HS: "Jos asuu isän ostamassa asunnossa, hallituksen leikkaukset eivät huoleta"
Mainio kirjoitus Hesarissa. Hallitus tekee politiikka joka polarisoi voimakkaasti. Jatkossa köyhimpien kouluttautuminen tulee vähenemään entisestään. Rikkaissa perheissä hallituksen leikkaukset ei hetkauta.
Kommentit (269)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluja on muuallakin kuin Helsingissä. Olen nähnyt ihmisten valittavan kun ei pääse ammattikorkeaan opiskelemaan liiketaloutta ja pienemmillä paikkakunnilla noihin menee keskitason oppilas heittämällä sisään.
No, ei kannata tradenomiksi lukea. Niitä on työttömänä pilvin pimein. Osa on kaupan kassaoilla ja palkkatukitöissä.
Sorry, siis kauppojen kassoilla on tradenomeja töissä.
Yleensä saa vain maks 30 h viikko työtä, palkka 1300 netto kuukaudessa.
Hallitus leikkasi sovitellun päivärahan ja asumistuesta lähti 300 euron ansiotulovähennys.
Olen minäkin kulkenut Espoon ja Itä-Helsingin väliä töissä mutta se oli ihan eri asia. Mulla oli varaa autoon ja työpäivän aikana ei ollut mitään monen tunnin taukoja niin kuin opiskeluissa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluja on muuallakin kuin Helsingissä. Olen nähnyt ihmisten valittavan kun ei pääse ammattikorkeaan opiskelemaan liiketaloutta ja pienemmillä paikkakunnilla noihin menee keskitason oppilas heittämällä sisään.
No, ei kannata tradenomiksi lukea. Niitä on työttömänä pilvin pimein. Osa on kaupan kassaoilla ja palkkatukitöissä.
Yleensä saa vain maks 30 h viikko työtä, palkka 1300 netto kuukaudessa.
Hallitus leikkasi sovitellun päivärahan ja asumistuesta lähti 300 euron ansiotulovähennys.
Kaupunki siirtää siivoojia toimistosihteereiksi, kun niillä on terveysvaivaa ja tradenomit on palkkatukitöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa valmistuneista tradenomeista on töissä ja heistäkin suurin osa muualla kuin kaupan kassalla. Sen sijaan peruskoulun keskeyttäneille ei töitä ole riittänyt edes sieltä kassalta.
Siivoojat tekevät palkanlaskentaa ja lukevat työn ohessa merkonomiksi, yksi päivä viikossa koulua.
Tradenomit on palkkatukitöissä.
Jos on jo vakituinen siivoojan paikka kaupungilla niin menee edelle eli siirretään sihteeriksi, kun terveysvaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Kouluttautuminen onnistuu kyllä jos on tahtoa. Mun lapseni kävivät töissä opiskelujen ohessa. Se näyttää CV:ssä hyvälle, että on työkokemusta ja auttaa saamaan hyvän työpaikan opiskelujen jälkeen.
Kiva että sun lapsilla onnistui, mutta esim. itse en olisi ikinä pystynyt tuohon, se ihan pelkkä yliopiston käynti vei kyllä kaikki mehut. Silti en ole koskaan ollut valmistumiseni jälkeen päivääkään työttömänä, ja katkeamatonta työuraa koulutusta vastaavissa töissä yli 20 vuotta jo.
Eli en usko, että on mitään järkeä että vain ne jatkossa voisivat opiskella, jotka pystyy samalla siinä ohessa myös työskentelemään. Ei ole varaa hukata muidenkaan potentiaalia näin pienessä maassa.
Palkkatukiasioista hokeville: palkkatukirahoja ei enää ensi vuonna ole, koska kuntien saama työttömyyden hoitoon tarkoitettu raha tukee yleisrahoituksena, sitä saa siis käyttää vaikka rakennusvalvontaan tai pyöräteiden kunnostukseen. Yritykselle palkkatuen hakeminen tehdään niin hankalaksi, ettei siihen rumbaan kannata lähteä. Ihan turha kuvitella, että tulosta tekevä yritys heittäisi osaajat pois ja ottaisi tilalle osaamattomia kunnan tuella. Tuo ei yksinkertaisesti kannata, koska töissä pitää pystyä tekemään töitä eikä siihen monikaan palkkatukipaikkaan oikeutettu työtön pysty.
Vierailija kirjoitti:
Siivoojat tekevät palkanlaskentaa ja lukevat työn ohessa merkonomiksi, yksi päivä viikossa koulua.
Jos on jo vakituinen siivoojan paikka kaupungilla niin menee edelle eli siirretään sihteeriksi, kun terveysvaivaa.
Siis oikeastiko tradenomeja on töissä vain kunnalla? Meillä tilitoimiston kirjanpitäjä väitti olevansa tradenomi, mutta varmaan tuo valehteli.
Vierailija kirjoitti:
Julkisilla menee kauan ja yliopiston aikataulut on muutenkin sellaisia että aamun jälkeen voi olla vaikka 5-6 tunnin tauko joten järkevää asua siellä Espoossa. Ehkä ehtisi jopa töihinkin kun ei mene kulkemiseen niin paljon.
Sen tauon aikana on tarkoitus opiskella tai vaikka urheilla, eikä mennä kotiin.
Moni varmaan haluaisi opiskella omassa rauhassa, kotona. Ei siellä yliopistolla kukaan jaksa hengata 8-20.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole näin pienelle yhteiskunnalle hyväksi että köyhän perheen älykäs lapsi jättää opinnot väliin. Ja rikkaan perheen "tyhmä lapsi" pääsee yliopistoon hänen sijaan.
Moni suomalainen huippututkija on ponnistanut köyhistä oloista.
Tuskinpa älykäs antaa kovin helpolla periksi, ja määrätietoiselle tulevaisuuden huippututkijalle ei pitäisi olla mikään ongelma käydä Espoon kouluaan vaikka Viikistä käsin, mitä joku kauhisteli koulumatkana.
Tiedätkö, moni hyvin älykäskään ei ole varsinkaan vielä noin nuorena kovin määrätietoinen ja periksiantamaton. Esim. minun pikkuveljeni on nykyään varsin menestyvä tutkija alallaan, paljon viitataan hänen tutkimuksiinsa, mutta kyllä se siinä yliopiston ekoina vuosina aika avuton oli. Ei ollut edes varma, onko ala edes oikea. Oli vaikeuksia, tyypillisenä äidin kotona passaamana poikana, selviytyä itsenäisen elämän alusta kuten ihan ruoka- ja pyykkihuolto. Jos siihen päälle olisi vielä lyöty pakko käydä töissä vaativien opintojen ohessa, hän olisi varmasti todennut, että pitäkää hitto tunkkinne, minä menen vaikka varastolle hommiin.
Ei mitään järkeä että joku Espoon teekkari veisi viikkiläisiltä opiskelijoilta kämpän. Viikissä labratyöt voi venyä yömyöhään ja olis kiva päästä joskus kotiinkin.
Biokemisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluttautuminen onnistuu kyllä jos on tahtoa. Mun lapseni kävivät töissä opiskelujen ohessa. Se näyttää CV:ssä hyvälle, että on työkokemusta ja auttaa saamaan hyvän työpaikan opiskelujen jälkeen.
Kiva että sun lapsilla onnistui, mutta esim. itse en olisi ikinä pystynyt tuohon, se ihan pelkkä yliopiston käynti vei kyllä kaikki mehut. Silti en ole koskaan ollut valmistumiseni jälkeen päivääkään työttömänä, ja katkeamatonta työuraa koulutusta vastaavissa töissä yli 20 vuotta jo.
Eli en usko, että on mitään järkeä että vain ne jatkossa voisivat opiskella, jotka pystyy samalla siinä ohessa myös työskentelemään. Ei ole varaa hukata muidenkaan potentiaalia näin pienessä maassa.
Miksi et jaksanut opiskelujen ohessa käydä töissä? Minulla oli pienet lapset ja maisterinpaperit 3 vuodessa valmiit (kandi+maisteri siis tuossa ajassa) ja viimeisen opiskeluvuoden olin töissä. Jos tuo onnistuu muilta, niin millä alalla on niin raskaat opinnot, että työnteko ohessa on mahdotonta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeastiko tradenomeja on töissä vain kunnalla? Meillä tilitoimiston kirjanpitäjä väitti olevansa tradenomi, mutta varmaan tuo valehteli.
Tiedätkö kuinka paljon noihin on hakijoita?
Monta sataa.
Tuttu tradenomi oli tilitoimistossa ja kun se loppui ei ole saanut mitään uutta työtä.
Vierailija kirjoitti:
Omat lapset opiskelee ja käyvät töissä, hyvin näyttää onnistuvan. Mitään tukia eivät nosta, ei kuulu tapoihimme.
:D Jätitte sitten varmasti myös lapsilisät nostamatta? Vai menikö ne kuitenkin siboitukseen ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole näin pienelle yhteiskunnalle hyväksi että köyhän perheen älykäs lapsi jättää opinnot väliin. Ja rikkaan perheen "tyhmä lapsi" pääsee yliopistoon hänen sijaan.
Moni suomalainen huippututkija on ponnistanut köyhistä oloista.
Tämäkö ei ole enää mahdollista, kun asumistuen suhteen palataan seitsemän vuoden takaiseen käytäntöön? Voi itku!
Tuskin myöskään on tuleva huippututkija tai edes keskitasoinenkaan sellainen, jos kokee Viikissä asumisen ja Espoossa opiskelun mahdottomaksi yhtälöksi.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisilla menee kauan ja yliopiston aikataulut on muutenkin sellaisia että aamun jälkeen voi olla vaikka 5-6 tunnin tauko joten järkevää asua siellä Espoossa. Ehkä ehtisi jopa töihinkin kun ei mene kulkemiseen niin paljon.
Sen tauon aikana on tarkoitus opiskella tai vaikka urheilla, eikä mennä kotiin.Moni varmaan haluaisi opiskella omassa rauhassa, kotona. Ei siellä yliopistolla kukaan jaksa hengata 8-20.
Sitten siitä pitää maksaa. Ei moni työssä käyväkään pysty asumaan työpaikan vieressä. Todennäköisesti enemmän tulisi tehtyä koulun kirjastossa kuin kotona.
En kestä tätä loputonta vinkumista, nyt palataan asumistuen kanssa samaan tilanteeseen kuin yleensä on ollutkin poislukien 7 vuotta. Suomessa on kuitenkin maksuton koulutus myös yliopistossa ja ammattikorkeakouluissa, oikeasti aika harvinainen asia.
Lisäksi opiskelijoita tuetaan monin tavoin, saavat alennusta mm. julkisesta liikenteestä, mahdollisuus hyvin edulliseen kouluruokailuun.
Lisäksimahdollisuus opintolainahyvitykseen, joka on ihan merkittävä etu. Opiskelut kestävät vain hyvin lyhyen ajan elämästä, ja sen jälkeen elintason tulisi nousta. Mutta ihan kaikesta jaksetaan aina vain valittaa loputtomasti. Synnyin 80-luvun alussa ja silloinkin tuloerot vaikuttivat lapsiin ja heidän mahdollisuuksiin. Ihan sama tilanne kuin nyt, ei siinä mitään ihmeellistä. Siltikin täällä on valtavan hyvät mahdollisuudet parantaa sitä omaa tilannettaan omilla valinnoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et jaksanut opiskelujen ohessa käydä töissä? Minulla oli pienet lapset ja maisterinpaperit 3 vuodessa valmiit (kandi+maisteri siis tuossa ajassa) ja viimeisen opiskeluvuoden olin töissä. Jos tuo onnistuu muilta, niin millä alalla on niin raskaat opinnot, että työnteko ohessa on mahdotonta?
Jaa, täällä jaetaan kokemuksia..
Itse sairastuin MS-tautiin kesken opintojen. Puoleen vuoteen en pystynyt kävelemään ilman apuvälineitä. Suoraan sanottuna oli suuria vaikeuksia jaksamisen kanssa jo kuukausia ennen jalan halvaantumista. Ei käynyt mielessäkään mikään töissä käyminen. Nukuin kaiken vapaa-ajan.
Meillä kaikilla ei nyt vaan ole samanlaisia resursseja.
Vierailija kirjoitti:
jos on lapsia tehnyt, niin tuliko yllätyksenä että heidän pitää opiskella? oli 18 vuotta aikaa rahastoida tukirahoja. valtiota vaan huudetaan aina apuun. perisuomalaista vasemmistohegemoniaa.
Mites matalapalkka-alalla säästää, kun saa palkan päälle toimeentulotukea?
Oli pakko yläpeukuttaa tätä!