Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tukien muutoksista johtuvat "pakkomuutot" ovat alkaneet - Leikkaukset johtivat heti katastrofiin

Vierailija
02.05.2024 |

Vuokramarkkinoilla on nimittäin nyt vuokranantajien markkinat sillä epätoivoiset asunnonetsijät etsivät halvenpia ja edullisempia vuokra-asuntoja, kysynnän ja tarjonnan laki kuitenkin laukaisi halpojen ja edullisten vuokra-asuntojen vuokrat nousuun. Kysyntää asunnoille on nimittäin enemmän kuin tarjontaa ja Kelan hyväksymien normien mukaiset asunnot ovat käyneet koko maassa nopeasti vähiin. Miksei kukaan varoittanut että tässä tulee käymään näin?

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010387631.html

Kommentit (503)

Vierailija
121/503 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

People living in the most deprived areas of Britain have seen their rents increase by 52% over the past four years while for tenants in the wealthiest regions, rents have risen by only 29%, new figures show.

Huonoilla alueilla olevien huonojen vuokra-asuntojen vuokrat ovat nousseet 52% kun hyvien alueiden vuokrat vain 29%.

In 2019, renters in the most deprived regions were paying an average of 499 a calendar month by 2023, that had shot up to 759.

Vuonna 2019 vuokra oli 499 puntaa, vuonna 2023 puolestaan 759 puntaa.

Myös lainojen korkojen nousu nostaa reilusti vuokria.

Jos vuokra nousee niin voi itse valita että jääkö asumaan siihen liian kalliiseen ja liian suureen asuntoon vai muuttaako asumaan kauemmaksi puolet halvempaan ja edellistä pienempään asuntoon.

Vierailija
122/503 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tapasin työssäni kuusi asiakasta, jotka valittavat rahojen riittämättömyyttä asumistuen tarkastuksen jälkeen. Kaikille olisi löytynyt 150-250e halvenpi asunto samalta alueelta, yksi jopa samasta talosta. Mut ku ei jaksa muuttaa ja miksi pitäisi taipua painostukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/503 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai ne Wolt-kuskin työt on niin suosittuja ettei niitä riitä kaikille vai mitäpä luulet jos kaikki olisivat Wolt-kuskeja niin riittäisikö kaikille kuskeille töitä? Voit miettiä tätä esimerkillä jos kaikki olisivat taksikuskeja niin riittäisikö kaikille taksikuskeille maksavia asiakkaita?!?

Täällä monet ihan valkoiset nuoretkin ovat Wolt kuskeja saavat mopoon bensaa. Jännä ettei sitten "aikuiset" voi edes kokeilla. Ai niin kaikki työttömät tuntuu olevan sairaita ja eivät voi istua eivätkä seistä kuin maata vain. Just kävin kävelyllä noin viisi kilometriä, vaikka on moninivelrikko lonkkia myöten

Vierailija
124/503 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katastrofihallitus aiheuttaa paljon pahaa. Nämä ns. pakkomuutot ovat sieltä pienimmästä päästä. 

ai ei mun ainakaan ole mihinkään pakko muuttaa.senkun grillailen omakotitaloni pihalla. asuntolainakin maksettu jo pois.

tosi hyvä hallitus.

Vierailija
125/503 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä näiden ihmisten kannalta mutta mielestäni epäreilua tuo ei ole. Varmaan tämä on epäsuosittu kommentti mutta olen sitä mieltä että ihmisen tulee asua siellä missä tällä on varaa asua, ei välttämättä juuri siellä missä haluaa asua.

Entä jos ei ole varaa asua missään?

Vierailija
126/503 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katastrofi? Tuskin. Muuttakaa Nurmekseen, Lieksaan, Ähtäriin, Karhulaan, Imatralle, Forssaan, Keuruulle..... Iso asunto löytyy HALVALLA.

Ei siis tule karenssia, jos irtisanoutuu, koska päättää muuttaa Lieksaan?

Vierailija
127/503 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen katastrofi se on ettei tukikuppareille enää kustanneta omakotitaloa tai joutuu muuttamaan yksinasuvana yksiöön? Ymmärtäisin valituksen jos olisivat joutuneet 10 hengen solukämppään.

Vierailija
128/503 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten tehdään näille isoille asunnoille, jotka jää tyhjiksi? Täällä Lahdessa on isoja asuntoja tarjolla pilvin pimein, ollut jo vuosikausia 

Ne asunnot vapautuvat työssäkäyville jotka tarvitsevat enemmän asuntoa kuin työttömät.

Enemmänhän se työtön siellä asunnossaan on kuin töissäkäyvä.

Töissäkäyvä voisi nukkua vaikka teltassa työpaikan pihalla, tai työpaikalla, niin voisi maksaa pienempää palkkaa.

Vierailija
129/503 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vuokramarkkinoilla on nimittäin nyt vuokranantajien markkinat sillä epätoivoiset asunnonetsijät etsivät halvenpia ja edullisempia vuokra-asuntoja, kysynnän ja tarjonnan laki kuitenkin laukaisi halpojen ja edullisten vuokra-asuntojen vuokrat nousuun. Kysyntää asunnoille on nimittäin enemmän kuin tarjontaa ja Kelan hyväksymien normien mukaiset asunnot ovat käyneet koko maassa nopeasti vähiin. Miksei kukaan varoittanut että tässä tulee käymään näin?"

Me kyllä etsitään isompaa ja luonnollisesti kallimpaa vuokra-asuntoa, koska isommat nyt vaan maksavat enemmän. Mutta ei ole tarjolla. Pieniä vuokra-asuntoja on tarjolla vaikka kuinka, mutta isoja ei juurikaan. Jos etsit isompaa kuin 4h+k, saat todellakin etsiä kauan. Toivon, että asumistukimuutokset johtaisivat siihen, että perheet asuisivat sopivan kokoisessa asunnossa, jotta isoille perheille jäisi isoja asuntoja. Tunnen muitakin isoja perheitä, jotka asuvat liian pienessä vuokra-asunnossa, koska isoja vuokra-asuntoja ei ole saatavilla.

Vierailija
130/503 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katastrofi on kai se, että joku joutuu muuttamaan pienempään asuntoon.

tai tekemään töitä ja maksamaa itse asumisensa.

Iso osa asumistuen saajia KÄY TÖISSÄ 

Sekö oikeuttaa hakemaan tukia?Maksakaa itse vuokranne,näin muutkin tekee.

Vierailija
131/503 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukipummieliitille nyrkkiä silmään niin menevät mokomat veijarit töihin. Hieno homma että kuppaukselle on laitettu edes jotkut rajat.

Vierailija
132/503 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katastrofi? Tuskin. Muuttakaa Nurmekseen, Lieksaan, Ähtäriin, Karhulaan, Imatralle, Forssaan, Keuruulle..... Iso asunto löytyy HALVALLA.

No sieltäpä niitä töitä varmaan löytyykin kaikille työttömille. Huoh.

Vierailija
133/503 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No sieltäpä niitä töitä varmaan löytyykin kaikille työttömille. Huoh."

No eihän siltä edellistäkään paikkakunnalta ole työtä löytynyt, kun on kerran työtön.

"Mun pitää asua työttömänä Helsingissä, koska Keuruulla ei ole mulle töitä. Oon "etsinyt" töitä täältä Helsingistä viimeiset 30 vuotta, mutta en oo löytänyt. En voi muuttaa Keuruulle, koska muuten en työllisty."

Vierailija
134/503 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ilkeää vähävaraisia kohtaan, jos on esim. eläkkeellä ja vähäinen eläke? Tai sairas tai hoitaa sairasta sukulaista omakotitalossa tai asunnossa, jossa tarvitaan tilaa esim. pyörätuolilla liikkumiseen ym. Mihin ne kaikki asunnot menee, jos pakotetaan muuttamaan halvempaan asuntoon jatkossa? Nehän jäävät tyhjiksi ja kuka niihin muuttaa jatkoa ajatellen? Tai jos asuu maaseudulla, niin pakotetaan kaikki pois muuttamaan halvempaan asuntoon? Entä jos maaseudulla ei ole niitä kerrostaloja tai edullisia asuntoja. Ja miten moni lapsi perhe tästä kärsii, jos joutuu muuttamaan johonkin yksiöön jatkossa? Kun asuntoja niitä halpoja ei riitä kaikille? 

Vierailija
135/503 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katastrofi on kai se, että joku joutuu muuttamaan pienempään asuntoon.

tai tekemään töitä ja maksamaa itse asumisensa.

Iso osa asumistuen saajia KÄY TÖISSÄ 

Sekö oikeuttaa hakemaan tukia?Maksakaa itse vuokranne,näin muutkin tekee.

Asumistuen idea alunperin oli NIMENOMAAN taata pienituloisille paremmat asuinolosuhteet. Ja kyllähän nyt nimenomaan asumistuki on tehnytkin jopa huonopalkkaisesta työstä vähän kannattavampaa. Se on parantanut työllisyyttä, mikä nyt tukileikkausten myötä romutetaan.

Vierailija
136/503 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt loppu laiskureiden kissan päivät. Yleisen asumistuen mojovat leikkaukset olivat välttämättömiä ja edistävät pitkällä aikavälillä yhteiskunnan elämää.

Millä tavalla se edistää yhteiskunnan elämää että köyhä vaihtaa kämpän pienempään? Täällä on ylitarjontaa kämpistä. Ainoat jotka tienaa on vuokranantajat. Yhteiskunta ei tienaa senttiäkään.

Vierailija
137/503 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, ettei tuollaista vuokraa ole maksaa kahden ihmisen vaikka ilman tukia! Eihän se tee kuin 275 euroa per nuppi. Uusi tukisummakin olisi kattanut yli puolet vuokrasta. 

Vierailija
138/503 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vuokramarkkinoilla on nimittäin nyt vuokranantajien markkinat sillä epätoivoiset asunnonetsijät etsivät halvenpia ja edullisempia vuokra-asuntoja, kysynnän ja tarjonnan laki kuitenkin laukaisi halpojen ja edullisten vuokra-asuntojen vuokrat nousuun. Kysyntää asunnoille on nimittäin enemmän kuin tarjontaa ja Kelan hyväksymien normien mukaiset asunnot ovat käyneet koko maassa nopeasti vähiin. Miksei kukaan varoittanut että tässä tulee käymään näin?"

Me kyllä etsitään isompaa ja luonnollisesti kallimpaa vuokra-asuntoa, koska isommat nyt vaan maksavat enemmän. Mutta ei ole tarjolla. Pieniä vuokra-asuntoja on tarjolla vaikka kuinka, mutta isoja ei juurikaan. Jos etsit isompaa kuin 4h+k, saat todellakin etsiä kauan. Toivon, että asumistukimuutokset johtaisivat siihen, että perheet asuisivat sopivan kokoisessa asunnossa, jotta isoille perheille jäisi isoja asuntoja. Tunnen muitakin isoja perheitä, jotka asuvat liian pienessä vuokra-asunnossa, koska

Itse kanssa olen muuttamassa normien mukaiseen asuntoon eli KALLIIMPAAN. Mut sitten ei tarvitse laitella selvityspyyntöjä, kun asunto on kuitenkin normien mukainen. Haen siis asuntoa paikasta, jossa saa asua kalliimmassa asunnossa ja tämän hintaisia ei edes ole tarjolla. Täällä asunto ylittää normin, mutta viereisellä paikkakunnalla asunto saa olla kymmeniä euroja kalliimpi. 

Vierailija
139/503 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukipummieliitille nyrkkiä silmään niin menevät mokomat veijarit töihin. Hieno homma että kuppaukselle on laitettu edes jotkut rajat.

"Menevät töihin." Taitaa aika paljon olla ihmisiä, joita kukaan ei uskalla palkata. Se riittää, kun tulee niiden taistelukoirien kanssa puuterit nokassa. 

Vierailija
140/503 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No sieltäpä niitä töitä varmaan löytyykin kaikille työttömille. Huoh."

No eihän siltä edellistäkään paikkakunnalta ole työtä löytynyt, kun on kerran työtön.

"Mun pitää asua työttömänä Helsingissä, koska Keuruulla ei ole mulle töitä. Oon "etsinyt" töitä täältä Helsingistä viimeiset 30 vuotta, mutta en oo löytänyt. En voi muuttaa Keuruulle, koska muuten en työllisty."

Jos Hesan kaikki 40 000 työtöntä muuttaisi Keuruulle, niin alkaisi tulla myös työpaikkoja, etenkin palvelualoille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi