Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä juristin ammatissa mahtaa miellyttää, että hakeutuu sitä opiskelemaan?

Vierailija
02.05.2024 |

Miten on?

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsee kiinni hyviin tuloihin, vaikka pää ei riitä matematiikan oppimiseen. 

Vierailija
42/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva ku tässä ketjussa oikea asianajaja. Vastausten perusteella luulen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä oli aika monta syytä, minkä vuoksi oikis jäi kaikista vaihtoehdoista ylivoimaisesti parhaaksi ratkaisuksi. Tässä muutama:

1. oikiksen koulutus avaa tiet moneen eri suuntaan eli mahdollisuuksia on monia, mitä sitten isona tekee,

2. suhteellisen turvattu työtilanne,

3. palkkataso kohtuullinen (riippuen tietenkin, mitä alkaa sitten isona tekemään),

4. arvostettu koulutus, 

5. minulla oli lukupäätä, mutta käytännön asioissa aika tumpelo, olen looginen, 

6. haaveissa oli asianajajan ammatti (Matlock),

7. asianajajana työskentelyhaaveissa oli taustalla vilpitön halu auttaa ihmisiä ongelmissa (tämä tahtotila on edelleen...) ja 

8. aika itsenäinen työ, missä ei hirveästi tarvita "ryhmäjumppaa".

Varmasti jäi jotain puuttumaan, mutta nämä nyt ekana mieleen. Lisäksi minulle oli täysin selvää, että

Eri juristi vastaa. Itsellä osaaminen kansainvälisestä verotuksesta (ml. Siirtohinnoittelu) joten osaamisen suhteen ei niin väliä missä maassa työskentelee. 

Luonnollisesti kansallinen muutoksenhakuprosessi pätee vain Suomessa, mutta jos keskittyisi ulkomailla vain konsultoimaan niin sillä ei niin merkitystä.

Vierailija
44/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin useimmilla lääketieteelliseen pyrkivillä: raha

Vierailija
45/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla vain pelkkiä vapauksia, yhteiskunta ei toimi niin. Luulisin tuon olevan rahan lisäksi se syy. Joillakin lisäksi oikeudentajun toteuttaminen.

KM joka harkitsee oikista

Vierailija
46/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla kovin lahjakas, jotta pääsee opiskelemaan. 

Myös hyvä palkka vetää tälle alalle.

Vierailija
47/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hain oikikseen kahtena keväänä lukion jälkeen. En päässyt opiskelemaan ja jälkikäteen ajatellen se oli hyvä juttu. Vaikuttaa tylsältä paperinpyörittelyltä. Itse aikoinaan perustelin hakualaa sillä, että työllistyisin helposti monenlaisiin töihin ja saisin hyvää palkkaa. Ala tuntui selkeältä. Veikkaan, että siihen lisäksi liittyi status ja alan tunnettuus. En yhtään tiennyt, mitä haluan tehdä "isona", mutta OTM:n tutkinnolla pystyy tekemään monenlaista ja ajattelin saavani varmasti töitä. Asianajajan työstä en haaveillut.

Vierailija
48/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työllistävin tutkinto, johon ei liityy ollenkaan matemaattisia aineita. 

Koulutusmäärien kasvasessa varsinkin nuorempien juristien palkat eivät itseasiassa ole kovin hyvä - ja luonnollisesti kaikki eivät etene urallaan koskaan. 

Eivät Suomessa, mutta vaikka Briteissä on hyvissä firmoissa todella kovat alkupalkat

Vierailija
49/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain oikikseen ajatellen, että voin tehdä hyvää, ja kyllä myös alan status kiinnosti.

Arvostan kuitenkin myös vapaa-aikaani ja perhe-elämää, joten minulle sopii työ järjestössä, jossa hoidan arvostamieni tahojen edunvalvontaa. Välillä on kiire, mutta nytkin on ollut pitempi rauhallinen jakso, jolloin käytännössä päätän itse työtahtini ja työt eivät seuraa kotiin. Lisäksi työ on mielenkiintoista ja palkka yli neljä tonnia, mikä riittää kyllä hyvin. Pahoittelut ketjun kollegalle, mutta asianajon hektisyyteen minua ei saisi mikään!

Vierailija
50/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain oikikseen ajatellen, että voin tehdä hyvää, ja kyllä myös alan status kiinnosti.

Arvostan kuitenkin myös vapaa-aikaani ja perhe-elämää, joten minulle sopii työ järjestössä, jossa hoidan arvostamieni tahojen edunvalvontaa. Välillä on kiire, mutta nytkin on ollut pitempi rauhallinen jakso, jolloin käytännössä päätän itse työtahtini ja työt eivät seuraa kotiin. Lisäksi työ on mielenkiintoista ja palkka yli neljä tonnia, mikä riittää kyllä hyvin. Pahoittelut ketjun kollegalle, mutta asianajon hektisyyteen minua ei saisi mikään!

Tarkoittanet minua.... Joo, eipä tämä kovinkaa helppoa juuri tuon hektisyyden, stressaavuuden ja 24/7 työajan vuoksi. Ymmärrän hyvin valintaasi. 

Kuitenkin jollain masokistisella tavalla tykkään myös oikeudenkäynneistä, vaikka jännitän joka ikistä aina etukäteen :D Mutta se sellaista etukäteisjännitystä, mikä laukeaa välittömästi, kun näen asiakkaan/viimeistään, kun astun saliin. Tietenkin on juttuja, missä tietää olevansa heikoilla, joten ne ei ikinä kivoja. Mutta, masokismia tämä asianajo tietyllä tavalla on....

Kenties järjestötoiminta olisi järkevää, mutta kun tätä hommaa tehnyt jo ikuisuuden, niin tällä sitten eläkkeelle asti... Asiakkaiden halaus, kiitollisuus ja myös uskollisuus auttaa tässä pitkälle. Tulee oikeasti olo, että olen tehnyt jotain tärkeää/elämää muuttavaa (esim. lasten huoltajuuskiistat).

asianajaja, yrittäjä

Vierailija
51/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka voi olla niin helvetin idiootti että menee korkeakouluun vuonna 2024? Juristin työt tulee katoamaan 5 vuoden sisällä täysin, samoin useimpien muiden valkokaulustyöläisten. Tekoäly hoitaa ne hommat jatkossa 

Vierailija
52/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harhaiset kuvitelmat. Luulaan, että se on jotain luksushommaa. Katsottu lliikaa amerikkalaisia sarjoja.

Vierailija
53/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ja varma ammatti ilman matematiikan osaamista. Tavallaan aika surullista.

Vierailija
54/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla vain pelkkiä vapauksia, yhteiskunta ei toimi niin. Luulisin tuon olevan rahan lisäksi se syy. Joillakin lisäksi oikeudentajun toteuttaminen.

Jos sinulla on kiero "oikeudentaju", sinulla ei ole omaatuntoa tai moraalia, niin sinne vaan. Empaattisten, tasa-arvoisten ja maailmanparantajien paikka se ei ole. Kellään, joka hyväksyy Suomen vähäiset tuomiot rikollisille, EI ole oikeudentajua.

Vierailija
55/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on kiero "oikeudentaju", sinulla ei ole omaatuntoa tai moraalia, niin sinne vaan. Empaattisten, tasa-arvoisten ja maailmanparantajien paikka se ei ole. Kellään, joka hyväksyy Suomen vähäiset tuomiot rikollisille, EI ole oikeudentajua.

Miten ihmeessä porukka kuvittelee, että jokainen asianajaja on rikospuolella ja nimenomaan epäillyn asianajaja??? Itselläkin se kyllä oli lähtökohta, mutta jo vuosien ajan pääpaino on (ilman suunnitelmallisuutta) ajautunut siihen, että lapsiasioita on enemmän.... Sana kiirii eli hyvä lapsiasioiden hoitaja. Myös perintöasioita paljon. Viimeisin oikeus tosin oli raiskaus ja siinäkin uhrin puolella. Seuraavat 5 oikeutta ovat lapsiasioita + asianomistajan puolella.

Ihan näin epävirallisesti totean, että kyllä meistä ammattilaisista suurin osan on liian lieviä tuomioita vastaan. Lähinnä sitä vastaan, että henkilöön kohdistuvista rikoksista saa suhteessa paljon pienemmät tuomiot kuin omaisuusrikoksista. Ja auta armias, jos syyllistyt verorikoksiin...... Mutta kun. Eduskunta säätää lait. Rangaistuskäytäntö ei nouse yhtään sillä, että maksimirangaistusta korotetaan, vaan pitää nostaa sitä minimiä.... Muuten ei mitään tapahdu. Mutta, kun viisaammat eduskunnat päättävät...

asianajaja, yrittäjä

Vierailija
56/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku ei haluaisi opiskella lakia? Paljon vähemmän järkeä on esim varhaiskasvatuksen opettajan yliopistokoulutuksessa.

T:sosionomi

Vierailija
57/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komeat, supliikit, itsevarmat, hyväpalkkaiset kollegat 

Vierailija
58/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska eivät tiedä ammatin todellisuudesta mitään. Näkee ji kommenteista (paitsi tuo yksi)

Vierailija
59/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni vähän harmittaa, etten nuorena hakenut oikikseen vaan kivoja humanistiaineita. Töissä julkisella puolella olen oppinut arvostamaan juristeja. Heiltä löytyy luotettava vastaus kaikkeen, mitä heiltä kysyy. Opinnoissa kehittyy selkeästi omanlaisensa looginen ajattelu ja jämäkkyys, naisilla myös tyylitaju 😀 Ja onhan se palkkakin parempi. 

Vierailija
60/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni vähän harmittaa, etten nuorena hakenut oikikseen vaan kivoja humanistiaineita. Töissä julkisella puolella olen oppinut arvostamaan juristeja. Heiltä löytyy luotettava vastaus kaikkeen, mitä heiltä kysyy. Opinnoissa kehittyy selkeästi omanlaisensa looginen ajattelu ja jämäkkyys, naisilla myös tyylitaju 😀 Ja onhan se palkkakin parempi. 

Tuo jämäkkyys ja vastaus + looginen ajattelu kyllä löytyy. Tyylitajua ei ollenkaan :D Nytkin kuljen +5 vuotta vanhassa toppatakissa ja lenkkareissa enkä yhtään näytä sirolta jakkupukuasianajajalta. Oikeuteenkin aina reppu selässä.... Sinne nyt vaan tuo kannettava mahtuu täydellisesti. Oikiksessa mulla oli reikäfarkut ja nahkarotsi. 

En erityisemmin kapinoi stereotypioita vastaan, vaan viihdyn tällaisena. Kaikki kukat saa kukkia. 

Niin ja en puhu kirjakieltä. Paitsi oikeussalissa usein. Muutoin ihan lapinmurteella varustettua suomea. 

Ei ole asiakkaita karkoittanut. Päinvastoin. Olen helposti lähestyttävä, koska olen ns. normaali. Mutta ei minun tietotaito katoa vaatteisiin tai reppuun saati sitten murteeseen...

asianajaja, yrittäjä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän