Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä aluspaidan tarkoitus oli ennenvanhaan?

Vierailija
30.04.2024 |

Mullakin oli lapsuudessa, mutta mikä sen idea on? Harvemmin nykyään näkee.

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko armeijassa vielä verkkopaita. Sen tarkoitus oli vähentää hien siirtymistä peltipaitaan ja esti siten peltipaitaa kastumasta.

Ei ole eikä ole peltipaitojakaan ollut lähes kolmeenkymmeneen vuoteen. Jalkarätit ovat myös jääneet unholaan  Tämä tapahtui viime vuosisadan puolella kun kurkkusalaatit tuli suntis-asuksi

Vierailija
62/72 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen sukkahousujen yleistymistä pienellä lapsella pidettiin paitaa, jonka helmassa oli sukkanauhat pitämässä sukat ylhäällä. Siihen päälle sitten pitkäpunttiset alushousut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis... Eikö ihmiset nykyään käytä aluspaita?? Teillä on siis talvellakin vain 1 paita päällä? Todella outoa, en todellakaan olettanut että aluspaidan käyttäminen olisi jotenkin harvinaista, kun se on itselle ihan normivaate. Uskallanko sitten edes kysyä pitkistä kalsareista ..

Minäkin ihmettelen tätä. Siis eikö monilla olekaan t-paitaa neulepaitojen alla? Itse olen nainen n.30v ja kyllä mulla on aina t-paita pitkähihaisten paitojen alla, oli ne sitten neuletta tai puuvillaa tai mitä vaan, ja talvella puuvillaiset legginsit housujen alla.

Vierailija
64/72 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina, joku paita aluspaitana. T-paita, ohut pitkähihainen, merinovilla, toppi jne. Syitä on monia esim. talvella kylmyys, avoin kaula-aukko, ohut paita enkä halua, että rintaliivit näkyy, paidan likaantumisen estäminen jne.

Vierailija
65/72 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin harvemmin näkee nykyään? 

Vierailija
66/72 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan että minulla oli pikkutyttönä toppimainen, ei siis rintsikkatoppi vaan semmoinen pitkä,aluspaita kolitsipaitojen ja neuleiden alla. 80luvulla. En tiedä mikä idea siinä oli.

Vierailija
67/72 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yllättynyt jos ihmiset ei laita mitään välipaitaa. Mulla on aina joku mun silkkisistä topeista, puuvilla t-paita, merinovillainen pitkähihainen, tmv paitojen ja ihon välissä. Koska käytän myös mekkoja ja hameita päivittäin niin on alushame tai mekko välissä. Luulin, että tämä on täysin normaalia. Olen -90-luvun lapsi. 

Vierailija
68/72 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä aina t-paita varsinaisen paidan alla. olisi omituinen tunne jos ei olisi aluspaitaa. 

M50

Vierailija
69/72 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan absurdi ketju... "ennen vanhaan käytettiin aluspaitoja" :-)

Onko alushame tuttu? Se estää päällihametta kiipeämästä ylöspäin vaatteita pitkin. Entä alushousut? Ei tarvitse päällihousuja pestä koko ajan, kun sotta alapäästä jää alushousuihin.

Kerrospukeutuminen myös lämmittää huomattavasti. Säästää ulompia vaatteita, sekä yksinkertaisesti rahaa.

T-paita esim. on alunperin aluspaita. Nythän se on usein esiteltävä päällipaita ja sen alle voi laittaa hienon pitkähihaisen aluspaidan. 

Vierailija
70/72 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi kyllä oikeastaan ihan yhtä hyvin alkaa miettimään sitä että mikähän oli kenkien , tai lapasten tarkoitus 'ennenvanhaan'.(tai panna tekoäly selvittämään sitä)

Vierailija
71/72 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs idea hihattomassa toppialuspaidassa, kun kainalothan ne on jotka hikoo. Ei yhtään suojele päälipaitaa pesun tarpeelta. Ja tuleehan se haju läpi 

Hihallisia aluspaitoja on nykyään vaikea löytää. Itse tykkään käyttää hihattomia talvisin. Lämmittävät, mutta eivät hiosta. Eli toimistotyössä ei tule päivän mittaan niin hiki, että alkaisi haista. Paita kuitenkin lämmittää.  Vasta näillä keleillä jätän pois. 

Käytän silkki-puuvillasekoitetoppeja aluspaitoina.  Näissä on hihat.

Eli ne ovat t-paitoja tai pitkähihaisia paitoja, hihan pituudesta riippuen. Eivät toppeja; toppi on aina hihaton. "Hihallinen toppi" on sama kuin sanoisi käyttävänsä pitkälahkeisia shortseja.

Ihan niin, löytyi vain hakusanalla topit.

Vierailija
72/72 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on jo sanottu mutta joo, se aluspaita ottaa vastaan kaiken hien ja talin ja muun shaiban. Itse arvokkaampi/nätimpi paita pysyy pidempään hyvänä. Kainalotkaan eivät mene keltaisiksi tai tummiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän