Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä luulette että kela ja sossu nyt sanoo??

Vierailija
01.05.2024 |

Eli tilannne on lyhyesti tämä:

Olen vuosia takaperin ollut kahdesti tilanteessa, että meiltä on katkaistu sähköt kun ei ole ollut varaa maksaa sähkölaskuja. Katkaisuuhan alla pitää siis maksaa KOKO LASKU, ei voi enää maksaa osissa.

Meillä kyseessä on ollut n. 1000-2000 euroa yhdellä kertaa. 

Olin viimeksi ihan omaa tyhmyyttäni kelaan ja sossuun yhteydessä VASTA kun KOKO LASKU piti maksaa. Eli sähköt katkaistiin. Eivät voineet auttaa millääntavoin. Sanoivat vaan, että asiaan pitää osata hakea apua ETUKÄTEEN.

Nyt tänä vuonna meidän tilanne on ollut sama. Olen lähettänyt kuukausittain kelaan ja sossuun tt-hakemuksia ja on ihan kaikki liitteet ja laskut ollut mukana. Olen hakenut apua ETUKÄTEEN, että sähköjä ei katkaista.

Mitä vastaa sossu: "(Perintätoimiston nimi) Lasku ei ole vielä katkaisuvaroitus" (suora lainaus päätöksestä). Tuet 0 euroa.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee toimeentulotuki hakemuksen viiden vuoden päähän, kun ei voi mistään tietää, mikä on tilanne silloin, tarviiko vai eikö. Jos asiat hyvin, ei tarvi, mutta jos meneekin kaikki pitkin vittua, niin tarvii ja on hyvä kun on tehnyt hakemuksen jo hyvissä ajoin. 

Vierailija
22/72 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan auta, jos ne vaan itse jättää maksamatta. Sulla ei ole oikeutta toimeentulotukeen eli tuloja on ja itse ne pitää maksaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että asut omakotitalossa jossa on liian isot lämmityskulut. Sinulla ei selvästi ole varaa tuohon. Muuta perheesi kanssa kerrostaloon

Vierailija
24/72 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että asut omakotitalossa jossa on liian isot lämmityskulut. Sinulla ei selvästi ole varaa tuohon. Muuta perheesi kanssa kerrostaloon

Muuten sanoisin samoin mutta ap:n okt voi olla alueella, jossa sitä ei saa myytyä.

Vierailija
25/72 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs entinen kaveri ei halua/halunnut maksaa asumisesta mitään, joten ennemmin elää/eli asunnottomana jo vuodesta 1990. Sen onni, että sillä on/oli semmoiset tusinan verran tyhmiä kavereita, joille on/oli ihan okei, että tämä yhtäkkiä tulla tupsahtaa ovelle, tulee "kylään" ja asettuu taloksi niin ettei lähde pois kulumallakaan. Kaikki perseilyt hyväksytään, annetaan anteeksi ja pidetään normaalina arkena, vaikka tosiasiassa se on aika helvetin kaukana normaalista. Esim. varastelusta ei kuulu sanoa mitään, vaan siitä pitää ottaa syyt itselleen, tyyliin että mitäs olin ostanut sen ja pidin sitä kotona näkyvällä paikalla. Lisäksi varastaminen oli passi, jolla oli lupa tulla jatkossakin nurkkiin majailemaan ja käyttämään kavereita hyväkseen. 

Vierailija
26/72 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" ei voi enää maksaa osissa"? Miksi et maksanut ajallaan? Miksi jätit hoitamatta ja käytit nekin rahat rillutteluun ja ylelliseen elämään ja nyt vaadit muita maksamaan hoitamatta jättäneesi laskut?

Tämä on juuri se syy miksi kela ei nyt laskujasi hyväksy sillä olet käyttänyt toimeentulotukeasi väärin ja kuluttanut jo kertaalleen toimeentulotuessasi saadut sähkölaskurahat muuhun tarkoitukseen.

Kuvitteletko nyt, että sinun KUULUU saada nuo rahat Tuplana?? Uudelleen?? Sika sinä olet!

En ymmärrä mitä horiset???

En ole saanut mitään "toimeentulotukea" tai "sähkölaskurahoja", jotka olisin käyttänyt etukäteen!!

Olen hakenut kelasta tt-tukea, koska palkkani/ansiosidonnaiseni ei ole riittänyt ihan perheen perus elämiseen.

Ja mistä ihmeen "ylellisestä elämästä" ja "rilluttelusta" puhut?? Jos sinusta viisi henkisellä perheellä on varaa "rillutella" kun käteen jää pakollisten menojen (esim. asuntolaina suoraveloituksena) muutama satanen, niin voin sanoa, että olet siinä kyllä väärässä.

Vierailija
27/72 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos summa on ollut jopa 2000 euroa, niin kuinka monen kuukauden laskut sinulla on ollut maksamatta? Ihan vain kiinnostuksena, kun meillä on sähkölämmitys ja tuo alkaa olla vuoden sähkölaskut..

Vierailija
28/72 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" ei voi enää maksaa osissa"? Miksi et maksanut ajallaan? Miksi jätit hoitamatta ja käytit nekin rahat rillutteluun ja ylelliseen elämään ja nyt vaadit muita maksamaan hoitamatta jättäneesi laskut?

Tämä on juuri se syy miksi kela ei nyt laskujasi hyväksy sillä olet käyttänyt toimeentulotukeasi väärin ja kuluttanut jo kertaalleen toimeentulotuessasi saadut sähkölaskurahat muuhun tarkoitukseen.

Kuvitteletko nyt, että sinun KUULUU saada nuo rahat Tuplana?? Uudelleen?? Sika sinä olet!

En ole saanut mitään "toimeentulotukea" tai "sähkölaskurahoja", jotka olisin käyttänyt etukäteen!!

Olen hakenut kelasta tt-tukea, koska palkkani/ansiosidonnaiseni ei ole riittänyt ihan perheen perus elämiseen.

Ja mistä ihmeen "ylellisestä elämästä" ja "rilluttelusta" puhut?? Jos sinusta viisi henkisellä perheellä on

Asuntolainaasi ei lasketa kuluna. Sehän kerryttää omaisuuttasi.

Vierailija
29/72 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumismuotosi on selkeästi liian kallis tuloihisi nähden. Sun pitää hankkia kämppä, jossa sinulla on varaa asua ja varaa maksaa sähkölasku. Ei minullakaan olisi varaa tuollaisiin sähkölaskuihin, sen takia asun kerrostalossa. 

Vierailija
30/72 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne laskut tarttee kuule maksaa joka kuukausi, ei vasta sitten kun uhkaavat katkaista sähkösi. Jos et saa ttt, niin rahasi riittää sähköihinkin. 

Provohan tämä on, mutta kuinka luuseri pitää olla, ettei opi kerrasta?

Vierailija
31/72 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mistä ihmeen "ylellisestä elämästä" ja "rilluttelusta" puhut?? Jos sinusta viisi henkisellä perheellä on

Tätä en tajua? Miksei ihmiset tiputa sitä asuntolainan kuukausittaista erää? Itse olen sitä tiputtanut, niin on nykytilanteessa varaa elääkin

Vierailija
32/72 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainan lyhennykseen olen hakenut kyllä helpotusta, koittanut saada myös maksuvapaita kuukausia. Ei onnistu. Ja olen siis kysynyt pankista pariinkin kertaan. Meidän lainan lyhennys on kuitenkin melko pieni; sillä hinnalla ei saisi vuokrattua juuri minkäänlaista asuntoa vaikka maalla asutaankin.

Vierailija
33/72 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asuu talossa väkeä jotka käyttävät uunia asunnon lisälämmittimenä. Ovat tottuneet kuumempaan asuntoon kotimaissaan. Varmaan kivat sähkölaskut.

Vierailija
34/72 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos summa on ollut jopa 2000 euroa, niin kuinka monen kuukauden laskut sinulla on ollut maksamatta? Ihan vain kiinnostuksena, kun meillä on sähkölämmitys ja tuo alkaa olla vuoden sähkölaskut..

2023 oli eri sähkösopimus ennen vaihtamista nykyiseen. Talvella lasku oli n. 400-600e/kk. noin 2000 euroa siis neljältä kuukaudelta. Mutta oli siis kerralla maksettava summa kun sähköt katkaistiin. Sitä ei voinut enää maksaa osissa. Nykyisellä sopparilla noin 100€ talvikuukausina.

Vierailija
35/72 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumismuotosi on selkeästi liian kallis tuloihisi nähden. Sun pitää hankkia kämppä, jossa sinulla on varaa asua ja varaa maksaa sähkölasku. Ei minullakaan olisi varaa tuollaisiin sähkölaskuihin, sen takia asun kerrostalossa. 

Olen kyllä tehnyt asiaan liittyviä laskelmia monesti! Vanhassa puulämmitteisessä (kaksi sähköpatteria käytössä talvisin) okt talossa on ihan samat sähkölaitteet kun kerrostalossa. Jääkaappi, valaistus, hella, mikro, kahvinkeitin, pesukone, imuri jne. Eli lämmityskustannukset eivät ole mitenkään MERKITTÄVÄMMÄT kuin kerrostalossa. Jos muuttaisimme kerrostaloon vuokralle olisi se meidän kunnassa (katsoin juuri kunnan sivuilta asunto tarjontaa) noin 700-800€/kk. Kolmiosta. Meidän asuntolaina on loppu vuodesta maksettu niin ei ole sellaisia asumiskuluja. Joku 800 euroa on paljon isompi kun meidän lainan lyhennys. Ja koska ei ole luottotietoja, vuokra-asunnon saanminen voisi olla jopa mahdotonta, ainakin hankalaa. Kunnan sivuja luin, niin oli maininta "luottotiedot tarkastetaan"

Vierailija
36/72 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne laskut tarttee kuule maksaa joka kuukausi, ei vasta sitten kun uhkaavat katkaista sähkösi. Jos et saa ttt, niin rahasi riittää sähköihinkin. 

Provohan tämä on, mutta kuinka luuseri pitää olla, ettei opi kerrasta?

Olet nyt asian ytimessä ja ehkä ymmärsit kysymykseni. En ole voinut maksaa sähkölaskuja kokonaan kun ei ole ollut RAHAA niihin. Siksi olenkin hakenut apua ETUKÄTEEN. Eli ENNEN KUN sähköt katkaistaan. Viime vuonna sähköt katkaistiin ja hain apua vasta silloin. Sanottiin että olisi pitänyt hakea aikasemmin. Nyt ole hakenut ns. aikasemmin.

Rahamme eivät riitä sähköihin, tottakai olisimme ne maksaneet! Kuka olisi niin tyhmä, että haluaisi tarkoituksella, että sähköt katkaistaan!!? Voin kertoa kokemuksesta, että se n h*lvettiä! Ja vaikka rahaa olisi ollut hetkellisesti (esim. 200 euron palkan riitettävä kahdeksi viikoksi ruokaan) niin  emme tietenkään voi maksaa sähkö laskua ja olla kahta viikkoa syömättä. Pitää valita kumman maksaa.

Vierailija
37/72 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Asuntolainaasi ei lasketa kuluna"

Olen tästä varsin tietoinen, että ei ole kelan mukaan kulu/meno. Siksi olen hakenut apua myös sossusta.

Se on kuitenkin pakollinen meno. Esimerkki:

Saan palkan kuun 1. päivä, joka on esim. 900 euroa käteen. Tililtä lähtee samana päivänä 700 euroa lainan lyhennystä, joka on suoraveloituksena. Summaa ei pysty muuttamaan eikä saamaan maksuvapaata (tämä kysytty pankista muutamaankin kertaan!)

Tilillä on siis 200 euroa, jonka pitäisi riittää koko perheelle noin kolmeksi viikoksi, kun on tiedossa seuraava raha. Pitäisi lyhentää vielä sähkölaskua ja maksaa ainakin puhelinlaskut, jotka ovat välttämättömiä. Että mieti siinä sitten maksatko puhelinlaskut ja käytät loput ruokaan, vai maksatko sähkölaskun. Kukaan ei voi olla kolmea viikkoa syömättä!

Vierailija
38/72 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun nykyään voi omalla ilmoituksella muuttaa sukupuoltaan niin muutappa ihonväri mustaksi tai ruskeaksi, sen jälkeen voit kärrätä kottikärryllä Kelan rahoja kotiisi. Nim. nettotulot 800 e, ei tukia.

ja jos tarvitset julkista terveydenhuoltoa, niin tekeydy pap erittomaksi. muuten päädyt vain jonoon.

Vierailija
39/72 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä asuu talossa väkeä jotka käyttävät uunia asunnon lisälämmittimenä. Ovat tottuneet kuumempaan asuntoon kotimaissaan. Varmaan kivat sähkölaskut.

sossu maksaa

Vierailija
40/72 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sossu maksaa

Näille kyllä sossu maksaa! Sehän on ihan uutisissakin kerrottu mitä joku 8-henkinen somaliperhe saa avustuksia kelasta vaan tekemättä mitään. Olet suomalainen, käyt töissä ja kituutat pienellä palkalla, että saat lapsille ruokaa; ei mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi