Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kieltäisittekö teiniä tapaamasta kaveria tämän jälkeen?

Vierailija
01.05.2024 |

14-v lähti vapuksi kaverinsa perheen mukana mökille. Lupa pyydettiin ja annettiin perhereissuun. Äsken kävelyllä näin kaverin vanhemmat, ja kun ihmettelin asiaa heille, selvisi että teinit ovatkin siellä keskenään, eivätkä edes kaksin vaan isommalla porukalla. Vanhemmat naureskelivat, että oli pitänyt lähteä kuskaamaan molemmilla autoilla kun ei yhteen mahtunut. Että näin. Kunhan tyttö kotiutuu, niin tiedossa on tiukka puhuttelu, mutta onko liikaa pistää kaveri jäähylle? Lisää mökkireissuja ei tule, kun kerran ei voi luottaa.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaisin ankaran varoituksen. Seuraavasta valehtelusta rangaistus. (Oudot vanhemmat kyllä kun päästävät tuon ikäiset keskenään mökilleen.)

Nykypäivänähän tuo on täysin normaalia. Iso osa vanhemmista ei välitä pätkääkään mitä jälkikasvu tekee, mutta auta armias jos joku yrittää takoa heidän kakaraansa järkeä. Silloin alkaa aivan älytön itkupotkuraivari.

Ei ole mikään ihme, että nykypäivän lapset ja nuoret ovat selvästi huonokäytöksisempiä ja tyhmempiä kuin ennen.

Jos nyt oikein muistellaan, niin ennen ei ollut myöskään mitenkään tavatonta että 14-vuotias lähti vaikkapa telttaretkelle kavereiden kanssa, tai mökille. Eli nykyään kasvatetaan sekä hemmoteltuja että uusavuttomia nuoria.

Minulla oli kotiintuloajat tuossa iässä. Arkena klo 20, että menen ajoissa nukkumaan koulun takia ja viikonloppuna klo 21. Jos en ilmaantunut paikalle, nolosti isä lähti hakemaan kotiin eikä jatkoajan anelu auttanut yhtään. Unirytmi pysyi tasaisena ja koulussa sain hyviä numeroita. Tuon ikäisenä en ollut vielä koskaan edes maistanut alkoholia. Jonkun kotiin aina viikonloppuna kokoonnuttiin, mutta siellä oli aina aikuinen isoveli valvomassa, ettei metelöidä.

Kerran eräs poika pyöräytti tuolini hänen suuntaan ja kasvojeni edessä oli hänen isänsä pistooli. Ampui sillä, onneksi ei ollut luoteja. Läksytin säikähtäneenä poikaa, että hän olisi voinut tappaa minut. Totesi siihen kylmänrauhallisesti, ettei mun isällä tietenkään ole luoteja. Onneksi hänen isoveli tuli ottamaan aseen pois ja myös läksytti pikkuveljeään, joka ei millään tajunnut, ettei tuo ollut hauskaa.

Vierailija
42/93 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaisin ankaran varoituksen. Seuraavasta valehtelusta rangaistus. (Oudot vanhemmat kyllä kun päästävät tuon ikäiset keskenään mökilleen.)

Nykypäivänähän tuo on täysin normaalia. Iso osa vanhemmista ei välitä pätkääkään mitä jälkikasvu tekee, mutta auta armias jos joku yrittää takoa heidän kakaraansa järkeä. Silloin alkaa aivan älytön itkupotkuraivari.

Ei ole mikään ihme, että nykypäivän lapset ja nuoret ovat selvästi huonokäytöksisempiä ja tyhmempiä kuin ennen.

Jos nyt oikein muistellaan, niin ennen ei ollut myöskään mitenkään tavatonta että 14-vuotias lähti vaikkapa telttaretkelle kavereiden kanssa, tai mökille. Eli nykyään kasvatetaan sekä hemmoteltuja että uusavuttomia nuoria.

Minulla oli ko

Pointti? En minäkään ollut juonut alkoholia tuossa iässä ja menin ajoissa nukkumaan. Kyllä minä silti olin käynyt kavereiden kanssa mökillä ja muilla reissuilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän olisin huolissani siitä,että miksi teini ei uskaltanut sulle kertoa totuutta?

No en minä ainakaan kertonut, että ryypättiin ja rällästettiin. Ei vanhemmille voi aina kaikkea kertoa. Ehkä siellä salaa juovat alkoholia. 

Vierailija
44/93 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovin asiasta vanhempien kanssa etukäteen. Nyt kun muistelen, niin vanhemmat eivät missään vaiheessa sanoneet suoraan että olisivat paikalla. Sain silti sen käsityksen, että tyttö on lähdössä nimenomaan mukaan perhereissulle.

ap

Vierailija
45/93 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen teini on kyseessä, onko enemmän arka ja tunnollinen vai impulsiivinen omapäinen koheltaja? Millaiset välit teillä on, pystyykö turvautumaan sinuun ollenkaan huolien ja murheiden kanssa? Millaisia keskusteluja olette käyneet esim. mokaamiseen, päihteisiin, ryhmäpaineeseen, ihastumiseen, omiin rajoihin liittyen?

Vierailija
46/93 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mökillä sattuisi jotain niin kaverin vanhemmat ovat siitä vastuussa kun ovat päästäneet alaikäiset sinne keskenään.

Vierailija
47/93 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sovin asiasta vanhempien kanssa etukäteen. Nyt kun muistelen, niin vanhemmat eivät missään vaiheessa sanoneet suoraan että olisivat paikalla. Sain silti sen käsityksen, että tyttö on lähdössä nimenomaan mukaan perhereissulle.

ap

Sitten ymmärrän järkytyksesi, mutta minusta tämä olisi ollut oleellinen tieto aloituksessa. Se, ettei toimita kuten on sovittu, on tietenkin väärin ja jossain määrin jopa heitteillejättöä. Silti pohtisin hetken sitä, onko tämä sen toisen nuorenkaan syy, ja mitä voit saavuttaa kieltämättä kaveruuden. 

Vierailija
48/93 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikseivät valvoisi? Onhan moni tuonikäinen jo voinut olla partiossakin vaikka kuinka kauan. En ymmärrä miten nykyään teinejä pidetään täysin kyvyttöminä mihinkään. 14-vuotias voi jo tehdä töitä jos niitä saa, miksi takan käyttäminen olisi jotenkin ylivoimainen tehtävä? 

Kuvitteletko kaikkien osallistujien tajuavan, miten tulisijaa ja tulta tulee käsitellä? Aina löytyy joku hassun hauska keppostelija, joka heittää salaa takkaan vaikka sytkärin ja PUM tai kaataa sinne grillin sytysnestettä hieman liikaa?

Vierailija
49/93 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla asui joskus samassa talossa pariskunta, joka syötti lapseni usein. Olivat sitä mieltä, ettei ruokaa saa tarpeeksi kotona ym. negatiivista. Sellaista poika kertoili. Ei kai poika syönyt kotona, kun kerran naapuri ruokki häntä jatkuvasti! Kun ruoasta tuli puhe, niin ilmoitti jo syöneenä kaverin kotona. Onneksi tämäkin törttölän pariskunta muutti lopulta muualle harhaluuloineen. Joskus muista vanhemmista on vain haittaa oman lapsen suhteen. Vaikka kertomani ei tähän tapaukseen varsinaisesti mitenkään liittynytkään. Sainpahan purettua.

Vierailija
50/93 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Niin oliko tämä vain sinun olettamuksesi, ja että pidit asiaa itsestäänselvyytenä? Eihän tuossa sitten kukaan mitään ole valehdellut.

Vierailija
51/93 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli asia on todella noin, niin tämän ko. kaverin vanhemmat tuossa ovat väärin tehneet. Tuon ikäiset ovat vielä niin kovin nuoria ja on aivan loogista, että näkevät aikuisten ihmisten piittaamattomuuden hyvänä mahdollisuutena. Luulenpa, että olisit itsekin ottanut kaiken ilon irti tuon ikäisenä. Toki varma en voi olla ja toivon, että ovat siellä fiksusti.

Vierailija
52/93 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en odottaisi kotiutumista vaan menisin katsomaan mikä meininki siellä on ja hakisin lapsen kotiin. Ihan vain jo siksi, että valehteli. 

Vierailija
53/93 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmahan tässä on nyt teidän vanhempien ja lapsenne välillä. Lapsi on valehdellut teille. Luottamusta ei siis ole riittävästi. Ei se ole kaverin syy jos oma lapsenne valehtelee teille. Onko kotona liiankin tiukka kuri ja teini on kokenut, että parempi valehdella asiasta. 

Taas tuota lässytystä. Niin kauan kuin kakara on alaikäinen, niin kauan vanhemmat määräävät mitä kakara tekee ja mihin menee. Teinikakarat valehtelevat paljon.

Vierailija
54/93 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi uutisissa et 14-v teinit olleet keskenään vappuna mökillä ja mökki palanut kun tulta käsitelty vähän humalassa varomattomasti ja siksi kaksi kuoli, niin eiköhän täälläkin olisi koko palstan täydeltä porukkaa kauhistelemassa vastuuttomia vanhempia ja huutamassa lasua, kun alaikäiset saa olla keskenään bilettämässä.

Nyt kun joku vanhempi itse pitää tätä pahana, niin täällä moititaan liian ankaraksi ja sillä oikeutetaan teinin valehtelua ja pidetään ap:ta tiukkapipona ja noita naureskelevia kaverin vanhempia hyvinä tyyppeinä. Huh huijaa, mitä kaksinaismoralismia taas.

Ap, en suosittele kieltämään tuon kaverin kaa olemista, mitenpä sellaista valvoo, mutta yökylät muualla kuin oman katon alla kokonaan kieltoon joksikin aikaa ja perusteellinen keskustelu siitä, miksi valehtelemalla tekee vaan haittaa itselleen. Mun suosikki peruste on tän tyylisissä jutuissa, että jos jää kiinni lapsellisesta ja typerästä käytöksestä, osoittaa ettei ole riittävän iso ja vastullinen tiettyihin asioihin  ja kunhan käytös muuttuu vastuulliseksi ja fiksuksi, niin asiaa harkitaan uudelleen.

Vierailija
55/93 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli asia on todella noin, niin tämän ko. kaverin vanhemmat tuossa ovat väärin tehneet. Tuon ikäiset ovat vielä niin kovin nuoria ja on aivan loogista, että näkevät aikuisten ihmisten piittaamattomuuden hyvänä mahdollisuutena. Luulenpa, että olisit itsekin ottanut kaiken ilon irti tuon ikäisenä. Toki varma en voi olla ja toivon, että ovat siellä fiksusti.

Ja alapeukku mistä?

Vierailija
56/93 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Kun olet ITSE sopinut asiasta VANHEMPIEN kanssa, niin ei ole reilua rangaista lasta ja lapsen kaveria.  Te vanhemmat olette sopineet, ette vain sopineet tarkasti.

Vierailija
57/93 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi uutisissa et 14-v teinit olleet keskenään vappuna mökillä ja mökki palanut kun tulta käsitelty vähän humalassa varomattomasti ja siksi kaksi kuoli, niin eiköhän täälläkin olisi koko palstan täydeltä porukkaa kauhistelemassa vastuuttomia vanhempia ja huutamassa lasua, kun alaikäiset saa olla keskenään bilettämässä.

eihän aloituksessa puhuttu mitään bilettämisestä. Kyllä minä ainakin olin tuossa iässä ihan selvin päin, kuten kaverinikin. Käytiin silti mökillä

Vierailija
58/93 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen kuin alat miettimään rangaistuksia, olisi viisainta rauhoittua. Kun teini kotiutuu on keskustelun aika. Minkä sitten saat syyksi valehteluun varmaan vaikuttaa jatkoihin.

Syy on itsestään selvä: jos lapsi kertoisi totuuden, ei pääsisi koskaan osallistumaan mihinkään kivaan ja jäisi hyvin nopeasti ilman kavereita  Niin minulle kävi liian tiukkojen vanhempien ja oman tyhmän rehellisyyteni takia. Koskaan ei mihinkään saanut mennä, eikä montaa kertaa tarvinnut jäädä pois, kun kutsut loppui ja sitten ei ollut kohta kavereita muutenkaan. 

Sama. Olin liiankin vastuullinen ja kiltti tapaus, itsenäistyminen sabotoitiin ihan täysin järkyttävällä kontrolloimisella ja kaikin tavoin näytettiin ettei luoteta millään tasolla vaikka mitään järjellistä syytä sellaiseen ei ollut. Kaverisuhteet tuhottiin, sitten kävikin vastareaktiona niin että 18-vuotiaana alkoi hillitön sekoilu joka kesti monta vuotta. Kukaan meistä sisaruksista ei ole vanhempiemme kanssa juuri tekemisissä tänä päivänäkään koska ovat vaan aika kipeitä ihmisiä päästään

Vierailija
59/93 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se olla, että nuoresi ei edes tiennyt ennen kuin sinne mennessään, että kaverin vanhemmat eivät olekaan siellä mukana.

Vierailija
60/93 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko liian tiukka kuri? Missään ei saa käydä, eikä ketään tavata ja kotiintuloajat on liian tiukat. Meillä aikoinaan, itseä vuoden vanhempi isoveli sai mennä ja tulla niinkön halusi. Ja minä olin tiukassa liekassa. Se kuulkaas kostautuu siinä vaiheessa kun menohalut on kovat. Sitten se nuori katoaa omille teilleen jatkuvasti ja sitten itketään kun ei tottele.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi