Tunnetteko YHTÄKÄÄN joka olisi joka kuukausi laittanut "muutaman kympin" säästöön ja elää nyt miljonäärielämää?
Luulisi että heitä olisi melkoinen määrä mutta en tunne ketään sellaista. Eihän se muutaman kympin sivuun laittaminen nyt ole homma eikä mikään. Monilla menee enemmän viinaan, röökiin, kannibikseen, piriin, tai lottoon.
Kommentit (233)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90 vuotta kun säästelee kympin kuussa niin alkaa olla miljoona kasassa 7% keskimääräisellä osaketuotolla. Eli kovin pitkään ei ehdi miljoonastaan nauttia.
Mutta laita vaikka 30e heti vauvasta aloittaen, ja huomioi korkoa korolle. Voit vaikka parikymppisenä lopettaa, mutta laske paljonko on vaikka 50-60v ikäisenä.
Jos ne vanhemmat ei kyenneet tähän niin myöhemmin on aloitettava..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunsin yhden ukon joka oli ollut pihi kuin mikä koko elämänsä ja laittanut pienestä palkastaan kaiken ylimääräisen säästöön. Sillä oli yli 500 000€ euron osakesalkku kun se kuoli syöpään.
Sepä se. Rahat pitäisi saada nuorena että niistä voi myös nauttia.
Tämä voi tulla yllätyksenä monelle, mutta kyllä vauraasta elämästä nauttii vanhempanakin.
Olen eri. Kyllä mutta kuolleena ei nauti. Aiemman viestin henkilö oli elänyt todella säästeliäästi ja kuoli ennen kuin pääsi näistä säästöistään nauttimaan lainkaan.
Jos ajatellaan (täysin kuvitteellinen esimerkki), että henkilön nettotulot olisivat olleet vaikka 2000 euroa kuussa, josta hän olisi säästänyt puolet ja elänyt todella askeettisesti lopuilla rahoilla, hänen elintasonsa olisi ollut kuin 1000 euron tuloilla.
Onko siinäkään järkeä, että elää huomattavasti ankeammin kuin voisi ja sitten kuolee ennen kuin ehtii niitä vaivalla keräämiään säästöjää hyödyntämään lainkaan? Mielestäni tämä ei ole hyvä ajatus. En sano, etteikö kannata säästää mutta jos säästää kaiken minkä voi, ottaa riskin, että itse ei töidensä tuloksista koskaan nauti.
Itse teen niin, että säästän osan pitkäaikaisesti (mm. eläkepäiviä ajatellen) ja osan lyhytaikaisemmin (matkat, isommat hankinnat, mahdollisuus tarvittaessa esim. yksityislääkäriin). Tällöin nautin töideni tuloksista osittain jo nyt mutta jos elän vanhaksi, silloinkin on jotain käytettävissä.
Tämä on sitä samaa kuin takavuosien "jos et olisi tupakoinut, voisit nyt ostaa kivitalon".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90 vuotta kun säästelee kympin kuussa niin alkaa olla miljoona kasassa 7% keskimääräisellä osaketuotolla. Eli kovin pitkään ei ehdi miljoonastaan nauttia.
Mutta laita vaikka 30e heti vauvasta aloittaen, ja huomioi korkoa korolle. Voit vaikka parikymppisenä lopettaa, mutta laske paljonko on vaikka 50-60v ikäisenä.
Jos ne vanhemmat ei kyenneet tähän niin myöhemmin on aloitettava..
Niin on. Hyöty laskee kyllä tosi dramaattisesti. Jo 20v ikäisenä aloitettu säännöllinen sijoittaminen tuo todella paljon huonomman kokonaistuoton 0v aloitettuun sijoitusomaisuuden kartuttamiseen verrattuna. Ja tosiaan jo muutama hassu kymppi kuukaudessa ensimmäiset 20 vuotta riittäisi, kun se olisi säännöllistä. Kun vahemmat tajuaisivat tämän, niin voisivat näin taata lapsilleen turvatun myöhäisaikuisuuden ja mahdollisuuden jättäytyä hyvissä ajoin työelämästä pois. Tietysti edellyttäisi, ettei lapsi sitten heti täysikäistyttyään nostaisi näitä rahoja, vaan ymmärtäisi sen verran että olisi niihin koskematta kunnes olisi tuon 50-60 vuotias. Vielä parempi tietysti, jos edelleen jatkaisi tuon muutaman kympin säännöllistä sijoittamista aikuistuttuuaan, mutta tosiaan riittäisi sekin, ettei vaan koskisi niihin rahoihin ennen aikojaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole miljonääri, sillä olen sisäistänyt sijoittamisen järjen vasta 5kymppisenä. Eli aivan liian myöhään päästäkseni nauttimaan korkoa korolle ilmiöstä täysimääräisesti.
Sijoituksissa on nyt noin 15 tonnia, ja joka vuosi kasvatan pottia 2-3 tonnilla. Tavoitteena on, että kasassa olisi noin 60 tonnin potti eläkeiässä. Siitä saisi nostaa noin 500€ extraa 10 vuotta. Eihän se paljoa ole, mutta mahdollistaisi esim. siivojan tms.avustajan pari kertaa kuukaudessa.
Sama. Kyllä harmittaa, kun ei tajunnut ajoissa. Ja se, ettei tajunnut lapsille avata rahastotiliä ihan pienestä asti. Se harmittaa vielä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellyttää ettei koskaan oo tilannetta, että pitäis "lainata" niitä säästöjä johonkin yllättävään ja pakolliseen. Vararahasto hupenee äkkiä.
Vararahasto on just siltä varalta, että tarvitsee yllättävästi ja pakollisesti rahaäa. Vararahasto on hyödytön, jos ei koskaan raski käyttää sitä rahaa.
Ne joilla on miljoona tilillä ovat aina noita jälkimmäisiä.
No ei aina. Minulla on sijoitukset ja vararahat erikseen. Sijoituksia on 650t, miehellä 450t, vararahaa tällä hetkellä 30t. En usko olevani ainoa, joka erottelee kulutukseen tarkoitetut säästöt ja vaurastumiseen tarkoitetut sijoitukset.
Olen eri. Useimmilla, joille on mahdollista, on varmaan lyhyt ja pitkäaikaissäästöt erikseen. Mutta ihanko oikeasti sinä tai miehesi ette koskisi vaurastumisen tarkoitettuihin säästöihin jos esimerkiksi sairastuisitte kuolemaan johtavaan syöpään ja ulkomailla olisi saatavilla isolla rahalla todennäköisesti parantava hoito eikä olisi aikaa odottaa, että se hyväksytään korvattavaksi hoidoksi Suomessa? Kuolleena niillä rahoilla ei itse tee kuitenkaan enää mitään. Samoin jos joutuisitte esimerkiksi vakavaan onnettomuuteen, olisitte työkyvyttömiä ja joutuisitte tappelemaan vakuutusyhtiön kanssa oikeudessa korvauksista 12 vuotta (näin kävi esimerkiksi Konginkankaan onnettomuuden uhreille), riittäisikö se 30 000 silloin elämiseen ihan minimitukien lisäksi? Elämä on valitettavasti arvaamatonta ja monen säästöt menevät kun jotain isompaa tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 9 vuoden säästämisen jälkeen kasassa vähän yli 20 000 e rahastoissa (tuotto n. 55 %). Tähän asti olin pitänyt sitä ihan hyvänä saldona, mutta tää ketju alkoi masentaa mua. Mun tavoitteet oli aina ollut siinä, että voisin eläkeläisenä maksaa isommatkin omistusasunnon rempat eikä tarvitsisi kohonneiden vastikemaksujen takia muuttaa piis kodistani. Nyt tuntuu, et tavoitteet olisi pitänyt olla korkeammalla :/
Onhan tuo aika vaatimatonta 9 vuodessa. viime vuonna sain itse kartutettua varallisuutta 51513,97 €. Tänä vuonna tähän mennessä varallisuus on karttunut 22709,82 €. Eli viimeisen 16 kk aikana varallisuutta on tullut yhteensä 74223,79 €
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heti kun olet saanut 50-vuotiaana kokoon 100 000, tulee asuntoon ikkuna- ja putkiremontti jotka maksavat tasan tuon verran. Ja sama toistuu kun olet 80 v.
Ja silloin voi kiittää itseään hyvästä päätöksestä sijoittaa jo nuoresta pitäen. Ei tarvitse ottaa velkaa niitä varten.
Päinvastoin voi moittia itseään idioottimaisesta päätöksestä ostaa asunto ja olla sijoittamatta niitäkin rahoja.
Mitä rahoja? Asunnot ostetaan yleensä velalla, joten mitään sijoitettavia rahoja EI OLE. Sijoituksiin ET SAA samoilla ehdoilla lainaa mistään. Itse ainakin ostin asunnon juurikin siksi että kuukausittaiset menot olisivat PIENEMMÄT kuin vastaavan asunnon vuokra. Ja tästä menosta osa on säästöä, eli ei kokonaan edes kulua. Kun vertasi kuluja vuokra-asumisessa ja omistusasumisessa ero oli vielä suurempi. Eli ostamalla asunnon kuukausittain minulla oli ENEMMÄN rahaa laittaa sijoituksiin kuin olisi ollut vuokralla asuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos laittaa 50€ niin kestää 90/5= 18v tulla miljonääriksi. Ei paha.
Jatka vielä harjoittelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 9 vuoden säästämisen jälkeen kasassa vähän yli 20 000 e rahastoissa (tuotto n. 55 %). Tähän asti olin pitänyt sitä ihan hyvänä saldona, mutta tää ketju alkoi masentaa mua. Mun tavoitteet oli aina ollut siinä, että voisin eläkeläisenä maksaa isommatkin omistusasunnon rempat eikä tarvitsisi kohonneiden vastikemaksujen takia muuttaa piis kodistani. Nyt tuntuu, et tavoitteet olisi pitänyt olla korkeammalla :/
Onhan tuo aika vaatimatonta 9 vuodessa. viime vuonna sain itse kartutettua varallisuutta 51513,97 €. Tänä vuonna tähän mennessä varallisuus on karttunut 22709,82 €. Eli viimeisen 16 kk aikana varallisuutta on tullut yhteensä 74223,79 €
Mutta sen sijaan sulle ei riitä äly tajuamaan että ihmisillä on erilaisia tuloja ja toiselle 20 000€ säästö voi olla jo iso saavutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja aina kaikki sanoo, että kun sijoittamisella saa varmaa tuottoa. No eihän se vıttu voi niin toimia, että aina jokainen sijoittaja tienaa. Eiku ai niin joo, pitää sijoittaa rahat oikeisiin kohteisiin. Joo, niinhän ne kaikki haluaa tahallaan sijoittaa rahansa väärin ja hävitä ne.
Tuo on se yleinen harhaluulo. Indeksirahasto esimerkiksi sisältää 15 pörssin isointa yhtiötä ja pari kertaa vuodessa uudistuu niin, että huonoin putoaa pois ja uusi nousee tilalle. Sijoittamisen salaisuus on se pitkä aika. Vuodessa kurssit voi mennä ylös ja alas mutta 10 vuoden aikana tasaisesti pompottelee ylöspäin.
No ketä vıttu kiinnostaa odottaa pieniä tuottoja iät ja ajat, ja sitten kun jotain olisi kertynyt, niin heität lusikan nurkkaan. Ennemmin käytän rahat jo ennen kuolemaani tai rollaattori-ikääni.
Ihan on oma valintasi. Minä taas en tehnyt noin ja elän OIKEIN mukavaa elämää näin viiskymppisenä. Usko tai älä niin tässäkin iässä on todellakin täyttä elämää. Saan sellaisen duunarin palkan verran nettona kuukausittain osinkoina että se niistä "pienistä tuotoista".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole miljonääri, sillä olen sisäistänyt sijoittamisen järjen vasta 5kymppisenä. Eli aivan liian myöhään päästäkseni nauttimaan korkoa korolle ilmiöstä täysimääräisesti.
Sijoituksissa on nyt noin 15 tonnia, ja joka vuosi kasvatan pottia 2-3 tonnilla. Tavoitteena on, että kasassa olisi noin 60 tonnin potti eläkeiässä. Siitä saisi nostaa noin 500€ extraa 10 vuotta. Eihän se paljoa ole, mutta mahdollistaisi esim. siivojan tms.avustajan pari kertaa kuukaudessa.
Sama. Kyllä harmittaa, kun ei tajunnut ajoissa. Ja se, ettei tajunnut lapsille avata rahastotiliä ihan pienestä asti. Se harmittaa vielä enemmän.
Tämä on kyllä totta kutakuinkin kaikkien sijoittajien kohdalla. Ainoa asia mitä kadutaan on ettei tajuttu aloittaa aikaisemmin. Suomessa aivan käsittämättömän kova vastustus sijoittamista kohtaan, joka näkyy tässäkin ketjussa.
Kun tässä keskustelussa kehotetaan aloittamaan nuorena, mieluiten 0-vuotiaana, ilmeisesti unohdetaan, että lapsen säästäminen on täysin vanhempien tms. varassa. Ja 20-vuotiaana aloittaminen on monelle mahdotonta myös koska iso osa on köyhiä opiskelijoita, joiden valinta on ostaako ruokaa vai maksaako jonkun opiskeluihin liittyvän asian, ei suinkaan että säästääkö vai tekeekö maailmanympärimatkan.
On valitettavasti todellisuutta että suuri, todennäköisesti suurin osa, voi aloittaa sijoittamisen vasta noin 30-vuotiaana. Sitä ennen kerätyt säästöt menevät monilla suoraan asunnon ostoon. 30-vuotiaana kuluina on lisäksi asuntolaina, ehkä opintolainan takaisin maksu ja mahdollisesta perheestä koituvat lisäkulut eli suuria määriä ei jää säästöön kun tulotkin uran alussa harvoin ovat kovin korkeat. Ja monella menee tätäkin huonommin taloudellisesti. Lyhyesti: Jos sen opiskelijan viikon ruuat ovat 20 euroa ja ainoa keino säästää 20 euroa kuussa on olla syömättä viikon, harva on syömättä viikon. Toisaalta vasta nelikymppisenäkin aloittamisella voi saada hyvät säästöt jos tulotaso on korkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellyttää ettei koskaan oo tilannetta, että pitäis "lainata" niitä säästöjä johonkin yllättävään ja pakolliseen. Vararahasto hupenee äkkiä.
Vararahasto on just siltä varalta, että tarvitsee yllättävästi ja pakollisesti rahaäa. Vararahasto on hyödytön, jos ei koskaan raski käyttää sitä rahaa.
Ne joilla on miljoona tilillä ovat aina noita jälkimmäisiä.
No ei aina. Minulla on sijoitukset ja vararahat erikseen. Sijoituksia on 650t, miehellä 450t, vararahaa tällä hetkellä 30t. En usko olevani ainoa, joka erottelee kulutukseen tarkoitetut säästöt ja vaurastumiseen tarkoitetut sijoitukset.
Olen eri. Useimmilla, joille on mahd
Olkiukko. Nuo ovat harvinaisia poikkeustilanteita. Lisäksi noissakaan ei oikeastaan hirveästi tarvitsisi realisoida itse pääomaa. Meillä on kaksi hyväpalkkaista työssäkäyvää ja suhteellisen asialliset eläkekertymät. Tarvittaessa elettäisiin yhden tuloilla ja pääomatuloilla, kunnes eläke tulee maksuun. Ja mitä nyt syöpäskenaarioon tulee, en välttämättä laittaisi satoja tuhansia euroja hoitoon, jossa tulos hyvin epävarma tai voitettava elinaika lyhyt. Kuoltava on kumminkin, ja mieluummin jätän lapsilleni perinnön. Noita kalliita itse maksettavia hoitoja harkitaan hyvin epätoivoisissa tilanteissa. Silloin ei välttämättä enää mikään auta.
Vierailija kirjoitti:
Kun tässä keskustelussa kehotetaan aloittamaan nuorena, mieluiten 0-vuotiaana, ilmeisesti unohdetaan, että lapsen säästäminen on täysin vanhempien tms. varassa. Ja 20-vuotiaana aloittaminen on monelle mahdotonta myös koska iso osa on köyhiä opiskelijoita, joiden valinta on ostaako ruokaa vai maksaako jonkun opiskeluihin liittyvän asian, ei suinkaan että säästääkö vai tekeekö maailmanympärimatkan.
On valitettavasti todellisuutta että suuri, todennäköisesti suurin osa, voi aloittaa sijoittamisen vasta noin 30-vuotiaana. Sitä ennen kerätyt säästöt menevät monilla suoraan asunnon ostoon. 30-vuotiaana kuluina on lisäksi asuntolaina, ehkä opintolainan takaisin maksu ja mahdollisesta perheestä koituvat lisäkulut eli suuria määriä ei jää säästöön kun tulotkin uran alussa harvoin ovat kovin korkeat. Ja monella menee tätäkin huonommin taloudellisesti. Lyhyesti: Jos sen opiskelijan viikon ruuat ovat 20 euroa ja ainoa keino säästää 20 eur
Älä ole noin ankara itsellesi. Opiskelukin on sijoitus, ja opiskeluajan riennot myös. Niissä integroidut ammattikuntaan ja tulet tunnetuksi, mikä auttaa myöhemmin työelämässä. Onhan se lisäksi hauskaakin. Ja ammattitaidon ja työkyvyn arvo on suuri. Jos tienaat 2000€/kk netto, se on vuodessa 24 0000 euroa. Se vastaa miljoonan euron sijoitusta, joka tuottaa nettona verojen jälkeen 2,4% eli bruttona 3,4% - ihan tavallinen sijoitusasunnon tuotto Helsingissä. Hieno saavutus muutaman vuoden opinnoilla!
Asunnon ostaminen on myös sijoitus, joka tähtää mataliin elinkustannuksiin loppuelämän ajalle. Viisas päätös siis.
Eli et sinä opiskellessa tai asuntoa ostaessa hukkaa tilaisuuksia, vaan käytät ensin ne nopeat ja helpot keinot varmistaa loppuelämän vauraus. Sitten seuraavaksi voi alkaa kerätä pääomaa siihen aikaan, kun työkyky ja ammattitaito eivät enää tuota.
En tunne, mutta tiedän varallisuusvalmentajia, jotka tienaavat aika hyvin myymällä tuollaisia sijoitusfantasioita.
Vierailija kirjoitti:
En tunne, mutta tiedän varallisuusvalmentajia, jotka tienaavat aika hyvin myymällä tuollaisia sijoitusfantasioita.
Pitää osata erottaa vaurastuminen ja ihmiset, jotka tienaavat toisten vaurastumispyrkimyksillä. Nykyään pystyy sijoittamaan ja selvittämään asioita ihan itse hyvin pitkälle, koska netissä on tarjolla sekä tietoa että itsepalvelusijoittamisen alustoja.
Myös omissa asenteissa on usein korjaamisen varaa. Tässäkin ketjussa näkee ajatusta, että jos on sijoittanut ja saanut 10% tuoton, mutta joku toinen kohde on tuottanut 20%, niin se oma sijoitus olisi jotenkin epäonnistunut. Ei ole. Se on ollut tuottava sijoitus, hyvä että tuli tehtyä.
Aina jossain on joku, jonka sijoitus on tuottanut paremmin, ihan samoin kuin jossain on joku itseä kauniimpi, menestyneempi, fiksumpi, ahkerampi tai onnekkaampi. Turha sitä on murehtia. Tässä sijoittamisasiassa tuo epäonnistumisen pelko johtaa helposti siihen, ettei tee yhtään mitään. Silloin ei saa edes sitä 10% tuottoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heti kun olet saanut 50-vuotiaana kokoon 100 000, tulee asuntoon ikkuna- ja putkiremontti jotka maksavat tasan tuon verran. Ja sama toistuu kun olet 80 v.
Ja silloin voi kiittää itseään hyvästä päätöksestä sijoittaa jo nuoresta pitäen. Ei tarvitse ottaa velkaa niitä varten.
Päinvastoin voi moittia itseään idioottimaisesta päätöksestä ostaa asunto ja olla sijoittamatta niitäkin rahoja.
Mitä rahoja? Asunnot ostetaan yleensä velalla, joten mitään sijoitettavia rahoja EI OLE. Sijoituksiin ET SAA samoilla ehdoilla lainaa mistään. Itse ainakin ostin asunnon juurikin siksi että kuukausittaiset menot olisivat PIENEMMÄT kuin vastaavan asunnon vuokra. Ja tästä menosta osa on säästöä, eli ei kokonaan edes kulua. Kun vertasi kul
Juuri näin. Itse maksoin matalapalkka-alan tuloistani penniä venyttäen omistusasunnon. Nyt kun olen eläkkeellä, niin pärjään kohtuullisesti pienellä eläkkeelläni, koska vastikemaksu on pieni. Saman kokoisen asunnon vuokra on yli tonnin kuussa. Vastikkeeni on 190 e. Mahdollista isompaa remppaa varten pistän sivuun joka kuukausi muutaman satasen. Ei valittamista.
Tuulipuvut vaan kahisee, kun kansa kiikuttaa karkkirahoja pankille ja äänestää Kokoomusta.
ja zimbabwessa puhutaan kun kasassa on pari tyhjää kaljapulloa....