Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten yksinäiset raihnaiset vanhukset pärjäävät?

Vierailija
27.04.2024 |

Parisuhteessa olevilla raihnaisilla vanhuksilla on toisensa, mutta miten yksinäiset pärjäävät vanhoina? Olen keski-ikäinen sinkku ja vaikka pidän hirveän hyvää huolta itsestäni, tulen joskus raihnaistumaan jos elinvuosia siunaantuu. Katselin naapurikerrostalon vanhaa pariskuntaa kun he astuivat ulos autosta. Ottivat tukea toisistaan. Itse tulen vanhana kaatumaan vastaavissa tilanteissa.

Kommentit (21)

21/21 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävelyn tueksi on olemassa apuvälineitä ei siihen puolisoa tarvitse.

Tämä. Mä en pelkää liikuntakyvyn heikkenemistä vaan enemmän sitä, että tulee joku muistisairaus ja sitten ei edes osaisi käyttää mitään apuvälineitä, vaikka sellaisia olisi hankittukin. 

Muistisairaat vanhukset suljetaan laitoksiin ja lääkitään tainnoksiin, koska kotonaan ovat vaaraksi itsensä lisäksi myös muille. Voivat aiheuttaa esim. tulipalon kerrostalossa.

Tällä hetkellä kuitenkin moni muistisairas on kotona kotihoidon varassa, kun laitospaikkoja ei ole riittävästi. Ja nyt vielä hyvinvointialueet pyrkivät vähentämään ympärivuorokautisen hoivan paikkoja. Mitä tulee tulipaloihin, niin jos mulle tulee muistisairaus, niin hellasta saa sulakkeen irti ja lisäksi asunnosta voi viedä pois kaikki tulentekovälineet. Saunassa mulla ei ole vuosikausiin ollutkaan sulake paikoillaan, koska käytän saunaa varastona. Niin kauan, kun pää toimii ja kotona pystyy liikkumaan edes apuvälineiden avulla, en ole kovin huolissani omasta vanhuudestani. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi