Suurin kaupunki Suomessa, jossa et ole käynyt?
Minulla 13. suurin, eli Lappeenranta.
Linkissä lista Suomen kunnista väkiluvun mukaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_kunnista_v%C3%A4kiluvun_m…
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joensuu.
Mutta voi apua, miten pieniä suomalaiset kaupungit on. Jokunen isompi paikka listan alussa, sitten alkaa olla ihan muutaman kymmenen tuhannen asukkaan käpykyliä. Onhan meitä vähän, mutta tuo lista jotenkin konkretisoi sen.
Sama se on muissakin maissa. Laitapa vaikka Saksan tai Ruotsin kaupungit asukasluvun mukaiseen pylväsdiagrammiin niin kuvio on sama kuin Suomessa.
No ei nyt ihan niinkään:
Berliini (3 644 826)
Hampuri (1 841 179)
München (1 471 508)
Köln (1 085 664)
Frankfurt am Main (753 056)
Stuttgart (634 830)
Düsseldorf (619 294)
Leipzig (587 857)
Et ymmärtänyt. Tee se diagrammi ja katso kuviota.
43. Raahe.
Tai tietenkin mikä lasketaan käymiseksi, pitääkö olla ollut joku tietty tuntimäärä tai yötä? Tai käynyt keskustassa?
Noissa 42:ssa kunnassa on sellaisia joissa olen ollut vain tunnin ja sellaisia joissa olen käynyt jossain vierailukohteessa joka on kyseisen kunnan alueella.
Vierailija kirjoitti:
Nro 12 Joensuu
T. Hkiläinen
Ja näköjään 20/30 kaupunkia noista on käytynä, niin että olen viettänyt niissä aikaa enkä vaan ajanut läpi. Yllättävän monta.
Mulla on varmaan joku nepsyhäiriö kun en voi lakata tuijottamasta tuota listaa. Jännä miten on kuvitellut kaupunkien väkiluvut ihan erilaisiksi. Mulle on yllätys, että Pori on Suomen kymmenenneksi isoin kaupunki. Olisin ilman muuta laittanut ainakin Joensuun, Lappeenrannan ja ehkä Mikkelin ja Seinäjoenkin sen edelle.
Erikoista myös miten Lahden ja Porin väkilukujen välillä on melkein 40000 asukkaan gäppi, molemmin puolin 100000 asukkaan rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joensuu.
Mutta voi apua, miten pieniä suomalaiset kaupungit on. Jokunen isompi paikka listan alussa, sitten alkaa olla ihan muutaman kymmenen tuhannen asukkaan käpykyliä. Onhan meitä vähän, mutta tuo lista jotenkin konkretisoi sen.
Sama se on muissakin maissa. Laitapa vaikka Saksan tai Ruotsin kaupungit asukasluvun mukaiseen pylväsdiagrammiin niin kuvio on sama kuin Suomessa.
No ei nyt ihan niinkään:
Berliini (3 644 826)
Hampuri (1 841 179)
München (1 471 508)
Köln (1 085 664)
Frankfurt am Main (753 056)
Stuttgart (634 830)
Düsseldorf (619 294)
Mitä väliä sillä kuviolla on? Tottakai väkiluvut pienenevät isoimmasta alaspäin. Tarkoitin sitä, miten nopeasti suomalaisten kaupunkien ja kuntien väkiluvut pienenevät ihan muutamaan tuhanteen, eli valtaosa suomalaisista kaupungeista on pikkukaupunkeja. Vain 9 kaupungissa on yli 100000 asukasta.
Helsinki. Olenko ainoa joka ei ole käynyt - eikä ikinä mene jos ei ole ihan pakko - Helsinkissä.
Puistattaa jo pelkkä ajatus.
Miettikää, joku ukrainalainen pikkukaupungissa, kuten Donetsk, on lähes yhtä paljon asukkaita kuin koko Suomessa yhteensä!
Ja piskuisen Suomen pitää tuollaisia vielä rahoittaa ja maksaa. Eihän tässä ole mitään järkeä.
Helsinki. Luin mediasta, että siellä haisee oksennus ja kakka. Olin aina tiennyt, että se on Suomen peräreikä, joten onneksi kaikki muutkin tietävät asian nyt.
En minäkään ole käynyt Helsingissä. Vantaan lentoasemalla useinkin.
Miksihän Vantaan lentoaseman nimeen on pitänyt liittää Helsinki.
Vierailija kirjoitti:
Hätkähdyttävää, että Turku on tipahtanut kuudenneksi. Kävin Turussa koulua 80-luvulla ja silloin se oli Suomen toiseksi suurin kaupunki. Tai ehkä turkulaiset vain uskottelivat itselleen niin. silloin ei ollut Wikipediaa mistä olisi voinut tarkistaa.
Ehkä Turku on tehnyt vähemmän kuntaliitoksia kuin Oulu?
Eikös se Turku ole edelleenkin oikeasti toiseksi tai kolmanneksi suurin urbaani keskittymä.
Vastauksena kysymykseen: Jyväskylä
Eihän tuon listan kaikki ole kaupunkeja edes.
Jyväskylä (7) tai Lahti (9). Ei ihan varmaa muistikuvaa oltaisiinko piipahdettu Jyväskylässä lapsuudenreissuilla läpiajaessa. Lahdessa en varmuudella ole käynyt.
Joensuussa, vaikka tunnen sieltä muutaman.
En ole käynyt helsingissä koskaan. Olen mies 48 v.
Hätkähdyttävää, että Turku on tipahtanut kuudenneksi. Kävin Turussa koulua 80-luvulla ja silloin se oli Suomen toiseksi suurin kaupunki. Tai ehkä turkulaiset vain uskottelivat itselleen niin. silloin ei ollut Wikipediaa mistä olisi voinut tarkistaa.