Miten yksinäiset raihnaiset vanhukset pärjäävät?
Parisuhteessa olevilla raihnaisilla vanhuksilla on toisensa, mutta miten yksinäiset pärjäävät vanhoina? Olen keski-ikäinen sinkku ja vaikka pidän hirveän hyvää huolta itsestäni, tulen joskus raihnaistumaan jos elinvuosia siunaantuu. Katselin naapurikerrostalon vanhaa pariskuntaa kun he astuivat ulos autosta. Ottivat tukea toisistaan. Itse tulen vanhana kaatumaan vastaavissa tilanteissa.
Kommentit (21)
Pakkohan se on. Rollamummu 79 v. Ja pärjää niin kauan kun pää toimii hyvin. Siivousapua käytän siivoustoimistosta.
etäkotihoito ottaa yhteyttä 6 kertaa päivässä.
Miten tuollaiset saavat ajaa autoa jos ilman tukea ei pysy pystyssä.
Vierailija kirjoitti:
Autossa on turvavyöt, jotta eivät putoa kyydistä.
Men vierailulle palvelutalot heidän tapahtumiin jotka avoimia kaikille.Kysy sieltä! He ovat kohde ryhmä kysymykseesi ja osaavat itse vastata sinulle aiheesta.
Eivät ne oikeasti pärjääkään. Kotihoito tulee jossain vaiheessa mukaan, samoin siivouspalvelu, ruokapalvelu ja kymmeniä muita maksullisia palveluita. Pidä huoli että on vähintään puoli miljoonaa säästössä ja hyvä eläke. Muuten et tule pärjäämään.
Vierailija kirjoitti:
Ei se pystyssä pysyminen mitään, mutta kun monella on jo niin jäykkä niska, ettei pää enää käänny. Ajetaan pihatieltä päätielle eteensä tuijottaen ja vain muitten reaktionopeus estää näitä muumioita jäämästä muitten alle tai ajamasta muitten päälle.
Hankkivat apuvälineitä. Kyynärsauvat tai rollaattorin.
Pakko pärjätä että saadaan päättävissä asemissa
esim.eduskunnassa oleville virkamiehille isot palkat ja
palkkiot maksettua.
Pieni eläke kun on niin lääkkeet puolitan ja kaurapuuroa
joka päivä näkkileivän kera ruokana.
Oikeasti jokainen miettii niitä selviytyimiskeinojaan ja luottaa siihen että järjestyy aikanaan, aika monella lapset henkisenä tukena.
Ylipäätään ei ole hyvä puhu yksinäisistä vanhuksista, leimaa aivan suotta, yksinelävistä paremminkin, vanhana seuranpidon tarpeen ja yhteisöllisyyden kokee eritavalla kuin mitä keski-iässä olettaa olevan, ja siten kuin rummutetaan mielikuvina jatkuvasti yksinäisestä vanhuudesta, koska siinä on myös erinäiset tahot agitoimassa käsi ojossa.
Sanon suoraan, että peestä on. Olen ollut aina liikkuvainen, mutta nyt ei enää oikein kävelykään suju. Polkupyörällä käyn kaupassa kelien salliessa. Tosin se liikkeellelähtö tuottaa ongelmia. Pyörä lähtee kaatumaan alta.
Vierailija kirjoitti:
Sanon suoraan, että peestä on. Olen ollut aina liikkuvainen, mutta nyt ei enää oikein kävelykään suju. Polkupyörällä käyn kaupassa kelien salliessa. Tosin se liikkeellelähtö tuottaa ongelmia. Pyörä lähtee kaatumaan alta.
Oletko harkinnut kolmipyörää? Täällä meillä niitä näkee vanhuksilla jonkin verran. Ei tarvitse pelätä kaatumista ja kauppareissut sujuu huonommallakin ilmalla.
Mikä estää muuttamasta sinkkua jonkun kanssa yhteen siinä vaiheessa kun tarvitsee toisten tukea tai jo ennen sitä?
Kävelyn tueksi on olemassa apuvälineitä ei siihen puolisoa tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Mä en pelkää liikuntakyvyn heikkenemistä vaan enemmän sitä, että tulee joku muistisairaus ja sitten ei edes osaisi käyttää mitään apuvälineitä, vaikka sellaisia olisi hankittukin.
Ei kiinnosta. Nyt jo menee 40% koko valtion budjetista näitten ahneitten vanhusten hyysäämiseen!!eikä mikään riitä näille vinkujille.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti jokainen miettii niitä selviytyimiskeinojaan ja luottaa siihen että järjestyy aikanaan, aika monella lapset henkisenä tukena.
Ylipäätään ei ole hyvä puhu yksinäisistä vanhuksista, leimaa aivan suotta, yksinelävistä paremminkin, vanhana seuranpidon tarpeen ja yhteisöllisyyden kokee eritavalla kuin mitä keski-iässä olettaa olevan, ja siten kuin rummutetaan mielikuvina jatkuvasti yksinäisestä vanhuudesta, koska siinä on myös erinäiset tahot agitoimassa käsi ojossa.
Selvitymiskeinoja varmasti joutuu miettimään kaikki, myös parisuhteessa olevat esim. siltä kannalta että miten selviytyy jos puoliso esim. kuolee. Henkistä tukea haetaan enemmän samassa elämäntilanteessa olevilta kuin esim. lapsilta. Palveluja voi odottaa läheisiltä tai sitten ne on saatava jostakin. Ulkopuolisesta avusta yleensä joutuu maksamaan tavalla tai toiselta. Yksipuolista avustamista ei ole.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Mä en pelkää liikuntakyvyn heikkenemistä vaan enemmän sitä, että tulee joku muistisairaus ja sitten ei edes osaisi käyttää mitään apuvälineitä, vaikka sellaisia olisi hankittukin.
Muistisairaat vanhukset suljetaan laitoksiin ja lääkitään tainnoksiin, koska kotonaan ovat vaaraksi itsensä lisäksi myös muille. Voivat aiheuttaa esim. tulipalon kerrostalossa.
Ei mitenkään. Kaatuu ja kuolee kotonaan ja löytyy muumioituneena muutama kuukausi tai vuosi myöhemmin. Elämä on 🤷
t. Petteri ja Riikka