Käytättekö aurinkosuojaa ympäri vuoden?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
En käytä Suomessa koskaan, en ole koskaan täällä palanutkaan.
Eikös uv-säteily vanhenna ihoa vaikka ei palaisikaan?
Päivävoide SK30, käytän ympärivuoden.
Aurinkosuoja kertoimella 50 kesäisin.
Käytän ympäri vuoden Arbutin seerumia. Se suojelee ihoa myös auringolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule kyllä se on ihan aika joka vanhentaa ihoa. Sitä ei mikään voide pysäytä.
itse käytän talvisin meikkivoidetta jossa sk45,kesäisin lisäksi alla päivävoide jossa sk50. Kropan suojaamisessa olen kesäisin vähän laiskempi, ellei ole rannalle tai ulos vartavasten menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän ne sanoo, mutta äitini ei ole myös varmaan ikänään mitään aurinkorasvoja käyttänyt, ja kasarilla ja ysärillä oli joka kesä ruskea kuin papu kun oikein makasi auringossa itseään ruskettamassa - ja päälle 70-vuotiaana vielä todella hyvä ja vähäryppyinen iho. Itselläkin ikää jo 48 eikä muita ryppyjä vielä ole kuin hennot sibeliusrypyt kulmien välissä - ja tällaiset ilmerypyt ei johdu auringosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän ne sanoo, mutta äitini ei ole myös varmaan ikänään mitään aurinkorasvoja käyttänyt, ja kasarilla ja ysärillä oli joka kesä ruskea kuin papu kun oikein makasi auringossa itseään ruskettamassa - ja päälle 70-vuotiaana vielä todella hyvä ja vähäryppyinen iho. Itselläkin ikää jo 48 eikä muita ryppyjä vielä ole kuin hennot sibeliusrypyt kulmien välissä - ja tällaiset ilmerypyt ei johdu auringosta.
Mun mummo 90+ eli maaseudulla ja oli jatkuvasti auringolle alttiina ja mun äiti 70+ grillasi itseään auringossa jopa etelän lomilla talvisin. Tummelia ja Nivean peltipurkkirasvaa kumpikaan ei ole käyttänyt, aurinkosuojavoiteista puhumattakaan ja molemmat näyttävät ikäistään nuoremmilta. Minä 50+ sen sijaan olen huomattavan rypistynyt vaikka aurinkosuojat, anti aget ym. ovat olleet ahkerassa käytössä = turhaan olen rahojani niihin tuhlannut.
Oletteko nähneet tämän kuvan trukkikuskista joka ajoi 30 vuotta aina päivisin toinen puoli naamasta auringossa ja palasi auringob laskettua? Arvatkaa kumpi puoli oli auringossa
https://metro.co.uk/2018/01/28/photo-truck-driver-shows-28-years-sun-da…
Mulla on meikkivoiteessa suojakertoimet, joten joo periaatteessa kyllä, mutta en nyt päivän mittaan lisäile. Kesällä sitten eri juttu.
En tietenkään, useimmissä aurinkovoiteissa on joku yhdistelmä oheisista _myrkyistä_:
Oxybenzone
Octinoxate
Retinyl Palmitate
Homosalate
Octocrylene
Parabens
En käytä normaalisti kesälläkään. Kun elää normaalia arkea, ulkoilut auringossa jäävät lyhyiksi, ei ehdi tapahtumaan vahinkoa. Joskus lomilla enemmän ulkona seistessä laitan sitten rasvaa. Auringolta voi suojautua myös ohuella vaatetuksella sekä olemalla ennemmin varjossa kuin auringossa (puoliso jopa vaihtaa kadun puolta sen mukaan, ettei tulisi liikaa sädettä, koska on herkkäihoinen).
Vierailija kirjoitti:
Oletteko nähneet tämän kuvan trukkikuskista joka ajoi 30 vuotta aina päivisin toinen puoli naamasta auringossa ja palasi auringob laskettua? Arvatkaa kumpi puoli oli auringossa
https://metro.co.uk/2018/01/28/photo-truck-driver-shows-28-years-sun-da…
Kova äijä jos trukilla teki pidempää reissua. Ei vissiin pitkälle päässyt jos illalla kääntyi aina takaisin?
Silloin vain, kun UVI on 3 tai yli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siellä taas joku muija ei usko tieteeseen, HUOH!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas anoppi, joka on ahkerasti ottanut aurinkoa ilman sen suurempia suojakertoimia on ikäistään ryppyisempi. Myös ukkini, joka kesäisin teki paljon peltotöitä oli hyvin ryppyinen jo vähän yli 50-vuotiaana. Kumoaako tämä anekdootti sinun anekdoottisi?
En missään tapauksessa lisää kemikaalikuormaani turhaan. Käytän voiteita kun on tarve, en huvikseen joka päivä.
Pätee myös muihin kosmetiikkatuotteisiin.
Käytän ihotautilääkärin suosituksesta kasvoillani 50+ suojakertoimella varustettua aurinkovoidetta joka päivä, myös talvella.
Talvella nassussa on yleensä spf30 meikkivoidetta. Kesällä sama ja alla spf50 aurinkovoide. En varmaan muuten jaksaisi puljata aurinkovoidetta naamariin mutta e-pillerin takia saan herkästi maksaläiskiä poskipäihin, tuon yhden ilmaantumisen jälkeen todellakin suojaan ihon parhaani mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äitini on nyt 87 ja hän grillasi itseään ahkerasti 60-luvun ja 70-luvun. Näyttää erittäin paljon itseään vanhemmalta. Isoisäni kuoli ihosyöpään 80-luvun alussa.