Kun pariskunnasta toinen haluaa laihduttaa ja toinen ei
Ollaan miehen kanssa molemmat ylipainoisia, BMI:t 33-34. Mies vaan syö tosi paljon ja ylimääräisiä välipaloja. Leipää tehdessä vetää monta siivua kalkkunaa tai juustoa suoraan suuhun tai heti aamupalan jälkeen menee etsimään kaapeista jotain hyvää, syö karkkia, keksejä tms pitkin päivää. Jos ostetaan pullapussi, hän syö päivässä 4-5 pullaa. Ruokaa syö isot määrät. 10 tunnin työvuoroon ottaa muovikassillisen ruokaa. Liikkuu pari kertaa viikossa, pyöräilee tai lenkkeilee tai käy salilla.
Mulla suurin ongelma lie etten juurikaan liiku. Syön aamupalan aamulla, ruuan 15 aikaan, illalla viilin. Herkkuja syön illalla, vaikka jätskiä, suklaata tai karkkia.
Olen saanut itseni ja miehen syömään leivän päällä jotain terveellistäkin. Ruoan kanssa salaatteja ei ole juuri koskaan, siinä pitäisi petrata. Välillä teen iltapalaksi kaurapuuron, lisänä marjoja ja mieskin syö kun laitan valmiiksi. Silloin tekee vähemmän mieli herkkuja. Töihin otan aina hedelmiä ja jos en niitä töissä syö niin sitten kotimatkalla. Miehelle ehdotin samaa tapaa mutta usein hedelmät tulee takaisin kotiin. Ei enää ostella pullapusseja eikä tilata pizzaa kuin harvoin.
Nyt mies haluaa laihtua koska työnkin takia pitäisi olla hyvässä kunnossa. Hän haluaa että alettaisiin molemmat laihdutuslääkkeet. Mutta minä en halua. Olen kroonisesti sairas ja kärsin kivuista (hermokipu, ei johdu ylipainosta) eikä minulla vaan ole voimia. Lisäksi joudun vetämään lääkkeitä jotka on tuoneet painoa ja turvotusta entistä enemmän. Siksikään en halua mitään laihdutuslääkkeitä kun syön nyt jo lääkkeitä paljon. Kun tiet sulaa niin alan pyöräillä jos terveys kestää ja kävelyäkin lisätä. Salille menen mutta ei tietoa kestääkö sitäkään, aiemmin sen fyssari kielsi.
Mutta miten onnistuu laihdutus puolisolta jos minä en laihduta? Muutkin asialliset vinkit tervetulleita.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Mies voi ihan hyvin lakata syömästä ylimääräisiä välipaloja, se ei liity sinuun mitenkään.
Mitä mä taas en tajunnut?
Hän aikoo laihduttaa lääkkeellä. Ei näe syömisessään vikaa vaan ihmettelee miksei laihdu vaikka mielestään liikkuu paljon.
Minä en halua kokonaan luopua herkuista vaikka kai se tukisi toisen laihtumista ettei sellaisia koskaan kotona olisi. Ap
Ei ole ihme että vedät illalla kaikkea epäterveellistä jos syöt pelkän aamupalan ja yhden lämpimän ruuan päivässä. Johan tuossa tulee kenelle tahansa nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies voi ihan hyvin lakata syömästä ylimääräisiä välipaloja, se ei liity sinuun mitenkään.
Hän aikoo laihduttaa lääkkeellä. Ei näe syömisessään vikaa vaan ihmettelee miksei laihdu vaikka mielestään liikkuu paljon.
No sittenhän asia on selvä: hän ei laihdu, etkä sinäkään. Eiköhän tuo miehen villitys ole ohi parissa viikossa.
Aikanaan olin suhteessa lihavan naisen kanssa. Ei häneltä laihduttaminen onnistunut, kun minä en voinut vähentää syömisiäni, koska olen jo ennestään hoikka. Ei siitä tule mitään, jos ei pysty laihduttamaan omikseen. Minut sai vain tuntemaan syyllisyyttä laihduttamisensa epäonnistumisesta, vaikka tuin häntä positiivisella asenteella. Anteeksi, kun minun pitää syödä naista enemmän edes pitääkseni nykyisen painoni.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihme että vedät illalla kaikkea epäterveellistä jos syöt pelkän aamupalan ja yhden lämpimän ruuan päivässä. Johan tuossa tulee kenelle tahansa nälkä.
Juuri siksi olen alkanut illalla syödä sen puuron+marjoja. Menee herkkunälkä ohi tai ei ainakaan paljoa tee mieli. Ap
Meillä on usein tuo tilanne, mies on hoikka eikä ole koskaan laihduttanut, minä taas teen sitä vähän väliä. Lääkkeetkin oli jossain vaiheessa. En oikein näe, miten parisuhde siihen vaikuttaisi, enkä ole kokenut sillä olevan merkitystä.
Tietysti voi onnistua. Itse harrastan kehonrakennusta mutta puoliso ei. Usein meillä on omat ruuat ja arki toimii. Olisi aika koomista, jos puolisonkin pitäisi syödä mun bodysafkoja.
Pariskunta koostuu kahdesta yksilöstä, ette ole yksi ihminen. Joten toinen voi yrittää laihduttaa ja toinen olla lahduttamatta
Ex eukko aloitti laihdutuskuurin ja alkoi laittaan kaikkien ruokapöytään niitä laihdutusruokia ja annoksia. Lopputulos. Minä laihduin vaikka ei ollut edes tarvis, mutta eukko ei laihtunut grammaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua kokonaan luopua herkuista vaikka kai se tukisi toisen laihtumista ettei sellaisia koskaan kotona olisi. Ap
Ei ne lääkkeet niin toimi että syödään epäterveellisesti ja liikaa ja otetaan lääke niin paino tippuu. Mies ei tule laihtumaan tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti voi onnistua. Itse harrastan kehonrakennusta mutta puoliso ei. Usein meillä on omat ruuat ja arki toimii. Olisi aika koomista, jos puolisonkin pitäisi syödä mun bodysafkoja.
Juuri näin. Tästäkin saa ongelman jos varta vasten haluaa, eli toinen vaatii että joka päivä syödään samaa ruokaa samaan aikaan eikä osata yhtään joustaa. Sekin olisi väärin jos sinä vaatisit puolisoa kokkaamaan omatkin ruokasi tai päinvastoin.
Ihan ihan yleistä, että pariskunnasta vaan toinen laihduttaa, ei se ole mikään ongelma.
Mutta turha kuvitella, että sunkaan paino mihinkään putoaa pelkällä liikunnan lisäämisellä.
No meillä minä teen ruuat. Pitääkö nyt alkaa tehdä kevyempiä ruokia miehen takia? Sitten taas jos en tee miehelle ruokaa töihin evääksi, ostaa einesmaksalaatikoita ja syö niitä siellä useamman.
Siksihän mies haluaakin että minäkin alan laihduttaa että a) tekisin salaatteja ym terveellisempää ruokaa, b) en koskaan ostaisi herkkuja, c) hän raaskisi ostaa itselleen ne lääkkeet, kun ovat ilmeisesti kalliita. Minä vaan en niitä lääkkeitä aloita ja olen sen kertonut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne lääkkeet niin toimi että syödään epäterveellisesti ja liikaa ja otetaan lääke niin paino tippuu. Mies ei tule laihtumaan tuolla tavalla.
No sitäkin olen miettinyt. En ole niihin lääkkeisiin yhtään perehtynyt koska evvk. Miehellä on se ajatus että niitä kun syö, laihtuu. Ap
Vierailija kirjoitti:
No meillä minä teen ruuat. Pitääkö nyt alkaa tehdä kevyempiä ruokia miehen takia? Sitten taas jos en tee miehelle ruokaa töihin evääksi, ostaa einesmaksalaatikoita ja syö niitä siellä useamman.
Siksihän mies haluaakin että minäkin alan laihduttaa että a) tekisin salaatteja ym terveellisempää ruokaa, b) en koskaan ostaisi herkkuja, c) hän raaskisi ostaa itselleen ne lääkkeet, kun ovat ilmeisesti kalliita. Minä vaan en niitä lääkkeitä aloita ja olen sen kertonut. Ap
Ei sinun tarvitse tehdä mitään muutoksia, mitä et halua. Mies voi tehdä omia laihdutusruokiaan tai sitten vaan syödä vähemmin. Todennäköisesti näin tapahtuukin, jos hän lääkkeen aloittaa ja hänellä on sen myötä mahdollisuus samalla muuttaa elintapojaan terveellisempään suuntaan.
Mitä ne lääkkeet auttaa jos ei tee elintapamuutoksia? Mullakin on paljon petrattavaa. Syön diabeteslääkettä, mutta mussutan silti herkkuja. Ei hyvä. Ja pitäisi liikkua enemmän. En kuitenkaan ole läski, vaikka mahaa on. Tässä iässä ei enää pääse missin mittoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitäkin olen miettinyt. En ole niihin lääkkeisiin yhtään perehtynyt koska evvk. Miehellä on se ajatus että niitä kun syö, laihtuu. Ap
Juu, ei. Osa on reseptilääkkeitä ja pitäisi käydä lääkärillä ennenkuin niitä voi saada ja resptivapaita lääkkeitäkään ei saa ilman että apteekissa keskustelee farmaseutin kanssa ja jos mies ei ole muuttamassa ruokavaliota ja muuten edistämässä laihtumista niitä lääkkeitä ei välttämättä edes myydä. Ne toimivat painonhallinnan tukena, eivät ne ole mitään ihmepillereitä joita syömällä laihtuu tekemättä mitään.
Perehtykääs ensin vähän niihin lääkkeisiin. Jos kyseessä on Ozempic, on todennäköistä, että jos mies yrittää syödä yhtä paljon herkkuja ja rasvaisia ruokia kuin olette aiemmin syöneet, häntä alkaa oksettaa ja/tai maha on koko ajan sekaisin.
Kaikille ei niin käy mutta se on yleisimpiä sivuvaikutuksia lääkkeestä silloin jos sitä käyttäessä syö liikaa ja liian rasvaista ruokaa kerralla. Jos lääke toimii miehellesi, hänen ei edes tee mieli enää syödä yhtä paljon kuin aiemmin kun kylläisyyden tunne tulee nopeammin kuin ennen.
Laihtuminen ei vaadi pääruuiksi salaatteja vaikka onkin hyvä lisätä kasviksia. Ei ole kovin paha juttu vaikka mies ottaisi töihin einesmaksalaatikoita jos hän syö säännöllisesti kohtuullisia määriä eikä mätä jatkuvasti välipaloja.
Laihtuakseen miehen on joka tapauksessa otettava itsekin vastuuta syömisistään, lääke vain auttaa tekemään järkevämpiä valintoja kun jatkuva mieliteko syödä häviää.
Jos mies haluaa laihduttaa, hän laihduttaa.
Jos sinä et halua laihduttaa, sinä et laihduta.
Jos sinä kokkaat, sinä päätät, mitä on ruokana. Mies voi syödä pienempiä annoksia, ottaa reilummin salaattia kylkeen jne. Se, että tekee ruuan kanssa salaatin tai kasviksia muulla tapaa, ei ole kummaltakaan teiltä pois.
Meillä on samantapainen tilanne, mutta minä olen se, joka haluaaja jonka olisi terveyden kannalta pakkokin laihtua. Miehelläkin olisi aihetta alkaa tehdä kropalleen jotain, muttfi häntä tunnu kiinnostavan. Minä vastaan ruuanlaitosta ja teen ruokaa, joka maistuu molemmille, en pelkkiä salaatteja tai vesiliemikeittoja. Jos on tukevampaa ruokaa, otan sitä vähemmän. Aamu- ja iltapalat meillä on ihan erilaiset. Minä yritän syödä terveellisen aamupalan ja vältän iltasyömistä, mies syö lähinnä sokeria ja prosessoituja lihoja. Karkeilla ym. herkuttelu on molemmilla ollut ongelma. Itse olen siitä nyt rimpuillut irti (joskus syön, mutten niin paljon tai usein kuin ennen), mutta mies voi vapaasti ostaa itselleen mättöä ja syödä niin paljon kuin mieli tekee. Minä juon vettä vieressä.
Ei sun miehen painonhallinta ole sun vastuulla, vaan ihan täysin hänen itsensä.