Esikoululaisella puukko mukana satakuntalaisessa päiväkodissa
-Tapaukseen liittyi myös uhkailua.
https://www.satakunnankansa.fi/satakunta/art-2000010396426.html
Tää vielä puuttui 🙄
Kommentit (73)
Yläkoululaisen lapseni luokalla on poika jolla aina puukko koulussa. Veistelee takapenkissä puuveistoksia ja opettajat ei puutu.
Kuunnellut varmaan tuota sanoittamis lässytystä liikaa ja päätti että nyt riitti.
Vierailija kirjoitti: Päiväkodeissa voisi olla puukoille yms. omat kaappinsa, josta puukon tai muun aseen, voisi ottaa taas käyttöönsä kun poistuu päiväkodista.
Se olisi oikein hyvä. Meidän Luca haluaisi otta jatimaticinsa mukaan päikkyliin, niin voisi sitä siellä kaapissa pitää.
t. Lucan mutsi, Vantaa
Mä en nyt ymmärrä, miksi lapselle annetaan puukko? Hänhän voi loukata sillä itsensä vaikka kuinka pahasti. Vastuutonta toimintaa vanhemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt ymmärrä, miksi lapselle annetaan puukko? Hänhän voi loukata sillä itsensä vaikka kuinka pahasti. Vastuutonta toimintaa vanhemmilta.
Jos lapsi tahtoo ottaa puukon mukaansa, millä sen voi estää, jos sen yrittäisi ottaa pois, ylittäisi lapsen punaisen viivan ja tilanne eskeloituisi mahdollisesti puukotukseksi.
Puukot ovat tulleet päiväkoteihin jäädäkseen, se on meidän uusi normaali.
Partiolaisilla on puukot aika aikaisin ja niitä opetaan käyttämään. Maalla lapsilla myös vähän varmaan eri asia kuin kaupungissa.
Voitaisiinko päiväkodeissa opettaa puukon käyttämistä?
Pitäisikö kouluun palkata stunttimies vahtimestariksi, joka osaa vikkelästi mennä ottamaan sen puukon tai aseen pois. Niillä on nopeus ja taito, jäntevyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhemmat jättää puukkoja 6-vuotiaan saataville?
Pakko kyllä myöntää että meillä 6-vuotiaalla on harrastusten puolesta puukko. Eikä ole tullut mieleenkään, että se sen veisi päiväkotiin, kun on vannotettu, että vain aikuisen seurassa se otetaan esille ja käytetään. Ei säilytetä lukkojen takana, pitänee harkita. Hulluksi on mennyt.
Minustakin tavaroiden piilottaminen on 1-2v lapsia varten. Ei 6v vahingossa puukkoa ota.
Vierailija kirjoitti:
Persu?
Ehkä kuitenkin Ali?
Eikö just ollut se tiktok haaste, että puukko mukaan kouluun. Liekkö tämä lapsi sen nähnyt. Ei pitäisi kyllä tuon ikäisen mitään tiktokkeja käyttää, mutta mistä sitä nykyisin tietää. Vanhemmat antaa tosi nuorien roikkua somessa.
Vierailija kirjoitti:
No olipa yllättävää?! Vakassa on hirveästi väkivaltaa ihan päivittäin. Edes kehitysvammaisten parissa ei ole niin paljon.
Tässä kohtaa nämä pitäisi pysäyttää, kun vielä ovat pieniä ja jotenkin mahdollista. Ei vaan todeta, että näin on. Mutta ei ole aikaa eikä rahaa.
Jotkut ahdasmieliset tahtovat rankaista lasta joka otti lelunsa mukaan päiväkotiin, jonka seurauksena lapsi voi estyä ja ahdistua ja kokea pettymyksen tunteen. Oletteko miettineet miten tuollaista toimeliasta lasta voi parhaiten kannustaa harrastuksensa jatkamiseen?
Ei puukko tai ase se ongelma, lasta opetetaan käyttämään niitä käyttötarkoituksen mukaisesti (esim.retkeily, ruoanvalmistus, metsästys..) turvallisesti, ja vanhemman valvonnassa. Vanhemman on hyvä tarkastaa lapsen reppu lapsen lähtiessä eskariin. Viimeaikaiset tik tok haasteet, levottomuudet tarttuvat helposti myös pienen korviin. Ole läsnä, kuuntele, opeta ja huolehdi.
Eskaritäti
Nykyään lapset ovat todella häiriintyneitä. Päiväkodeissa on joka päivä väkivaltaa. Kiroillaan, haistatellaan, haukutaan. Aikuisia ei kunnioiteta, eikä totella. Lapset tappelevat, saavat hirveitä raivareita, jos heitä kielletään. Haukutaan hoitajia, uhkaillaan tappamisella. Olin 6kk päiväkodissa töissä, olen 60v. Minua haukuttiin vanhaksi akaksi, rumaksi. Ryhmäni oli 4- 5 vuotiaita. En pystynyt jatkamaan. En ymmärrä, miten lapsista on tullut noin häiriintyneitä .Kaikista mukavimpia olivat Ukrainalaisten lapset, heille oli opetettu käytöstapoja. Haluaisin tehdä keikkoja päiväkodeissa, mutta en pysty.
Vierailija kirjoitti:
Eniten huvittaa se, että hoitajat löysivät puukon repusta. Meidän 4v:lle ei löydy ikinä omia varavaatteita, vaikka niitä sekä repussa että omassa lokerossa olisi, hoitajilla kun ei ole aikaa niistä katsoa. Ehkä pitää laittaa mukaan puukon tuppi, josko se kannustaisi etsimään puhdasta paitaa myös repusta.
Jep juuri tämä. Mun lapset on jo isoja, mutta muistan tämän. Vaikka miten pakkasi asianmukaisia vaatteita mukaan. Ei ne päälle löytyneet. Jopa kahdet kumpparit vuorella ja ilman. Niin lapsella jalassa litimärät lenkkarit haettaessa.
Kyllä pitää olla kättä pidempää jos ei esikoulussa aikuiset kykene turvaamaan lapsen turvallisuutta. Siellä on esikoululaisetkin paatuneita kiusaajia joten kyllä minun mielestä pitää ottaa puukko vähintään mukaan jotta vi puolustaa itseään.
Vornasesta otettu mallia, mut ei vaan löytyny aseenkantolupaa.