Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumistuen laskusta johtuvat pakkomuutot ovat alkaneet - Porilaispari muutti pientalosta yksiöön.

Vierailija
01.05.2024 |

Porin kupeessa asuva Juhani, 55, totuttelee vaimonsa kanssa uuteen kotiin. Pari joutui muuttamaan asumistukileikkausten vuoksi.

Aiemmin he asuivat idyllisessä mummonmökissä, jossa oli kaksi huonetta ja keittiö. Asumistuen jälkeen Juhanille ja hänen vaimolleen jäi maksettavaksi 30 euroa. Huhtikuussa voimaan tulleen lakimuutoksen jälkeen he olisivat joutuneet maksamaan 280 euroa. Se oli liikaa.

Järkyttävää!!!

Kommentit (934)

Vierailija
381/934 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nyt työssä käyvä tullaan vapauttamaan palvelusta jo tämänkin vuoden aikana. Oli sitten virkamies tai muu julkisen sektorin työntekijä taikka yksityisillä työskentelevä. Siinä menee elämä nopeasti uusiksi kun yhä vähemmistä työpaikoista taistelee yhä useampi. Lainat painavat niskassa ja tuet minimaalisia. 

Vierailija
382/934 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei työttömät opiskele uutta ammattia tai ryhdy yrittäjiksi?  Kuten muissa maissa tehdään.

Opiskelijan pitää elää, aikuiskoulutustuki lopetettiin ja työttömän tukia ei opiskelija saa. 

Työvoimapoliittinen koulutus on työttömyyspäivärahalla toteuttava koulutus siihen tulee kulukorvaus yhdeksän euroa päivä. Joka puolella Suomea on jatkuvasti esim bussikuskeille rekry koulutusta, joten jos tämä Juha haluaisi töihin, lähtisi ajamaan bussia se on istuma työtä.

Ei pysty istumaan- selkä ja jalat puutuu. Jos osaa toimia kokkina niin tuskin kaikissa snäkäreissä, kahviloissa, lounasruokaloissa  tai kaljabaareissa  keittiössä on kuuma ja kiire. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/934 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei työttömät opiskele uutta ammattia tai ryhdy yrittäjiksi?  Kuten muissa maissa tehdään.

Ei, koska naapurin niskalimassa aamusta iltaan painava perheellinen työkäinen elättää tuella elävän naapurinsa. Plus lisäksi otetaan velkaa, koska niskalimassa painavan murtumispisteessä olevan työläisen verotulotkaan eivät riitä elätämään vapaamatkustajia.

Hyvin kiteytetty nykytilanne. Näinhän se valitettavasti on.

Mutta työpaikkoja ei ole kaikille. Osa jää aina työttömiksi, vaikka mitä tekisivät. Se on aika satunnaista. 

Uli uli uli uli uli uli uli uli uli uli uli uli uli uli uli uli uli uli uli uli 

Oletko sinä saanut työpaikan tuolla käytöksellä?

Vierailija
384/934 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokonaan itse palkastaan asumisen maksavatkin joutuu valitseen kotinsa tulojensa mukaan. Miksi on järkyttävää,että tukiensaajat joutuu tekeen samoin, eikä lykätä extratukia mieleisen kodin vuokraan?

Kaikkien kokopäivätyön palkka ei riitä elättämään itseään ilman tukia, saati lapsia jotka on jo tehty, monethan eivät enää tee.

Vierailija
385/934 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

12. artikla. Älköön mielivaltaisesti puututtako kenenkään yksityiselämään, perheeseen, kotiin tai kirjeenvaihtoon älköönkä loukattako kenenkään kunniaa ja mainetta. Jokaisella on oikeus lain suojaan sellaista puuttumista tai loukkausta vastaan.

13. artikla. 1. Jokaisella on oikeus liikkua vapaasti ja valita asuinpaikkansa kunkin valtion sisällä.

Nämä siis ihmisoikeuksia. Joten unohtakaa ne pakkosijoitushaaveenne. 

Vierailija
386/934 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin hakea asuntoa mutta siihen tuli kuus kuus kuus nyt  ei pysty hakemaan kun tuli paha luku.

Vierailija
387/934 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni nyt työssä käyvä tullaan vapauttamaan palvelusta jo tämänkin vuoden aikana. Oli sitten virkamies tai muu julkisen sektorin työntekijä taikka yksityisillä työskentelevä. Siinä menee elämä nopeasti uusiksi kun yhä vähemmistä työpaikoista taistelee yhä useampi. Lainat painavat niskassa ja tuet minimaalisia. 

Yritteliäs ja terve ihminen kyllä voi työllistää itsensä vaikka yrittäjänä. Nykyisin on monia palveluja ,joiden kautta se taloudellinen puoli laskutus ym sujuu helposti. Myös ulkomaille töihin lähtö on mahdollista. 

Tuilla elävillä suurin huoli on ettei vaan elätä itseään ja tuet laskee. Kaikki pitää tulla valmiina eteen.

Vierailija
388/934 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen rakentaa itse elämänsä ja tekee siitä sellaisen kun haluaa. Suomessa jokaiselle on annettu syntymästä asti samat lähtökohdat joten miksi itkette nyt omia valintojanne ja niiden lopputulosta ikäänkuin se olisi jonkun toisen syytä?

Kaikki perustuu omiin valintoihin.

Se on se juttu..

Tässä yhteiskunnassa on teoriassa samat mahdollisuudet kaikille mutta käytännössä lähtökohdat määrittävät vieläkin liikaa yksilön elämää. Köyhästä alkoholistiperheestä ponnistava lapsi lähtee elämään takasuoralta elämäänsä tasapainoisesta perheestä tulevaan ikätoveriinsa verrattuna. Yhteiskunnan turvaverkossa on vieläkin liian paljon ihmisen mentäviä aukkoja.

Vierailija
389/934 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, koska naapurin niskalimassa aamusta iltaan painava perheellinen työkäinen elättää tuella elävän naapurinsa. Plus lisäksi otetaan velkaa, koska niskalimassa painavan murtumispisteessä olevan työläisen verotulotkaan eivät riitä elätämään vapaamatkustajia.

Mutta työpaikkoja ei ole kaikille. Osa jää aina työttömiksi, vaikka mitä tekisivät. Se on aika satunnaista. 

Uli uli uli uli uli uli uli uli uli uli uli uli uli uli u

Ei yksikään hallitus pysty pakottamasn työnantajia palkkaamaan. Toki jos luovat uusia  työpaikkoja niin sitten mutta sen pitää olla vakituinen kokoaikatyö  ja täällä keski-suomessa  missä asun. Pois en muuta koskaan täältä maalaiskylästä.  En vakituista osa-aikatyötäni vaihda määräaikaiseen kokoaikaisen työhön. Vain vakituiseen vaihdan. Pystyisin vuokrat maksaa ilman asumstukeakin eli mulle yks hailee saanko sitä vai en ja minkä verran .

Vierailija
390/934 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

12. artikla. Älköön mielivaltaisesti puututtako kenenkään yksityiselämään, perheeseen, kotiin tai kirjeenvaihtoon älköönkä loukattako kenenkään kunniaa ja mainetta. Jokaisella on oikeus lain suojaan sellaista puuttumista tai loukkausta vastaan.

13. artikla. 1. Jokaisella on oikeus liikkua vapaasti ja valita asuinpaikkansa kunkin valtion sisällä.

Nämä siis ihmisoikeuksia. Joten unohtakaa ne pakkosijoitushaaveenne. 

Ei ne ole pakkosijoitushaaveita vaan perusvaatimus on ,että jokainen maksaa asumisensa itse ja asuu paikassa ,mihin omat varat riittää. Jos ne riittää sillan alla asumiseen niin sitten pitää itse jotain tehdä tilannetta parantaakseen.

Vierailija
391/934 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edes kolmen kaverin kimpassa ulkohuussilla varustetussa opiskeljakämpässä maksanut noin vähän vuokraa. Ja lainaa oli pakko ottaa muutenkin. Ja maksaa se pois, kun juuri oli muitakin menoja perheenperustamisen kanssa. Kaikki huonekalut ostettiin osamaksulla, ja autokin, joka aina hajosi, kun viimeinne erä oli maksettu. Molemmilla oli onneksi töitä, mutta jonkinlainen pihiys jäi päälle noilta ajoilta ja usein etsitään jotain halpaa, vaikka enää ei mitään akuuttia rahapulaa olekaan.

Minä maksan soluasunnosta alle 300 euroa ja käyn samalla työssä koska siihen mahdollisuus. Kaikilla ei ole. Perhe on aina oma valinta. 

Vierailija
392/934 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen rakentaa itse elämänsä ja tekee siitä sellaisen kun haluaa. Suomessa jokaiselle on annettu syntymästä asti samat lähtökohdat joten miksi itkette nyt omia valintojanne ja niiden lopputulosta ikäänkuin se olisi jonkun toisen syytä?

Kaikki perustuu omiin valintoihin.

Pitää puuttu paitsi maahanmuuttoo myös maan sisällä muuttoon. Se on se juttu..

Tässä yhteiskunnassa on teoriassa samat mahdollisuudet kaikille mutta käytännössä lähtökohdat määrittävät vieläkin liikaa yksilön elämää. Köyhästä alkoholistiperheestä ponnistava lapsi lähtee elämään takasuoralta elämäänsä tasapainoisesta perheestä tulevaan ikätoveriinsa verrattuna. Yhteiskunnan turvaverkossa on vieläkin liian paljon ihmisen mentäviä aukkoja. 

Sitten muuttaa jostain peräkylä persiistä ja pyrkii heti daivaamaan dai dai dai dai....

Vierailija
393/934 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnitti huomiota, että Juhani on maksanut itse asumisestaan 30 euroa. Käytännössä yhteiskunta on maksanut hänen asumisensa.

Joo siis joillekin on tuttua jo aikaisemminkin, että Kela kehottanut muuttaa halvempaan antaen 3kk-12kk aikaa, jonka jälkeen huomioivat sitten sen enimmäisasumismenon, jonka jälkeen erotus voi olla tuplastikin tuon 280e

Juhani on tottunut maksaa 30€ vuokrastaan ja siksi panikoi, että ei pärjäisi. Olisi voinut edes kokeilla miten pärjäävät.

Vierailija
394/934 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs pakko se on pienipalkkaisiin töihin mennä? Olisi opiskellut kunnon ammatin. 

Kuka sen pienipalkkaisen työn sitten tekee? Sinäkö?

Työt,

No silloinhan ne työt vapautuisivat työttömille!

Oikeasti, etkö tajua ironiaa? Tätä kaiken ratkaisevaa omaa valintaa toitotetaan työttömille, mutta työllisille se ei sitten pädekään. 

Vierailija
395/934 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uli uli uli uli uli uli uli uli uli uli uli uli uli uli u

Tietenkin hän on saanut. Minä, joka olen saanut harjoitteluista erinomaisia arvosanoja ja minulla on suosittelija ja hyviä palautteita, minä en saa. Koska olen hiljainen, kiltti ja ujo.

Vierailija
396/934 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritteliäs ja terve ihminen kyllä voi työllistää itsensä vaikka yrittäjänä. Nykyisin on monia palveluja ,joiden kautta se taloudellinen puoli laskutus ym sujuu helposti. Myös ulkomaille töihin lähtö on mahdollista. 

Tuilla elävillä suurin huoli on ettei vaan elätä itseään ja tuet laskee. Kaikki pitää tulla valmiina eteen.

Ei mua huoleta mikään asia. Hyvin pystyn  elämään tuilla ja osa-aikatyön palkalla.

Vierailija
397/934 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyynel. Kyllä minua nyt niin paljon surettaa.

Ehkä..en ole ihan varma..ei..ehkä tämä olikin ilon kyynel..

Säälin toki ihmisiä jotka ovat tottuneet elämään yli varojensa, en minä mikään kylmä ihminen ole, päinvastoin olen hyvinkin empaattinen, mutta eihän teillä reppanoilla ole mitään hätää. Suosittelen, että palaatte takaisin äidin luokse peräkammariin tai vaikka vintille asumaan. Opettelette omillaan elämistä vasta sitten kun olette siihen kypsiä ja valmiita. Tui tui..

Vierailija
398/934 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyyköhän kaikille tarvitseville halvemmat kodit?

Vierailija
399/934 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Argumentteja jutusta:

-koira ei oikein sovi kerrostaloon

- olen asunut jo 15 vuotta nykyisessä vuokrarivarissa enkä koskaan kerrostalossa

- lapseni täyttää kohta 18 jonka jälkeen hänestä ei saa tukia. Lapsi ei voi muuttaa omilleen koska opiskelijoiden tuet nykyään liian pieniä.

Vierailija
400/934 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hetki sitten valmistuneena tämä tilanne vähän huvittaakin. Sama ikäpolvi, joka on voimiensa tunnossa äänestänyt ehdokkaita jotka ovat leikanneet opiskelijoiden toimeentulosta ja kieltäytyneet indeksikorotuksista, onkin nyt pulassa kun pilkka osuu omaan nilkkaan. En sinänsä toivo heille huono elintasoa, mutta ehkä voisi hetken miettiä millaiselle kehitykselle tulikaan avattua ovet aikoinaan. 

Voipi olla, että hymysi hyytyy. Ei ole ruusuiset näkymät sinunkaan sukupolvellasi. Varsinkin kun vanhenet ja sairastut. Molemmat tapahtuvat melko vääjäämättä, jos elää saat. Mikäs sulla onkaan eläkeikä tällä hetkellä? Luultavasti sekin nousee ja paljon. 

En minä ole äänestänyt hyvinvointivaltionpurkajia, omatuntoni on puhdas. Minulla on aikaa varautua yövartijavaltioon, vaikkei se toiveeni olekaan. Harva ikäiseni enää laskee tulevaisuuttaan pelkän työeläkkeen varaan. Kuten sanoin, en toivo kenellekään huonoa elintasoa mutta näen tilanteessa tiettyä ironiaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi