oOo HeLMiNaUha KeSkiViikKoOn oOo
JA linkki eiliseen:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9407004&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (32)
Huomasin tuosta ketjun, jossa PESSI ilmoitti lähtevänsä synnyttämään! Siis oli yöllä lapsivettä tullut! Nyt meni itseltä ihan pasmat sekaisin! Jännittää niin paljon heidän puolestaan! Tsemppiä oikein paljon sinne! (Vaikka tuskinpa Pessi tätä lukeekaan;) )
Mitähän muuta sitä pitikään kirjoittaa? Kyllä nyt hieman ajatus katkesi.. pakko myöntää! :)
Niin juu, TERVETULOA kaikki uudet taas mukaan! Kyllä tänne mahtuu!:) Ja sitten helmien synnyttyä myös tuonne vauvapuolelle kaikki kirjoittamaan!;)
JOLANDA: Kiitos tsemppauksesta! Tämä maalla asuminen tosiaan meinaa ottaa luonnon päälle näin kun joutuu yksinään kotona kykkimään. Ja kylillä juorutaan KAIKESTA! Vaikka siis minä olen aina ollut sitä tyyppiä, etten helposti ota nokkiini ja osaan jättää tuollaiset jutut omaan arvoonsa. Ainoa mikä tässä ärsyttää niin suunnattomasti on se, että niiden kaikkien juorujen levittäjä on oma anoppi! ARRGGH!
G: RUOKAOSTOKSET meillä tehdään miten sattuu, itse tykkään käydä yhdessä koko perhe, kun muuten se kauppareissu on aina yhteisestä ajasta pois. Toisaalta tuolla miehellä menee niin helposti hermo siellä, jos poika sattuu vähän kitisemään niin välistä saa kyllä hävetä heidän kanssaan kun molemmat käyttäytyy kuin pikkulapset! (Tai no annettakoon se anteeksi pojalle, hänhän onkin vasta pikkulapsi;) )
Tää juttu nyt heittelee laidasta laitaan kun yhtäkkiä aina muistan jotain.. ;)
Eli siis TSEMPPAUKSET vähän huonompia kuulumisia saaneille näin loppuajaksi! Eiköhän kaikki mene kuitenkin vielä ihan hyvin! bd öö
G: TUTTIA en ole ajatellut etukäteen hommata. Se oli kuitenkin se ensimmäinen lahja mitä esikoinen sai aikas monelta. Eikä esikoinen koskaan edes tuttia käyttänyt! Eli luotan siihen, että niitä sitten saa jos tarvitaan. :)
Pistetäänpäs taas uutta GALLUPIA: Eli kuinkas teidän muut lapset odottavat tätä uutta tulokasta? (siis ne keillä niitä lapsia jo on)
Meillä poika odottaa kovasti ja suuttuikin jo vähän viikonloppuna kun ei se vauva tullutkaan! Hän on jo pitkään puhunut kuinka hän sitten hoitaa sitä vauvaa ja ottaa syliin. Viikonloppuna minun ollessani siellä prenalla, kasasivat isin kanssa vauvan pinnasängyn ja sunnuntai iltana poika leikki pitkän tovin makuuhuoneessamme. Kysyin sitten häneltä kun hän sieltä tuli ulos, että ' mitäs teit?' niin vastaus kuului: ' Laitoin vauvan nukkumaan ja nyt lähden mustalla bemarilla töihin!' ;) Ja monesti on sanonut minulle, että: ' Äiti, haluaisin ostaa vauvalle oman lelun. Haluaisin!' Olenkin tästä sanonut miehelle, että sitten menevät matkalla ekaa kertaa sairaalaan minua katsomaan vauvan synnyttyä, että käyvät ostamassa vauvalle oman lelun, jonka poika saa itse valita.
Meillä siis odotus on kova, poika myös leikkii hoidossa päivisin sellaisella vauvanukella. Harjoittelee siis jo vauvan hoitoa!;)
EMPPU-MAMMA: Minäkin kävin lukemassa tuon sinun synnytyskertomuksesi. Tai oikeastaan olin sen jo joskus aiemminkin lukenut, mutta unohdin sitten kommentoida! Minulla kun siis hieman samanlainen tilanne kuin sinulla, joten ymmärrän hyvin kokemasi tunteet tuolla synnärillä kun muilla isä häärii vieressä ja itse on yksin (tai siis kaksin vauvan kanssa). Mutta nyt siis olemme taas molemmat samassa jamassa, eli uusi ihana mies ja yhteinen lapsi syntymässä ihan pian!:) Nautitaan nyt täysin rinnoin tästä kaikesta!:)
Kukas (ketkä) oli kertonut kokemuksiaan tuosta JAKKARASTA? Itsellä meinaan heräsi mielenkiinto siihen, kun niin ihanasti joku kuvaili kuinka mies sai olla siinä oikein kunnolla mukana. :) Toisaalta, minulle on kyllä koko miehen suku sanonut, että tuo mies ei kestä sitä synnytystä ollenkaan vaan pyörtyy ensi metreillä. Ja mies itsekin puhuu näin. En siis tiedä kannattaako minun edes alkaa haaveilemaan tuosta jakkarasta kun siinä voi helposti käydä niin, että tuki sitten lähtee alta kesken kaiken. :S
Mutta nyt ei tule enää muuta mieleen.. täytyy taas palailla jos tulee kommentointi haluja!;) Minä kun monesti niin laiska, että vaikka pinoa useasti päivässä vilkuilen, niin en jaksa itse kirjoittaa kuin sen kerran. ;)
-frog2 ja rv38+4
Pakkasta on vain reilut 10 astetta, joten lapset on tuossa pukemassa mäkeen lähtöä varten. Eilen ei päästy ulos ollenkaan ja oli tooooosi pitkän tuntuinen päivä. Illalla kävin kävelyllä ja tuntui tosiaan vauvan pää hinkkaavan johonkin tuonne alas, hinkkais nyt niin että alkais kohdunsuu aueta. Haluisin nimittäin mitä pikimmiten synnyttämään.
VIime yö oli loistava olosuhteisiin nähden ja se näkyy heti mielialassakin. Toki kävin monta kertaa vessassa, pyörin ja vaihdoin asentoa kymmeniä kertoja eikä sitä tehdä heräämättä, mutta kävin unille 21.30 ja nousin 8.00 eli pitkät unet keskeytyksistä huolimatta. Eikä vetänyt suonta, koska ihana kollikissani nukkui pitkänä kattina jalkojeni vierellä lämmittäen pohkeitani. Painauduin aina siihen kissaan kun tuli vetävä tunne jalkoihin! Kiitos kisu!
Tänään on neuvola, jännittää onko sf-mitta taas noussut huimasti. Viimeeksihän oli tullut 4 senttiä parissa viikossa, enkä epäile mittaajan ammattitaitoa, oli sama mittaaja molemmilla kerroilla. Jos on noussut taas, iskee lähete synnärille.
Nyt siirryn pukemaan itseäni miljooniin varusteisiin (tungettava kaikki lampaanvillapaidat fleecetakin alle kun muut takit ei mahdu) jotta pääsemme pulkkamäkeen.
Palaan vielä tänään kunhan tulee enemmän juttua mihin kommentoida.
Heinä 38+2
Se pessi tosiaan taitaa olla synnyttämässä!! tulipas tosi jännä fiilis itellekin, huh! Toivottavasti kaikki menee hyvin! Nyt kyllä pasmat niin sekasin että palaan myöhemmin uudelleen...
loviisa rv 35+2
Eiliset neuvolakuulumiset jäi sitten laittamatta, kun olin ihan poikki koko päivän... Tässä ne tulee:
Rv 36+4
Pissa puhdas,
Paineet 125/80
Paino +400g/vko
Syke+
Liikkeet++
Sf-mitta ei ollut paljoo kasvanut, joten taitaa tämäkin vauveli alkaa laskeutua!
Hemppaa ei tällä kertaa otettu, kun viime viikolla oli niin hyvä..136!
Joku eilisessä ketjussa mietti synnytystä ennakoivia tuntemuksia..Minä sain th:lta mukaan sellasen lapun, missä on ohjeita :
Synnytystä ennakoivat merkit:
-ennekoivat kivuttomat supistukset
-limatulpan poistuminen
-valkovuodon lisääntyminen
-outo, levoton olo
-jomotus ristiselässä
Koska voit lähteä sairaalaan:
-Ensisynnyttyjä kun supistukset toistuvat säännöllisesti kahden tunnin ajan.
-Uudelleensynnyttäjä kun supistukset toistuvat säännöllisesti.
-Lapsiveden meno, heti jos vettä tulee selvästi.
-Kirkas verinen vuoto ulkosynnyttimistä.
-Voimakas kipu vatsalla, joka ei välillä laukea.
-Painontunne alhaalla tai ponnistamisen tarve.
- Nopea edellinen synnytys.
Milloin voi käyttää ambulanssia:
-Kirkas verenvuoto
-<vihreä lapsivesi ja sitä tulee selvästi.
-Jatkuva kova kipu vatsalla.
-Ponnistamisen tarve.
Joku suositteli mulle tutustumiskäyntiä synnärillä;
Oon samaa miettiny ite, että sais päivitettyä tämän vuosikymmenen tiedot sairaalalta, mutta meiltä kun sinne on matkaa ja miehellä epäsäännöllinen vuorotyö, niin se on aika hankala järjestää..
Minä päätin eilen neuvolakäynnin jälkeen, että enää en oota tätä lasta syntyväksi!!
Th oli sitä mieltä, että ei vielä näillä viikoilla saa edes puhua tämmösiä, kun sanoin, että voisi jo alkaa syntymään, kun mun olo on niin tukala..
Ja kaikki pelottelee mua sillä yliaikaisuudella, joten olkoon koko homma! En odota enää yhtään, vaan asennoidun niin, että tässä tilassa vyörytään vielä maaliskuussakin, niin eipähän tule pettymyksiä! = )
~pieni purkaus~
KauppaG:
Meillä mies hoitaa pääosin kaupassa käynnit, välillä mennään koko porukka ja välillä käyn minä.
Nyt en muista muita galluppeja, mutta ehdin tänään pinoutua moneen kertaan, joten vastailen niihin sitten myöh.
mammutti ja vilppu rv 36+5
Lähetetään Pessille paljon Onnea jos on lähtenyt synnyttään!!!
Kyllä noi omat viikot vaan tuntuu niin pieniltä kun katselee toisten 38+ viikkoja..
Pessille paljon tsemppausta!! Toivottavasti saamme kuulla kohta vauva-uutisia :)
Eilen kävin neuvola lääkärissä, jo vkolla 36 kun sf-mitta oli kasvanut huimasti - 37!! Lääkärissä selvisikin, että kohdunsuu on jo pehmeä ja sitä on jäljellä vain 1 cm!! Nyt kyllä jännittää. Pysyisi vauveli vielä vähän aikaa masussa. Laskettu aika on siis 20.2, mutta myöhemmissä ultrissa sen arveltiin olevan jopa viisi päivää aikaisemmin mut sitä ei muutettu. Eli kohta ois se 37 vkoa täynnä.
Joku oli laittanut listan siitä mikä ennoakoi synnytystä: mm. kivuttomat supparit ja alaselän kipu. apua! Eilisiltana juuri valitin noita ja ne näkyy nytkin jonkin verran jatkuvan! Pidetään peukkuja me helmikset toisillemme!!
Galluppeihin:
ruokaostokset hoidetaan meillä yhdessä tai sitten minä teen ne. KUn ollaan vielä oltu ihan kahdestaan niin siitä ei ole tullut mitään aikatauluongelmaa, mutta ehkä tulevaisuudessa mieskin saa ruveta ahkerammin käymään kaupassa.
On ollut myös puhetta raskausajan huonomuistisuudesta. Sama vaiva täällä - välillä on olo niin pihalla kuin lumiukko! Kaikki asiat pitää laittaa muistilapulle ja niitä löytyykin useampi keittiön seinästä. Hyvä laittaakin tämäkin vaiva tähän raskauden piikkiin :)
Joku mietiskeli sitä, että milloin osaa lähteä oikealla aikaa sairaalaan. Olen itsekin miettinyt ihan samaa. Varsinkin nyt kun tuli ylläriuutisia lääkäristä enkä ollut edes sen kummemmin tuntenut suppailuja. Tulevatko supistelut kivuliammiksi kun synnytyt lähenee? Vai onko ne vain näitä kivuttomia suppailuja? Älkää nyt naurako näille mun pohdiskeluille :) mutta kaipa sen sitten todellakin tietää milloin tulee lähtö :)
nyt vähän supistelee ja ahdistaa... täytyy mennä makuulleen!
Hyvää päivänjatkoa helmiksille ja jaksamisia!
-junebug & toukkis 36+1
Pessikö on lähtenyt tositoimiin, mulla on mennyt ihan ohi! Tsemppiä hänelle kuitenkin kovasti vaikkei olisi lukemassakaan! :)
G: meidän esikoinen on niin pieni ettei se taida tajuta saavansa pikkusiskon :P kovasti se taputtaa ja silittää mun mahaa mutta ihan samalla lailla ryömii sen päältä ja kannatuttaa itseään sylissä jotenka ei tiedä vielä mitään :) Kyllä se sitten huomaa kun tulevat isin kans nyyttiä sairaalaan katsomaan...
G: ruokaostokset hoidetaan miten sattuu, yleensä kerran tai pari viikossa käydään koko perhe mutta minä saatan käydä niitänäitä hakemassa melkein päivittäin :) Eli ihan epäsäännöllisesti.
Joku oli saanu neuvolasta lapun jossa oli synnytystä ennakoivia merkkejä. Hui, mulla on ainakin valkovuoto lisääntyny ihan älyttömästi, nii ettei ilman suojaa pärjää! Ja ristiselkää jomottaa, tosin yleensä supistusten aikaan. Eilenkin siivoilin kotosalla 1,5h vaikka olin vasta edellisenä päivänä siivonnut (ai miten niin levoton tai pesänrakennusvietti... ) ja loppuillan sainkin maata sohvalla..
Tuosta sairaalaanlähdöstä, niin mullekkin terkka sanoi että uudelleensynnyttäjä kun olen ja ensimmäinen oli nopea tapaus niin lähteä heti kun supistukset muuttuu säännölliseksi olipa ne sitten kivuliaita tai ei. Toivottavasti tajuan lähteä ajoissa, mulla on korkeampi kipukynnys mitä oon luullutkaan :)
Ja sitten vielä meinasi unohtua, tervetuloa uusille loppukirin matkaan! :) Nyt huolehtimaan omista syömisistä, palailen ehkä myöhemmin
H rv 38 tasan! (täysiaikainen -että tammikuun puolella ulos, kiitos ;)
Ekaks eilinen lääk.nla 37+2:
Paino +1500g/vko :-) heh, oli eka kerta kun punnittiin toppahousuissa. Viikko sitten paino oli muka laskenut, mutta oli eri punnitsijakin. Selityksen makua? Mutta siis 1100g/2 vkoa sisältäen toppahousut olis mun tulkinta. Kotivaa´an mukaan yht. + 12 kg.
RR 108/70
pissa ---
Sf 32. Pienentynyt viikossa sentillä.
RT, lääkärin mukaan kiinnittynyt ja tuo sfkin viittaa laskeutumiseen. Tosin eri mittaaja kuin aiemmin.
Kohdunsuu auki sormelle, pehmeä, kaulaa sentti jäljellä. Uinti kielletty
Vyöt. ympärys 97 cm, + 30 cm raskauden alusta.
Turvotus -
Liikkeet +
Painoarviota ei kerrottu ennenkuin kysyin, ja silloinkin vain tuloksena toteamus että ei vielä kolmea kiloa. Passaa mulle, ehtii siis n. 3,5 kg laskettuun aikaan mennessä - kuvittelisin. Th:n aiempi syntymäpainoarviohan oli 3,5-3,7 kg. Yleensä ottaen lähisuvussa lapset ovat olleet 3-3,5 kg.
Sitten galluppeihin (en muista nickejä, joten yleisiä kommentteja keskusteltuihin asioihin:
SYKKEEN TASAISUUS: Jotain vaihtelua tietty pitäis olla sen mukaan mitä vauva puuhaa, mutta yhden neuvolamittauksen aikana (n. 1min) on mulle ainakin usein sanottu että tasainen syke ja välillä tyyliin 140-150 x/min. Eli ei suurta vaihtelua kuitenkaan.
KESTOVAIPOISTA: Jos joku on halukas luopumaan siitä äitiyspakkauksen kestiksestään, niin mulle voi laittaa mailia osoitteeseen haat1308@suomi24.fi. Hinta pitää siis postituskuluineen jäädä alle 10 e, muuten ostan kaupasta/teen itse. Mut sovitaan kiinnostuneiden kanssa sähköpostitse tarkemmin. Pessihän kai jo omastaan olisi luopumassa mutta taitaa olla laitoksella lähipäivät - tsemppiä sinne.
TUTTI: joku kirjoitteli ettei tyksissä vauvalle tuttia annettaisi, mutta ainakin tutustumiskierroksella ollut hoitsu sanoi toista. Omankin tietty helposti nappaan mukaan. Syököön jos kelpaa, periaatteellisesti en ole sitä vastaan, kunhan vieroitetaan siitä sitten ajoissa. Toisaalta, ei liene perinnöllistä, mutta mun perheessä ei ole vauvoille tutit kelvanneetkaan.
KANTOLIINA: Ostin käytetyn liinan (Pikku-ruu), mutta en ole sidontoja opetellut. Mulla on niistä kyllä hyvä kuvallinen ohje, joten eiköhän se siitä sitten. Ihan alkuunhan voi kantaa " kehtosidoksessa" ja sitten pystyssä parin viikon iästä alkaen. kokeilen kun kerkiän. Rintarepusta voin kertakokemuksella sanoa, että hartiat tuli todella kipeiksi vajaan tunnin kanniskelulla (tosin lapsi taisi tuolloin olla jo 4kk tai ylikin, en muista tarkkaan).
KAUPASSA KÄYNTI: Ennen kävi enimmäkseen mies arkisin + yhdessä viikonloppuisin (isossa marketissa), mutta nyt kun olen kotona niin yritämme selvitä yhdellä kunnollisella ostoskerralla viikossa, yhdessä siis. Ja töistä tullessa mies hakee sitten jos jotain puuttuu. Ja shoppailijaluonteena hän tuntuu eksyvän sinne kauppaan välillä " ihan muuten vaan" . Luulen että vauvan synnyttyä alan itse enemmän käydä aamupäivisin kaupassa vaunulenkillä.
" ÄITIKAHVILAT" siis liittyen siihen että tavataan muita äitejä ja vauvoja. Meillä perhevalmennusryhmälle kai tarjotaan tällaista tapaamista kun vauvat ovat n. 1-2 kk ikäisiä. Siitä sitten äidit voivat keskenään jatkaa jos tykkäävät. Lisäksi kylällä on MLL:n äitikahvila kai kerran viikossa.
JAKKARA: Tyksissä sellaisen näin, mutta sitä ei mitenkään esitelty meille (ryhmä ensisynnyttäjiä). Olen kuitenkin halukas kokeilemaan. Lisäksi meille ainakin sanottiin että epiduraalin ei pitäisi estää liikkumista, joten sinänsä sen ei pitäisi olla esteenä jakkaran käytölle.
MAIDON TULO: Mulla on jo rv 20 alkaen tullut rinnoista puristamalla nestettä. Välillä kirkasta, välillä reilusti kellertävää (siis useampi tippa keskenään erilaatuisia).
SYNNÄRILLE LÄHTÖ: Joku toivoi vesien menoa niin tietäisi synnytyksen olevan sitten äkkiä käynnissä. Itse olen kuullut kokemuksia, ettei käynnistyminen aina niin äkkiä sitten kuitenkaan tapahdu ja TYKSissä kuulemma voidaan odottaa vuorokausikin osastolla seurannassa josko käynnistyisi itsestään. Eli sitä en ainakaan itselleni toivo, kun en sairaaloista yhtään pidä. Mahdollisimman myöhään sisään ja nopeasti ulos on mun ruusuinen toivomus ensisynnyttäjänä :-)
Ja vielä kaikille bikinirajojen ajelijoille: Mulle sanottiin eilen siellä lääk. neuvolassa että enää ei saa ajella karvoja ja on lapsellekin hyväksi että karvoja on sen verran kuin niitä normaalisti on. Siis täh? Tämä lienee joku tartuntajuttu (siis vähän niinkuin nenäkarvatkin, tarkoituksensa näilläkin :-)
TYKSiläisten TREFFIT: Tältä viikolta siis peruttu? Emyliksen osalta ainakin, entäs sinä Piba?
äippä + masukki 37+3
...mulla siis liikkuminen edelleen ketterää (lääkärikin ihmetteli) eikä keilapallofiiliksestä jalkojen välissä tietoakaan. Vauva kutenkin laskeutunut ja lääkärikin sanoi tutkimusta tehdessään että hyvin hänen päälakensa tuntuu sormeen eli voi tulla koska vaan, vaikka oma fiilis on se, että samanlaiset kivuttomat supparit ovat olleet jo viimeiset 22 vkoa eikä tällä lailla valmista tule! Vaan vielä saa rauhassa pari viikkoa mennäkin.
Ja häntäluun synnytyksen esteenä olemisesta myös joku kyseli aiemmin: meillä ainakin lääkäri testasi tuota häntäluun joustavuutta. Normaalisti luun ei käsittääkseni pitäisi olla esteenä (tai siis on niin joustava että antaa periksi), mutta jos sen on loukannut joskus pahasti, se on voinut jäykistyä ja olla esteenä alatiesynnytykselle.
nyt pois.
Olipa hauska lukea noita synnytystä ennakoivia merkkejä. Mulla on ainakin ollut pari päivää selvästi outo ja levoton olo (ystävät on huomautelleet että olen jotenkin eri näköinen), valkovuoto on lisääntynyt selvästi ja ennakoivia supistuksia, myös kipeitä minuutin mittaisia on ollut aina enemmän ja enemmän. Mutta sehän tässä on, että saattaa ennakoida jo monta viikkoa etukäteen...
Nyt mies vielä huomasi, että hänen ois oltava koulutuksessa ensi viikolla ti-ke eli yötä pois 200 km:n päässä jossa ollaan vielä yhteiskuljetuksella eli jos syntyis silloin, hän ei pääsisi lainkaan koko synnytykseen. Mua alkoi oikein ärsyttää, ihan ku joku koulutus olisi nyt niin tärkeä. Kiva sitten jos synnytys käynnistyy juuri silloin yöllä ja mun on vietävä taksilla lapset ystävälle hoitoon keskellä yötä eli pystyttävä myös pukemaan lapset ja muistettava ottaa heidän kamat mukaan jne. ja sitten taksilla 55 km sairaalaan eikä miestä mukana koko hommassa. Toivottavasti poika syntyy ennen tuota koulutusta, TOIVOTTAVASTI!!! Yritän vielä puhua ympäri miehen että ei todellakaan menisi sinne. Sehän tässä on että jos menee taas yliaikaiseksi, onhan sinänsä noloa jos hän on pois tärkeestä koulutuksesta (aihepiiri on hänen työlle kyllä oikeesti oleellinen) ja sitten meneekin vielä pari viikkoa ennenku synnytys sitten käynnistetään... Hänhän oli jo yhdestä koulutuksesta pois toissaviikolla ja nyt häntä nolottaa jos on taas " turhaan" pois.
G: Päästäisittekä miehenne koulutukseen rv 39 jos on aika lailla jo ollut ennakoivia supistuksia jne?!
Yritän ainakin että jos hän menee sinne, menis omalla autolla jotta voi tarvittaessa ainakin lähteä heti ajamaan kohti synnäriä jos aika koittaa. Jos on yhteiskuljetuksella, siinähän on motissa seuraavaan iltamyöhään asti.
TÖRMÄILY: joo, mä kolautan mahan joka paikkaan. En edelleenkään tajua kokoani. Ja olen myös polttanut mahan kuumaan uunipeltiin. Ja tiputan jatkuvasti ruokaa tai jotain juomaa mahalleni, jota mies aina nauraan kun paita on mahakummun päältä aina sössössä kuin pikkulapsella.
SISARUKSET: meillä 3- ja 5-vuotiaat odottaa ihan hirveesti pikkuveljeä. Kysyvät jatkuvasti koska syntyy, pussailevat mahaani ja miettivät kuinka ihanaa on viedä sen vaippoja roskikseen ja tuoda äitille tissisuojia jne. Heillä odotukset on aika realistisia, koska ystäväpiirissä on paljon vauvoja joten ovat nähneet millaisia hassuja vauvat on.
Mahani on niin alhaalla, että kun istuu sohvalla, se osuu reisiin se maha ja vauva potkii reisiäni. Maha on parissa päivässä taas pudonnut lisää. Kaiken järjen mukaan se ei enää VOI pudota alemmas muutoin kuin tulemalla vauva ulos.
G: HIMOT: onko teillä jotain ruokahimoja näin loppumetreillä??
Mulla on kaksi tällä hetkellä: hedelmäaakkoset ja ykkösolut. Kumpaakaan en käytä normaalisti. Ykkösolutta suorastaan inhoan yleensä ja muitakin oluita, mutta nyt olen hörpännyt sitä hurmoksessa aina viikonloppuisin pari kulausta miehen lasista (hän tykkää ykkösoluesta) vaikka muutoin en käytä mitään alkoholipitoista. Hedelmäaakkosia söisin vaikka sata säkillistä, mutta en uskalla ees ostaa niitä kotiin kovin usein koska sokerisekoiluni takia en sais nyt syödä yhtään sokeria. Silti sorrun niihin välillä, mutta ostan vain max yhden pussin viikossa ja syön niitä pikkuhiljaa. Tällä viikolla on vielä pussi ostamatta ja kuola valuu pelkästä ajatuksesta!!! Onhan nuo aakkoset ehkä parempi vaihtoehto kuin KALJA...
Tätä kirjoittaessa on supistanut monta kertaa.
Heinä 38+2
Mikä siinä on, että miehen työpaikan pitää järjestää niitä koulutuksia juuri kun oma laskettuaika on ihan käsillä??;)
Meillä siis on kanssa (kuten Heinällä) miehellä tulossa yksi koulutustilaisuus, tosin tämä on samalla saunailta (kuten niin usein nuo koulutukset miehen töissä) ja vaimot/puolisot on kutsuttu mukaan. Eli tämä on siis edessä lauantaina. Mies juuri soitti töistä, että varasi meille hotellin tuoksi yöksi Seinäjoelta, ettei tarvitse sitten yöllä ajaa kotiin.. Taitaa mies meinata pari olutta maistaa kun on niin hyvin suunnitellut tuota iltaa. ;)
Minä siis olen ollut sen verran tiukka täti, että meillä ei mies saa juoda juuri koskaan kun en minäkään voi ottaa mitään. Tämä siis ei johdu siitä, että minulle tekisi tiukkaa olla ilman, vaan siitä että tuo mieheni ei aina osaa tulla viihteeltä kotiin yöksi enkä ole näin hormoonihirviönä halunnut itselleni enempää huolta/turhia riitoja suhteeseemme.
Ja HEINÄ, en todellakaan päästäisi miestä tuohon koulutukseen ilman omaa autoa! Ja vannottaisin, että ajokunnossa pitää olla koko ajan (jos siis sielläkin mahdollisuus illalla juomiseen), että voi tarpeen tullen hypätä rattiin jos synnytys käynnistyy! Ja varmasti mököttäisin kun työnantaja ollut niin idiootti, että järjestää moisia koulutuksia minun ollessani raskaana! :)
Mutta minä siis olenkin aivan kauhea enkä yhtään tykkää edes siitä, että joudun olemaan yksin kotona kaiket päivät ja mies on kaukana töissä! Asuimme siis ennen samalla kadulla kuin miehen työpaikka oli, että hän pääsi parissa minuutissa kotiin jos tarve vaati. Nyt siis matkaan menee yli puoli tuntia..
Eli en siis suosittele tuota mökötystä asiasta, mutta ilman omaa autoa en päästäisi! Ja istuisin kotona polvet ristissä, ettei se vauva vain tule juuri tuona yönä ulos!;)
-frog2
Nyt tulee vaan sitten omaa napaa.. luen ketjun sitten paremmalla ajalla huolella läpi.
Pessille tsemppaukset sairaalaan, jos on tositoimissa jo. Toivottavasti kaikki menee oikein hyvin!
Olin siis aamulla neuvolalääkärissä ja kaikki oli hyvin.
Paino: -450 g/viikko
Kokonaispaino: 90,6 kg, viimeiset 4 viikkoa pysynyt täysin samoissa lukemissa kotivaa´an mukaan?!?
RR:100/60
SF: 33, sama kuin 2 viikkoa sitten, olisiko laskeutunut hieman, kun maha kuitenkin kasvanut reilusti?!?
RT
Syke: 120-130, laskenut tasaisesti, alkuraskaudesta oli 145, poika?!?
Lääkärin piti siis laittaa minulle lähete kokoarvioon, mutta enpä sitä sitten saanut. :( Lekuri sanoi vaan, että vauva on isonpuoleinen, mutta ihan normaalin rajoissa. Kyselin osaako sanoa tarkempaa painoarviota, muttei osannut. Nyt olen kyllä hiukan pettynyt. Olin jo varautunut, että pääsen siihen painoarvioultraan vielä. Noh, eipä voi mitään.
Lääkäri myös sanoi, että vauva on hiukan alempana, mutta ei ole vielä laskeutunut ja kohdunsuulla ei ole tapahtunut yhtään mitään eli kaulaa on vielä 3 cm jäljellä. Kuinkakohan alas se vauva sitten mahtaa laskeutua vielä, kun nytkin tuntuu jo pää, kun itse kokeilee sormella. Hmm... sehän putoaa ulos sieltä. Mutta meillä ei siis MITÄÄN merkkejä lähenevästä synnytyksestä. Supistanut ei ole ollenkaan eikä mitään muutakaan. Noh, täytyy vaan asennoitua, että 5 viikkoa maksimissaan ja vauva on sylissä.
Maidon herumisesta: Minulla on tullut rinnoista kirkasta + keltaista nestettä jo suunnilleen raskauden puolivälin jälkeen hiukan. Muutaman kerran ihan kasteli paidankin. Nyt sitten tulee, jos puristaa.
Tuteista: Tarkoituksena on antaa tutti vauvalle, jos hän sitä tarvitsee/huolii. Olen ostanut jo yhden vastasyntyneen tutin ja yhden isomman. Täytyypä tässä joku päivä keitellä se pikkututti mukaan laitokselle. Sairaalakassin eteen en ole saanut mitään aikaiseksi. Kaikki muu on melkeinpä jo valmiina. Paitsi, että kämppä on kuin mikäkin varasto. Jokapaikassa lojuu tavaraa. Muuttamaan pääsemme näillä näkymin maaliskuun lopussa eli sinne asti täytyy sinnitellä. Muutossa on kyllä pakko kylmästi heittää tavaraa pois. Mulle se on ainakin todella vaikeeta, mutta ei voi kerätä kaikkea mahdollista uuteen asuntoon, kun alkaa sitten ahdistaa vaan se turhan roinan määräkin.
Vointi on siis ollut hyvä eikä tänne muutenkaan mitään sen ihmeempää. Nautin raskauden loppuajoista ja masuhaikeus vaivaa ajoittain. Mutta onhan se ihanaa jo nähdä vauvakin sitten viimeistään maaliskuussa (huh!).
Iloista päivää helmikuisille! Tsemppiä vaivojen kanssa kärvisteleville ja voimia tositoimiin niille, joilla lähtö jo lähellä!
Jolanda + Koukkis rv 36+4
mutta yritän nyt nopeasti jotain kirjoitella ennen neuvolakäyntiä, tai muuten multa jää taas kuulumiset kertomatta. Helmisten pinot on kasvaneet niin pitkiksi, että pitäisi lukea päivittäin, mutta kun on niin paljon tekemistä (tässä lomalla!) etten jaksa koneelle raahautua läheskään joka päivä. Meillä kun " työhuone" sijaitsee katonrajassa parvella, johon joutuu kiipeämään tikkaita pitkin ja se on mahan kanssa vähän ikävää tässä loppumetreillä...
Tästä päästäänkin sujuvasti asumismuotogallupiin, eli asumme Helsingin keskustassa vajaat 60 neliöisessä kerrostalokaksiossa. Jatkossakin haluaisimme asua keskustassa, mutta siinä vaiheessa kun tarvitaan isompaa asuntoa, niin järkyttävien asumiskustannusten vuoksi on varmaan pakko luovuttaa ja siirtyä kauemmas. Meille tarjottiin joulukuussa kivaa asumisoikeusneliötä Viikistä, jonka ottamista harkitsimme, mutta päätimme kuitenkin jäädä ainakin vuodeksi nykyiseen ja arvioida tilannetta sitten uudestaan.
Painoarviosta kommentoin jo aiemmin, ettei sellaista tehdä mitenkään automattisesti, mutta mulle kävi niin, että sf-mitta lakkasi kasvamasta ja neuvola ohjasi kolmen viikon kuluttua synnärille ultraan. No, ultran perusteella todettiin, että vauva on aika pieni ja lapsivettäkin tavallista vähemmän, joten mut otettiin seurantaan. Ravaan nyt siis sekä Naistenklinikalla että neuvolassa ja tälläkin viikolla tulee yhteensä kolme käyntiä. No, on toki hyvä, että tilannetta tarkkaillaan, ettei mikään ole vialla, vaikka itse en ole lainkaan huolestunut, koska sydänkäyrä ja liikkeet ovat tosi hyvät. Mua suorastaan helpottaa tietää ettei vauva ole mikään jättiläinen, niin synnytyskin saattaa sujua helpommin.
" Keilapallo-olo" lantiossa mulla on ollut jo kuukauden kun vauva on laskeutunut niin aikaisin. Aluksi tuntui myös tosi kovia liitoskipuja, mutta nyt paikat on kai venyneet ja olen tottunut tuohon painoon lantiossa. Tästä huolimatta mulla oli vielä viime viikolla (rv 38) kanavaa 3 cm jäljellä ja sen vuoksi lääkäri päätti ultraamisen yhteydessä hieman ärsyttää kohdunkaulaa, ettei menisi yliaikaiseksi. Hassua, kun sanoi kutittavansa vauvaa päästä! Tuntui tosi ikävälle ja sen jälkeen tuli pari päivää ruskeaa veristä vuotoa. Taisi olla hyödyllistäkin, sillä lauantaina irtosi limatulppa ja menkkamaista kipua tuntui alavatsassa koko illan. Aloin jo jännittämään, että alkaako nyt tapahtua, mutta eipä mitään - sunnuntaina oli kaikki merkit taas ohi ja nyt tuntuu siltä, että tässä mennään ensi viikon ultratsekkiin asti ihan kevyesti ja sittenpähän onkin jo laskettu aika käsillä.
Gallupeja on nyt ollut niin hirveästi etten todellakaan muista mihin kaikkeen piti vastailla... Lomasuunnitelmia joku kyseli ja meillä kun on vene, niin katsotaan nyt miten pärjätään vauvan kanssa veneillessä. Se on semmoinen aika iso matkavene, joten tilasta ei ole kiinni, vaan lähinnä käytännön järjestelyistä, että miten vauva viihtyy. Nukkumisesta oli myös puhetta: mä heräilen 3-5 kertaa yössä ja ravaan vessassa ja yritän löytää parempaa asentoa. Tuleva univelka pelottaa, kun olen tottunut nukkumaan 8 tunnin katkeamattomia yöunia, mutta kai sitä tottuu uuteen rytmiin.
Nyt lähden neuvolaan. Viime kerralla oli ekaa kertaa verenpainekin koholla, katsotaan miten nyt lienee ja onko sf-mittaa tullut lisää. Saatanpa tulla vielä jatkamaan kuulumisia neuvolakäynnin jälkeen.
Tsemppiä kaikille kasvavine vatsoinenne ja vielä minultakin onnittelut toiselle (?) syntyneelle helmikselle!
-belleville ja vesimies 38+4
Heinä: en päästäisi :) Meillä kävi miehellä loman aloittamisen kanssa sillä tavalla että oli tarkoitus jäädä ensi viikon alusta mutta eivät sitten saaneet työmiestä tilalle joten hän ajaa ensi viikolla vielä ti, to ja pe illat 21-12 eli on 15h poissa (käy rekalla 400 km päässä pysähdyksineen) + sen jälkeen vielä nukkuu tietty ainakin sen 8 tuntia! eli ympärivuorokaudet ns. ei tavoitettavissa.
Todella toivon että vauva syntyy ennen tiistaita että pääsee synnytykseen mukaan- esikoisen hoito on onneksi helposti järjestettävissä vaikka olisin sairaalassa ja kotiinkin on äiti luvannut tulla auttamaan että mies saa nuo vuoronsa tehtyä. Sitten se onkin 7 viikkoa kotona, ihanaa! ! :)
Mutta nyt lähden vuokraamaan leffaa, mullakun on niin kertakaikkisen tylsää täällä kotona. Mies tuli taas vasta töistä ja nyt nukkuu iltaan asit ja pitäisi koettaa olla hiljaa. Tosin tuskin heräisi vaikka pommi räjähtäisi vieressä, niin väsynyt tuntui olevan. Ei minusta vain olisi yötöihin noin pitkillä vuoroilla :/
Mutta nyt siis menoksi!
H 38 edelleen :)
Joo, tosi ärsyttävä se koulutus. Siitä ei kyllä tulis ongelmaa että miehen ois päästävä kaljalle siellä koska käyttää viinaa muutenkin kohtuudella eli jos suostuis menemään omalla autolla (eli omalla kustannuksella kun on yhteiskuljetus järjestetty) niin pääsishän hän sieltä reilussa tunnissa synnärille. Synnäri on nimittäin meiltä 55 km juuri tuon koulutuskaupungin suuntaan. Muutenkin mies on töissä synnärikaupungissa eli työmatkaan menee 45 minsaa muutenkin. Onhan hän siis joka arkipäivä noin kaukana, mutta tiedän että jos tulis kiire, hän ois heti synnärillä vastassa. Jos nyt fiksusti aattelee niin pääsishän hän siis noin tunti minun jälkeen jo synnärille vaikka ois siellä koulutuksessa. JOS siis menee omalla autolla.
Eniten ärsyttää se jos on tehtävä koko lähtösshow yksin jos vaikka on hirmu supistukset äkkiä päällä. Ja meno jonkun vieraan taksiäijän kyydissä ähkien! En mä haluis ähkiä muiden kuin oman miehen vieressä. Autossa on muutenkin karmeeta istua kun synnytys on käynnissä, vaikka ennen autoon menoa en ollut ees varma onko kyseessä oikeesti vielä synnytys. Viimeeksi oli kylvöaika kun kuopusta lähdettiin tekemään ja kaikki isännät levitti just pelloille paskaa (asuimme silloin peltojen keskellä maalla ja reitistä 50 km kulki pikkuteitä) ja yleensä mua ei haittaa " luonnon tuoksut" mutta silloin ällötti. Tuntui, että miten nuo voi tehdä tossa kylvötöitään muina miehinä vaikka mä synnytän!
G: paljonko miehesi käyttää alkoholia???
Omani olen nähnyt oikeesti kunnon kännissä viimeeksi opiskeluaikoina vuosina 1997-2000, silloin tosin hiukan useamminkin. Asuimme molemmat ammattikorkeakoulun asuntolassa, joten tiedän kaiken... Sen jälkeen en ole nähnyt kännäämistä kertaakaan, juominen on ollut sen verran kohtuullista ettei voi puhua kuin lievästä hiprakasta ja siitäkin vain harvemmin. Nykyään ottaa viikonloppuna saunakaljan tai maksimissaan kaksi ja joskus pienen viskihörtsyn. Mutta oikeesti käyttää alkoholia niin vähän kerrallaan ja vain joskus viikonloppuisin, ettei siitä iso mies tule ees humalaan. Yhdessä juodaan usein lasilliset viiniä viikonloppuisin silloin kun en ole raskaana tai imetä, eli minäkään en ole kännissä koskaan. Siitä en mene takuuseen mikä on tilanne kun hän on jossain ystävien luona käymässä (parhaat tyypit asuvat kaukana joten menee aina yöksi samalla), mutta eipähän mun ole tarvinnut katsella silloin ja näitä käymisiä on vain muutamia kertoja vuodessa. Olen tilanteeseen erityisen tyytyväinen, koska isäni alkoholinkäyttö lapsuudessani oli lähestulkoon traumaattista minulle ja sen mieheni ottaa selvästi huomioon. Joten pisteet kotiin!
Heinä, edelleen 38+
Mies lähti töihin ja lapset pihalla kavereitten kanssa, kämppä hetken taas siedettävässä kunnossa ja nyt on ihanan rauhallista. Ehdin paneutua kunnolla noihin galluppeihin, joita onkin paljon!
[b]Sisarukset: [/b]Meillä pojat on odottanut niin kauan, ettei taida enää jaksaa olla niin kiinnostuneita asiasta, kun alkuun. Kyllä molemmat välillä kyselee, että koska se syntyy ja juttelee mahalle ja tunnustelee potkuja innoissaan, mutta kiinnostus on kuitenkin hiukan laantunut..vähän niinkun itelläkin -> aamulla asiaa jo pienen purkauksen muodossa puhuinkin<-
[b]Maidon tulo: [/b] Mulla on muutama tippa tullut molemmista tisseistä ihan kirkasta nestettä. Esikoista odottaessa tuli tosi paksua " maitoo" muutama tippa ennakkoon.
[b]Synnytys supistukset ja lapsiveden meno: [/b]Mulla on kaks ekaa synnytystä alkanut ihan erilailla ja tässä molemmat kokemukset:
Ekasta meni vedet kotona illalla rv 28+4. Ambulanssilla lähdettiin sairaalaan (vuonna -98 oli ohje, että jos vesi menee niin on soitettava ambulanssi), supistuksia ei ollut ja mut otettiin sairaalaan sisälle. Synnytys käynnistettiin seuraavana päivänä, kun ei itsestään käynnistynyt.
Toka synnytys alkoi aamulla rv 39 supistuksilla ja ne oli heti melkein säännöllisiä, kipeitä, mutta siedettäviä, joten kotona odoteltiin vesien menoa iltaan asti. Vedet ei menneet kun vasta kalvojen puhkaisulla. Supistukset alkoi illalla olla sen verran kovia, että oli pakko lähteä sairaalaan..jotenkin sen vaan tunsi, että pian alkaa tapahtuun, eikä ehditä perille jos Nyt ei mennä. Poika syntyikin reilun tunnin päästä kun oltiin sairaalalle ehditty!
..tähän väliin törmäilystä vielä.. eilen poltin TAAS mahani paistinpannun reunaan, kun kurkottelin maustehyllyltä mausteita!
[b]Mies koulutukseen vai ei-G: [/b]Minäkään en päästäisi miestä lähtemään jos sillä ei olisi mahiksia päästä sieltä synnytykseen mukaan! Kurja se olisi yksin hoitaa lähtöjärjestelyt, esim. lastenhoito, meno sairaalaan ja muut jutut supistelujen lomassa ja vielä synnyttää yksin.
[b]HimoG: [/b]Mulla ei tässä raskaudessa oo ollu minkäänlaisia selviä himoja mitään ruokia/syömisiä kohtaan, mutta välillä tulee kyllä mieleen joku hyvä karkki tai ruoka, mitä on melkein pakko saada.
[b]Miehen alkoholinkäyttö: [/b]Meillä mies juo olutta melkein aina saunan jälkeen ja välillä muutenkin iltaisin, mutta mikään himojuomari se ei oo. Pystyy kyllä olla ottamattakin. Välillä se juo lasillisen punaviiniä, mutta viinaan se ei koske.
Valkovuoto on mullakin loppuakohden lisääntyny, mutta multa lääkäri kielsi pikkuhousunsuojien käytön, kun viimeksi oli alapäässä kutinaa, kun lääkärissä kävin.. Luulinkin sen hiivatulehdukseksi, mutta ei se sitä sitten ollutkaan. Suojat kuulemma ärsyttää alapään herkkää ihoa aikalailla ja sen takia pitää olla käyttämättä. Nyt siis vaihdellaan vähän väliä alushousuja!
Keilapalloo ei minullakaan vielä tunnu jalkovälissä, mutta saattaahan se olla ettei sitä tunnetta kaikille välttämättä tuukaan, vaikka vauva oliskin laskeutunut oikeeseen paikkaan.
Nyt on alettava maksaan laskuja pois, että pääsee rahoista eroon, mitä eilen tilille äippärahan muodossa on maksettu! Se on aina niin mukavaa hommaa! = /
mammutti ja Vilppu rv 36+5
Keskiviikkoa täältäkin...
Taitaa tää tammikuu olla joku koulutus kuukausi...mulla mies parhaillaan 300km päässä koulutuksessa työpaikan puolesta. Lähti siis eilen ja tulee tänään. Ja ens vkolla on sitten päivän 150km päässä koulutuksessa...ärsyttävää!!! No mulla ollut täällä onneksi sen verran rauhallista masuasukkaan puolesta et " uskalsin" päästää lähtemään. Itseasiassa olen jo ehtinyt huolestua kun tuo on viimepäivinä ollut tosi hiljaista kaveria tuolla masussa. Tänään sitten litkin limpparia ruuan kanssa niin sain hikisesti sen kymmenen liikettä laskettua kun kävin pitkälleni. Tiedä sitten pitäisikö huolestua enemmän vai ei...
GALLUPPIA...mites muilla liikkeet vielä tuntuu?
Mulla muutenkin potkuttelut vähentyneet ja on enemmän sellaista takapuolen siirtelyä ja venyttelyä kylkiä kohden.
Pessi oli synnytämään lähtenyt(?) VAU...tsemppiä sinne!!!!
Taas aikas omanapaista tämä juttu mutta koittakaa kestää ;o)
Ai niin...meillä lapset (kohta3 ja 6) odottavat innoissaan vauvan tuloa. Varsinkin esikoinen kun jo muistaa millaista oli kun kakkonen tuli kotiin. Nyt hän on varannut jo hoitoapulaisen hommat yms. Molemmat käyvät aina masulle juttelemassa ja pussaamassa " vauvaa" . Söpöjä ovat!
Mukavaa keskiviikon jatkoa helmiksille...
T: calmus & pikkuinen(?) 37+5
Vastaampas heti alkuu..
Loviisa: Kyselit että tarviiko jakkaralla hyviä lihaksia,sen voin sanoa rapakuntoisena ja todella huono lihaksisena että ei tarvii!Siinä jakkaralla jotenkin vaan istuu että ei mulle ainakaan tullut kertaakaan oloa että voikun ois paremmat lihakset.
Maidontulo G: Minulla tulee maitoa puristaessa,kellertävää tai valkoista,kerran on myös yöpaita hieman kastunut illalla sängyllä maatessa.
Ruokaostos G: Meillä mies pääasiassa hoitaa ruokaostokset,käyn itsekin joskus/käydään yhdessä mutta kun mulla ei ajokorttia ole ja lähimpään kauppaan on matkaa 10km niin mies sitten yleensä tekee ostokset töistä tullessaan.
Hitsi kun muakin tämä raskausdementia vaivaa niin en todellakaan enään muista mihin mun piti vastata..ainiin
Sose G: Aion tehdä vauvalle sekä ite soseita että antaa kaupan hedelmäsoseita.
Tänään kävin sitten siellä äitiyspolilla KAUAN odottamassani painoarviossa ja kyllä jäi niin p****n maku suuhun ettei tosikaan!Lääkärinä oli äitiyspolin Ylilääkäri..ja herra oli niin töykeä ettei tosikaan!Ekaksi haukkui neuvolan siitä että kun he laittaa lähetteen uudelleensynnyttäjälle painoarvioon,sitten piti luennon siitä että miten painoarviot voi heitellä 10% ja enemmänkin..(eiköhän sen tiedä jokainen) ja sitten vielä kun kysyin sectio arven kohdalla välillä tuntuvasta KAUHEASTA kivusta niin tuumasi vain että " e voi johtua joko arvesta tai sitten ihan jostain muusta" ..asiaa ei mitenkään tutkinut..sentään ultralla katsoi sen painoarvion ja arvio oli 2,8kg ja sisätutkimuksen teki joka sattui NIIN helvatasti ettei tosikaan ja nyt on alapää kipeänä..kohdunkaula on kuulemma 2cm ja kohdunsuuta ei pystynyt tunnustelemaan kun on niin takana mikä kuulemma normaalia uudelleensynnyttäjälle..no mut siis nyt käy kipeää alamahaan kun eteenpäinkin kumartuu.:S
Neuvolakorttiin ei lääkäri merkannut muuta kuin että lapsiveden määrä normaali,raivotarjonta ja painoarvio 2,8kg. Pissa näyte piti jättää mut siitäkään ei mitään merkattu,ei katottu verenpainetta jne.OUTOA!!! Tuntuu että täällä on joka paikassa palvelu huonontunut!!!!Muualla tälläistä??
Mut nyt pitää rientää kun lapset keksi alkaa tappeleen..palaan illemmalla uudelleen.
Jonzu ja vauveli rv 36+5
MAMMUTTI: Kävin juuri lääkärineuvolassa ja mulle tuli juuri samat tuntemukset kuin sulle. Tää vauva ei synny vielä aikoihin. Joten aion myös rauhassa ootella tuonne helmikuun loppuun saakka tai voihan se mennä jopa maaliskuulle. :) Saas nähdä miten meidän käy.
JOLANDA: Mulle myös sanottiin ettei vauva ole vielä laskeutunut vaikka omasta mielestä se on jo tosi alhaalla. Kävellessä pää painaa inhottavasti tuonne alas. Kun istuu niin vatsa roikkuu reisien päällä ja liikkeet tuntee reisissä. :) :) kai se on sit vasta laskeutunut, kun hiukset jo kurkkaa ulos.
PESSI: tosiaankin on varmaan synnyttyämässä tai jo varmaan saanut vauvansa syliin. Tuntuu hassulta et joku ,jolla on vähemmän viikkoja on jo synnyttämässä ja ite täällä vaan istuu ilman mitään tuntemuksia tulevasta synnytyksestä.
SISARUKSET:Meillä sisarukset odottaa vauvaa malttamattomana. Kuopus 1v7kk.ei vielä ymmärrää ollenkaan ja 3-vuotias nostelee jatkuvasti mun paitaa ja yrittää kattoa et missä se vauva on. Se kuvittelee jotenkin et sen voi nähä tuolta paidan alta kun helmaa nostaa. :) Mut 4 ja 6-vuotiaat odottavat innoissaan ja veikkailevat et kumpi se vauva mahtaa olla. Toivovat poikaa.
MAIDONTULO:mulla tulee maitopisaroita vähän kun puristaa rinnan päästä.
KEILAPALLOTUNTEMUKSET: Ei ole täällä keilapallotuntemuksia. en ole kyllä koskaan aikaisemmissa raskauksissakaan tuntenut mitään keilapalloa....
Ja sit ne LÄÄKÄRINEUVOLA kuulumiset tältä päivältä:
RV 36+2
Painoa: +260g/ viikko
RR : 117/76
Tarjonta: RT
syke: 145
SF : 30
Liikkeet: ++
turvotus:+
Pissa: puhdas
Ja sit kohdunsuun tilanne ei ole muuttunut miksikään. Kohdunkaulaa jäljellä täydet 3 senttiä. Kohdunsuu täysin kiinni ja kiinteä. joten synnyttämään ei päästä vielä aikoihin,jos ei sit mitään yllätyksiä tuu. Eli jatkan siis odottelua rauhassa. Kunhan ei kuitenkaan menisi yli ajan kun 2 edellistä lasta ollut yli 4 kiloisia.
Minulle tuli ihan uutena se, että täällä meidän kunnassa pääsee sittenkin painoarvio ultraan. ennen ei ole pääässyt. Eli ensiviikon maanantaina menen käymään siinä painoarviossa. saas nähdä minkä kokoinen vauveli on silloin. Lääkäri meinas et ei voi olla kovin iso vauva, kun tuo sf-mitta ei ole iso.
jomppana 36+2
Piti eilen jo heti tulla kertomaan neuvolakuulumiset, mutta kun vihdoin illalla koneelle pääsin, ja oli tietty pakko sit ekaks lukaista koko päivän pino läpi, niin sen jälkeen olikin silmät niin sikkuralla, että en enää jaksanutkaan pinoutua. No mutta, tässä lukemia neuvolasta:
rv 36+1
paino +700g/vk (viimeks oli -800g/vk, lähtö 60kg, nyt 69,3kg)
turvotus - (sormukset pyörii hyvin sormissa)
rr 108/62 (yllättävän korkea alapaine verrattuna edellisiin (50-54), mut siis hyvä)
pissa puhdas (2kertaa on ollut n.tunti aamupalasta sokeri hiukan +, mut nyt kun oli reilu 2h syömisestä ni taas oli -)
hb 129 (viimeks 118, mut nyt olen joka aamu ottanut yhden rautatabletin, niin näköjään hyvin tepsii, jatkan raudan syömistä varmuudeksi synnytykseen asti)
sf 32 (ihan keskikäyrälle nyt tälläkertaa noustiin)
rt (heti terkka mainitsi, et onpa masun muotoni muuttunut - tullut ihan kunnolla eteenpäin (missään muualla mitään ylimääräistäkään ei onneksi ole), ja laskeutunut myös, rintojen alla on ihan reilusti " tyhjää" , masu niin alhaalla, et peilikuvakin näyttää oikealta kyljeltä ihan nro6:elta - alin kohta oikein roikkuu..)
syke 130
liikkeet ++
Ja sit heräskin jo esikoinen, joten palaan myöhemmin!
Minni & [color=teal]Mulperi [/color]36+2