Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun pariskunnasta toinen haluaa laihduttaa ja toinen ei

Vierailija
27.04.2024 |

Ollaan miehen kanssa molemmat ylipainoisia, BMI:t 33-34. Mies  vaan syö tosi paljon ja ylimääräisiä välipaloja. Leipää tehdessä vetää monta siivua kalkkunaa tai juustoa suoraan suuhun tai heti aamupalan jälkeen menee etsimään kaapeista jotain hyvää, syö karkkia, keksejä tms pitkin päivää. Jos ostetaan pullapussi, hän syö päivässä 4-5 pullaa. Ruokaa syö isot määrät. 10 tunnin työvuoroon ottaa muovikassillisen ruokaa. Liikkuu pari kertaa viikossa, pyöräilee tai lenkkeilee tai käy salilla.

Mulla suurin ongelma lie etten juurikaan liiku. Syön aamupalan aamulla, ruuan 15 aikaan, illalla viilin. Herkkuja syön illalla, vaikka jätskiä, suklaata tai karkkia.

Olen saanut itseni ja miehen syömään leivän päällä jotain terveellistäkin. Ruoan kanssa salaatteja ei ole juuri koskaan, siinä pitäisi petrata. Välillä teen iltapalaksi kaurapuuron, lisänä marjoja ja mieskin syö kun laitan valmiiksi. Silloin tekee vähemmän mieli herkkuja. Töihin otan aina hedelmiä ja jos en niitä töissä syö niin sitten kotimatkalla. Miehelle ehdotin samaa tapaa mutta usein hedelmät tulee takaisin kotiin. Ei enää ostella pullapusseja eikä tilata pizzaa kuin harvoin. 

Nyt mies haluaa laihtua koska työnkin takia pitäisi olla hyvässä kunnossa. Hän haluaa että alettaisiin molemmat laihdutuslääkkeet. Mutta minä en halua. Olen kroonisesti sairas ja kärsin kivuista (hermokipu, ei johdu ylipainosta) eikä minulla vaan ole voimia. Lisäksi joudun vetämään lääkkeitä jotka on tuoneet painoa ja turvotusta entistä enemmän. Siksikään en halua mitään laihdutuslääkkeitä kun syön nyt jo lääkkeitä paljon. Kun tiet sulaa niin alan pyöräillä jos terveys kestää ja kävelyäkin lisätä. Salille menen mutta ei tietoa kestääkö sitäkään, aiemmin sen fyssari kielsi.

Mutta miten onnistuu laihdutus puolisolta jos minä en laihduta? Muutkin asialliset vinkit tervetulleita.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jepjep, mies ihmettelee, ettei laihdu, vaikka pyöräilee pari kertaa viikossa. Ja sitten vaan lääkettä kehiin. Kai te tajuatte, ettette te liikunnalla laihdu. Ja jos mies laihtuu lääkkeellä, lihoo heti takaisin, kun lopettaa lääkkeen, jos ruokavalio ei muutu. Myöskään mikään salaatinlehden lisääminen lautasen reunalle ei auta. Totaalinen ruokavaliomuutos on ainoa pysyvä tapa laihtua. Kokeile vaan itsekin,saatat yllättyä, että se voi vaikuttaa vain positiivisesti muihin sairauksiisi.

Vierailija
22/50 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin näistä laihdutuskeskusteluista aina onnistumaan tekemään kovin mystisiä.

Keho toimii aina tasan yhdellä periaatteella fysiikan lakien mukaan:

- Jos syöt enemmän kuin kulutat, lihot

- Jos syöt vähemmän kuin kulut, laihdut.

Se on tasan tarkalleen noin yksinkertaista. Joskus se tarkoittaa ihan kalorien laskemista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sun miehen kannattas mittauttaa ferritiini ja kilppari, stressi kans lihottaa ja unettomuus, ja muut hormoonit.

Ei saa syyttää syömistä aina,se ei ole itsestä kiinni.

Moni sairaus lihottaa ja lääke.

Sun pitää tukea ja hyväksyä miehes sellaisena kuin se on.

Vierailija
24/50 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti voi onnistua. Itse harrastan kehonrakennusta mutta puoliso ei. Usein meillä on omat ruuat ja arki toimii. Olisi aika koomista, jos puolisonkin pitäisi syödä mun bodysafkoja.

Juuri näin. Tästäkin saa ongelman jos varta vasten haluaa, eli toinen vaatii että joka päivä syödään samaa ruokaa samaan aikaan eikä osata yhtään joustaa.

Monesti se toisen lihominen johtuu ihan vaan siitä, että pitää saada syödä yhtä paljon. Naisen keskimääräinen kalorikulutus on 2000 ja miehen 2500 per päivä. Yksilöllisiä eroja voi olla reilujakin jo liikunnan määrästä ja ihmisen koosta johtuen, mutta nyrkkisääntönä tuo 500 kalorin ero kulutuksessa on hyvä ohjenuora.

Vierailija
25/50 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies voi ihan hyvin lakata syömästä ylimääräisiä välipaloja, se ei liity sinuun mitenkään.

Mitä mä taas en tajunnut?

Hän aikoo laihduttaa lääkkeellä. Ei näe syömisessään vikaa vaan ihmettelee miksei laihdu vaikka mielestään liikkuu paljon.

Minä en halua kokonaan luopua herkuista vaikka kai se tukisi toisen laihtumista ettei sellaisia koskaan kotona olisi. Ap

Ei ne lääkkeet niin toimi että syödään epäterveellisesti ja liikaa ja otetaan lääke niin paino tippuu. Mies ei tule laihtumaan tuolla tavalla.

No sitäkin olen miettinyt. En ole niihin lääkkeisiin yhtään perehtynyt koska evvk. Miehellä on se ajatus että niitä kun syö, laihtuu. Ap

Juu, ei. Osa on reseptilääkkeitä ja pitäisi käydä lääkärillä ennenkuin niitä voi saada ja resptivapaita lääkkeitäkään ei saa ilman että apteekissa keskustelee farmaseutin kanssa ja jos mies ei ole muuttamassa ruokavaliota ja muuten edistämässä laihtumista niitä lääkkeitä ei välttämättä edes myydä. Ne toimivat painonhallinnan tukena, eivät ne ole mitään ihmepillereitä joita syömällä laihtuu tekemättä mitään.

Lääkäri niitä oli hänelle suositellutkin. Eli saisi varmastikin reseptin. Ap

Vierailija
26/50 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroaminen auttaa ylipainoon.

Vierailija
27/50 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perehtykääs ensin vähän niihin lääkkeisiin. Jos kyseessä on Ozempic, on todennäköistä, että jos mies yrittää syödä yhtä paljon herkkuja ja rasvaisia ruokia kuin olette aiemmin syöneet, häntä alkaa oksettaa ja/tai maha on koko ajan sekaisin.

Kaikille ei niin käy mutta se on yleisimpiä sivuvaikutuksia lääkkeestä silloin jos sitä käyttäessä syö liikaa ja liian rasvaista ruokaa kerralla. Jos lääke toimii miehellesi, hänen ei edes tee mieli enää syödä yhtä paljon kuin aiemmin kun kylläisyyden tunne tulee nopeammin kuin ennen.

Laihtuminen ei vaadi pääruuiksi salaatteja vaikka onkin hyvä lisätä kasviksia. Ei ole kovin paha juttu vaikka mies ottaisi töihin einesmaksalaatikoita jos hän syö säännöllisesti kohtuullisia määriä eikä mätä jatkuvasti välipaloja. 

Laihtuakseen miehen on joka tapauksessa otettava itsekin vastuuta syömisistään, lääke vain auttaa tekemään järkevämpiä valintoja kun jatk

Olen neuvonut miestä perehtymään, mutta ei hän ole sitä tehnyt. Aikoo vaan hakea reseptin. Minä en niihin perehdy. Ap

Vierailija
28/50 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perehtykääs ensin vähän niihin lääkkeisiin. Jos kyseessä on Ozempic, on todennäköistä, että jos mies yrittää syödä yhtä paljon herkkuja ja rasvaisia ruokia kuin olette aiemmin syöneet, häntä alkaa oksettaa ja/tai maha on koko ajan sekaisin.

Kaikille ei niin käy mutta se on yleisimpiä sivuvaikutuksia lääkkeestä silloin jos sitä käyttäessä syö liikaa ja liian rasvaista ruokaa kerralla. Jos lääke toimii miehellesi, hänen ei edes tee mieli enää syödä yhtä paljon kuin aiemmin kun kylläisyyden tunne tulee nopeammin kuin ennen.

Laihtuminen ei vaadi pääruuiksi salaatteja vaikka onkin hyvä lisätä kasviksia. Ei ole kovin paha juttu vaikka mies ottaisi töihin einesmaksalaatikoita jos hän syö säännöllisesti kohtuullisia määriä eikä mätä jatkuvasti välipaloja. 

Laihtuakseen miehen on joka tapauksessa otettava itsekin vastuuta syömisistään, lääke vain

No todennäköisesti hän laihtuu, jos aloittaa Ozempicin. Ja elintavat voi siinä samalla korjaantua. Eikö se ole kiva juttu, miksi et halua kannustaa miestäsi? 

Vierailija
29/50 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies haluaa laihduttaa, hän laihduttaa.

Jos sinä et halua laihduttaa, sinä et laihduta.

Jos sinä kokkaat, sinä päätät, mitä on ruokana. Mies voi syödä pienempiä annoksia, ottaa reilummin salaattia kylkeen jne. Se, että tekee ruuan kanssa salaatin tai kasviksia muulla tapaa, ei ole kummaltakaan teiltä pois. 

Meillä on samantapainen tilanne, mutta minä olen se, joka haluaaja jonka olisi terveyden kannalta pakkokin laihtua. Miehelläkin olisi aihetta alkaa tehdä kropalleen jotain, muttfi häntä tunnu kiinnostavan. Minä vastaan ruuanlaitosta ja teen ruokaa, joka maistuu molemmille, en pelkkiä salaatteja tai vesiliemikeittoja. Jos on tukevampaa ruokaa, otan sitä vähemmän. Aamu- ja iltapalat meillä on ihan erilaiset. Minä yritän syödä terveellisen aamupalan ja vältän iltasyömistä, mies syö lähinnä sokeria ja prosessoituja lihoja. Karkeilla ym. herkuttelu on molemmilla ollut ongelma. Itse olen siitä nyt rimpuillut i

Kiitos. Tykkäisin minäkin että olisi salaatteja ja raasteita paljon useammin ruuan kanssa, mutta kun miestä evvk. En jaksa itse kaikkea tehdä. Mutta kiitos. Ap

Vierailija
30/50 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin mies kävi laihdutus leikkauksessa, laihtui yli 40kg.  Vaimonsa on vieläkin yhtä pitkä (alle160) kuin paksukin.  Posket näyttää punaisilta vappupalloilta, syytä en tiedä miksi ei ole laihduttanut, mutta mies pysynyt hoikkana jo vuosia.

Vierailija
31/50 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sun miehen kannattas mittauttaa ferritiini ja kilppari, stressi kans lihottaa ja unettomuus, ja muut hormoonit.

Ei saa syyttää syömistä aina,se ei ole itsestä kiinni.

Moni sairaus lihottaa ja lääke.

Sun pitää tukea ja hyväksyä miehes sellaisena kuin se on.

Olen sanonut samaa että kunnon verikokeet olisi hyvä ottaa. Vuosi sitten oli jo kolesteroliarvot ym päin peetä, muita ei edes otettu. Hyväksyn hänet kyllä sellaisena kun on ja olen tukenut miestä kaikessa, saa esim lähteä sinne lenkille aina kun haluaa, mutta en oman jaksamiseni kustannuksella. Enkä aloita laihdutuslääkettä siksi että hän haluaa. Ap

Vierailija
32/50 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihtuakseen miehen on joka tapauksessa ote

No todennäköisesti hän laihtuu, jos aloittaa Ozempicin. Ja elintavat voi siinä samalla korjaantua. Eikö se ole kiva juttu, miksi et halua kannustaa miestäsi? 

Tottakai se on kiva juttu ja tottakai kannustan! Mutta en aloita samaa lääkettä siksi että hän haluaa, enkä muuta täysin omaa ruokavaliotani siksi että hän haluaa laihtua. Ap

Vierailija
33/50 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän sinun tarvitse tehdä muutoksia elämääsi, jos et halua. On vaikea nähdä, mikä tässä nyt on se perimmäinen ongelma? 

Vierailija
34/50 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole ainakaan minun laihtumiseni ollut mitenkään kiinni puolisoni ruokailutavoista.

Vierailija
35/50 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nää siinä mitään ongelmaa, että vain toinen laihduttaa. Luulen, että monessa taloudessa vain nainen laihduttaa, eikä se miestä haittaa, mutta onko juttu sitten niin, että jos mies haluaa laihtua, se ei onnistu, ellei nainenkin laihduta? Laihtuminen on jokaisen oma asia ja se täytyy itse tehdä. 

Ap:n kannattaa kuitenkin alkaa syömään järkevämmin, eli päivällä kunnon ruokaa vaikka parikertaa (pienet annokset) ja jättää herkkujen syöminen illalla. Varmast tekee mieli ahmia ilta, jos on päivällä syönyt vain vähän. 

Minulla ei ole hirveästi ylipainoa (168cm ja 64kg nyt , 3 viikoa sitten vaaka näytti 67kg) mutta paino ei tippunut 10/14paastolla , joten otin nyt järeämmät aseet, eli 1000 kalorin dietti ja kyllpäs alkoi paino tippua.  Yllättävän vähän saa syödä, muttta viikossa tottui pieniin annoksiin. Vielä pudotan kilon tai kaksi ja se on siinä. Sitten vain jatketaan niin, ettei enää syödä liian isoja annoskokoja.

Vierailija
36/50 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perimmäinen ongelma = mies on sitä mieltä että minunkin pitäisi aloittaa sama lääke, että hän raaskii sitä itselleen ostaa. Että käytettäisiin samaa kallista lääkettä sitten molemmat. Lisäksi häntä ärsyttää jos itselleni jotain hyvää joskus, koska hän sitten syö niitä myös. Hän esimerkiksi kaupassa sanoo ettei osta mitään karkkia tms, mutta jos minä ostan itselleni, hän sitten popsii niitä pitkin päivää. Syö esim. puuron mustikoilla iltapalaksi jos minä teen ne valmiiksi, mutta on välillä ärtynytkin kun haluaisi vaikka jäätelöä ja minä haluankin puuroa. Joskus myös harmittaa se kun on vihainen siitä ettei laihdu nykysysteemillä. Minä fiksusti koetan neuvoa, tuen ja tsemppaan mutta en halua koko elämääni muuttaa siksi että hän haluaa laihtua. Enkä aloita lääkettä.

Olisi aivan ok ja hieno juttu jos hän vaan itse ottaisi vastuun laihduttamisestaan. Mutta minulla ei siihen voimia ole tällä hetkellä. Hyvä että jaksan hoitaa omat työni ja kotiarjen vahvalla kipulääkityksellä. Ap

Vierailija
37/50 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nää siinä mitään ongelmaa, että vain toinen laihduttaa. Luulen, että monessa taloudessa vain nainen laihduttaa, eikä se miestä haittaa, mutta onko juttu sitten niin, että jos mies haluaa laihtua, se ei onnistu, ellei nainenkin laihduta? Laihtuminen on jokaisen oma asia ja se täytyy itse tehdä. 

Ap:n kannattaa kuitenkin alkaa syömään järkevämmin, eli päivällä kunnon ruokaa vaikka parikertaa (pienet annokset) ja jättää herkkujen syöminen illalla. Varmast tekee mieli ahmia ilta, jos on päivällä syönyt vain vähän. 

Minulla ei ole hirveästi ylipainoa (168cm ja 64kg nyt , 3 viikoa sitten vaaka näytti 67kg) mutta paino ei tippunut 10/14paastolla , joten otin nyt järeämmät aseet, eli 1000 kalorin dietti ja kyllpäs alkoi paino tippua.  Yllättävän vähän saa syödä, muttta viikossa tottui pieniin annoksiin. Vielä pudotan kilon tai kaksi ja se on siinä. Sitten vain jatketaan niin, ettei enää syödä liian isoja

Meillä nyt ainakin tuntuu olevan niin että jos minä en ala laihduttaa niin ei mieskään ala. Sitten kiukuttelee kun paino vaan nousee tai ei ainakaan laske. Olen siihen hieman väsynyt. Ja kyllä, olen puhunut miehelle asiasta. Ei muuta mitään.

Onneksi en sentään ahmi iltaisin. Se herkutteluni on murokupillinen jäätelöä tai 1/3 pussia karkkia, tai joku 1/4 suklaalevyä. Mutta olen ottanut tavaksi syödä sen puuron aina ensin jos tekee mieli jotain hyvää. Tai teen voileivän teen kanssa, mustikoita ja rahkaa tms. Usein sen jälkeen ei herkkuja tee edes mieli. Ap

Vierailija
38/50 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perimmäinen ongelma = mies on sitä mieltä että minunkin pitäisi aloittaa sama lääke, että hän raaskii sitä itselleen ostaa. Että käytettäisiin samaa kallista lääkettä sitten molemmat. Lisäksi häntä ärsyttää jos itselleni jotain hyvää joskus, koska hän sitten syö niitä myös. Hän esimerkiksi kaupassa sanoo ettei osta mitään karkkia tms, mutta jos minä ostan itselleni, hän sitten popsii niitä pitkin päivää. Syö esim. puuron mustikoilla iltapalaksi jos minä teen ne valmiiksi, mutta on välillä ärtynytkin kun haluaisi vaikka jäätelöä ja minä haluankin puuroa. Joskus myös harmittaa se kun on vihainen siitä ettei laihdu nykysysteemillä. Minä fiksusti koetan neuvoa, tuen ja tsemppaan mutta en halua koko elämääni muuttaa siksi että hän haluaa laihtua. Enkä aloita lääkettä.

Olisi aivan ok ja hieno juttu jos hän vaan itse ottaisi vastuun laihduttamisestaan. Mutta minulla ei siihen voimia ole tällä hetkellä. Hyvä että ja

No sano miehelle, että lopettaa moiset hupsut puheet ja menee lääkäriin hoitamaan itselleen lääkkeet, jos häntä sellainen kiinnostaa. Ja että haluat tukea häntä, mutta et ole kiinnostunut tekemään muutoksia elämääsi. Jotenkin kuulostaa siltä, että teillä on molemmilla vaikeuksia määrittää omia rajojanne. Ette ole vastuussa toistenne tekemisistä. 

Vierailija
39/50 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi aivan ok ja hieno juttu jos hän vaan itse ottaisi vastuun laihduttamisestaan. Mutta minulla ei

No sano miehelle, että lopettaa moiset hupsut puheet ja menee lääkäriin hoitamaan itselleen lääkkeet, jos häntä sellainen kiinnostaa. Ja että haluat tukea häntä, mutta et ole kiinnostunut tekemään muutoksia elämääsi. 

Olen sanonut. Ei ole mennyt. Ja sitten valittaa kuitenkin koko ajan kilojaan. Siksipä tänne kirjoitin kun en oikein tätä jaksaisi. Mielestäni olen kaiken voitavani tehnyt ja enempää ei tarvikaan. Ap

Vierailija
40/50 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihtuakseen miehen on joka tapauksessa ote

Ozempiciä ei pitäisi kirjoittaa laihduttajille, kun sitä ei riitä diabeetikoillekaan.