Kaamea totuus paljastui - mies ei osaa hoitaa lasta
Ollaan oltu vuosia yhdessä ja tiesin, että miehellä on hieman vaikeuksia asettua toisten asemaan, ymmärtää toisten tunteita ja pitää mielessään useita näkökulmia samanaikaisesti. Kuitenkin hyvin koulutettu ja aikuisten kesken ns. sosiaalisesti ok taitoinen mies kyseessä. Nyt vauvan synnyttyä minulle kuitenkin valkeni, että jotain on pahasti pielessä. Ei mitään pikkujuttuja vaan mies ei oikeasti osaa. Ei tunnista vauvan tarpeita, ei kykene asettumaan vauvan asemaan henkisesti eikä aina edes konkreettisesti (tyyliä ei huomaa auringon paistavan vauvan silmiin, vaikka itsellä aurinkolasit), hermostuu herkästi ja saattaa jopa nauraa, kun vauva itkee (ei siis selvästikään tiedä mitä tehdä). Hyvä esimerkki, että sokea uunokin ymmärtää vauvan olevan väsynyt valvottuaan 2h tms., mies ei vie vauvaa nukkumaan, ei hyssyttele alkuun, pitelee itkevää vauvaa luonnottoman kauan sylissä samassa asennossa ja ikään kuin jähmettyy, lopulta laittaa vauvan vaunuihin muttei hyssyttele vaan perääntyy tilanteesta. Puhuu luonnottoman kovaa vauvalle, laulaa kovaan ääneen lastenlauluja vastasyntyneelle siten, että ulkopuolinenkin kiinnittänyt huomiota ettei toiminta ole ns. sensitiivistä. Mitä tehdä?! Tuntuu, että hänellä niin isoja puutteita ettei edes opettamalla tule ns.normaalin veroiseksi.
Kommentit (92)
Ja tietenkin jos on oikeasti yritysjohtaja niin on varaa ostaa myös ulkopuolista apua.
Vierailija kirjoitti:
Olet sinäkin ap todella tyhmä, etten ole havainnut hänen -, niinkuin sanoit- sensitiivisiä taitoja ,kun olette seurustelleet ja olette jopa odottaneet vauvaa yhdessä 9 kk. Elikkä- vakka ja kansi ,lupsaus päälle. Se tarkoittaa ,että vakka on kantensa valinnut. Pulinat pois.
Miehet ei ole raskaana. Vain nainen odottaa vauvaa. Miehelle se on yhtä vaivatonta kuin nettitilauksen odottaminen saada lapsi.
Nyt vaan itse hoidat ja koita saada mies pitämään jotain kontaktia lapseen. Hetki sylissä jne. Josko tilanne helpottaisi, kun lapsi hieman kasvaa.
Yleensä naiset tekee lapsia sellaisten miesten kanssa jotka ovat täysin sopimattomia hoitamaan lasta ja elämään perhe elämää.
Pistäää miettimään mikä sai sinut porsimaan tuolle miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Aspergermiehet kuvittelee haluavansa perheen, mutta ei niistä ole siihen. Oota vaan kun rupeaa saamaan raivokohtauksia lapselle.
Pientä verrattuna naisiin, ne nauttii kun saa hukuttaa oman vauvansa ja pakastaa ne.
Mun mies oli samanlainen, meillä 3 lasta. Ei hän ymmärtänyt lapsista, vauvoista, yhtään mitään. Minä sitten aina sanoin mitä piti tehdä. Ei se mun mielestä niin kamalaa ollut, hän vaan ei ymmärrä toisia samalla tavalla kuin esim. minä. Kyllä hän teki parhaansa ja minä olen lapsista vetovastuussa edelleen.
Ei tässä mun mielestä mitään vikaa ole, hän on hyvä isä lapsille siinä määrin kuin osaa.
Mitäköhän aloittajalle kuuluu?? Olisi kiinnostavaa tietää. Kirjoitus oli kuin omani. Tiedän juuri mitä tarkoitti.
Vaikeaa on että monet asiat on sellaisia että niistä on pakko huomauttaa, sillä vaikuttavat vauvaan niin isosti. Toisaalta, en voi kommentoida joka tekoa ja pahin, ei se sensitiivisyys tunnu selittämällä kasvaa.
Edelleen mies sanoo vauvalle huomenta niin kovaa ja yhtäkkiä että vauva alkaa itkeä. Jne
Tai unohtaa laittaa vaunujen jarrut toistuvasti.
Olen pelastanut useita aidosti vaarallisia tilanteita.
Kyse ei ole liikakuormituksesta tms vaan miehestä vaan puuttuu sensitiivisyys. Ihmettelee sitten miksen anna heidän lähteä veneelle ja pariin muuhun paikkaan. Lähipiirin hoitajiin kyllä luotan.
Vierailija kirjoitti:
Jos miehesi kokeilisi oikeaa kohtaamista.
Etäisän näkökulma: meistä tuli lasten kanssa paljon läheisemmät, kun alettiin tavata vartavasten silloin kun huvittaa. Nähdään lyhyemmin mutta tiheämmin. Jutellaan paljon enemmän asioista. Ennen ne tuli luokseni ja linnoittautui huoneisiinsa, nyt käydään syömässä, kahviloissa jne. ja kohdataan oikeasti. Äitinsä pisti hanttiin myös ja yritti jopa lastensuojeluilmoitusta tehdä.
Niin, mitäs jos äitikin haluaisi vastaavasti tavat kun huvittaa, ja mieluusti lyhyesti?
Ai niin, sinunKIN tapauksessasi se äiti on se joka kantaa lopulta kaiken vastuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä lasta pitäisi hyssytellä pistää vaunuihin niin jos on väsynyt alkaa nukkumaan. Turha opettaa mitään sirkustemppuja että vauva nukkuu.
Ehkä juuri tuollaisella lapsuudella ap:n miehestä tulikin sellainen, kun on.
Vaikka olen sinänsä samaa mieltä kanssasi, niin on tuossa viestissä myös totuuden siemen.
Kun olin kotona 2v ja vauvan kanssa, mulle kävi usein niin, että kun olin laittamassa lapsia nukkumaan parvekkeelle/oltiin lähdössä ulos, puin vauvan ensin ja laitoin vaunuihin. Vauva tietysti huusi laittaessa, mutta koska esikoinenkin oli autettava vaatteisiin/ omiin vaunuihin nukkumaan, niin vauva joutui hetken odottamaan. Puheella rauhoittelin tietysti vauvaa samaan aikaan. Ja kas, kun n. 1-2 minuuttia myöhemmin olin valmis esikoisen kanssa, vauva oli jo nukahtanut.
Siitä opin ja ymmärsin, että ihan itse olin aiheuttanut esikoisen kanssa sen älyttömän nukutusrumban, että pitää veivata ja hytkyttää ja laulaa ja suunnilleen seistä päällään. Koska niin olisin tämän toisenkin kanssa tehnyt, mutta koska en pystynyt, niin oppi nukahtamaan hetkessä itsekseen. Kolmannen kanssa toimin samoin kuin toisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei miehen tehtävä olekaan hoitaa vauvaa. Pistä mies tekemään enemmän kotitöitä tai palkatkaa hoitaja niin et ole aina vauvassa kiinni. Naurettava ajatuskin kuvitella vaikka joku yritysjohtaja vaihtamassa vaippaa ja hyssyttelemässä. Miehet on miehiä ja naiset naisia.
Milloin se äiti nukkuu tai saa vapaa-aikaa jos miehellä on yritysjohtajuus noussut noin päähän?
My life.
Vierailija kirjoitti:
Pistäää miettimään mikä sai sinut porsimaan tuolle miehelle.
Monet miehet on onnettomasti kasvatettu. Ei vaadita huomioimaan muita.
Niistä emotionaalisesti viisaista on kova taistelu. Useimmat saa jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Aspergermiehet kuvittelee haluavansa perheen, mutta ei niistä ole siihen. Oota vaan kun rupeaa saamaan raivokohtauksia lapselle.
Tåmä just. Ruvetaan opettelemaan asioita ulkoa ja eihän se onnistu. Lapsi hylätään viimeistään aikuisena.
Jos ap kerran itse osaa, niin sitten sinä tietenkin opetat sitä miestäsi!!! Olet siinä vieressä ja ohjaat, kunne stietää.
Edes kaikki äidit eivät luontaisesti osaa vauvanhoitoa ja -käsittelemistä, joten hopihopi neuvomaan, ei se siitä ihmettelystä parane tai siitä, että tänne tulet valittamaan asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis jos ette ole tavanneet kyseisenlaista ihmistä, en usko välttämättä ymmärtävän. Miehen toiminta siis kiinnittänyt ulkopuolistenkin huomiota, kyse ei ole mistään pienestä kokemattomuudesta eikä siitä, että minä äitinä olisin liian tarkka. AP
Hyvänen aika! Ole nyt...Mä olin äiti. Edellinen kokemus oli pikkulapsista 25v aiemmin, meillä ei suvussakaan ollut lapsia!
Olin aivan kädetön ensimmäiset viikot, ihan arviolta pistin menemään, mistäs minä tiesin!
Anna nyt hyvänen aika opetella. Mene nukkumaan, mene kauppaan, anna aikaa!
Ei kukaan ole sepp' syntyessään!
Opettelin ja opettelin, ihan hyvähän tuosta tuli!
Nyt jo omillaan ja usko pois, taautusti ymmärtää lapsista, on opetellut!
Anna aikaa!
Jos alat nipottaan niin...eipä hoida enää kauaa!
Varmaan suurin osa tuoreista vanhemmista on sormi suussa, mutta aloittajan mieheltä puuttuu herkkyys vauvan tarpeille, miltä pohjalta sitten ns normaalit uudet vanhemmat opettelevat vauvan hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Ja siis jos ette ole tavanneet kyseisenlaista ihmistä, en usko välttämättä ymmärtävän. Miehen toiminta siis kiinnittänyt ulkopuolistenkin huomiota, kyse ei ole mistään pienestä kokemattomuudesta eikä siitä, että minä äitinä olisin liian tarkka. AP
Autismin kirjolla, ehkä muutakin neurologista häikkää ehkä? Ei toi muutu vaikka yrittäisit, mies tarvitsisi jotain perheneuvolan ohjausta - suostuiskohan tulemaan sinne sun kanssa?
Itse nuorena naisena, kun sain lapseni, olin tosi kömpelö äiti, pelkäsin ja aristelin sitä vauvaa. Ruokinnan ja vaipanvaihdon kyllä pääpiirteittäin hallitsin, leikin ym., mutta kylvetys ym. oli aikamoista jännittämistä. Tästä poikalapsestani kasvoi silti sellainen aikuinen, joka itse on todella luonteva kaikenikäisten lasten kanssa. Vaikkei hänelle mitään lastenhoitoa ikinä ole opetettu. Eikä hän ainakaan järin osaavaa esimerkkiä saanut. 😅
Suomi on täynnä yksinhuoltajia, myös vauvojen. Jotenkin ne selviää. Tässä tapauksessa mies vielä voi auttaa tekemällä kotityöt ja muuta. Ja vaikka kädetön onkin vauvan kanssa, niin kyllä se varmaan jotain lelua osaa heiluttaa ja jutella. Hakee äiskän sitten apuun jos tulee jotain vaikeampaa eteen. Ei tämä nyt sellaiselta ongelmalta kuulosta, että sika pitäisi jättää mitä on täällä (taas) ratkaisuksi tarjottu.