Aggressiivinen lapsi oman lapseni päiväkotiryhmässä, onko mitään tehtävissä?
Lapseni on 4-vuotias ja samassa päiväkotiryhmässä on lapsi, jota oma lapseni pelkää. Tämä hahmo on lyönyt lapseni lisäksi myös minua kun olen vienyt lastani päiväkotiin, näyttää keskisormea joka aamu ja parhaimmillaan toivottaa vielä FU sekä suomeksi että englanniksi. Hän on aikojen saatossa töninyt ja lyönyt lastani ja pari päivää sitten hän tönäisi toista lasta selkään niin lujaa, että tämä lensi lattiaan. En ole ennen ollut tällaisen asian äärellä, joten kysyn nyt täältä onko asialle tehtävissä jotain, kannattaako päiväkodin aikuisille sanoa tästä, jotta viesti ehkä menisi tämän häirikön kotiin? Vai onko tämä nyt ihan normaalia käytöstä tuon ikäisiltä? Tuo töniminen on minusta kaikkein hälyttävintä, siinä voi sattua jotain. Onko siitä apua jos sanon ryhmän opettajalle jotain? Tiedän että ovat ihan helisemässä muutenkin ja tekevät parhaansa.
Kommentit (29)
Vastaat huonokäytöksiselle lapselle vain jatkossa ystävällisesti huomenta . Sano lapsellesi että kertoo heti aikuiselle jos häntä tönitään tai kiusataan sekä sinulle kotona .
Ennen neuvottiin omaa lasta pamauttamaan nyrkillä turpaan niin että tuntuu ja siihen se kiusanteko usein loppuikin.
Nykyään ei kukaan voi asioille mitään, joten on vain alistuttava.
En ole varma onko mitään tehtävissä, voit toki kysyä olisiko ryhmään mahdollista saada avustaja mutta siihen tarvitaan varmaan jokin syy, esim tuon aggressiivisen lapsen mahdollinen nepsyys. Lisäksi voit vaatia asiaa käsiteltävän jotenkin. Toisaalta aggressiivisuus on aika normaalia pienillä lapsilla, omalleni olen sanonut että sanoo ryhmän aikuisille ja sitten puolustautuu fyysisesti jos tämä ei auta. Itse en vastaavassa tilanteessa yrittänyt selvitellä asiaa vaan vaihdoimme päiväkotia, nyt kyllä hieman kadun että en yrittänyt auttaa lastani jo aiemmin. Nykyresursseilla asiaan voi kyllä olla vaikea puuttua, mutta koita ihmeessä, eihän sitä koskaan tiedä. Varmasti ryhmän aikuiset tekevät parhaansa tuon lapsen aisoissapitämisessä.
Jos asiaan ei nyt puututa, niin tämä kyseinen aggressiivinen lapsi jatkaa sitten samaa menoa koulussa.
Vierailija kirjoitti:
"Varmasti ryhmän aikuiset tekevät parhaansa tuon lapsen aisoissapitämisessä."
Ei kuulosta siltä!
Nyt heti palaveria pystyyn lapsen vanhempien ja opttajien ja hoitajien kanssa. Tuskin moni on edes huomannut.
Ei edes ole kerrottu vanhmmille, se nyt vaan on...ei huolta-tyyliin!
On näitä vanhempia, jotka vastustavat lapsen viemistä neurotutkimuksiin, vaikka päiväkoti ja neuvola ovat suositelleet tutkimuksia häiriökäyttäytymisen takia.
Minkäs teet näiden jästi vanhempien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Varmasti ryhmän aikuiset tekevät parhaansa tuon lapsen aisoissapitämisessä."
Ei kuulosta siltä!
Nyt heti palaveria pystyyn lapsen vanhempien ja opttajien ja hoitajien kanssa. Tuskin moni on edes huomannut.
Ei edes ole kerrottu vanhmmille, se nyt vaan on...ei huolta-tyyliin!
Mistä sinä tiedät? Kyllähän tuollaisen näkee ihan jos silmät pitää auki. Heillä vaan siellä vähintään neljä lasta / aikuinen, ei siinä ehdi jokaiseen lyömistilanteeseen väliin. Enkä ole edes alalla, pystyn päättelemään tämän oman perhe-elämäni perusteella. En puolustele tuota lyöjää mutta tiettyyn rajaan asti aggressiivisuus on normaalia pienillä lapsilla.
Vierailija kirjoitti:
On näitä vanhempia, jotka vastustavat lapsen viemistä neurotutkimuksiin, vaikka päiväkoti ja neuvola ovat suositelleet tutkimuksia häiriökäyttäytymisen takia.
Minkäs teet näiden jästi vanhempien kanssa.
Muistutan että on olemassa äidinvaisto. Älä väheksy sitä.
Tämä on taas tällainen kukkahattutätien ketju, jossa lastensuojelu kukkahattutädit suojelevat taas yhtä ongelmalasta, joka on väkivaltainen mutta tämä ei ole hänen vikansa vaan vanhempien ja muiden ihmisten. Itse kehottaisin omaa lastani vetämään kiusaajia turpaan. Ainakin kerrot heti hoitajille ja johdolle asiasta. Erityisluokalle tällaiset häiriköt pitäisi laittaa kuten ennenkin.
Rikosilmoitus päiväkodin johtajasta. Jos hän tietää väkivallasta eikä ryhdy riittäviin toimiin sen lopettamiseksi, niin se on rikos.
Sinun lapsesi ja muiden lasten täytyy voida olla päivähoidossa pelkäämättä ja tulematta lyödyksi vähän väliä.
Joku skidi sekoilee ja sun lapsi pelkää. Ja sä nyt vasta mietit av:lla mitä tehdä 😵💫
Miten avuttomia osa vanhemmista on.
Päiväkodin vaihto on luultavasti ainoa toimiva keino. Jostain syystä vanhemmat ja päiväkodin henkilökunta eivät pidä pahoinpitelyjä minään (eli oikeasti tee asialle jotain) kun tekijänä on lapsi. Mutta silloin kun uhrina on lapsi, voisi miettiä miltä hänen näkökulmastaan tuntuu kun samankokoinen pahoinpitelee ja tilanteen vain annetaan jatkua. Se, että kyseessä on mahdollisesti "vaihe" ei tee pahoinpitelystä yhtään lievempää sen kohteeksi joutuneen näkökulmasta. Yksikään aikunenkaan ei halua tulla vertaisensa pahoinpitelemäksi vaikka sille olisi joku "syy" kuten mielenterveysongelma. Sisareni joutui olemaan päiväkodissa tällaisen lapsen kanssa 30 vuotta sitten ja aikuiset vain päivittelivät tilannetta. Olen yllättynyt jos nyt yksikään toimii toisin.
Ok, aion nyt sanoa tästä. Pelkään kyllä pahoin, ettei mitään tapahdu, sillä vaikka työntekijät asian ottavat puheeksi saattaa olla asian sisäistämisen kanssa kielimuuri häirikön vanhemmilla... Niin inhottava käytös ja hän siellä on opettanut keskisormen näyttämisen ja kiroilun myös muille. Lapselleni löi mustelman otsaan lapiolla. En halua vaihtaa lapsen muuten oivallista päiväkotia sillä ongelma on tuolla häiriköllä, ei hänen uhreillaan.
Oman lapsen kohdalla opettaja kertoi asiasta samaan aikaan kuin lapsenikin kertoi. Päiväkodissa on nollatoleranssi väkivallasta. Päiväkoti hoiti asiaa siten, että ei koskaan jättänyt lastani ja tätä väkivaltaista valvomatta. Väkivaltainen sai ulkoilla eri pihalla kuin muu ryhmä ja tilanne rauhoittui. Nyt ovat jo koulussa samalla luokalla ja tuo väkivaltainen tyttö on ihan ok, ei kiusaa ketään.
Ilmoitat päiväkotiin että organisoitu lakon jos tuota kakaraa ei saada kuriin.
Kansalaisaloitteeseen tekemään uusi aloite, "jälkiabortin salliminen".
Vierailija kirjoitti:
Vastaat huonokäytöksiselle lapselle vain jatkossa ystävällisesti huomenta . Sano lapsellesi että kertoo heti aikuiselle jos häntä tönitään tai kiusataan sekä sinulle kotona .
Kyllä vanhemman pit puhua, päiväkodin aikuisille että ei hyväksy lapsensa kiusaamista ja tönimistä.
Itse tekisin kaikkeni, että saisin oman lapsen pois tuollaisesta ryhmästä. Jos uskaltaa olla tuollainen vieraan aikuisen nähden, se meno on kymmenen kertaa pahempaa päivisin. Olen ollut itse päiväkodissa töissä aiemmin. Välillä se meno on aivan älytöntä noiden väkivaltaisten lasten kanssa. Vaadi lapsen siirtoa toiseen ryhmään tai tee kaupungille ilmoitus, että haluat lapsen pois koko päiväkodista.
Resurssipulat ja muut on kyllä minulla tiedossa. Mutta yhdenkään lapsen ei pitäisi joutua pelkäämään päiväkodissa väkivaltaista lasta. Ja on aikuisten vastuulla taata kaikille turvallinen päivä. Onko teillä mitään muuta mahdollisuutta hoitaa lasta vähän aikaa, että voisi olla pois? Saisitko muita vanhempia kanssasi kimppaan, että voisitte olla viemättä lapsianne päiväkotiin kunnes tuo lapsi on saatu kuriin?
Mulla on kokemusta molemmista näkökulmista. Siitä, kuinka oma lapsi 2-3-vuotiaana käyttäytyi päiväkodissa rajusti, esim saattoi huitaista lapiolla kaveria tai töniä.
Samoin hän itse koki päiväkodissa väkivaltaa, häntä muun muassa purtiin, raahattiin maassa ja lyötiin nyrkeillä.
Me vaihdettiin päiväkotia. Suosittelen lämpimästi.
Työntekijät tietää jo varmasti tilanteen joten kerro suoraan päiväkodin johtajalle ja jos mitään ei ala tapahtua niin siitä ylemmille toimijoille.