Lapsen seurantasovellus - minkä ikäisenä lopetettava?
Näitä kelloon ja kännykkään asennettavia live-seurantasovelluksia on vaikka minkälaisia. Tuttuni normaali täysin terve lapsi tietää kyllä että hän on seurantasovelluksessa näkyvillä joka hetki.
Minkä ikäisenä tällainen äidin lapsensa seuraaminen on teistä jo outoa ja jotain muuta kuin tervettä?
12v, 15v, 18v entä sen jälkeen?
Kommentit (61)
no kyllä se 12 v jo ansaitsee luottamuksen. mun 12 vuotiasta iskä seuraa kännykästä, ja samalla mun menoja kun lapsi on mun luona. poika on pyytänyt että seurannan voisi lopettaa mutta iskä valehtelee että ei katso, ja että seuranta on vain hätätapausta varten, vaikka kyllähän se katsoo. Tuollainen ei ole mielestäni normaalia, vaan aiheuttaa lapselle ahdistusta.
mun mielestä aika seurannan lopettamiselle on silloin kun lapsi ei sitä enää halua.
Vanhemmat ovat alaikäisistä lapsistaan vastuussa joten 18v jälkeen se tulee lopettaa elleivät muuta sovi.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni virallinen linjaus on se, että jos yli 12-vuotiasta seurataan sovelluksen kautta niin se on lasun paikka.
Onko tähän mitään viitettä? voisin toimittaa exälle joka omasta mielestä täysin viattomasti vaan katsoo koko ajan.
Ehkä 15 v alkaa olla jo ehdoton yläraja
Mielestäni on järkevää, että alle 18-vuotiaiden sijainti on huoltajien tiedossa. Tai sitten iän mukaan porrastettu kansallinen kotiintuloaika, jonka jälkeen alaikäisillä ei ole mitään asiaa liikkua kaupungilla.
Mun puhelimessa on koko mun lähisuku seurannassa. Kaikki ovat mukana ihan vapaahtoisesti 9-vuotiaasta 85-vuotiaaseen. Vapaaehtoisuus ja avoimuus on tässä se ydin. Myös lapset näkevät, missä aikuiset liikkuvat.
25v alkaa olemaan tarpeeksi kyåsä, joitakin on hyvä seurata ainakin 30v asti.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ovat alaikäisistä lapsistaan vastuussa joten 18v jälkeen se tulee lopettaa elleivät muuta sovi.
Siis koko teiniaika vanhempien liveseurannassa?? Minusta jotain täytyy olla pielessä sekä vanhemmilla et nuorella jos tuollaista haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun puhelimessa on koko mun lähisuku seurannassa. Kaikki ovat mukana ihan vapaahtoisesti 9-vuotiaasta 85-vuotiaaseen. Vapaaehtoisuus ja avoimuus on tässä se ydin. Myös lapset näkevät, missä aikuiset liikkuvat.
Niin ovatkohan palstalaiset kuulleet snapchatistä, jonka kartalla näkyy parhaimmillaan kaikkien kaverien reaaliaikainen sijainti ( sijainnin voi kyllä piilottaa kartalta mutta noin yleisesti ottaen aika harva sen tekee)
Esikoinen on 22v, edelleen tuo on näköjään päällä. Samoin hänen avovaimonsa jakaa sijaintinsa mun kanssa. Ovat asiasta tietoisia eli poistavat ne varmaan sitten kun niin haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni virallinen linjaus on se, että jos yli 12-vuotiasta seurataan sovelluksen kautta niin se on lasun paikka.
Kukahan tämä on linjannut? Oliis kiva luakista tämä ihan lähteestä.
Tunnen 18v joka haluaa että häntä seurataan. Minusta jotain on mennyt pahasti pieleen. Minusta terve teini-ikä on itsenäistymistä ja irtiottoa varten. Ja silloin kuuluu asiaan ettei esim enää omia kaikkia juttuja jaeta vanhemmille vaan parhaille ystäville. Irtaannutaan kohti aikuisuutta. Vähän niinku tietty määrä riitoja 15v aikoina, on jopa hyväksi kehityksen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis koko teiniaika vanhempien liveseurannassa?? Minusta jotain täytyy olla pielessä sekä vanhemmilla et nuorella jos tuollaista haluaa.
Jep. Vinksahtanutta molemmilta.
Suomessa on se ongelmana, että vanhemmat haluavat lapsistaan itsenäisiä jo todella nuorina.
Vanhemmilla on vastuu lapsistaan ja nuoristaan. Ehdottoman hyvä ja tärkeä asia, että vanhemmat tietävät lasten ja nuorten olinpaikat.
Monessa maassa 12-vuotiaat eivät edes saa liikkua yksin missään.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on se ongelmana, että vanhemmat haluavat lapsistaan itsenäisiä jo todella nuorina.
Vanhemmilla on vastuu lapsistaan ja nuoristaan. Ehdottoman hyvä ja tärkeä asia, että vanhemmat tietävät lasten ja nuorten olinpaikat.
Tiesikö ennen 2010-lukua yksikään vanhempi lapsensa sijaintia?
Turvallisuuspuhe, hullukin, uppoaa suomalaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin ihan sairasta jos jonkun teinin sijaintia pitää koko ajan seurata.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti nuo maat eroavat Suomesta merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ovatkohan palstalaiset kuulleet snapchatistä, jonka kartalla näkyy parhaimmillaan kaikkien kaverien reaaliaikainen sijainti ( sijainnin voi kyllä piilottaa kartalta mutta noin yleisesti ottaen aika harva sen tekee)
Niin. Kaverit. Vanhempien kyttäys on vähän eri asia.