Kokemuksia yksityisestä ja julkisesta hammashoidosta, kummassa käytte ja miksi?
Paljon kuulee myös puhuttavan, että yksityispuolella teetettäisiin rahan takia turhia toimenpiteitä. Julkisella tietysti ne pitkät jonot.
Kommentit (21)
Yksityisellä olen käynyt koko ikäni, syynä se että ikäluokkani oli viimeinen, joka ei päässyt julkiseen hammashoitoon aikoinaan. Kansakoulun jälkeen vasta kolmekymppisenä pääsin hammaslääkärille, kun kaupunkiin tuli uusi vastavalmistunut lääkäri, jolla oli aikoja varattavana.
Olen ollut töissä molemmissa, ja tiedän valitettavasti hammaslääkäreitä jotka tekevät paikkauksia alkaviin reikiin ja teettää purentakiskon vähäisestäkin narskuttelusta tai purupintojen kulumisesta. Myös epätoivon juurihoitoja ja kruunutuksia tehdään huonoennusteisiin hampaisiin, mutta tämä ei ole mielestäni iso ongelma, koska jotkut potilaat haluavat väkisin pitää hampaan tyngän suussa eivätkä halua uskoa huonoon ennusteeseen.
Julkisella puolela suurissa kaupungeissa saa ihan laadukasta hoitoa yleensä. Maaseudulla olen havainnut hyvin villiä menoa niin hoitopäätöksissä kuin toimenpiteiden suorittamisessakin. Joillain iäkkäillä maaseudun hammaslääkäreillä on yhä 80-luvun menetelmät käytössä.
Viimeiset vajaa 10v käynyt julkisella, muuten koko aikuisiän yksityisellä, tiedä sitten niistä eroista. Meilläpäin pääsee julkisellekin hyvin.
Ei enää ikinä yksityiselle. Kokemuksesta kerron että siellä valehdellaan hoitotarpeesta. Mulle kerrottiin että tarttee tulla muutaman kerran eli neljä. Kun sitten jouduin ennen hoitoja menemään julkiselle, siellä ihmeteltiin että minkä vuoksi neljä hoitokertaa koska mitään tarvetta siihen ei ollut. Kerta riitti ja kuntoon tuli. Siis pelkkä rahastus juttu se yksityinen.
Olen käynyt samalla yksityisellä jo parikymmentä vuotta. Kutsu tulee tekstarina tarkastukseen kerran vuodessa. Samoin hammaskiven poistoon suuhygienistille. Röntgen-kuvat viiden vuoden välein. Ja jos tulee kesken vuotta jotain, niin vastaus on aina "tule huomenna".
Julkisella koska ei ole varaa yksityiseen. Minulle tuli pitkä tauko ettei tullut käytyä hammaslääkärissä. En vaan saanut varattua ja sitten lopulta ei enää kehdannut, kun hävetti niin paljon, lopulta rohkaisin mieleni ja varasin ajan. Julkisella 6 käyntiä monine hoitotoimenpiteineen 400 euroa, laskin useamman yksityisen hinnastoista, että samat toimenpiteet olisivat maksaneet noin 1100-1200 euroa.
Lähes koko aikuisikäni olen käynyt yksityisellä. Muutama vuosi sitten kävin kokeeksi hammaskiven poistossa opetushammashoitolassa ja ymmärrän toimenpiteen ajallisen keston, koska opiskelija sen tekee, mutta myös koko suu oli ihan hellänä sen jälkeen useamman päivän. Palasin siis yksityisen hammashoitolan asiakkaaksi ja tyytyväinen olen. Hammaskivet poistetaan vajaan vuoden välein, lääkäri tarkistaa hampaat muutaman vuoden välein. Mitään ylimääräisiä ei ole tehty.
Vierailija kirjoitti:
Ei enää ikinä yksityiselle. Kokemuksesta kerron että siellä valehdellaan hoitotarpeesta. Mulle kerrottiin että tarttee tulla muutaman kerran eli neljä. Kun sitten jouduin ennen hoitoja menemään julkiselle, siellä ihmeteltiin että minkä vuoksi neljä hoitokertaa koska mitään tarvetta siihen ei ollut. Kerta riitti ja kuntoon tuli. Siis pelkkä rahastus juttu se yksityinen.
Samantyyppinen kokemus minulla, yksityinen vielä yritti kaupata minulle uutta hammasrivistöä, kahdeksan hammasta olisi pitänyt vaihtaa muka, tonni per hammas tietysti. Julkisella naurettiin kun kerroin, hampaissani ei yhtään mitään vikaa. Jatkan julkisella.
Sitten kun en pysty syömään niin menen yksityiselle.
En ole koskaan käynyt julkisella.paljon parempaa hoitoa saa yksityisellä ja minä itse päätän ,mitä hoitoja tehdään.Hammas katkesi niin yrittivät tuhansien implanttia,laitettiin 500 e kuoret ja on kestänyt useita vuosia.
Käyn molemmissa. Tilanteen mukaan. Jos työnantajan tarjoamassa e-passissa on saldoa, kulutan sen yksityiseen hammashoitoon.
Julkisella, halpaa ja hyvää hoitoa. Tosin hoidan itse hampaat niin hyvin, että mitään ongelmia ei ole tarvinnut hoidattaa. Tarkastus parin vuoden välein ja hammaskiven poisto. Meillä (pikkukaupunki) ei ole julkiselle mitään mahdottomia jonoja, nyt viimeksi varasin ajan maaliskuussa ja sain sen toukokuulle. Jos tulee äkillisen hoidon tarve, niin käsittääkseni sekin toimii hyvin. En ymmärrä miksi maksaa yksityiselle valtavat summat, kun sama hammaslääkärin koulutus niillä julkisen puolen lekureilla on.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käynyt julkisella.paljon parempaa hoitoa saa yksityisellä ja minä itse päätän ,mitä hoitoja tehdään.Hammas katkesi niin yrittivät tuhansien implanttia,laitettiin 500 e kuoret ja on kestänyt useita vuosia.
Jos et ole käynyt julkisella, niin miten pystyt vertailemaan?
Molemmissa olen käynyt ja asiallista palvelua saanut. Nyt olen käynyt julkisella, koska pidän siitä, että kaikki tietoni ja hammaskarttani yms ovat siellä ajantasalla
Kiirepäivystykset julkisella, muut jutut yksityisellä.
Meidän loistava julkinen täällä kehyskunnassa meni pilalle, kun tuli nämä kuntien yhdistymiset. Nyt kuntalaistemme hammaslääkäri on täynnä naapurikuntalaisia, ja me taas saamme aikoja heidän alueilleen. Järjetöntä ja typerää! Laatuero on lisäksi huikea, meillä oli töissä vain kantiksia ja naapurissa voi johtua ties kenelle hoono soomi-työntekijälle.
Oma kokemukseni yksityisestä on ollut hyvä, vaatii toki kemioiden kohtaamisen. Viimeisin hammaslääkärini "haistoi" jo ekalla käynnillä etten mitenkään rahoissa pyöriskele, ja teki samalla ajalla useamman pikkujutun ilman lisälaskutusta. Ihan loistotyyppi.
Yksityisellä käyn nykyisin. Lähinnä siksi ettei kiinnosta odotella julkisella puolella.
Molemmilla. Pakon edestä julkisella. Sama yksityinen epäsäännöllisen säännöllisesti ollut lähes 20v. Ja se on urbaani legenda, että yksityiset tyrkyttää sitä ja tätä hoitoa. Ei tyrkytä, mutta voi ottaa esiin ja kertoa mahdollisuudesta.
Viime kokemus on yksityisestä "tyrkyttämisestä". Alkoi särkeä sikana montaa hammasta kerrallaan. siis törkeästi. Yksityiselle oli kahden viikon jono ja sittenkin oma lääkärini olisi ollut jo lomalla. Hakeuduin akuuttipäivystykseen julkiselle. Tutkittiin, eikä reikiä. Sain uuden ajan, juurihoitoa varten kolmen viikon päähän. Ehdin kerran käymään sillä välin samassa yksityisessä lääkärikeskuksessa toisella kokeneella hammaslääkärillä, joka totesi, ettei reikiä ollut, ja hioi yhtä hammasta matalammaksi, koska kaikki viereiset hampaat lepäsi purressa sen varassa, ja kipu johtui siitä. Sanoi kyllä, että hetken kestää, ennenkuin muut hampaat hermoineen toipuu kokonaan. Huojennus kipuun oli kuitenkin vain päivän päässä.
Menin varattuun julkiseen. Kävin siellä yhteensä kuusi kertaa, Toisella kerralla kuvattiin hampaat. kuusi kertaa ja melkein 400e siksi, että terveeseen hampaaseen tehtiin juurihoito väliaikaisine paikkauksineen (3kpl), ja se tapettiin sillä pysyvästi. Lääkäri oli eläkeikäinen noin suunnilleen, joten ei johtunut kokemuksen puutteesta.
Itse en ole huomannut eroja hammaslääkärien taidoissa julkisen ja yksityisen välillä, moni yksityisen hammaslääkäri tekee myös keikkaa ja jononpurkua julkisella puolella. Hinnat sen sijaan on sitten eri luokkaa, minkä vuoksi valitsen julkisen.
En käy oikein kummassakaan, julkisella kävin viimeksi 15 vuotta sitten. Kun ei sinne julkiselle niin vaan mennä.