Kaamea totuus paljastui - mies ei osaa hoitaa lasta
Ollaan oltu vuosia yhdessä ja tiesin, että miehellä on hieman vaikeuksia asettua toisten asemaan, ymmärtää toisten tunteita ja pitää mielessään useita näkökulmia samanaikaisesti. Kuitenkin hyvin koulutettu ja aikuisten kesken ns. sosiaalisesti ok taitoinen mies kyseessä. Nyt vauvan synnyttyä minulle kuitenkin valkeni, että jotain on pahasti pielessä. Ei mitään pikkujuttuja vaan mies ei oikeasti osaa. Ei tunnista vauvan tarpeita, ei kykene asettumaan vauvan asemaan henkisesti eikä aina edes konkreettisesti (tyyliä ei huomaa auringon paistavan vauvan silmiin, vaikka itsellä aurinkolasit), hermostuu herkästi ja saattaa jopa nauraa, kun vauva itkee (ei siis selvästikään tiedä mitä tehdä). Hyvä esimerkki, että sokea uunokin ymmärtää vauvan olevan väsynyt valvottuaan 2h tms., mies ei vie vauvaa nukkumaan, ei hyssyttele alkuun, pitelee itkevää vauvaa luonnottoman kauan sylissä samassa asennossa ja ikään kuin jähmettyy, lopulta laittaa vauvan vaunuihin muttei hyssyttele vaan perääntyy tilanteesta. Puhuu luonnottoman kovaa vauvalle, laulaa kovaan ääneen lastenlauluja vastasyntyneelle siten, että ulkopuolinenkin kiinnittänyt huomiota ettei toiminta ole ns. sensitiivistä. Mitä tehdä?! Tuntuu, että hänellä niin isoja puutteita ettei edes opettamalla tule ns.normaalin veroiseksi.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin vaikeasti autistinen?
Joka on jäänyt huomaamatta ap:ltä ennen lapsen syntymää?
Vierailija kirjoitti:
Jos miehesi kokeilisi oikeaa kohtaamista.
Etäisän näkökulma: meistä tuli lasten kanssa paljon läheisemmät, kun alettiin tavata vartavasten silloin kun huvittaa. Nähdään lyhyemmin mutta tiheämmin. Jutellaan paljon enemmän asioista. Ennen ne tuli luokseni ja linnoittautui huoneisiinsa, nyt käydään syömässä, kahviloissa jne. ja kohdataan oikeasti. Äitinsä pisti hanttiin myös ja yritti jopa lastensuojeluilmoitusta tehdä.
Tuota voi olla hieman hankala soveltaa pieneen vauvaan kun oleminen on sitä perushoitoa
Ei miehet osaakaan vauvojen kanssa usein olla. Vasta isomman lapsen kanssa.
Tämän luettuani olen ihan sanaton. Tuntuu siltä että AP:llä on kyllä mieslapsi eikä lapsia voi laittaa tommosiiin töihin eli hoitamaan jotain vauvalasta. Hiekkalaatikolle leikkimään tai jotain sille...
On se hyvä kun tytöt sentään leikkiin nukeilla niin niillä on sitten jotain kokemusta tästä vauvojen hoitamisesta. Nykyäänhän niitä syötetään ja juotetaan... pisit tulee ja vaipat pitää vaihtaa jne jne... ihan samanlaista meinikiä kuin ihmisvauvaa odottavien aikuisten kursseilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin vaikeasti autistinen?
Joka on jäänyt huomaamatta ap:ltä ennen lapsen syntymää?
Itse asiassa itsekin tunnen yhden tällaisen tapauksen. Mies esitti jokseenkin normaalia poikaystävää, mutta naimisiinmenon ja lasten saamisen jälkeen karu totuus alkoi paljastua. Että miten jälkijättöinen hän oli tuollaisissa asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä nuoripari hankkii ensiksi koiran, jotta morsmaikku näkee miten mies käyttäytyy heikompiaan kohtaan ja löytyykö hoivaviettiä vai ei.
Täh, ei pidä paikkaansa?
Ap:n mies on joku poikkeus, kuka tahansa normaali oppii vauvan hoidon halutessaan.
Ei kai tuossa auta kuin hankkia hoitoapua muualta
Vierailija kirjoitti:
Ei miehet osaakaan vauvojen kanssa usein olla. Vasta isomman lapsen kanssa.
Osaa ihan hyvin. Ei äideillä ole mitään taikavoimia, yhtä lailla sen oppii äiti tai isä.
Jos haluaa.
Mä olen nainen ja olin juuri tuollainen vastasyntyneen vauvan kanssa. Vähitellen siinä oppi ja nyt menee erittäin hyvin taaperon kanssa. Itse olen hieman autisminkirjolla, joten ehkä siksi oli aluksi vaikeaa. Lapsi on ihana ja normaalisti kehittynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei miehen tehtävä olekaan hoitaa vauvaa. Pistä mies tekemään enemmän kotitöitä tai palkatkaa hoitaja niin et ole aina vauvassa kiinni. Naurettava ajatuskin kuvitella vaikka joku yritysjohtaja vaihtamassa vaippaa ja hyssyttelemässä. Miehet on miehiä ja naiset naisia.
Milloin se äiti nukkuu tai saa vapaa-aikaa jos miehellä on yritysjohtajuus noussut noin päähän?
Vierailija kirjoitti:
Ei miehen tehtävä olekaan hoitaa vauvaa. Pistä mies tekemään enemmän kotitöitä tai palkatkaa hoitaja niin et ole aina vauvassa kiinni. Naurettava ajatuskin kuvitella vaikka joku yritysjohtaja vaihtamassa vaippaa ja hyssyttelemässä. Miehet on miehiä ja naiset naisia.
Meillä on miehekäs mies ja niin vain on meistä se luontevampi lasten kanssa. Aivan loistava isä pienelle vauvalle. Vauvan paras nukuttaja.
Miten oletat että joku joka ei oletettavasti ikinä ole ollut vauvojen seurassa,osaisi niitä hoitaa. Mikä tuossa edes oli niin kauheaa, ainoa selvä "moka" on se että antaa lapsen olla auringossa. Muut olivat mielipiteitäsi, eivätkä mitenkään faktuaalisesti vääriä.
Minusta ihan normaalia. Sinulla on miesten mies. Jos ei jotain osaa, mikä pakko sitä on tehdä? Hoida sinä se vauvaaika. Ja miehesi ottaa sitten enemmän vasuuta kun lapsi osaa puhua.
Palstalla ei tunnu olevan mitään muuta neuvoa kuin eroaminen, mutta kyllä tuon tilanteen saa paremmaksi. Hemmetti opeta sitä ja keskustelkaa asiasta. Laita lukemaan vaikka jotain kirjallisuutta aiheesta. Jos se on hyväntahtoinen mies ja teidän suhde toimii, niin kyllä se kykenee muuttumaan tuossa. Siinä on jo hyvä tilanne, että mies on ja haluaa selvästi viettää vauvan kanssa aikaa. Sekään ei ole mikään itsestäänselvyys. Eikä se vauva ole 24/7 huomiota vaativa vauva kohta enää, tilanne tulee helpottamaan. Minä olen äiti ja olin ihan yhtä käsi kuin miehesi vauvan kanssa aluksi. En ollut edes pitänyt vauvaa käsissä ennen omaa.
ps. ei ole lainkaan itsestäänselvää, mitä pitää tehdä, kun vauva itkee. Vauvat itkee monesta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Aspergermiehet kuvittelee haluavansa perheen, mutta ei niistä ole siihen. Oota vaan kun rupeaa saamaan raivokohtauksia lapselle.
Tämä! Entinen Asperger-mieheni osaa olla hyvä isä, niin kauan kuin keskittyy vain siihen ja on rauhallinen itse. Muulloin vaatii lapselta liikoja esim koulun suhteen, eikä ymmärrä kun lapsi itkee ettei osaa vaan vaatii lisää. Ei siis ymmärrä tunnepitoisia reaktioita ollenkaan, koska ei osaa asettua toisen asemaan. Ellei itse koe samoin juuri samalla hetkellä. Tästä syystä ei ymmärrä lapsen nälkää, väsymystä, jännitystä tai kiukkua. Selittää järjellä kaiken "ei voi olla nälkä, koska söit hetki sitten". Aikuisena pystyy olemaan pitkään syömättä, joten lapsenkin olisi pystyttävä.
Mies on vahdittava. Hänellä käy lastensuojelun kautta perhetyö, johon äitinä (olemme eronneet) voin ottaa yhteyttä, mikäli lapsi kertoo ylilyönneistä. Ja niitähän tapahtuu. Esim jättää lapsen yöllä yksin kotiin. Ei ymmärrä lapsen hätää, jos tämä sattuu heräämään.
Jos olisin ajoissa autismin tajunnut, en olisi tehnyt lapsia tuolle miehelle. Mielestäni autisti on vähän lapsi itsekin, aikuisenakin.
Hae apua teille. Ulkopuolisen kuuluisi selittää miehellesi, ellei mies sinua usko. Ennen kuin käy pahemmin tai lapsi kehittyy turvattomuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä lasta pitäisi hyssytellä pistää vaunuihin niin jos on väsynyt alkaa nukkumaan. Turha opettaa mitään sirkustemppuja että vauva nukkuu.
Ehkä juuri tuollaisella lapsuudella ap:n miehestä tulikin sellainen, kun on.
Miehesi mentalisaatio on kehittymätöntä, puhutaan esimentaalisista tiloista. Esim. tuo "vauvalla ei voi olla kylmä kun itsellä ei ole" = psyykkinen vastaavuus. Lue kirja nimeltä Mitä ihmettä? - Opi ymmärtämään lapsesi mieltä. Siinä kerrotaan lisää. Saat sanat tilanteelle (hyvin toki osaat sanoittaa jo nyt) ja voit puhua asiasta miehen kanssa.
Mentalisaatiota on mahdollista oppia, jossain määrin jopa autismin kirjolla. Vaatii aikaa, harjoittelua ja hyväksymistä teiltä molemmilta. Miehesi ei tee tuota tahallaan, mutta hänellä on vastuu alkaa korjata tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Miehesi mentalisaatio on kehittymätöntä, puhutaan esimentaalisista tiloista. Esim. tuo "vauvalla ei voi olla kylmä kun itsellä ei ole" = psyykkinen vastaavuus. Lue kirja nimeltä Mitä ihmettä? - Opi ymmärtämään lapsesi mieltä. Siinä kerrotaan lisää. Saat sanat tilanteelle (hyvin toki osaat sanoittaa jo nyt) ja voit puhua asiasta miehen kanssa.
Mentalisaatiota on mahdollista oppia, jossain määrin jopa autismin kirjolla. Vaatii aikaa, harjoittelua ja hyväksymistä teiltä molemmilta. Miehesi ei tee tuota tahallaan, mutta hänellä on vastuu alkaa korjata tilannetta.
Niin. Sanoita lempeästi miehellesi lapsen tarpeita huomioiden miehesi tunteet.
Kiva jos kuitenkin pystyy ottamaan palautetta vastaan. Yritä jaksaa keskustell ja opettaa vaikka jotain perussääntöjä, tyylin silloin kun sulla on mukavan lämmin, vauvalla on jo kylmä koska se ei liiku tms.
Meidän perheessä tuollaisia piirteitä omaava isä kaiken lisäksi suuttuu jos saa palautetta asiasta. Just esim sellainen, että "ei vauvalla voi olla kylmä, mullakaan ei ole". Tai että lapselle ei tarvi aurinkorasvaa koska hänkään ei käytä jos auringossa vain omasuoja-ajan. Ja jos huomautan, alkaa huuto mulle että miksi minä puutun hänen isyyteensä tai nalkutan.