Uudelleen kastamisesta/kasteella käymisestä
Hei onko täällä luterilaisia uskovia paikalla? Kaipaan mielipiteitä kasteella käymisestä. Olen vauvana kastettu ja miettinyt viime aikoina kasteella käymistä. Kuulun yhä kirkkoon mutta olen alkanut ajatella kasteesta eri tavalla. On tehnyt mieli kasteelle ja olen nähnyt ihmisten todistusvideoita jossa Jumala on puhunut heille kasteelle menemisestä. Minua asia vaivaa kun toisaalta tuntuu että se ei ole pelastuskysymys. En esimerkiksi iäkkäitä vanhuksia jotka on vauvana kastettu, patistaisi kasteelle.
Mutta miksi sitten nämä jotkut saavat kehoituksen kasteelle? Esim Mikko ja Raisa Y kertoivat tarinansa ja tuntui että se oli aito. Niihin seurakuntiin en kyllä luota joissa sätkitään, kaatuillaan ja röhkitään ja nauretaan hysteerisinä, tuntuu että ne on paholaisesta suoraan sanottuna. Jotenkin hukassa olo tämän asian suhteen.
Kommentit (23)
Raamatun mukaan kastettiin ihmisiä myös perhekunnittain. Eli siinä meni kasteelle niin aikuiset kuin lapset, mahdollisesti myös perheeseen kuuluneet orjat ja palvelijatkin. Ei lapsilta tällöin välttämättä kyselty haluamisia, ja ymmärtävätkö he mistä on kyse. Kerran kastettu riittää.
Vierailija kirjoitti:
Luterilainen "kaste" ei ole kaste lainkaan, vaan päänkastelu, niin kuin kastekaavassakin sanotaan: "Kasteessa pappi kastelee lapsen pään kolme kertaa vedellä, sanoo lapsen nimen sekä sanat: "Minä kastan sinut Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."
Vain Jeesuksen nimessä on pelastus, näin isän ja pojan ja pyhän hengen nimessä kastaminen ei pelasta.
Raamatun mukaan Jumala = Isä, Poika, Pyhä Henki. Yksi Jumala, kolmessa persoonassa. Kolme ikuista samanvertaista persoonaa Jumalassa.
Eli; on sitten yhdentekevää jos kastaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimessä, tai "vain" Jeesuksen nimessä, tai vaikkapa 'vain" Pyhän Hengen nimessä. Kaikki ovat osa Jumalaa.
Muuten kannatan itse uskovan upotuskastetta.
Kävin Katumajärvellä pesemässä kasteen pois. En usko noihin juttuihin mutta uskovaiset uskoo.