Onko hevosella pakko ratsastaa
Vai voiko se olla tavallaan seuraeläin? Pitää nurmikon kunnossa, lähtee mukaan lenkille. Kulkee siis vierellä kuten koira. Niin että vain on. Ilona ja seurana.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Hevonen tarvitsee liikuntaa. Mutta voit hankkia kärrit ja istua hevosen takana eikä päällä.
Hevonen liikkuu kyllä ilman liikuttajaakin laitumella ja riittävän isossa tarhassa. Eri juttu on jos seisoo kytkettynä tai boxissa 24/7/365. Harvassa tällainen menettely enää on, taitaisi tulla eläinsuojelullisia ongelmia. Taluttelulenkit ovat molemmille mukavaa hengailua, kunto nousee ainakin taluttajalle, koska terveen hevosen käyntitempo on matkaa voittava ja reipas.
Jos hevonen saisi itse valita, se tuskin pyytäisi, että riittävän treenin ja liikunnan nimissä joku wanna-be-Anky van Grünsven vetää kangilla sen etuosan nipouun ja pukkaa rissoilla kylkiin, että on sitten nätisti ja tuntumalla siinä ohjan ja pohkeen välissä. Tai että joku 40 kg ylipainoinen louskuttaa liian pehmeällä pohjalla huonossa tasapainossa harjoitusravia pienellä ympyrällä ja vähän taivuttelee.
Raviurheilu ei lähtökohtaisesti vaikuta hevoslähtöiseltä. Se on ansaintakeino ja hevonen on hyödyke. Kun hevosen raviura loppuu, se menee joko siitokseen tai monttuun, joka tapauksessa siitä niistetään vain hyöty irti. Jokunen onnekas päätyy harraste- ja seurahummaksi eläkepäiville.
Hevonen ei ole tyhmä olento, mutta sen tahto ja tarpeet on valitettavasti täysin ihmisen taskussa. Joillekin hevonen on vain mopo, jolla suoritetaan. Suorittaminen (vapaa-aikana tapahtuva harrastaminen) näyttäytyy joskus jopa niin että harrastuksesta tuleekin pakonomaista ja stressaavaa sekä ihmiselle itselleen, että hevoselle.Tämä suorittaminen sitten selitetään itselle ja muille sillä, että hevonen tarvitsee sitä. Ei tarvitse. Hevonen tarvitsee ihmiseltä aikaa, turvallisuutta ja huolenpitoa.
Mopo ei aina ole se huono vaihtoehto, mutta kyllä sitäkin pitää huoltaa, eikä sekään loppuviimein ihan mitä tahansa kestä. Taisi tulla sanottua sittenkin enemmän ihmisestä, ihmisen pätemisen ja näyttämisen halusta, kuin hevosesta. Yäk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hevonen tarvitsee liikuntaa. Mutta voit hankkia kärrit ja istua hevosen takana eikä päällä.
Hevonen liikkuu kyllä ilman liikuttajaakin laitumella ja riittävän isossa tarhassa. Eri juttu on jos seisoo kytkettynä tai boxissa 24/7/365. Harvassa tällainen menettely enää on, taitaisi tulla eläinsuojelullisia ongelmia. Taluttelulenkit ovat molemmille mukavaa hengailua, kunto nousee ainakin taluttajalle, koska terveen hevosen käyntitempo on matkaa voittava ja reipas.
Jos hevonen saisi itse valita, se tuskin pyytäisi, että riittävän treenin ja liikunnan nimissä joku wanna-be-Anky van Grünsven vetää kangilla sen etuosan nipouun ja pukkaa rissoilla kylkiin, että on sitten nätisti ja tuntumalla siinä ohjan ja pohkeen välissä. Tai että joku 40 kg ylipainoinen louskuttaa liian pehmeällä pohjalla huonossa tasapainossa harjoitusravia pienellä ympyrällä ja vähän taivuttele
Onko työssäköynti ihmiselke pakollista? Minä haluaisin ihmiskavereiden makoilla sohvalla tai hiekkarannalla ja sitten joku toisi pizzaa ja kaljaa ja kahvia 3 kertaa päivässä.Ihmiselle ei ole lajityypillistä tuijotta ruutua 8 h päivä tai lähteä ajamaan trukkia huonoilmaiseen varastoon klo 5 aamulla.
Hanki lammas! Hevosella täytyy ratsastaa tai juoksuttaa sitä. Se ei ole lemmikkieläin. Hevonen tarvitsee paljon tilaa ja liikuntaa.
Minä ratsastan hevosellani, hyppään myös sillä esteiden yli.Välillä tungen sen peräkärryyn ja mennään kisoihin.ja hypätään metsässäkin ja pelloilla aitojen ja puunrunkojen yli.
"Onko työssäköynti ihmiselke pakollista? Minä haluaisin ihmiskavereiden makoilla sohvalla tai hiekkarannalla ja sitten joku toisi pizzaa ja kaljaa ja kahvia 3 kertaa päivässä.Ihmiselle ei ole lajityypillistä tuijotta ruutua 8 h päivä tai lähteä ajamaan trukkia huonoilmaiseen varastoon klo 5 aamulla."
Ei ole. Eikä näsäilysi liity millään tavalla aiheeseen, ellet sitten ole mielestäsi hevonen. Siihe on joskus ollut täällä ketju: miten voisin hevosena osallistua...tms. Huomenna on onneksi työpäivä. Ajelet sitten sitä trukkiasi juot kaljaa ja olet mahd. perseestä työkavereillesi koko päivän. Ei varmaan kuulosta vieraalta. Eikös me tällä mennä.
Vierailija kirjoitti:
Hanki lammas! Hevosella täytyy ratsastaa tai juoksuttaa sitä. Se ei ole lemmikkieläin. Hevonen tarvitsee paljon tilaa ja liikuntaa.
On mulla pari niitäkin, ruohonleikkureina.
Vierailija kirjoitti:
Minä ratsastan hevosellani, hyppään myös sillä esteiden yli.Välillä tungen sen peräkärryyn ja mennään kisoihin.ja hypätään metsässäkin ja pelloilla aitojen ja puunrunkojen yli.
Siinäkö kaikki? Eikös tuo ole vähän työlästä. Ihanko itse teet tuon kaiken?
Jopa lammas kelpaa. Kokemusta on
Totta kai hevonen valitsee mieluummin seurakseen minkä tahansa elävän eläimen kuin on kokonaan yksin. Mutta hevonen on kuitenkin laumaeläin ja kärsii ilman lajitoveria. Toki se kärsii vähemmän lampaan kanssa kuin aivan yksin, mutta molemmissa tapauksissa hevonen kärsii lajitoverin puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Lammas olisi hyvä vaihtoehto!
Ap
Luoja on jalostanut hevoisen metukan raaka-aineeksi, kiitetty olkoon herra. Eihän kukaan syö enää metukka salmonellan vuoksi, joten unohdetaan koko juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva maaseudulla käydä hevosen kanssa kaupassa. Kärryihin mahtuu hyvin ostokset. En voi autoa ajaa terveydellisistä syistä.
Oon miettiny tätä samaa! Ois ihana lönkötellä ruokaostoksille ja köyttää heppa kaupan eteen kiinni kuten länkkäreissä. Mutta sitten kun se päästäis kaupan eteen puoli ämpärillistä lantaa, niin varmasti kauppias kieltäisi hevosen parkkeeraamisen :(
Vierailija kirjoitti:
Miten nuo villihevoset pärjää maailmalla kun elävät luonnossa eikä kukaan vie edes kärryajelulle ? Suomi on ainut maa missä hevonen ei voi elää ilman että sillä ratsastetaan tai ajetaan kärryillä.
Kotona oli hevosia, mutta ei niillä ratsastettu. Hevosille oli tosi isot aitaukset, jossa saivat ihan itse vetää kiitolaukkaa halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nuo villihevoset pärjää maailmalla kun elävät luonnossa eikä kukaan vie edes kärryajelulle ? Suomi on ainut maa missä hevonen ei voi elää ilman että sillä ratsastetaan tai ajetaan kärryillä.
Niille hevosille ei ole tarpeeksi tilaa, että saisivat tarpeeksi liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Kotona oli hevosia, mutta ei niillä ratsastettu. Hevosille oli tosi isot aitaukset, jossa saivat ihan itse vetää kiitolaukkaa halutessaan.
Ne aitaukset olivat monta hehtaaria siis, josta osa oli metsää ja osa peltoa, jossa sitten vetivät sitä kiitolaukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Niinkö? Eiköhän se hevonen ihan itse osaa niityllä laukata ja liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Ja ei siis ratsastus ole pakollista, eihän ravihevosillakaan ratsasteta.
Hevoset ovat alunperin olleet villejä ja osaavat ihan omatoimisesti liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva maaseudulla käydä hevosen kanssa kaupassa. Kärryihin mahtuu hyvin ostokset. En voi autoa ajaa terveydellisistä syistä.
Oon miettiny tätä samaa! Ois ihana lönkötellä ruokaostoksille ja köyttää heppa kaupan eteen kiinni kuten länkkäreissä. Mutta sitten kun se päästäis kaupan eteen puoli ämpärillistä lantaa, niin varmasti kauppias kieltäisi hevosen parkkeeraamisen :(
No mutta lapio mukana ja ottaa ne lannat mukaan, vaikka säkkiin joka siellä kärryissä myös 🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta kauppias tai sinä myyt ne lannat parin kilon pusseissa asiakkaille, on nääs hyvää lannoitetta. Ainakin kaupungissa aikanaan kun ratsupoliisit kulkivat ohi, niin viherpeukalot kiirehtivät muovipussit kädessä keräämään lannat talteen.
Tuli mieleen raskausajan sisätutkimusta tehnyt lääkäri, joka luuli minun olevan ammatiltani ratsastaja, jostain syystä, hih🤭 Odotin kolmatta, kaikki tosin sektiolla syntyneet.