Yöpäivystyksen lakkauttaminen Kouvolassa tarkoittaa jatkossaambulanssirallia Kouvolan ja Kotkan välillä
Jos ensihoidon yksikkö lähtee viemään potilasta Kouvolasta Kotkaan, keikkaan menee kolme tuntia, kun Kouvolassa sama potilas olisi hoidettu tunnissa. Samaan aikaan joku hätäpotilas voi jäädä hoitamatta, kun ensihoito on tunteja kiinni toisessa tehtävässä, Hapuli sanoo.
Hapulin mukaan tie on ollut jo vuosia murheenkryyni. Kaksikaistaisella tiellä on vilkas rekkaliikenne, ja sillä on myös sattunut paljon onnettomuuksia.
Se on vaarallinen tie ajaa hälytysajoa lumipyryssä rekan perässä.
Eniten Hapulia hämmentää nyt se, millä perusteella päättäjät ovat ratkaisuun päätyneet.
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouvolasta Kotkaan on matkaa 57 km. Arvioitu ajoaika 47 min.
Neljännes Kouvolan asukkaista asuu anjalankoski-inkeroinen-myllykoski alueella josta on aivan sama kulkeeko kotkaan vai Kouvolaan. Eli ka 14 päivystyskävijästä useampi kuin 3.
Kouvolan asukasluku vähenee 2000-7500 vuositahtia
Niin. Kouvola kärsii idänkaupan ja transitoliikenteen tyrehtymisestä.
Entä mitä tapahtuu kun ja jos Hamina-Kotka saa akkumateriaalitehtaansa rakenteille ja käyntiin.
Kotka ruuhkautuu... No, nämä tehtaat ovat toki vasta suunniteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelän vetelät itkee jostain 80 km matkasta. Lapissa voi olla lähimpään päivystykseen yli 400 km.
Tämä. Ja samoin muut palvelut. Kaveri kävi juuri magneettikuvalla keskussairaalassa. Matkaa 320 km suuntaansa. Aamulla lähti kotoa kuuden aikaan, kävi kuvalla ja syömässä ja illalla klo 19 jälkeen oli "jo" kotona. Palkaton vapaa pakko ottaa yhtä kuvalla käyntiä varten.
Terveydenhuollon heikentäminen sillä perusteella että jossain muuallakin on pitkät etäisyydet on todella typerää. Päinvastoin sen kattavuutta pitäisi lisätä siellä missä nyt on tuollaisia etäisyyksiä. Esimerkiksi Oulun yliopistollisella sairaalalla on magneettirekka, joka kiertää pienempiä paikkakuntia ottamassa kuvia jotta aivan kaikkien ei tarvitse lähteä kiireettömien kuvien tak
Heikennyksestä kannattaa aina pitää meteliä, koska on aina olemassa mahdollisuus että päättävät tahot tajuavat että ovat tekemässä typerää päätöstä ja ottavat takaisin. Kouvola ei suinkaan ole ainoa paikka jossa ollaan tyrmistyneitä siitä että yöpäivystys saatetaan menettää. Suurimpana se vain on saanut eniten mediatilaa. Koska suomessa on vanheneva väestö niin päinvastoin tulevaisuudessa tullaan tarvitsemaan huomattavasti enemmän terveydenhuollon kapasiteettia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelän vetelät itkee jostain 80 km matkasta. Lapissa voi olla lähimpään päivystykseen yli 400 km.
Tämä. Ja samoin muut palvelut. Kaveri kävi juuri magneettikuvalla keskussairaalassa. Matkaa 320 km suuntaansa. Aamulla lähti kotoa kuuden aikaan, kävi kuvalla ja syömässä ja illalla klo 19 jälkeen oli "jo" kotona. Palkaton vapaa pakko ottaa yhtä kuvalla käyntiä varten.
Hyvinvointivaltio 😅
TUo ei ollut päivystystapaus. Normaali ajanvarausmagneetti.
Minkäs me sille voimme, että Suomi on pitkä ja harvaan asuttu maa, ja asutus harvenee mitä pohjoisemmas mennään.
Ehkä sieltä pohjoisestakin pitäisi niitä terveyskeskuksia soten merkeissä sulkea... Saisitte sitten
En minä kuvittele mitään. Päivystys on eri asia kuin ajanvarauspoli.
Niin, se perusterveydenhuollon yöpäivystys pystyy hoitamaan pientraumat ja useita sairauskohtauksia, joiden takia ei keskussairaalan päivystyspolia erikoislääkäreineen tarvita.
Kuvittele omias vaan.
Vierailija kirjoitti:
Neljännes Kouvolan asukkaista asuu anjalankoski-inkeroinen-myllykoski alueella josta on aivan sama kulkeeko kotkaan vai Kouvolaan. Eli ka 14 päivystyskävijästä useampi kuin 3.
Asun entisen Anjalankosken alueella ja olen ehkä sairaalla tavalla salaa tyytyväinen että Kouvolasta viedään myös pois.Tältä alueelta kaikki suorastaan riistetty pois Kouvolan kaupungin puolesta.
Minulla sama matka Kotkaan kuin Kouvolaan.
Uliskoon vuorostaan.
Minä puolestani olen Ruotsinkylästä, josta on matkaa Loviisan keskustaan noin 30 kilometriä. Tämä kuului aiemmin osana Ruotsinpyhtään kuntaa, ja palvelujakin oli saatavilla ihan mukavasti, mutta kun Ruotsinpyhtään kunta liittyi 15 vuotta sitten osaksi Loviisan kaupunkia, alkoivat palvelut pikku hiljaa hävitä: ei ole enää terveysasemaa, ei kirjastoa jne. jne. Moni kyläläinen onkin todennut lakonisesti, että onhan meillä täällä kylillä sentään vielä peräti toimivat katuvalot.
Jotenkin naurettavaa kun aina ihaillaan ja kehutaan kuinka suomenruotsalaiset ovat niin positiivisia ja iloisia ja paljon terveempiä kuin tavis suomalaiset. Elävät vanhemmiksi.
No onko ihme kun ovat näin etuoikeutettuja ja kaikkien leikkausten ulkopuolella. Pelkkiä oikeuksia, joita noudatettava pilkulleen. Voittajan on helppo hymyillä. Ja kaikki tämä verovaroin.
Luulisi elimäkeläistenkin katuvan yhdistymistä Kouvolan kanssa.
"Riikka Purra asteli jäälle MM-kotiyleisöltä tyly reaktio valtiovarainministerille."
https://www.iltalehti.fi/jaakiekko/a/1305a046-4eb9-438e-8f1e-2e68b9b57d…
Purralle buuattiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin samaa, että tuo on vielä aika lyhyt matka Suomen mittakaavassa. Jossain päin ne taksit ja ambulanssit suhaa 300 km matkaa edestakaisin jatkuvasti. Ja siltikin yhteispäivystyksiä ollaan sulkemassa ja matkat sen kun pitenee.
Tällä suljettavalla päivystyksellä on alueellaan 80 tuhatta asukasta. Se on ylivoimaisesti suurin suljettava päivystys. Ylivoimaisesti. Ei sellaista ambulanssirallia ole vielä tässä maassa nähty.
14 asiakasta yössä. Kaikki kulkee ambulanssilla? Ja edelleen, yli 19000 asukasta asuu kouvola-kotka puolessavälissä.
Älä laita sanoja toisten suuhun. Arvottomaksi ei ihmistä tee jos lähin yöpäivystys on 60 km päässä. Tai ehkä sinusta tekee ja puoli suomea on täynnä arvottomia ihmisiä
Vierailija kirjoitti:
Asun entisen Anjalankosken alueella ja olen ehkä sairaalla tavalla salaa tyytyväinen että Kouvolasta viedään myös pois.Tältä alueelta kaikki suorastaan riistetty pois Kouvolan kaupungin puolesta.
Uliskoon vuorostaan.
Typerä olet! Mieti jotain Pohjois-Valkealaa, mikä matka sieltä on Kotkaan. Kuusaalla psykiatrinen sairaala, joka tarvitsee yöpäivystyksen. Aikamoinen ambulanssiralli tiedossa erittäin vaarallisella tiellä.
Entisenä kuusaalaisena ja kymenlaaksolaisena pidän kyllä maakunnan puolta, vaikka olen sieltä jo 30 vuotta sitten muuttanut pois.
Vierailija kirjoitti:
"Riikka Purra asteli jäälle MM-kotiyleisöltä tyly reaktio valtiovarainministerille."
https://www.iltalehti.fi/jaakiekko/a/1305a046-4eb9-438e-8f1e-2e68b9b57d…
Purralle buuattiin.
Jäätävälle naiselle jäätävä kohtelu. Oikein toimittu!
Hei. Olen mäkkärin vuoropäällikkö ja tehtäväni on valvoa että kaikki tarjoilijat hokevat vuorollaan JES!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uliskoon vuorostaan.
Minä puolestani olen Ruotsinkylästä, josta on matkaa Loviisan keskustaan noin 30 kilometriä. Tämä kuului aiemmin osana Ruotsinpyhtään kuntaa, ja palvelujakin oli saatavilla ihan mukavasti, mutta kun Ruotsinpyhtään kunta liittyi 15 vuot
Kuntaliitoksissa käy lopulta aina niin että liittyneet pikkukunnat kärsivät siitä. Puheissa ennen liitosta luvataan että kaikkien palvelut turvataan mutta sitten kun mennään käytäntöön niin kaikki keskitetään uuden kunnan kuntakeskukseen ja reuna-alueet näivetetään hengiltä. Kovin kohtalo on varattu liittyneiden kuntien syrjäkylille joista viedään kaikki.
Kouvolasta Kotkaan on matkaa alle 60 km. Muualla suomessa matkat yöpäiystykseen on helposti paljon pitempiä ja näinkin ihmiset ovat apua saaneet.
Toinen puoli asiassa on se, että suurin osa ilta- ja yöpäivystyksen tapauksista on sellaisia , että ne voitaisiin hoitaa jo päivällä mikäli hoitoon pääsisi sujuvammin ja lääkäreitä olisi tarpeeksi.
Periaatteessa vain onnettomuuksien uhrit, sairauskohtauksen saaneet ja synnyttäjät tarvitsee sitä hoitoa välittömästi.
Minulle tulee aina Riikka Purrasta väkisinkin mieleen Fakta homman Pirjo "Pirre" Kaasinen. Molemmilla ovat suupielet samalla tavalla alaspäin.
Jotkut seudut rajatapauksina on aina väliinputoajia. Vaikkapa Jaala on sellaista seutua, että Päijät-Häme ja Lahti voisi olla järkevämpi keskuspaikka terveydenhoidossa, kuin Kotka.
Etäisyys ei ole se ongelma. Ongelma on se että Kotka on jo nyt täynnä. Siellä ei tilat riitä. Ambulanssejakin (ja hei ensihoitajia niihin) tarvitaan lisää.
Tästä päätöksestä ei synny säästöjä. Tästä päätöksestä syntyy lisäkustannuksia. Todella typerä päätös.
Vierailija kirjoitti:
Kouvolasta Kotkaan on matkaa alle 60 km. Muualla suomessa matkat yöpäiystykseen on helposti paljon pitempiä ja näinkin ihmiset ovat apua saaneet.
Toinen puoli asiassa on se, että suurin osa ilta- ja yöpäivystyksen tapauksista on sellaisia , että ne voitaisiin hoitaa jo päivällä mikäli hoitoon pääsisi sujuvammin ja lääkäreitä olisi tarpeeksi.
Periaatteessa vain onnettomuuksien uhrit, sairauskohtauksen saaneet ja synnyttäjät tarvitsee sitä hoitoa välittömästi.
MItä sillä on väliä mitä muualla Suomessa on? eikö ole hyvä, että palvelut on lähellä, uusi Ratamo toimiva paikka, eikä tarvitse kuormittaa tukossa olevaa KOKSia yhtään enempää. Ratamon yöpäivytyksen sulkeminen ei tuota säästöä, päinvastoin!
"En minä kuvittele mitään. Päivystys on eri asia kuin ajanvarauspoli.
Niin, se perusterveydenhuollon yöpäivystys pystyy hoitamaan pientraumat ja useita sairauskohtauksia, joiden takia ei keskussairaalan päivystyspolia erikoislääkäreineen tarvita.
Kuvittele omias vaan."
Nyt se kuvittelija olet kyllä sinä. Ota vähän selvää ennen kuin huutelet. Nyt annat itestäs tosi tyhmän kuvan.
Onpa monta anjalankoskelta....