Yöpäivystyksen lakkauttaminen Kouvolassa tarkoittaa jatkossaambulanssirallia Kouvolan ja Kotkan välillä
Jos ensihoidon yksikkö lähtee viemään potilasta Kouvolasta Kotkaan, keikkaan menee kolme tuntia, kun Kouvolassa sama potilas olisi hoidettu tunnissa. Samaan aikaan joku hätäpotilas voi jäädä hoitamatta, kun ensihoito on tunteja kiinni toisessa tehtävässä, Hapuli sanoo.
Hapulin mukaan tie on ollut jo vuosia murheenkryyni. Kaksikaistaisella tiellä on vilkas rekkaliikenne, ja sillä on myös sattunut paljon onnettomuuksia.
Se on vaarallinen tie ajaa hälytysajoa lumipyryssä rekan perässä.
Eniten Hapulia hämmentää nyt se, millä perusteella päättäjät ovat ratkaisuun päätyneet.
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee aina Riikka Purrasta väkisinkin mieleen Fakta homman Pirjo "Pirre" Kaasinen. Molemmilla ovat suupielet samalla tavalla alaspäin.
Vain hiuspinnit puuttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että asia harmittaa. Tämä on kuitenkin Suomessa monessa paikkaa jo täysin tavallista arkea. Sinne päivystykseen voi olla paljon, paljon pidempikin matka. Ja se vaan on niin. Sen mukaan mennään.
Ei kouvolalaiset ole sen tärkeämpiä ihmisiä kuin muutkaan suomalaiset.
Jos teollisuus olisi kannattanut paremmin niin ehkä ei olisi tullut Kouvolaan leikkaustarve. Koneita pannaan kiinni tulipunaisessa Kouvolassa ja väki ja palvelut vähenee.
Olkaa onnellisia että opiskelut, työt ja palvelut on kaikki 100 km säteellä. Meillä muualla Suomessa lapset muuttaa 400, jopa lähes 1000 kilometrin päähän saadakseen opiskella ja tehdä töitä.
Tulipunainen Kouvola. Mun muistaakseni viime vaaleissa tilastot kertoivat, että Kouvolan seudulla jaettiin ääniä Perussuomalaisille!
Heh. Tyhmä persu luulee, että koska Kouvolaa kutsutaan Kouvostoliitoksi niin se johtuu siitä että se on niinku punaista.
Vierailija kirjoitti:
Tilatkaa kela taksi, omavastuu 25€ suuntaansa ja kun kelan 300€/v omavastuu on täynnä, kela matkat ovat sen jälkeen ilmaisia loppuvuoden.
Ei mulla ainakaan ole laittaa kolmeasataa taksimatkoihin vuodessa. Ja miten tämä edes liittyy aiheeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouvolasta Kotkaan on matkaa 57 km. Arvioitu ajoaika 47 min.
Neljännes Kouvolan asukkaista asuu anjalankoski-inkeroinen-myllykoski alueella josta on aivan sama kulkeeko kotkaan vai Kouvolaan. Eli ka 14 päivystyskävijästä useampi kuin 3.
Kouvolan asukasluku vähenee 2000-7500 vuositahtia
Asun entisen Anjalankosken alueella ja olen ehkä sairaalla tavalla salaa tyytyväinen että Kouvolasta viedään myös pois.Tältä alueelta kaikki suorastaan riistetty pois Kouvolan kaupungin puolesta.
Minulla sama matka Kotkaan kuin Kouvolaan.
Uliskoon vuorostaan.
Typerä olet! Mieti jotain Pohjois-Valkealaa, mikä matka sieltä on Kotkaan. Kuusaalla psykiatrinen sairaala, joka tarvitsee yöpäivystyksen. Aikamoinen ambulanssiralli tiedossa erittäin vaarallisella tiellä.
Entisenä kuusaalaisen
Psykiatrinen sairaala menetettiin jo siinä kohtaa kun sairaala psykiatrisen vierestä siirrettiin keskustaan. Psykiatrisen siirto ei ole kuin akjan kysymys, oli yhä yöpäivystystä tai ei
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa näitä valituksen aiheita ja tasoja... Kouvolassa on muutenkin vain perus terveyskeskuksen tasoinen päivystys, joten kaikki vaativat tapaukset viedään joka tapauksessa Kotkaan, Lahteen tai Helsinkiin nytkin. Yö päivystyksen päättyminen voi jopa vähentää ambulanssikyytejä kun potilasta ei ensin kuskata keskustaan ja sieltä eteenpäin. Osan potilaista hoitoon pääsy nopeutuu selvästi ilman näitä turhia loukkauksia ja pysähdyksiä. Pohjoisosista tulevat aivoinfarkti tapaukset on varmaan ainoita jotka hyötyvät pysähdyksestä Ratamoon, kuinkahan monta kuukaudessa näitä on öisin? Kuinka moni käy muutenkin päivystyksessä turhaan, aina siellä on riittänyt näitä niskat jumissa kolme viikkoa, tulin päivystykseen tyyppejä ja mammoja flunssaisen lapsen kanssa.
Ratamon päivystys ei ole perus tk-päivystys.
Vai monessako perus tk-päivystyksessä on tt-kuvantaminen ja laajat lab kokeet mahdollisia 24/7? Missä on mahdollisuus aloittaa avh-liuotus tai vaikkapa NIV-hengitystukihoito äkillisessä hengitysvajauksessa?
Itse toimin ajoittain Ratamossa päivystävänä erikoislääkärinä. Omasta näkökulmasta Ratamon potilasmateriaalia nähneenä on päivänselvää että potilasturvallisuus tulee vaarantumaan huomattavasti yöpäivystyksen lakkautuksen myötä, tulee ylimääräisiä kuolemia ja pysyviä vammautumisia ja ennenkaikkea lisää inhimillistä kärsimystä.
Itselleni kyllä löytyy hyväpalkkaista korvaavaa työtä vaivatta. Potilaiden kohtalo säälittää ja pelottaakin.
Smile, Riikka, smile! You can learn it if you really, really try it.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljännes Kouvolan asukkaista asuu anjalankoski-inkeroinen-myllykoski alueella josta on aivan sama kulkeeko kotkaan vai Kouvolaan. Eli ka 14 päivystyskävijästä useampi kuin 3.
Asun entisen Anjalankosken alueella ja olen ehkä sairaalla tavalla salaa tyytyväinen että Kouvolasta viedään myös pois.Tältä alueelta kaikki suorastaan riistetty pois Kouvolan kaupungin puolesta.
Uliskoon vuorostaan.
Typerä olet! Mieti jotain Pohjois-Valkealaa, mikä matka sieltä on Kotkaan. Kuusaalla psykiatrinen sairaala, joka tarvitsee yöpäivystyksen. Aikamoinen ambulanssiralli tiedossa erittäin vaarallisella tiellä.
Entisenä kuusaalaisen
Luuletko tosissaan että noin mustavalkoisesti ajattelen?
Kyllä minä ymmärrän että Pohjois-Valkealassa ja muilla Kouvolan pohjoisen rajaseudun asukkailla tämä on karsea tilanne ja monessa asiassa Kouvolan kaupunki on heiltäkin riistänyt kaiken mitä vietävissä on oltu ihan niinkuin meiltäkin!
Ensimmäinen kommenttini oli tietenkin rehellisen kärjistetty ja tottakai kaikki ajattelevat aina näissä asioissa omaa etuaan.
Kuntaliitoksia ei olisi koskaan pitänyt mennä tekemään tai ne olisi pitänyt yhdistää esim. Anjalankoski-Elimäki,Valkeala-Jaala,Kouvola-Kuusaa.
Mutta Jaalassa on ollut lakkautushetkellä n. 1800 asukasta ja väkiluku laskenut tästäkin ja mitä Valkealan pohjoisosassa on asukkaita aivan maximissaan 3000-4000.
ja väkiluvut tulevat laskemaan näilläkin alueilla kovaa tahtia niinkuin meilläkin Anjalankosken ja Elimäen alueella, osin Kouvolan kaupungin syystä koska kaikki palvelut on lakkautettu.Kuka lapsiperhe haluaa muuttaa alueelle missä on suunnilleen koulut homeessa ja purettu tai koko ajan pidetään löysässä hirressä loppuuko koulu vai ei.
Olen niin raivoissani Kouvolan kuntapolitiikasta ja heidän ihanasta keskittämisestä että varmaan räjähdän!
RKP ja Purra tulee hiukan vastaan ja Kokkolan hautuumaata laajennetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomalaiset hyväksyvät tällaisen kiepoliittisin perustein tapahtuvan kyykytyksen. Käytännössä alle neljän prosentin puolue saa sanella itselleen sopivia päätöksiä maksoi mitä maksoi vaikka suuri enemlmstö joutuu leikkausten kohteiksi.
Suomenruotsalaisilta ei saa leikata mitään. Oikeuksia oikeuksien petään.
RKP osaa hommansa, eli omien äänestäjiensä edunvalvonnan. Myöskään muille ministereille tärkeisiin hankkeisiin ei ole juurikaan koskettu, kuten vaikkapa paljon puhuttuun tunnin junaan, ja kaikki kyllä tietävät miksi.
Tuleeko tunnin juna sen vuoksi että bättre folk pääsee nopeasti lentokentälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uliskoon vuorostaan.
Minä puolestani olen Ruotsinkylästä, josta on matkaa Loviisan keskustaan noin 30 kilometriä. Tämä kuului aiemmin osana Ruotsinpyhtään kuntaa, ja palvelujakin oli saatavilla ihan mukavasti, mutta kun Ruotsinpyhtään kunta liittyi 15 vuot
Kyllä nekin sammutetaan että saadaan Raaseporilaisten yöpäivystys jatkossakin toiminnassa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee aina Riikka Purrasta väkisinkin mieleen Fakta homman Pirjo "Pirre" Kaasinen. Molemmilla ovat suupielet samalla tavalla alaspäin.
Totta, olenkin ihmetellyt, että mitä tuttua hänessä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa näitä valituksen aiheita ja tasoja... Kouvolassa on muutenkin vain perus terveyskeskuksen tasoinen päivystys, joten kaikki vaativat tapaukset viedään joka tapauksessa Kotkaan, Lahteen tai Helsinkiin nytkin. Yö päivystyksen päättyminen voi jopa vähentää ambulanssikyytejä kun potilasta ei ensin kuskata keskustaan ja sieltä eteenpäin. Osan potilaista hoitoon pääsy nopeutuu selvästi ilman näitä turhia loukkauksia ja pysähdyksiä. Pohjoisosista tulevat aivoinfarkti tapaukset on varmaan ainoita jotka hyötyvät pysähdyksestä Ratamoon, kuinkahan monta kuukaudessa näitä on öisin? Kuinka moni käy muutenkin päivystyksessä turhaan, aina siellä on riittänyt näitä niskat jumissa kolme viikkoa, tulin päivystykseen tyyppejä ja mammoja flunssaisen lapsen kanssa.
Ratamon päivystys ei ole perus tk-päivystys.
Vai monessako perus tk-päivystyksessä on tt-kuvantaminen ja
No kerropa sitten asiantuntevana lääkärinä paljonko näitä avh-liuotuksia tulee öisin? Joka yö? Viikottain? Kerran kuussa? Tiesithän myös että Kouvolan päivystykseen on monilla matkaa jo nyt tuo 50 km ja lyhyemmin tai samalla vaivalla on jo Kotkassa tai Lahdessa? Monelle poikkeaminen Ratamoon aiheuttaa ylimääräisen pysähdyksen ja lisämatkaa varsinaiseen hoitoon. Kuinka moni joka tapauksessa kuljetetaan eteenpäin ja kuinka moni on päivystyksessä yöllä turhaan eli asia voisi odottaa aamuunkin? Minulla on kokemus jo muutamasta läheisestä jotka joutuivat ratamossa odottamaan pitkään "seurannassa" ja kun viimein Kotkaan pääsivät niin suoraan kuvauksesta leikkuriin. Ainoa pelastus suuri pinta-alaiselle Kouvolalle on lääkäriambulanssi, vaikkei siellä kuvata voi niin sentään lääkäri on tekemässä arvioita eikä hoitajat.
Vierailija kirjoitti:
Lisätäänkö niitä ambulansseja edes, vai jääkö sama vahvuus?
No ei tiete kään koska se maksaa.
12.1.2023 Kouvolan sanomien jutussa ensihoito kertoo ambulanssien olevan aktiivisessa käytössä eli hälytyksessä tai matkalla 39-42 % ajasta asemasta riippuen joten ei näyttäisi olevan hätää ambulanssien käyttöasteen suhteen. Ensihoitajatkin saavat siis palkan tekemällä alle puolet työajasta oikeasti töitä! Ilmankos ehtivät työaikana kuntoilla, kutoa sukkia ja pyöriä kaupoissa. Toista tuntia on välillä kaksikin ambulanssia lounaspaikan pihassakin.
PHKS voitais lakkauttaa. Lahdesta ajaa suht nooeasti Helsinkiin ja samoin Kvlaan jos Ratamo säästettäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että asia harmittaa. Tämä on kuitenkin Suomessa monessa paikkaa jo täysin tavallista arkea. Sinne päivystykseen voi olla paljon, paljon pidempikin matka. Ja se vaan on niin. Sen mukaan mennään.
Ei kouvolalaiset ole sen tärkeämpiä ihmisiä kuin muutkaan suomalaiset.
Jos teollisuus olisi kannattanut paremmin niin ehkä ei olisi tullut Kouvolaan leikkaustarve. Koneita pannaan kiinni tulipunaisessa Kouvolassa ja väki ja palvelut vähenee.
Olkaa onnellisia että opiskelut, työt ja palvelut on kaikki 100 km säteellä. Meillä muualla Suomessa lapset muuttaa 400, jopa lähes 1000 kilometrin päähän saadakseen opiskella ja tehdä töitä.
Ei ole kauheasti logiikkaa tässä kommentissa. Ihan varmasti on pitkät välimatkat jos haluaa asua jossain jänkhällä missä lähin naapuri on 10 km päässä. Kouvolassa asuu 80 000 ihmistä, tuhansia kesämökkiläisiä ja siellä on nyös Suomen suurin varuskunta.
Äkkiseltään voisi kuvitella että palveluita tarjotaan siellä missä on eniten käyttäjiä mutta tämä tuntuu olevan yllättävän monelle liian hankalaa ymmärtää.
Pääasia, että Anna-Majan kaikki kaverit pääsevät yöpäivystykseen heti. Ovat ilmeisesti kovin onnettomuusalttiita tai muuten huonokuntoisia, kun pitää järjestää heille lähestulkoon henkilökohtainen yöpäivystysjoukkue. Muut kuolkoot, Anna-Majaa ei kiinnosta.