Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko yleistä että isä haluaa erkaantua/luopua huoltajuudesta?

Vierailija
27.04.2024 |

Meillä oli paljon eripuraa kun lapsi oli pieni. Olin järkyttynyt kun mies lähti toisen naisen matkaan kun olin juuri synnyttänyt. Mies olisi tuolloin halunnut tavata lasta oman ja naisystävän menojen mukaan (remontti joten ei voi tavata lasta, on lomamatka, mökkireissu, kaveri-ilta jne) Koin asetelman epäreiluksi ja olin myös mustasukkainen ja katkera.

Naisystävä puuttui joka asiaan, saneli tapaamiset ja myös änkesi tapaamisiin, soitteli viranomaisille ja vaati päästä mukaan neuvotteluihin ym. Olin vihainen ja suorastaan raivona. Ei oma käyttäytymisenikään ollut kovin ystävällistä.

Pikkuhiljaa tapaamiset jäivät kokonaan. Nyt on kulunut 7 vuotta ilman mitään kontaktia lapseen. Mies on kertonut kaikille että koska kommunikaatiomme on niin huono, hän on antanut asian olla eikä tapaa enää. Hän tekee tämän lapsen takia, ja että hänen vaimonsa ja nykyiset lapsensa eivät kestä enää joten on tehtävä valinta. Tästä mies on saanut paljon päänsilitystä ja ymmärrystä. Olen niin hirviö, että on parempi unohtaa lapsi kokonaan.

Huoltajuudesta hän ei ole kuitenkaan suostunut luopumaan kuin vasta nyt, lapsen edun takia. Viranomaiset saivat isään yhteyden. Ja taas tuli päänsilityksiä kuinka isä on niin jalo että ajattelee lapsensa parasta näin. Minulla ei ole ollut isää kohtaan katkeria tunteita enää vuosikausiin. Hän ei vain enää ottanut koskaan yhteyttä, muutti, ja samalla salasi kaikki yhteystiedot. Laitoin hänelle joskus viestin sähköpostilla (joka silloin vielä toimi) että minulla ei ole mitään sitä vastaan että olisi lapsen elämässä, ja että jos ei halua minua nähdä niin ei ole pakko, vaan voi pitää lapseen yhteyttä ilman että joutuu asioimaan minun kanssani. Isä vastasi ja sanoi että koska olen niin vaikea, hän ei halua olla tekemisissä vaan ottaa lapseen yhteyttä kun lapsi on aikuinen ja kertoo hänelle miten tapahtumat ns. meni oikeasti. Että tämä on se hinta minkä joudun nyt maksamaan pahuudestani. 

Onko tämä nyt mennyt oikein?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein meni. 

Vierailija
2/49 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai sä otat yksinhuoltajuuden, se oikeasti helpottaa lapselle pitää hakea passia, pankkitiliä ja ties vaikka mitä mihin muuten tarvitaan molempien vanhempien suostumus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei ole ollut isän kanssa tekemisissä, miksi se muuttuisi ajan myötä, sä itse olet sun lapselle perhe joka riittää, ystäviä ja sukulaisia tietysti on hyvä olla olemassa, mutta se että joku on biologisesti sukua tai vanhempi, ei merkitse että hän olisi hyvä ihminen tai haluaisi osallistua elämään millään tavalla...

Vierailija
4/49 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt sait mitä tilasit.

Vierailija
5/49 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syytän jatkuvasti itseäni että miksi käyttäydyin niin huonosti silloin vuosia sitten. Jos olisin ollut yhteistyökykyinen niin lapsella olisi isä elämässään. 

Ap

Vierailija
6/49 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsohan peiliin, sieltä se syyllinen löytyy

Vierailija
7/49 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on täynnä isejä, jotka ovat kadonneet lapsen elämästä. Heitäkin on paljon, jotka syyttävät äitiä vieraannuttamista, vaikka isä itse ei ole viitsinyt lapsen elämässä olla siten, että tapaamiset ovat säännöllisiä kuten teillä.

Omien lasteni isä vieroittautui itse teini-ikäisten lasten elämästä avioeron jälkeen. Noin vain lopetti isänä olemisen, vaikka esikoinenkin eli ydinperheessä 16 vuotiaaksi. 

Vierailija
8/49 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syytän jatkuvasti itseäni että miksi käyttäydyin niin huonosti silloin vuosia sitten. Jos olisin ollut yhteistyökykyinen niin lapsella olisi isä elämässään. 

Ap

No eikä olisi. Isä olisi voinut sitoutua lapseen ja olla isä, mutta lopetti isänä olemisen. 

Vierailija
9/49 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se paikkansa pitää että ei kaikki jaksa riidellä loputtomiin, toinen voi olla niin ilkeä että tallien ihminen uupuu ja luovuttaa. Näin on käynyt aapeelle, isä teki rakkaudellisimman teon mitä siinä tilanteessa lapsen hyväksi voi: antoi riidattoman elämän. Meillä kävi juuri noin. Emme vain enää jaksaneet miehen exän temppuilua joka jatkui vuosikausia. 

Vierailija
10/49 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset "isät" ovat alinta ihmissaastaa. Miten voi oman lapsen hylätä... vaikka ex olisi miten hankala, se pitää vaan sietää, lapsen takia. Selän kääntö lapselle on pahinta mitä voi tehdä. 

Vierailija
11/49 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsohan peiliin, sieltä se syyllinen löytyy

Siis siihen että mies jättää vastasynnyttäneen vaimonsa? Niinkö sinäkin teet?

12/49 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä silti ymmärrä, että miksei se isä voi vaikka lähettää synttärilahjaa ja joulukorttia, että edes yrittäisi muistuttaa itsestään lapselle.

Onko lapsi missään tekemisissä muiden isän puolen sukulaisten kanssa, esim ukin, mummon, sedän, tädin ...?

Vierailija
13/49 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi ei ole ansainnut tuollaista isää eikä lapsen isä ole ansainnut lastaan.

Vierailija
14/49 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt sait mitä tilasit.

Mitä hän tilasi? Mitä lapsen isä tilasi? Mitä lapsi tilasi?

Vierailija
15/49 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä osalle liikaa elatusmaksut, ellei ole mistä maksaa ne, tulee katkeraksi. Ehkä toinen perhe vie rahan, jos on lisää lapsia ja vaimo. Jotkut isät mielellään kyllä näkisi lapsia välillä, usein tai jopa hoitaisi. Miehiä on varmaan erilaisia?

Vierailija
16/49 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

En mä silti ymmärrä, että miksei se isä voi vaikka lähettää synttärilahjaa ja joulukorttia, että edes yrittäisi muistuttaa itsestään lapselle.

Onko lapsi missään tekemisissä muiden isän puolen sukulaisten kanssa, esim ukin, mummon, sedän, tädin ...

Ei valitettavsti. Isä kertoi päätöksestään sukulaisilleen ja he lopettivat myös sen vähänkin yhteydenpidon samoihin aikoihin isän kanssa.

Ap

Vierailija
17/49 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen isä teki ns. jörndonnerit joka hylkäsi ensimmäisen vaimonsa ja kaksi pientä lastaan, ja kun hän olisi suostunut myöhemmin maailmalta palattuaan tapaamaan lapsiaan ainoastaan omilla ehdoillaan eikä ensimmäinen vaimo myöntynyt siihen, Donner kosti katkaisemalla välit lapsiinsa kokonaan. Ja oli ylpeä siitä. Lapsilta ei kysytty. Nyt he ovat katkeria vanhoja miehiä eivätkä koskaan antaneet isälleen anteeksi.

Toisaalta, eivät he olisi sellaista isää tarvinneetkaan.

Vierailija
18/49 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh. Olitko joku riivinrauta potenssiin sata?

Vierailija
19/49 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskity omaan elämääsi. Siitä isä-kysymyksestä tulee lapsen kanssa tasan niin iso, kuin sinä siitä teet. Eli anna olla. Ei kasva isoksi jutuiksi. Jos lapsi kyselee, niin neutraali vastaus. 

Lapsi ja isä muodostavat sitten aikanaan oman aikuinen-aikuinen suhteen. Siihenkään sinua ei tarvita. Aikuiset hoitavat aikanaan asiansa ihan itse. 

Vierailija
20/49 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kuinka yleistä on mutta juuri pari päivää sitten opin, että Jeff Bezosin (Amazonin perustajan) isä oli hylännyt perheensä kun Jeff oli muutaman kuukauden ikäinen ja oli luopunut kaikista oikeuksistaan eikä ollut missään tekemisissä. Hän oli täysin tietämätön, että hänen poikansa on yksi maailman rikkaimmista ihmisistä kunnes 2010-luvun alkupuolella Jeffistä kirjaa tehnyt kirjailija sai asian selville ja kertoi tälle isälle (Bezos nimi tulee Jeffin äidin uudelta mieheltä joka adoptoi hänet, biologinen isä ei tiesi ainoastaan poikansa etunimen). Eivät ehtineet koskaan tapaamaan ennen kuin isä kuoli, eikä Jeff vissiin ollut kiinnostunutkaan.