Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä luulette että kela ja sossu nyt sanoo??

Vierailija
01.05.2024 |

Eli tilannne on lyhyesti tämä:

Olen vuosia takaperin ollut kahdesti tilanteessa, että meiltä on katkaistu sähköt kun ei ole ollut varaa maksaa sähkölaskuja. Katkaisuuhan alla pitää siis maksaa KOKO LASKU, ei voi enää maksaa osissa.

Meillä kyseessä on ollut n. 1000-2000 euroa yhdellä kertaa. 

Olin viimeksi ihan omaa tyhmyyttäni kelaan ja sossuun yhteydessä VASTA kun KOKO LASKU piti maksaa. Eli sähköt katkaistiin. Eivät voineet auttaa millääntavoin. Sanoivat vaan, että asiaan pitää osata hakea apua ETUKÄTEEN.

Nyt tänä vuonna meidän tilanne on ollut sama. Olen lähettänyt kuukausittain kelaan ja sossuun tt-hakemuksia ja on ihan kaikki liitteet ja laskut ollut mukana. Olen hakenut apua ETUKÄTEEN, että sähköjä ei katkaista.

Mitä vastaa sossu: "(Perintätoimiston nimi) Lasku ei ole vielä katkaisuvaroitus" (suora lainaus päätöksestä). Tuet 0 euroa.

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä muita tuloja perheessäsi on kuin palkkasi? Puolison tulot? Lapsilisät?

Jatkoa ajatellen, kannattaa tehdä jonkinlainen kuukausibudjetti ja karsia turhaa pois, jos mahdollista.

En jaa täällä mitään henkilökohtaisia tietoja. Mutta tässä lyhyesti esim. huhtikuun 2024 asiat. Minun työni loppuivat maaliskuun lopussa (määräaikainen sopimus päättyi jatkuu taas syksyllä) ja sain vasta huhtikuun 15 päivä rahaa kassasta n. 400 euroa. Puoliso sai huhtikuun 26 päivä kelasta n. 500 euroa ja lapsilisät noin 180 euroa. Miten tästä voidaan vielä "karsia"?? Lainan lyhennys joka menee auttomaatisesti tililtä vie noin 700 euroa. Rahaa tulee tästä seuraavan kerran huhtikuun jälkeen toukokuussa.

Talo ensinnäkin myyntiin heti. Sen jälkeen sitten etsimään sellaista asuntoa johon teillä on varaa. Jos kerta asutte syrjäseudulla, saanee sieltä kaksion edullisesti. Kyse ei ole siitä, mikä on teidän kannalta kannattavaa. Se on yhteiskunnan näkökulmasta täysin yhdentekevää. Kulut mitoitetaan tulojen mukaan tulojen suuruudesta riippumatta. Saman itkuvirren voisi päästää hyvätuloinen espoolainen, joka maksaa 3000€ asuntolainaa, 1000€ autolainaa ja 2000€ venelainaa, eikä ruokaan ja muihin kuluihin jää kuin tonni pari.

Vierailija
62/72 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan teillä monella joku harha käsitys omakotitaloista? Sijaitsee isossa kaupungissa ja sen voi tuosta vaan myydä ja tienata 500 000+??

Entä kun asuntona on vanha rintamamiestalo keskellä metsää pienessä kunnassa? Ei sellaisella tienaa koska sitä ei ole hankittukaan siksi; vaan kodiksi. Meidän talon myymisellä ei ostettaisi 3-4 huonetta ja keittiötä mistään kerrostalosta lähikunnasta. Tai jos ostettasi, olisi ne kulut siellä vielä isommat kun täällä (vastikkeet jne).

Silloin kun on rahaa vähän niin asutaan vuokralla. Kaksi lasta samaan huoneeseen.

Entä kun ei ole luottotietoja? Ei välttämättä saa minkäänlaista kämppää. ja vuokralla asuminen se vasta kallista onkin. kun asuntolaina on omasta kodista maksettu ei ole muita menoja kun vuokrakämpässäkään; sähkö ja ves

Mutta se asuntolaina täytyy valitettavasti maksaa itse,eikä maksattaa kelalla. Sekös sinua tässä kenkuttaakin. 😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole vastannut kysymykseen joka esitetty useaan kertaan, eli jos olette olleet toimeentulotuen hakijoina pidempään niin oletko toimittanut ne sun sähkölaskut kelaan sillon ku ne on tulleet? 

Vierailija
64/72 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdetään nyt siitä liikkeelle, että ensimmäiseksi vähennät kuluja ja annat lapset huostaan sillä sinulla ei nyt vaan yksinkertaisesti ole varaa niitä ylläpitää. Seuraavaksi luovut mahdollisista lemmikeistä, kissasta tai koirasta. Niidenkään ylläpitoon varasi eivät riitä ja vastuullisena ihmisenä ymmärrät tämän ehkä itsekin. Seuraava vaihe on, että laitat asuntosi myyntiin. Mikään ei estä sinua asumasta siinä vaikka se myynnissä olisikin. Näin tehden sinulla on valoisampi tulevaisuus ja huomattavasti paremmat mahdollisuudet jatkossa selvitä omista laskuistasi.

Se on se juttu..

Vierailija
65/72 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhien ulina on musiikkia korvilleni 🎶 

Laula laula itkupilli sillä laulat kauniimmin kuin kukaan muu🎶 kuin kukaan muu🎶 uli uli uuuuh🎶

Vierailija
66/72 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole vastannut kysymykseen joka esitetty useaan kertaan, eli jos olette olleet toimeentulotuen hakijoina pidempään niin oletko toimittanut ne sun sähkölaskut kelaan sillon ku ne on tulleet? 

Olen hakenut toimeentulotukea ehkä viisi kertaa 2 vuoden sisällä. Ja siis yhdelle tai kahdelle kuukaudelle kerrallaan. Kun oma määräaikainen työsopimus on loppunut tai puoliso lomautettu ja jäänyt työttömäksi kokonaan (koko firma kaatui). Olen tietysti toimittanut sähkölaskut kelaan! Mutta pelkkä toimittaminen ei riitä vaan on siis haettava tt-tukea ja siinä liitteenä s-laskut, perintälaskut ja katkaisuvaroitukset. En ole toimittanut laskuja heti kun olen laskut saanut, koska ei ole juuri tuolla hetkellä ollut tt-hakemus voimassa.

Jos siis tätä tarkoitat? 

Vierailija
67/72 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloa ei saa ensinnäkään myytyä heti joten siitä ei saa rahaa minkäänlaisen asunnon ostamiseen. Talo olisi myytävä ensin että pystyy ostamaan, ymmärräthän tämän! 

Kaksio mistä tahansa ei ole riittävä 5 henkilölle, se on fakta.

Siellä kerrostalossa olisi ihan samanlaiset menot, jopa kalliimmat kun pitää maksaa vuokra tai vastike. Nämä ovat tavallisesti vähintään 400-1000/kk. Meillä loppuvuodesta asuntolaina maksettu ja ne kulut 0€

Kerrostalossakin pitää maksaa sähköstä, vedestä. Samat kodinkoneet ja laitteet kuitenkin (jääkaappi, hella, mikro, kahvinkeitin, tv jne)

Että ei ne kerrostalo asumisen kulut ole mitenkään automaattisesti paremmat. Ei edes kelan kannalta.

Vierailija
68/72 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähdetään nyt siitä liikkeelle, että ensimmäiseksi vähennät kuluja ja annat lapset huostaan sillä sinulla ei nyt vaan yksinkertaisesti ole varaa niitä ylläpitää. Seuraavaksi luovut mahdollisista lemmikeistä, kissasta tai koirasta. Niidenkään ylläpitoon varasi eivät riitä ja vastuullisena ihmisenä ymmärrät tämän ehkä itsekin. Seuraava vaihe on, että laitat asuntosi myyntiin. Mikään ei estä sinua asumasta siinä vaikka se myynnissä olisikin. Näin tehden sinulla on valoisampi tulevaisuus ja huomattavasti paremmat mahdollisuudet jatkossa selvitä omista laskuistasi.

Se on se juttu..

Kauniita ajatuksia sinulta. Mutta ei nyt osu ihan kohdalle! Koirat ja kissat höpinät mm. 

Nyt on haettu apua kelasta ja sossusta. Tällaiseen apuun joutuvat turvautumaan yhä useammat suomalaiset. Kaikesta on leikattu. Opiskelijoiden asumistuet, vanhusten palvelut, lapsikorvaukset työttömillä jne jne. Kaikki on kallistunut.

Minun pienen mökin myynti ei millään auttaisi meidän perhettä, vaan enemmän kuluja olisi kerrostalossa. Perusteluja jo tuolla edellä! 

Nyt on elettävä hetkessä vaikka haluaisikin katsoa tulevaan. Vaikka minä laittaisin kotimme vaikka huomenna myyntiin, ei siitä olisi mitään apua! Minulla ei ole huomenna yhtään enemmän ruokarahaa.

Vierailija
69/72 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on se juttu..

Meillä on vähennetty kaikki kulut. Maksamme ruoan, puhelinlaskut ja autoilun että pääsee töihin/kauppaan. Isoihin sähkölaskuihin ei ole varaa juuri siksi, että pitää valita maksaako laskun vai onko 2 viikkoa ilman ruokaa. Kuluja ei voida vähentää. Syödään ihan perusruokaa että saadaan lapsille. Minä olen ollut monesti syömättä, mutta en valita.

Vierailija
70/72 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloa ei saa ensinnäkään myytyä heti joten siitä ei saa rahaa minkäänlaisen asunnon ostamiseen. Talo olisi myytävä ensin että pystyy ostamaan, ymmärräthän tämän! 

Kaksio mistä tahansa ei ole riittävä 5 henkilölle, se on fakta.

Siellä kerrostalossa olisi ihan samanlaiset menot, jopa kalliimmat kun pitää maksaa vuokra tai vastike. Nämä ovat tavallisesti vähintään 400-1000/kk. Meillä loppuvuodesta asuntolaina maksettu ja ne kulut 0€

Kerrostalossakin pitää maksaa sähköstä, vedestä. Samat kodinkoneet ja laitteet kuitenkin (jääkaappi, hella, mikro, kahvinkeitin, tv jne)

Että ei ne kerrostalo asumisen kulut ole mitenkään automaattisesti paremmat. Ei edes kelan kannalta.

Saat olla aikamoinen velhonen, että saat kerrostalossa mitenkään 2000 euron sähkölaskua aikaiseksi edes kokonaisen vuoden aikana tai vaikka kolmenkaan. Siihen riitä edes sulakekoko. Vaikka olisikin kaikki samat tavarat kuin mitä omakotitalossakin olisi. Itselläni on astianpesukone, pyykinpesukone, jääkaappipakastin, moccamasteri, mikro, hella, kaksi televisiota, toinen pienempi toinen isompi. Pelikonsoli, läppäri. Kerrostalokaksiossa ja minun sähkölasku ihan kaikkine siirtoineen ja veroineen päivineen viivan alla on 45-50 euroa. Talvisin isompi kun telkkarit on enemmän päällä jne. Kesällä pienempi kun vähemmän kotona ja enemmän tien päällä. Jos ottaa huomioon hoitovastikkeen, johon kauko/vesipatteri lämmitys sisältyy, ei silti pääse 2000 euroon edes vuodessa. Voisi ajatella, että 170 euron hoitovastikkeesta vaikkapa 50 euroa olisi huushollin lämmityksen osuus - tosin ympäri vuoden, koska maksu on kiinteä vaikka säätilat muuttuu. Eli silti ollaan tonnin huiteilla yhden vuoden sähkö/lämpö laskussa kerrostalo kaksiossa.

Vierailija
71/72 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annettiin kaksi viikkoa aikaa, että sähköjä ei katkaista. Pitää maksaa n. 400e kerralla. 

Ylempään viestiin vastaan. Edellisellä sähkösopimuksella meidän laskut olivat n. 300-600 euroa kuukaudessa. Meiltä katkaistiin sähköt niin piti maksaa noin 2000, että saatiin sähköt takaisin. Saatiin vaihdettua halvempaan. Mutta ovat silti n. 50-150 euroa/kk. Kun näitä ei ole pystynyt maksamaan, kerääntyvät. Nyt onneksi pienempi summa ja maksuaikaa kaksi viikkoa. Ettei sähköjä katkaista. Se on lapsiperheessä ihan oikeasti kamalaa. Meillä kun jopa lämminvesi on varaajassa (siis hanasta ei tule lämmintä vettä). 

Vierailija
72/72 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^ Asutko kenties yksin? Vai onko sinulla lapset huollettavana? 

Meillä talo lämpiää pääosin puilla mutta muutama patteri on on varuilla kahdessa huoneessa talvisin. Peittoa vedetään päälle jos on kylmä. 

Viisi ihmistä asuu samassa taloudessa. Sähköyhtiötä vaihdettu halvempaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä