla kuin esim. minä. Kyllä hän teki parhaansa ja minä olen lapsista vetovastuussa edelleen.
Ei tässä mun mielestä mitään vikaa ole, hän on hyvä isä lapsille siinä määrin kuin osaa.
Suomi on täynnä yksinhuoltajia, myös vauvojen. Jotenkin ne selviää. Tässä tapauksessa mies vielä voi auttaa tekemällä kotityöt ja muuta. Ja vaikka kädetön onkin vauvan kanssa, niin kyllä se varmaan jotain lelua osaa heiluttaa ja jutella. Hakee äiskän sitten apuun jos tulee jotain vaikeampaa eteen. Ei tämä nyt sellaiselta ongelmalta kuulosta, että sika pitäisi jättää mitä on täällä (taas) ratkaisuksi tarjottu.