Tunnetko ketään hymypoika/-tyttöpatsasta saanutta?
Mun ex-miehen veli oli saanut hymypoikapatsaan. Oli kyllä aika m u l k k u aikuisena.
Kommentit (42)
Sain jaetusti eniten ääniä toisen tytön kanssa niin annoin patsaan hänelle, mutta siis kyllä meillä oli äänestys oppilaiden kesken että hassua jos menneet kiusaajille. Minä keskityin kiusaamisen vastaiseen työhön kyllä.
Sain hymypatsaan kuudennella luokalla, ja olin todella hämmästynyt. Siihen asti patsaan oli saanut vain koulussani olleiden varakkaiden maanviljelijäperheiden lapset, jotkut useampanakin vuonna. On se tuolla varaston laatikossa jossain tallessa. En ole pitänyt esillä vuosikymmeniin.
Vierailija kirjoitti:
Mun setä on saanut useammankin, siellä ne hyllyssä tönötti, aika mulkero tyyppi ainakin aikuisena.
Mun kouluaikana niitä ei jaettu, olin yllättynyt aikuisena kun kuulin, että jossain niitä vielä jaellaan (tämän hetken tilannetta en tiedä).
Tiedoksi, että niitä on jaettu ihan koko ajan kautta aikojen, mutta kaikki koulut eivät halua jakaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Sen muistan, että peruskoulun ala-asteella se kaikkein pahin kiusaaja sai sen hymypoika patsaan. Kiusasi kaikkia muita oppilaita, pinnasi usein, ei keskittynyt opetukseen ja käyttäytyi muutenkin huonosti. Silti käytösnumero oli 10 ja hän sai sen patsaan sekä stipendin, kun eihän rehtorin lapsi voi muuta saada. Näin siis noin 30 vuotta sitten oli. Hänen isä oli siis rehtori samassa koulussa kuin missä poikansa oli minun ja monen muun oppilaan kanssa.
Teillä ei sitten ole noudatettu sääntöä, että hymypatsas jaetaan luokan äänestyksen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Voi hymypatsaat, nuo ala-asteen Oscarit...Sain omani viidennellä luokalla. Olin kyllä ihan reipas ja kiltti kaikkien kaveri, toivottavasti ansaitsin sen ihan oikeasti. Mutta hassua muistella miten mielettömän tärkeä juttu tuo silloin oli. Ja monella luokalla sen kyllä sai myös kiusaaja josta ei oikeastaan edes pidetty, outoa?
Yrittivät sitä että Kiusaaja muuttuu kivaksi d) kyllä oikeita ilkiöitä niitäkin sai.
Isäni.
Patsas katosi isän huoneesta hoitokodissa jonnekin, minne lie.
No meidän koulussa ne jaettiin kerran. Oltiin varmaan erikoinen luokka, sillä ihan oikeille meni. Tytöissä oli useampi vaihtoehto jotka olivat ihan hyviä, pojissa käytännössä vain yksi joka sen sai. Olen nähnyt aikuisiällä molempia pari kertaa mutta en ole yhteyksissä.
Minä sain, mutta luultavasti vain säälistä kun mua kiusattiin.
Minä vuonna 1958, tyttölyseon tokalla.
Eräs hymytyttöpatsasnainen on piikittelijä. Olen ajatellut, että piikittely perustuu kateuteen ja romuttuneisiin unelmiin. Onnistui jostain syystä lapsena ja nuorena rakentamaan menestyjän identiteetin tavanomaisuudestaan huolimatta.
Sydän pamppaillen odottelin tuloksia. Eikö lähes aina oppilaat valinneet äänestyksellä? Etukäteen jo kuulin ketkä oli äänestäneet ja tiesin, että melko varmasti saan sen. En todellakaan ollut mikään kiusaaja. Hyvä koulussa mutta ehkä enimmäkseen neutraali, En kenenkään paras kaveri, mutta en vihollinenkaan.
Meillä lähes aina hymyoatsaan sai joku luokan hikareista eli ehkä ei tuolloin niin käsitetty vain kaveri pohjalta tuota.
Tousen hymypatsaan viidennellä sain vähän tuurista. Olin viettänyt paljon aikaa kahden äänekkän ja suositun pojan seurassa ja se tarkoitti että sitten kaikkien poikien suosiossa. 98% äänestäneistä oli poikia.
Meillä ei moisia jaettu mutta lukiossa yhtenä vuotena oppilaskunnan porukka jakoi iloisemmille oppilaille vuode ilopoika ja -tyttö palkinnot. Huomasivat nimeämiserheen vasta kun kutsuivat lavalle "Vuoden ilotyttö Maijan"
Tunnen useammankin. Itsekin olen sellaisen saanut.
Tunnen. Veljeni ja tyttäreni. Ihan ansaitusti.
Tunnen useammankin. Olisin itsekin halunnut
Patsaan nimi tulee siis muuttaa "mulkkupatsaaksi"
Tunnen. Kaikkia niistä voi kuvailla sanoilla kiva ja sosiaalinen.
Nyt jo eläkeikäinen mieheni sai aikanaan koulussa hymypoikapatsaan. Kuulemma tytöt häntä olivat äänestäneet. Ei oikein tykännyt tästä huomionosoituksesta ja kupuloi myöhemmin vasaralla pystin hajalle.