Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tapahtuu, jos läheiset kieltäytyvät järjestämästä hautajaisia?

Vierailija
29.04.2024 |

Kysymys otsikossa. Kuka maksaa arkun, tuhkaukset yms? 

Kommentit (132)

Vierailija
21/132 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aion kieltäytyä äitini hautajaisten ja kaiken perinnön ja perunkirjoitusten järjestämisestä. Ap

Kaikesta muusta voit kieltäytyä, mutta kuolinpesän osakkaana sinun on osallistuttava perunkirjoitukseen. 

Perunkirjoitukseen ei ole mikään pakko osallistua, mutta on järjestettävä se, että jolu hoitaa perunkirjoituksen. Muuten voit kuolinpesän osakkaana joutua vastuuseen vainajan veloista.

Tietysti kieltäydyn myös perinnöstä. Ei kai mikään laki määrää ja pakota osallistumaan millään tavalla?? 

Itse asiassa kyllä määrää. Laki määrää, että perunkirjoitus on järjestettävä tavalla tai toisella, Ja se on on kuolinpesän osakkaiden homma. Ku

No mitä, jos vainajalla ei ole lapsia? 

Vierailija
22/132 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aion kieltäytyä äitini hautajaisten ja kaiken perinnön ja perunkirjoitusten järjestämisestä. Ap

Kaikesta muusta voit kieltäytyä, mutta kuolinpesän osakkaana sinun on osallistuttava perunkirjoitukseen. 

Perunkirjoitukseen ei ole mikään pakko osallistua, mutta on järjestettävä se, että jolu hoitaa perunkirjoituksen. Muuten voit kuolinpesän osakkaana joutua vastuuseen vainajan veloista.

Tietysti kieltäydyn myös perinnöstä. Ei kai mikään laki määrää ja pakota osallistumaan millään tavalla?? 

Perinnöstä kieltäytyminen ei välttämättä poista vastuuta vainajan veloista, jos perunkirjoitusta ei ole hoidettu ajallaan. Toki sinun ei tarvitse tehdä mitään, jos joku toinen kuolinpesän osakas hoitaa asian.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/132 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos kieltäytyy perinnöstä kokonaan? 

Se on ihan ok. Mutta perunkirjoitus pitää siitä huolimatta järjestää. Eikä se järjesty itsekseen, vaan jonkun kuolinpesän osakkaista pitää asia huolehtia, joko palkkaamalla siihen tekijä tai tekemällä itse. 

Vierailija
24/132 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa kyllä määrää. Laki määrää, että perunkirjoitus on järjestettävä tavalla tai toi

Sitten perunkirjoituksen järjestää tietenkin joku muu kuolinpesän osakas. Tähän on ihan helppo kaava perintökaaressa. 

Vierailija
25/132 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos kieltäytyy perinnöstä kokonaan? 

Ei auta. Voi silti joutua vastuuseen vainajan veloista, jos ei ole huolehtinut siitä, että perunkirjoitus tehdään.

Vierailija
26/132 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunkirjoitus on tilaisuus, jossa selvitetään vainajan varat ja velat. Se on toimitettava kolmen kuukauden kuluessa vainajan kuolemasta. Perunkirjoituksen pohjalta laaditaan perukirja, jonka jäljennös toimitetaan Verohallintoon kuukauden kuluessa perunkirjoituksesta. Perunkirjoituksen järjestäminen on sen kuolinpesän osakkaan vastuulla, joka hoitaa jäämistön omaisuutta ja tietää parhaiten jäämistön tilan. Perunkirjoitusta ja perukirjaa varten tulee tehdä useita selvityksiä ja hankkia runsaasti erilaisia asiakirjoja. Näiden käytännön asioiden järjestäminen voi koitua haasteelliseksi erityisesti silloin, kun kuolinpesän osakkaita on paljon ja asioista ei saada sovittua yksimielisesti. Riitaisalla perunkirjoituksella on väistämättä haitallisia seurauksia, jotka tarkoittavat usein taloudellisia menetyksiä hyvien sukulaisuussuhteiden menetyksistä puhumattakaan. Pahimmassa tapauksessa kuolinpesän osakkaiden keskinäiset erimielisyydet viivästyttävät perunkirjoituksen järjestämistä. Mikäli perunkirjoituksen järjestäminen kolmen kuukauden määräajassa laiminlyödään, voi pesän osakkaille koitua henkilökohtainen velkavastuu kuolinpesän veloista.

Kuolinpesän osakkaat voivat hoitaa perunkirjoituksen keskenään. Aina kuitenkaan osakkaiden yhteistyö ei suju, sillä vainajaan ja perintöön voi liittyä voimakkaita tunteita. Tarvittaessa perunkirjoituksen voi hoitaa ulkopuolinenkin taho. Mahdollisiin riitatilanteisiin on järkevää varautua etukäteen ottamalla lakimies avuksi perunkirjoitukseen ja perukirjan tekoon. Lakimiehen tarjoama ulkopuolinen apu auttaa oikeudellisen osaamisen lisäksi myös pitämään kuumentuvat tunteet paremmin kurissa. Lakimies hoitaa kuolinpesän osakkaiden puolesta kaikki käytännön asiat, kuten virkatodistusten hankinnat. Myös mahdollisen testamentin huomioiminen ja tulkinta voi olla haasteellista ilman lainopillista koulutusta. Perunkirjoituksessa on suunnaton hyöty perintö- ja avio-oikeuden lakipykälien tuntemisesta, jotta ikäviltä yllätyksiltä jälkikäteen voidaan välttyä. Esimerkiksi omaisuuden arviointi alakanttiin perukirjassa voi johtaa odotettua suurempaan perintöveroon. Lakimiehen avulla kyseiset sudenkuopat ovat vältettävissä jo ennakkoon.

https://www.minilex.fi/a/riita-perunkirjoituksessa

Vierailija
27/132 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Perinnöstä kieltäytyminen ei välttämättä poista vastuuta vainajan veloista, jos perunkirjoitusta ei ole hoidettu ajallaan. Toki sinun ei tarvitse tehdä mitään, jos joku toinen kuolinpesän osakas hoitaa asian."

Jos aikamiespoikaveljeni kuolee ennen minua, niin ihanko oikeasti laki vaatii minua tekemään perunkirjoituksen vaikka kieltäydyn perinnöstä ja meidän vanhemmat ovat jo kuolleet eikä ole muita lähisukulaisia? Millaisen tuomion saan, jos en tee yhtikästä mitään?

Vierailija
28/132 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä, jos vainajalla ei ole lapsia? 

Kuolipesän osakkaita ovat automaattisesti vainajan lapset, mutta kuolinpesän osakas voi olla (tietenkin) joku muukin kuin vainajan lapsi. Perintökaari ja testamentti määrittävät sen, ketkä ovat osakkaita. 

Vierailija
29/132 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalitoimi järjestää halvimman mahdollisen kaavan mukaan. Eihän kaikilla edes ole läheisiä. 

Ei pidä paikkaansa. Voihan yksinäinen vainaja olla vaikka monimiljonääri. Erakko. Niinhän se Marimekon nainenkin antoi asianhoitajalleen tehtävän hoitaa asiat.

Vierailija
30/132 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi, jos kieltäytyy heti perinnöstä. Kannattaa tallettaa heti äidin kuoleman jälkeen perinnöstäluopumisilmoistus DVV:lle, niin tiedon pitäisi mennä myös viranomaisille. Voi maksaa muutaman kympin. Kunhan et tee mitään kuolinpesän osakkaalle kuuluvia hommia, niin ei ole vaaraa, että joku väittäisi sinun ryhtyneen perintöön. Jos sinulla ei ole lapsia, niin ok. Jos sinulla on lapsia, siirtyy kaikki vastuut mahdollisesti lapsillesi tai sille, joka on seuraavana perimisjärjestyksessä.

Vierailija
31/132 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Perinnöstä kieltäytyminen ei välttämättä poista vastuuta vainajan veloista, jos perunkirjoitusta ei ole hoidettu ajallaan. Toki sinun ei tarvitse tehdä mitään, jos joku toinen kuolinpesän osakas hoitaa asian."

Jos aikamiespoikaveljeni kuolee ennen minua, niin ihanko oikeasti laki vaatii minua tekemään perunkirjoituksen vaikka kieltäydyn perinnöstä ja meidän vanhemmat ovat jo kuolleet eikä ole muita lähisukulaisia? Millaisen tuomion saan, jos en tee yhtikästä mitään?

Kyllä vaan vaatii. Rangaistus on se, että saat veljesi velat niskoillesi, jos et hoida perunkirjoitusta asianmukaisesti. 

Vierailija
32/132 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalitoimi järjestää halvimman mahdollisen kaavan mukaan. Eihän kaikilla edes ole läheisiä. 

Ei pidä paikkaansa. Voihan yksinäinen vainaja olla vaikka monimiljonääri. Erakko. Niinhän se Marimekon nainenkin antoi asianhoitajalleen tehtävän hoitaa asiat.

Pitää paikkansa. Jos kukaan muu ei hoida, sosiaalitoimi hoitaa ja laskuttaa sitten kuolinpesää. Jos kuolinpesällä ei ole varoja, lasku menee sossun piikkiin. 

Vierailija
33/132 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai ne makailee siellä kylmiössä, eikös niissä ole kaksikin vuotta olleita?

Luuletko että ruumishuoneen pakastimessa makuuttaminen on ilmaista?

En tiedä, ei ainakaan sairaalan ja kappelin kylmiössä maksanut mitään.

Jos omaiset ei ilmoita kuntaan että haudatkaa,   lehtiuutisten mukaan kylmiöissä on yli vuodenkin olleita.

Viranomaishautajaisia on selvästi heille joilla ei ole omaisia.  Pappi ja kanttori ja helsingisdä käy joku vapaaehtoisporukka kappelissa yleisönä näinä hautauspäivinä.

Vierailija
34/132 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vaan vaatii. Rangaistus on se, että saat veljesi velat niskoillesi, jos et hoida perunkirjoitusta asianmukaisesti. 

Asun ulkomailla nyt eikä viranomaiset edes tiedä osoitettani täällä. En aio nostaa tikkuakaan ristiin aikamiespojan takia. Joudunko nyt jäämään ulkomaille ikuisesti etteivät velkojat pääse perääni?

Vierailija
35/132 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun ulkomailla nyt eikä viranomaiset edes tiedä osoitettani täällä. En aio nostaa tikkuakaan ristiin aikamiespojan takia. Joudunko nyt jäämään ulkomaille ikuisesti etteivät velkojat pääse perään

No mikä siinä perunkirjoituksessa on niin kamalaa? Siihen voi palkata tekijän, jos itse ei uskalla asioita hoitaa. Velkoja ei pääse pakoon, vaikka miten sekoilisi. 

Vierailija
36/132 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa a. Muistan kuitenkin kun tuttavan ystävä kuoli niin nämä järjestivät kaveriporukkansa kesken hautajaiset vaikkei hekään missään varoissa olleet. Hautakiveen ei tietenkään ollut varaa mutta jonkinlaisen muistomerkin saivat askarreltua.

En tiedä maksoiko kunta mitään hautauksesta koska kyse oli tosiaan tuttavasta. 

Vierailija
37/132 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunta hautaa vaatimattomasti täysin  varattomat. Muuten kulut peritään omaisilta. Olen ollut töissä sosiaalipuolella, jossa esim.  asunnottomia, täysin tulottomia on haudattu, ilman yhtäkään osanottajaa. Mutta kaikki haudataan, ketään ei jätetä hautaamatta. Kaikille pyritään järjestämään kunnioittava hautaus. 

Vierailija
38/132 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun ulkomailla nyt eikä viranomaiset edes tiedä osoitettani täällä. En aio nostaa tikkuakaan ristiin aikamiespojan takia. Joudunko nyt jäämään ulkomaille ikuisesti etteivät velkojat pääse perään

Sano veljelllesi, että laati testamentin, jossa 100% hänen omaisuudestaan testamenttaan taholle x. Näin sinä et ole kuolinpesän osakas. Sisaruksen voi ohittaa testamentilla kokonaan, koska hän ei ole rintaperillinen. 

Vierailija
39/132 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunta hautaa vaatimattomasti täysin  varattomat. Muuten kulut peritään omaisilta. Olen ollut töissä sosiaalipuolella, jossa esim.  asunnottomia, täysin tulottomia on haudattu, ilman yhtäkään osanottajaa. Mutta kaikki haudataan, ketään ei jätetä hautaamatta. Kaikille pyritään järjestämään kunnioittava hautaus. 

Ei omaisilta, vaan kuolinpesältä. Omaisilla ei ole mitään velvoitetta maksaa hautausta. 

Vierailija
40/132 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun ulkomailla nyt eikä viranomaiset edes tiedä osoitettani täällä. En aio nostaa tikkuakaan ristiin aikamiespojan takia. Joudunko nyt jäämään ulko

No ei siis kiinnosta pätkääkää alkaa hoitaa niitä asioita. Hirvee riesa tulla ulkomailta Suomeen tyhjentämään toisen kämppää ja hoitamaan virastoasioita. Mieluummin olen tekemättä yhtikästä mitään ja kieltäydyn kaikesta perintöön liittyen. Vanhempani asiat olen hoitanut ja se saa nyt riittää sitten. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän