Esikoululaisella puukko mukana satakuntalaisessa päiväkodissa
-Tapaukseen liittyi myös uhkailua.
https://www.satakunnankansa.fi/satakunta/art-2000010396426.html
Tää vielä puuttui 🙄
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Nykyään lapset ovat todella häiriintyneitä. Päiväkodeissa on joka päivä väkivaltaa. Kiroillaan, haistatellaan, haukutaan. Aikuisia ei kunnioiteta, eikä totella. Lapset tappelevat, saavat hirveitä raivareita, jos heitä kielletään. Haukutaan hoitajia, uhkaillaan tappamisella. Olin 6kk päiväkodissa töissä, olen 60v. Minua haukuttiin vanhaksi akaksi, rumaksi. Ryhmäni oli 4- 5 vuotiaita. En pystynyt jatkamaan. En ymmärrä, miten lapsista on tullut noin häiriintyneitä .Kaikista mukavimpia olivat Ukrainalaisten lapset, heille oli opetettu käytöstapoja. Haluaisin tehdä keikkoja päiväkodeissa, mutta en pysty.
Kotona ei laiteta rajoja. Jatkuvasti ollaan median äärellä. Ja kaikki sanoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään lapset ovat todella häiriintyneitä. Päiväkodeissa on joka päivä väkivaltaa. Kiroillaan, haistatellaan, haukutaan. Aikuisia ei kunnioiteta, eikä totella. Lapset tappelevat, saavat hirveitä raivareita, jos heitä kielletään. Haukutaan hoitajia, uhkaillaan tappamisella. Olin 6kk päiväkodissa töissä, olen 60v. Minua haukuttiin vanhaksi akaksi, rumaksi. Ryhmäni oli 4- 5 vuotiaita. En pystynyt jatkamaan. En ymmärrä, miten lapsista on tullut noin häiriintyneitä .Kaikista mukavimpia olivat Ukrainalaisten lapset, heille oli opetettu käytöstapoja. Haluaisin tehdä keikkoja päiväkodeissa, mutta en pysty.
Hurjalta kuulostaa!
Hienoa miten tääkin keskustelu kääntyi työntekijöiden haukkumiseen. Tervetuloa päiväksi päiväkotiin, keskustellaan sen jälkeen uudestaan.
Vanhemmat on naama kiinni älypuhelimessa 24/7, joten lapsi on käytöstapojen sijaan oppinut hakemaan huomiota keinolla millä hyvänsä.
Vaka opena voin kertoa, että meillä päivittäin väkivaltatilanteita, joihin joudun puuttumaan laittomasti sillä kaikkihan pitäisi hoitua puhumalla. Osalla lapsista ei ole edes perustaitoja käyttäytymiseen, joten potkivat, lyövät, sylkevät jne kaikkea eteen sattuvaa. Eilen viimeksi ruokatauolla yksi oppilas tarrasi toisen kasvoihin molemmilla käsillä ja väänsi kasvoista. Hänen henkilökohtainen avustajansa vaan katsoi pois ja minä menin väkivalloin(huom) irrottamaan oppilaan kädet. Tervetuloa vaan eskariin.
Vierailija kirjoitti:
Öyyyhhh persumm,,,,,
Sitten tulee radiohiljaisuus kun paljastuu smuguksi
Se on joko tai
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhemmat jättää puukkoja 6-vuotiaan saataville?
Pakko kyllä myöntää että meillä 6-vuotiaalla on harrastusten puolesta puukko. Eikä ole tullut mieleenkään, että se sen veisi päiväkotiin, kun on vannotettu, että vain aikuisen seurassa se otetaan esille ja käytetään. Ei säilytetä lukkojen takana, pitänee harkita. Hulluksi on mennyt.
Harrastuksena mora. Normaalia. Ei liikuntaharrastus kelvannut?
Vierailija kirjoitti:
Hulluutta.
Nykypäivän Suomi <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olipa yllättävää?! Vakassa on hirveästi väkivaltaa ihan päivittäin. Edes kehitysvammaisten parissa ei ole niin paljon.
Tässä kohtaa nämä pitäisi pysäyttää, kun vielä ovat pieniä ja jotenkin mahdollista. Ei vaan todeta, että näin on. Mutta ei ole aikaa eikä rahaa.
Ei ole rahaa eikä keinoja. Ainut sallittu kasvatusmuoto on nykyään toi tunnelässytys. Mun yksi tuttu haki aikoinaan päiväkotiin sijaiseksi ja oli sanonut että on tiukka kasvattaja eikä pelkää komentaa. Oltiin sanottu että ei me tommosia töihin voida ottaa🤣 vaka on menetetty eikä sitä enää voi pelastaa.
Onko esikoulussakin jo Wilma? Naurettavaa.
Meidän poika teki yläkoulussa käsityötunnilla puukon. Olin ylpeä siitä. Mutta nyt en tiedä mitä ajatella. Pääosin käyttää puukkoa nikkarointiin mökillä.
Niin tämähän on VANHEMPIEN vika! Miksi ostatte ne älypuhelimet jos eskarilaisille, miksi päästätte heidät someen? Mikä teitä oikein vaivaa?
Väkivaltaisuus ja aggressiivisuus on jokapäiväistä kauraa työssäni, ollut jo usean vuoden ajan. Viimeksi eilen lyötiin, tai yritettiin, parikin kertaa ja toissapäivänä uhkailtiin tappamisella.
Ja kyseessä 5v ikäiset.
Vierailija kirjoitti:
Meidän poika teki yläkoulussa käsityötunnilla puukon. Olin ylpeä siitä. Mutta nyt en tiedä mitä ajatella. Pääosin käyttää puukkoa nikkarointiin mökillä.
En voi käsittää miksi lapset saavat koulussa tehdä toisen vahingoittamiseen, jopa tappamiseen, tarkoitettuja aseita. Suorastaan tärisen vihasta koulua kohtaan ja pelosta lasten turvallisuuden takia. Tähänkö on Suomessakin menty?
1-2 vuotta sitten Porin naapurikaupungissa yksityisessä päiväkodissa ollut lapseni kertoi jollain lapsella olleen puukko mukanaan ja oli sillä haavankin toiselle lapselle saanut tehtyä. Tästä ei informoitu päiväkodin puolesta vanhempia ainakaan yleisellä tasolla, en tiedä puututtiinko asiaan edes yksilötasolla mitenkään.
Tästä ei uutisoitu. Lapseni kertoman mukaan oletan kyseessä olleen enemmän "leikki" kuin uhka tai puolustautuminen. Päivittäin vaihtuvilta sijaisilta oli paha kysellä... Koko vuonna ei selvinnyt ketkä ovat lapseni ryhmän aikuiset :o.
Vierailija kirjoitti:
Lisään tähän että teki myös puisen miekan. Minusta oli hieno käsityöteos enempää siitäkään ajattelematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten huvittaa se, että hoitajat löysivät puukon repusta. Meidän 4v:lle ei löydy ikinä omia varavaatteita, vaikka niitä sekä repussa että omassa lokerossa olisi, hoitajilla kun ei ole aikaa niistä katsoa. Ehkä pitää laittaa mukaan puukon tuppi, josko se kannustaisi etsimään puhdasta paitaa myös repusta.
Jep juuri tämä. Mun lapset on jo isoja, mutta muistan tämän. Vaikka miten pakkasi asianmukaisia vaatteita mukaan. Ei ne päälle löytyneet. Jopa kahdet kumpparit vuorella ja ilman. Niin lapsella jalassa litimärät lenkkarit haettaessa.
Työntekijöillä ei ole enää aikaa NS.normilasten hoitamiseen ja vaatteiden etsimiseen, koska KAIKKI aika menee näiden häiriintyneiden lasten perään katsomiseen ja aggressioiden rauhoitteluun. Tiedän tämä ,koska olen p.kodissa töissä. Olen tehnyt tätä työtä vuodesta -87 ja nähnyt miten lapset ovat muuttuneet viiden viimeisen vuoden sisällä. Tämä on todella hälyttävää, menkääpä itse seuraamaan.
Isot ryhmät, henk.kuntaa vähennetty ja osa lapsista voi todella huonosti.
Henk.kunta ei enää jaksa ja sanoo urakalla itsensä irti. Itse jään jo pian pois töistä eläkkeelle. Jos olisin nuorempi vaihtaisin täysin alaa. Kiva työ on muuttunut sietämättömän raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhemmat jättää puukkoja 6-vuotiaan saataville?
Jaa, aika monessa taloudessa keittiöveitset, sakset, mahdolliset isompien sisarusten käyttämät askarteluveitset yms. on ihan normaalisti kaapeissa ja laatikoissa eikä missään kolmen lukon takana. Ja perheissä joissa puukko on arkityökalu siinä missä muutkin (kalastuksessa, pihahommissa, retkeilyssä jne.) voi sekin olla lapsen saatavilla. Saattaapa löytyä tulitikutkin takan reunalta ja säännöllistä lääkitystä käyttävän vanhemman lääkkeet vessan kaapista hammasmukin vierestä eikä jostain katon rajasta lukittuna. Taaperoita vahditaan tiiviisti ja vaarallisuuksia nostetaan ylemmäs, mutta kyllä 6-vuotiaat pääsääntöisesti tietää mitä saa ja mitä ei saa käyttää.
Vai ihanko oikeasti te piilotatte lukkojen taakse kaiken potentiaalisesti haitallisesti käytettävän täysi-ikäisyyteen asti? Kuulostaa epäkäytännölliseltä.
Hulluutta.