Miehenä pitää olla hirveän varovainen nykyaikana
Aihe on hyvin mielipiteitä herättävä (miksi ei olisi?), mutta toivottavasti keskustelu pysyy kuitenkin asiallisena.
Mahdonta sanoa, että onko tämä naisiin kohdistuva häirintä ihan oikeassa elämässä niin yleistä kuin media antaa ymmärtää. Kuitenkin päivittäin saa lukea jostain raiskauksesta, pahoinpitelystä tai muusta häirinnästä. Sosiaalinen media tehnyt omat haasteensa, ja moni saa siellä läähätysviestejä, dick pickejä tms.
Otin vähän aikaan sitten saliohjauksen, kun aloitin kuntosaliharjoittelun uudestaan. Rehellisesti sanoen ainakin parin liikkeen osalta meni itseltä täysin ohi, kun olisi pitänyt katsoa ohjaajan "paikkoja" tarkemmin. Penkkipunnerruksesta ja kyykystä puhun. Tietävät kyllä tämän aspektin näissä opastuksissa, mutta itse koin kiusalliseksi. Salilla muutenkin on vähän kiusallista, jos toinen sattuu tulemaan ihan eteen tekemään jotain ja itse on takana. Peilit ovat myös pahoja, vaikka ovat tarpeellisiä tekniikoiden osalta.
Tämä minun pointti tässä oli, että tuntuu kuin pitäisi kulkea muovipussi päässä vähän joka paikassa. Yleisestikin pitää miettiä tarkkaan, että miten ja missä on soveliasta lähestyä, jos deittimielessä ajattelee. Pidänkin siis paljon luontevampana, että nainen lähestyisi, jos on lähestyäkseen.
Sympatiaa ei varmasti löydy, enkä oletakkaan, mutta itsestäni ainakin on masentavaa, että kaikki kärsii monien huonojen töppäilyistä.
Kommentit (120)
Siis nää ketjut on ihan hulvattomia. :D
Mä en tunne irl yhtäkään miestä, joka tuskailisi tällaisten asioiden kanssa. OIenko mä onnekas ja tunnen vain fiksuja, normaaleja miehiä, vai ovatko nämä aloitukset trolleja? Viihdyttävää yhtä kaikki, jatkakee. :)
Kävin uudella suositulla salilla ja luonnollisesti vilkaisin ohimennen ketä siellä on treenaamassa ja luulen että ainakin kaksi naista suuttui siitä.
Toisella pienemmällä salilla käydessäni saatoin jutellakin siellä käyvien naisten kanssa, jos treenattiin vierekkäin, jopa itse alkoivat puhumaan.
Eli mitä tahansa voi tulla vastaan. Ymmärrän täysin että voi tulla joskus tunne että ei saisi edes katsoa ketään. Nykyään en käy salilla koska se mukava sali lopetti toimintansa.
Niin se on. Joskus 15 vuottakin katsoin jotain naista salilla muka niin että olisin ahdistellut. Nainen nosti siitä metelin ja kertoi baarin järkkärille. Minut heitettiin ulos baarista mutta minä haastoin baarin oikeuteen ja siellä vasta selvisi että minut heitettiin ulos naisen pyynnöstä jota olin muka katsonut oudosti. Onneksi sentään oikeudessa oli joku viisas ja sain 2500 euroa korvauksia.
Siis mitä, mä en pysy nyt perässä, sä katsoit naista salilla, mutta sut heitettiin ulos baarista?
Ei juma, te miehet olette kyllä uskomattomia! Se muka on miesvihaa, jos ei saa kähmiä ja ahdistella naisia baarissa? Ja se on niin väärin, ettei saa käyttää hyväksi 14-vuotiasta lasta?
Ja niin kuin nämä ahdisteluintoiset täällä vouhkaavatkin, niin ei todellakaan ole kaikkien miesten ongelma. Kuinka ollakaan, minun tuttavapiiriini kuuluu lukuisia miehiä, jotka käyttäytyvät ihan kuin ihmiset eivätkä jotkut villipedot. Ja osaavat olla normaaleja ja mukavia kaikenikäisiä naisia kohtaan.
"Jostain kumman syystä" näillä miehillä ei ole ongelmia muillakaan elämän alueilla. Ei meillä naisilla ole mitään kunnollisia miehiä vastaan. Vain inhottavia lääppijöitä, kyylääjiä ja ahdistelijoita.
Turvallisinta miehelle katsoa netistä kauniiden naisten kuvia ja hakata tattia.
Näen sieluni silmin aapeen tuijottamassa varpaitaan kun ohjaaja näyttää miten kyykyt tehdään. :D
Jeesus mikä autistivikisijä.
No en kyllä tunnista ongelmaa. Ihan tavallisesti elän, ei ole kukaan syyttänyt ahdistelusta. Tunnen paljon naisia (olen sairaanhoitaja joten iso osa työkavereistakin on naisia) ja lähes jokainen on kohdannut ahdistelua. Että kyllä se aika yleistä on.
Mikä järki on ahdistelussa? Mun kaikki miesjutut ovat alkaneet niin, että on ensin juteltu normaalisti ja mies on pyytänyt treffeille, tai itse olen pyytänyt. Miksi pitäisi ahdistella ja johtaako sellainen käytös mihinkään hyvään?
Media ei todellakaan liiottele asiaa. Naisia on aina ahdisteltu, kähmitty ja raiskattu ei se ole muuttunut mihinkään. Miehille voisi sanoa pienenä vihjeenä että kohtele tapaamiasi naisia kuten kohtelet miehiä. Jos et tuijota tai koskettele miesten kroppaa niin älä tee niin myöskään naiselle jos sinulla ei ole siihen lupaa. Mikä siinä on niin vaikeaa.
En ymmärrä miksi tämä on saanut näin monta alapeukkua. Itse ymmärsin niin, että AP oikeasti miettii miten tulisi käyttäytyä, ettei syyllistyisi sellaiseen mikä mahdollisesti loukkaa tai häiritsee jotain. Ja joo voidaan tässä toki ihmetellä että miten ei tiedä missä raja menee mutta totuus on kuitenkin se, että jokaisella ne rajat on henkilökohtaiset ja se mikä ei loukkaa toista voi toiselle olla jo ahdistavaakin. Eli ihan vaikka se että joku tulee katsoneeksi jotenkin väärin vaikka kyseessä ei ole mitään tahallista kyttäämistä. Musta ainakin on hyvä jos joku näitä miettii ihan rehellisesti siinä mielessä että haluaa itse välttää tekemästä väärin muita kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin se on. Joskus 15 vuottakin katsoin jotain naista salilla muka niin että olisin ahdistellut. Nainen nosti siitä metelin ja kertoi baarin järkkärille. Minut heitettiin ulos baarista mutta minä haastoin baarin oikeuteen ja siellä vasta selvisi että minut heitettiin ulos naisen pyynnöstä jota olin muka katsonut oudosti. Onneksi sentään oikeudessa oli joku viisas ja sain 2500 euroa korvauksia.
No kumpi se oli, salilla vai baarissa? Vai kyttäsitkö vuoronperään molemmissa ja ihmettelin kun nainen valitti.
Vierailija kirjoitti:
Siis nää ketjut on ihan hulvattomia. :D
Mä en tunne irl yhtäkään miestä, joka tuskailisi tällaisten asioiden kanssa. OIenko mä onnekas ja tunnen vain fiksuja, normaaleja miehiä, vai ovatko nämä aloitukset trolleja? Viihdyttävää yhtä kaikki, jatkakee. :)
Miehet eivät kerro tällaisista asioista kuin anonyymillä keskustelupalstalla.
Vierailija kirjoitti:
Media ei todellakaan liiottele asiaa. Naisia on aina ahdisteltu, kähmitty ja raiskattu ei se ole muuttunut mihinkään. Miehille voisi sanoa pienenä vihjeenä että kohtele tapaamiasi naisia kuten kohtelet miehiä. Jos et tuijota tai koskettele miesten kroppaa niin älä tee niin myöskään naiselle jos sinulla ei ole siihen lupaa. Mikä siinä on niin vaikeaa.
Eli on ihan ok heittää alatyylistä, suorastaan härskiä juttua ja läpsiä selkään? Puhua piirakasta?
Nyt olen suorastaan yllättynyt.
On kyllä vaikea ymmärtää tätä miesten ongelmaa. Mulla on ollut aina paljon miespuolisia kavereita/ystäviä, joiden seurassa katsotaan päin ja silmiin, jutellaan, vitsaillaan, kysellään ja kuunnellaan.
En ole koskaan kokenut heidän kanssaan, että mua ahdisteltaisiin. Ja se johtuu siitä, että nämä miehet kohtelevat minua ihmisenä. Ja minä heitä.
Eli tässä olis vinkki ap:lle ja muille kaltaisilleen - kohdatkaa nainen ihmisenä, niin ei ole tule ongelmia.
Ja jos tähän ei pysty, niin sitten on varmaan paras katsella varpaita kun tehtävään palkattu pt näyttää kyykkyjä.
On kyllä toisaalta ihan uskomatonta, että tällanen asia pitää kirjoittaa tänne. Luulis, että olisi itsestään selvää.
Vierailija kirjoitti:
No siis jos ei tiedä mitä eroa on esim ahdistelulla ja (molemminpuolisella) flirttailulla niin sitten onkin syytä opetella oikeita käytöstapoja.
Ei se ole noin helppoa nykypäivänä. Nainen saattaa kokea joutuneensa ahdistelluksi, jos mies erehtyy katsomaan naista sekuntia pidempään. Tai jos mies katsoo silmiin, tervehtii ja hymyilee niin jopas ollaan taas jo huutamassa me too:ta.... Entäs nämä lukuisat rikosilmoitukset joita nykyään tehtaillaan kuin liukuhihnalta?! Nainen menee omasta halustaan miehen kanssa sänkyyn, mutta mies ei haluakaan parisuhdetta, se oli vain kertapano. Ja nainen uhriutuu taas, tekee rikosilmoituksen "seksuaalisesta hyväksikäytöstä"....
Vierailija kirjoitti:
On kyllä vaikea ymmärtää tätä miesten ongelmaa. Mulla on ollut aina paljon miespuolisia kavereita/ystäviä, joiden seurassa katsotaan päin ja silmiin, jutellaan, vitsaillaan, kysellään ja kuunnellaan.
En ole koskaan kokenut heidän kanssaan, että mua ahdisteltaisiin. Ja se johtuu siitä, että nämä miehet kohtelevat minua ihmisenä. Ja minä heitä.
Eli tässä olis vinkki ap:lle ja muille kaltaisilleen - kohdatkaa nainen ihmisenä, niin ei ole tule ongelmia.
Ja jos tähän ei pysty, niin sitten on varmaan paras katsella varpaita kun tehtävään palkattu pt näyttää kyykkyjä.
On kyllä toisaalta ihan uskomatonta, että tällanen asia pitää kirjoittaa tänne. Luulis, että olisi itsestään selvää.
Niin sinä et ole, mutta eipä voi puhua kuin omasta kokemuksestasi. Joku toinen voi tuostakin ahdistua. Asiat muuttuu koko ajan joten mikään ei varsinaisesti ole itsestään selvää vaikka sitä sellaisena pitäisitkin. Luulisi että vaihteeksi täällä voisi ihmiset olla jopa iloisia siitä, että joku poistaa viestin asiallisesti ja miettii asioita ajatellen toisen näkökulmaa eikä vaan jotain törkysuodatusta. Näitä keskusteluja lukeneena alan ymmärtää kyllä ehkä miehiäkin miksi jotkut kokee että naisten kanssa on aina vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki on ahdistelussa? Mun kaikki miesjutut ovat alkaneet niin, että on ensin juteltu normaalisti ja mies on pyytänyt treffeille, tai itse olen pyytänyt. Miksi pitäisi ahdistella ja johtaako sellainen käytös mihinkään hyvään?
Voisiko se olla ihan tarkoituksellista vallankäyttöä, jolla pyritään näyttämään naiselle hänen paikkansa? Ihan pyrittäisiin tekemään naisille epämukava ja epämiellyttävä olo. Luulisi tosiaan, että käytös olisi erilaista jos mies olisi oikeasti kiinnostunut naisesta.