Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä juristin ammatissa mahtaa miellyttää, että hakeutuu sitä opiskelemaan?

Vierailija
02.05.2024 |

Miten on?

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut haluaa riidellä työkseen.

Vierailija
22/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

on kiva kyykyttää köyhiä. 100 000e hometalon oikeudenkäynti kestää 5 vuotta ja maksaa 350 000e. on kiva katsella myyjän ja ostajan ilmeitä aina kun seuraaviin oikeusasteisiin noustessa arvotaan vuorotellen toinen maksajaksi.

Eivät läheskään kaikki juristit ole asianajajia. Eivätkä toimi ollenkaan oikeudessa. Eivätkä rikollisten puolustajina. Eivätkä edes sivilliasioissa oikeudessa.

Kaikilla suurilla organisaatioilla on oma juristi. Itseasiassa juristeja, useita juristeja töissä lakiosastoilla. Suurilla vientifirmoilla eniten. Juristit ne tekee kaikki sopimukset suurissa kaupoissa ja kaiken muun mikä vähänkin liittyy lainsäädänöön.

Vakuutusyhtiöillä, pankeilla, suurilla säätlöillä, ay-liikkeellä, EK:lla, kunnilla, valtiolla on juristeja pilvin pimein duunissa. Jne.

Samoin oikeusaputoimistoissa ympäri Suomen on juristeja töissä. Opettajina yliopistoissa.

Ja juristit toimivat muissakin töissä, kuin vain lain parissa. Kuten kunnanjohtajina, pankinjohtajina, päällikkötehtävissä eri aloilla.

Juristit ovat kuten diplomi-insinöörit, työllistyvät monipuolisesti eri aloille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut haluaa riidellä työkseen.

Ai, kenen kanssa ne riitelee?

Onko se riitelemistä, jos ja kun puolustaa oikeuden edessä epäiltyä oikeuden edessä. Katsos kun tuomarien edessä ei riidellä, se  äkkiä ulos lähtö oikeusalista.

Käy joskus kattelemassa käräjillä: Siellä kuri päällä. Ensin puhuu syyttäjä. Ja sitten juristi puhuu päämiehensä puolesta.  Ja kumpikin puoli tuo todistajat kuultavaksi.

Luulet että oikeudenkäynti on joku sirkus, jossa huudellaan paskaa puolin ja toisin. Ei se ole.

Ihmisillä on lapsellinen kuva oikeidenkäynnistä, joka on tullut amerikkalasista rikoselokuvista. Ne elokuvat ovat pelkkää fantasiaa.

Vierailija
24/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivaa paperihommaa.

Ei varsinaisesti tuottavaa työtä.

Vierailija
25/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että oikeustiede kiinnostaisi kaikkein vähiten, ja lahjanikin viittasivat ihan eri suuntaan. Lopulta se oli kuitenkin se mihin päädyin.

Vierailija
26/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan mitä tarkalleen ottaen asianajajana tekee mutta mun mielestä vaikuttaa stressaavalta. Kokemus tietenkin auttaa. Mutta kyllä supertarkkana saa varmaan olla (ainakin jos on korkea moraali eikä halua ryssiä kenenkään asioita.) Mun käsitys asianajajista (ainakin yrittäjistä) on myös että ylitöitä paiskitaan ihan hemmetisti. Mutta nämä ovat vain pinnallisia käsityksiäni.

Käsityksesi on aivan oikea. Surullista/harmillista, mutta täysin totta. Itse tosin yrittäjä ja töissä 24/7. Ei aivot saa hetken lepoa. Tai no, minulla ratsastus ja se vaatii niin paljon läsnäoloa, että valehtematta voin sanoa, että työt ei käy edes mielessä, kun tallilla. Mutta muutoin, ei vapaata. Joulun jälkeen minulla on ollut 2 viikonloppua vapaana. Pakko tehdä viikonloppuisinkin, jotta ehtii. Työt on unissa: olen oikeudessa ja unohtanut asiakirjat, mokaan jotain tai muuten vaan katastrofaalista tapahtuu.

Joka päivä jännittää/pelottaa avata sposti, kun joku asiakas on vihainen, sillä juuri hänen asia on viivästynyt tai on täysin eri mieltä kuin minä ja sitten saat selvitellä sitä asiaa... Aikataulut ei pidä eli jos suunnitellut, että tänään hoidan asian A, niin asiakas X, Y ja Z soittaa kiukustuneena edellä mainitusta syystä. Ja sitten teet sen asian A viikonloppuna. 

Hyvän tuomion jälkeen tulee hetkellinen onnistuminen tunne, että osaan tämän homman. Se kestää tunnin, pari. Sitten uutta asiaa. Jos tulee huono tuomio, niin etsit vikoja itsestäsi, mitä mokasin... Selität asiakkaalle, joka tietenkin pettynyt.... Murehdit asioita etukäteen. Eli asia, mikä edessä parin kk päästä, niin alat murehtiin sitä, jos hankala tapaus.

Ja kyllä. Olen monesti miettinyt, että olenko oikealla alalla ja varsinkin yrittäjänä, mutta se on helpottanut, kun jutellut muiden alalla olevien kanssa. Kaikilla on riittämättömyyden tunne. En ole tässä asiassa yksin. Sen ymmärtäminen helpottaa. 

Ei ole helpompaa niilläkään, jotka muiden palveluksessa. He ovat ns. tilivelvollisia päämiehen lisäksi työnantajalleen. 

Mutta kaikesta huolimatta, koen olevani oikealla alalla. Kukaan ei "voita" aina oikeudessa tai saa aikaiseksi juuri päämiehen haluamaa lopputulosta. Vilpitön haluni on edelleen auttaa ihmisiä heidän ongelmissaan. Siksi teen välillä myös ilmaisia asianajopäivystyksiä ja vastailen puhelimeen antaen neuvoja laskuttamatta. Koen, että en siinä menetä mitään, sillä kerron vain asioista eikä se vaadi minulta kuin sen puh.keskustelun. Tietenkin, jos pitäisi alkaa asiaa selvittämättään, niin sitten siirtyy tapaamiseen ja laskutukseen, mutta muutoin.

asianajaja, yrittäjä

Vierailija
27/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikä niissä ammateissa nyt viehättää? Moni kokee jo lukioaikana, että tätä haluan opiskelemaan. Ja sehän on hienoa. Arvostettu ammatti.

Luonnevikaisia ne on suurin osa, pitävät rikollisten puolia ja rahastavat meitä muita. Hyi.

Vierailija
28/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi olla puolustusasianajaja koska on aivan hullua koettaa saada rikolliselle lievempää tuomiota. Syyttäjänä kyllä voisin mielelläni työskennellä.

Vierailija
29/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mie en ainakaan ota mitään kallista juristia jos rosikseen joudun. Sanon kylmästi tuomarille, että hänen tehtävänsä on päättää olenko syyllinen vai en ja sillä sipuli.

Vierailija
30/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin, että voisin tehdä hyvää ja korjata asioita. Voi miten väärässä olinkaan. Huomasin vain mikä paska järjestelmä meillä on: Ihan lailla varmistettu, että pukit vartioivat kaalimaitaan, epäoikeudenmukaisuus toteutuu ja rikollisia hyysätään. Mitä pahempi rikos, sen pienempi tuomio ja fanfaarit hyvä veli -kerholle. Porsaanreikiä löytyy. Järkytyin.

Vierailija
31/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikejuridiikka on globaalia ja EU-oikeus kattaa koko EU:n. Ei siis ole mitenkään täysin sidottu Suomeen, vaikka suomalaisen juristin tutkinnon suorittaa. Moni opiskelukaveri on rakentanut elämänsä ulkomailla. 

Ihan hyvä kumminkin, ettei juridiikka kiehdo kaikkia. Tarpeeksi hakijoita kouluihin näinkin. 

Vierailija
32/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen samaa kuin ap, mutta olen kiitollinen, että myös tälle alalle hakeutuu tekijöitä. Jonkunhan nekin hommat täytyy hoitaa.

Vierailija
33/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En haluaisi olla puolustusasianajaja koska on aivan hullua koettaa saada rikolliselle lievempää tuomiota. Syyttäjänä kyllä voisin mielelläni työskennellä.

Ehkä onkin kaikille parasta, että et työskentele alalla. Sinun näkökulmasi on se, että syyttäjä (= yksi ihminen), on aina oikeassa ja puolustuksella ei saa olla puheenvuoroa.... Mihin me edes koko oikeuslaitosta sitten tarvitaan??? 

Mitä, jos esim. lyöt sinua puukolla uhkaavaa hlöä ja sinua syytetään pahoinpitelystä? Et saa puolustautua hätävarjelulla? Mitä, jos parisuhteesi päättyy ja olet edelleen kirjoilla asunnossa ja sinulla avain sinne, saatko käydä hakemassa vaatteesi pois vai syyllistytkö kotirauhan rikkomiseen?? Mitä, jos....?

Eli hyväksyt yhden ihmisen (syyttäjän) päätöksen? Et saa puolustuksesi sanoa mitään?

Itse olen työskennellyt myös syyttäjänä. Monet asiat olivat siinä rajamailla eli miten tämän nyt olisi oikein: syyttää vai jättää syyttämättä.... 

Syyllisyys edellyttää myös syyntakeisuutta. Lääkäreitä tällöin kuultava. Syyttäjä ei oma-aloitteisesti hanki mielentilatutkimusta. Sitä on puolustuksen vaadittava.

asianajaja, yrittäjä

Vierailija
34/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työllistävin tutkinto, johon ei liityy ollenkaan matemaattisia aineita. 

Koulutusmäärien kasvasessa varsinkin nuorempien juristien palkat eivät itseasiassa ole kovin hyvä - ja luonnollisesti kaikki eivät etene urallaan koskaan. 

Itse asiassa laki on matematiikkaa: jos asia X on näin, niin siitä seuraa Y. Lisäksi suurin osa juristeista ei ole lainkaan henkilöasiakkaiden kanssa tekemisissä.

Vierailija
35/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan mitä tarkalleen ottaen asianajajana tekee mutta mun mielestä vaikuttaa stressaavalta. Kokemus tietenkin auttaa. Mutta kyllä supertarkkana saa varmaan olla (ainakin jos on korkea moraali eikä halua ryssiä kenenkään asioita.) Mun käsitys asianajajista (ainakin yrittäjistä) on myös että ylitöitä paiskitaan ihan hemmetisti. Mutta nämä ovat vain pinnallisia käsityksiäni.

Käsityksesi on aivan oikea. Surullista/harmillista, mutta täysin totta. Itse tosin yrittäjä ja töissä 24/7. Ei aivot saa hetken lepoa. Tai no, minulla ratsastus ja se vaatii niin paljon läsnäoloa, että valehtematta voin sanoa, että työt ei käy edes mielessä, kun tallilla. Mutta muutoin, ei vapaata. Joulun jälkeen minulla on ollut 2 viikonloppua vapaana. Pakko tehdä viikonloppuisinkin, jotta ehtii. Työt on unissa: olen oikeudessa ja unohtanut asiakirjat, mokaan jotain tai muuten v

Kun tuntilaskutus on 380 e, niin sillä summalla luen niitä meilejä ihan rauhassa. Asiakas maksaa ihan kaikesta ja sen hänelle toki kerron ennen kuin prosessi alkaa. Jos lähettää haukkumameilin, niin siitä tulee itselle lasku.

Vierailija
36/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan syytetyllä on oikeus puolustukseen. Syyttäjällä on todistustaakka eli paljon pahempi tehtävä oikeusprosessissa, syytetyn puolustuksen pitää vastata vain syytteisiin.

Olisi aika julmaa, jos syyttömiä tuomittaisiin vain siksi, että syytetyllä ei ole oikeutta puolustukseen.

Vierailija
37/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsityksesi on aivan oikea. Surullista/harmillista, mutta täysin totta. Itse tosin yrittäjä ja töissä 24/7. Ei aivot saa hetken lepoa. Tai no, minulla ratsastus ja se vaatii niin paljon läsnäoloa, että valehtematta voin sanoa, että työt ei käy edes mielessä, kun tallilla. Mutta muutoin, ei vapaata. Joulun jälkeen minulla on ollut 2 viikonloppua vapaana. Pakko tehdä viikonloppuisinkin, jotta ehtii. Työt on unissa: olen oikeudessa

Kommentoijalle nro 35. 

Missähän asianajotyössä on tuntipalkka 380 €/h.... ??????? Ehkä huippuyritysjuristeilla. Kyllä nyt vaan fakta on, että oikeusapuasiakkaista voi veloittaa 110 € + alv valtiolta ja pääkaupunkiseudulla (missä suurimmat liksat) normiasiakkaalta 250 € + alv. Me pienyrittäjät ei normaalisti laskuteta jokaisesta spostista tai puhelusta. Tehdään myös ilmaista työtä tältä osin.

Suurin osa ei myöskään ole yrittäjiä, vaan ihan kuukausipalkalla. Tuosta 380 €/h saat haaveilla ja katkeroitua kotonasi, mutta se ei ole realismia kuin ehkä kouralliselle noista huippuyritysjuristeille. 

asianajaja, yrittäjä

Vierailija
38/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
39/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman tylsin työ, pitää olla päästään vialla että opiskelee juristiksi. 

Vierailija
40/81 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Status, ansiotaso, siisti sisätyö, tutkinnolla voi tehdä monenlaista duunia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän