Olen tehnyt pitkään 100% työajalla töitä ennen sairastumistani. Osasairauspäivärahan hakemus hylättiin. Valitus vai ei?
Tein töitä mutta sairastuin. Olin kyllä määräaikaisella sopimuksella mutta siitä huolimatta tein töitä kuukausia ennen sairastumista.
Nyt yritin palata takaisin työelämään mutta osapäivärahahakemus hylättiin koska en ollut vakituisena työntekijänä (vaikka kuukausia tein määräajalla 100% työaikaa.)
Voiko tämä oikeasti mennä näin?
Kommentit (6)
"Osa-aikainen työ osasairauspäivärahalla on vapaaehtoinen järjestely, johon tarvitaan sinun ja työnantajasi suostumus."
Työnantaja ei siis suostunut.
Vierailija kirjoitti:
"Osa-aikainen työ osasairauspäivärahalla on vapaaehtoinen järjestely, johon tarvitaan sinun ja työnantajasi suostumus."
Kyllä suostui. Tehtiin 50% työaika ja sopimukset. Ainoa ongelma oli, että aluan alkaen kun jäin sairaslomalle niin työsopimukseni oli määräaikainen (eri työpaikassa) mutta olin tehnyt pitkään siellä täyttä työaikaa. Nyt työhönpalaaminen 50% ei onnistunut koska ennen sairaslomaa ei ollut vakituista työtä mutta määräaikainen kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suostui. Tehtiin 50% työaika ja sopimukset. Ainoa ongelma oli, että aluan alkaen kun jäin sairaslomalle niin työsopimukseni oli määräaikainen (eri työpaikassa) mutta olin tehnyt pitkään siellä täyttä työaikaa. Nyt työhönpalaaminen 50% ei onnistunut koska ennen sairaslomaa ei ollut vakituista työtä mutta määräaikainen kylläkin.
Sitten johtuu tuosta:
"Osa-aikainen työ osasairauspäivärahalla on vapaaehtoinen järjestely, johon tarvitaan sinun ja työnantajasi suostumus. Osa-aikatyö ei saa vaarantaa terveyttäsi eikä toipumistasi. Työaikasi pitää vähentyä 40-60 prosenttiin kokoaikatyönä pidettävän työn työajasta."
Eli sopimuksen sanamuoto vaikuttaa.
Ilmeisesti siinä osa-aikaisessa sairauslomassa on edellytyksenä, että ensin on tehty täyttä työaikaa ja sitten tullut sairausloma. Ja sitten kokeillaan paluuta lyhyemmällä työajalla. Eli ilmeisestikään uutta työsuhdetta voi aloittaa osa-aikaisena ja saada siihen osaittaista sairauspäivärahaa.
Nyt pitää siis aloittaa täydellä työajalla ja jatkaa, kunnes tulee sairausloma. Sitten voi hakea sitä osittaista sairauspäivärahaa, kun yrittää saikulta palata töihin. Ei se aiempi sairausloma takaa mitään loppuiän oikeutta osittaiseen sairauspäivärahaan ja lyhyempään työpäivään.
Nyky-Suomessa voi.