Kertokaa miksi menisin töihin
Laskin tuossa kun saan tukia noin 1100 euroa puhtaana per kuukausi huomioiden kaikki säännölliset kulut, joita perustoimeentulotuki kattaa, niin katselin sitten kokopäivätyöpaikkoja täällä, ne palkat on jotain 1800e/kk brutto tai vähemmänkin. Tuosta kun ottaa verot pois, hyöty on suunnilleen +400e/kk verrattuna siihen että en tee mitään verrattuna 40 tunnin työviikkoihin.
Puhutaan kannustinloukkujen purkamisesta. Kenelle ne on kannustimia?
Kommentit (17)
Eikö sulla ole mitään koulutusta, kun joudut noin pienipalkkaisia töitä miettimään? Mene kouluun niin palkka alkaa kolmosella.
Olen kouluni käynyt ja vielä useamman mut mun palkka alkaa edelleen kakkosella.
Jos et itse sitä ymmärrä, ei kukaan voi sitä sinulle rautalangasta vääntää.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulla ole mitään koulutusta, kun joudut noin pienipalkkaisia töitä miettimään? Mene kouluun niin palkka alkaa kolmosella.
Kolmosella alkava palkka on liian pieni.
Kyllä niitä vielä on ihan duunarihommiakin mistä tienaa hyvin.
Itse peruskoulupohjalla ja palkka 5-6000e/kk
Ja joo, olen hakenut parempipalkkaisiin töihinkin esim lennonjohtajaksi ja öljynporauslautalle sukeltajaksi mutta ei natsannut
Vierailija kirjoitti:
Kun tarpeeksi kymmeniä vuosia jankuttaa päivästä päivään niin ehkä menee perille.
Itsehän päätät asiasi, mulla samat päiväraha 1100e ja 1800e viimeinen työpätkän palkka mutta minä välillä tykkään tehdä määräaikaisen työpätkän.
No siksi, että ihmisen joka pystyy tekemään töitä ja joka vielä niihin töihin pääsisi, täytyy elättää itsensä. Kyse on ihan yhteiskuntavastuusta. Jos "kaikki" jää tukien varaan, kohta niitä ei riitä edes niille, joille ne ovat ehdottoman välttämättömiä.
Eihän tietenkään yhden ihmisen tekemiset vaikuta suuntaan tai toiseen, mutta mitä enemmän näitä yksittäistapauksia on, sitä enemmän ne myös kokonaisuuteen vaikuttaa.
Poistetaan tuet ja maksetaan niitä ainoastaan lääkärintodistuksen perusteella. Sen jälkeen jokaiselle työnteko on kannattavampaa kuin kotona makoilu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä vielä on ihan duunarihommiakin mistä tienaa hyvin.
Itse peruskoulupohjalla ja palkka 5-6000e/kk
Ja joo, olen hakenut parempipalkkaisiin töihinkin esim lennonjohtajaksi ja öljynporauslautalle sukeltajaksi mutta ei natsannut
kuka saa palkkaa 5€/kk? Lapset saavat viikkorahaa enemmän.
Mää saan ansiosidonnaista nettona 800 e. Lisäksi mulla on hyvin pienituntinen ja pienipalkkainen osa-aikatyö. Talouspäällikön kanssa laskesteltiin että kun se 300 egen suojaosuus poistui niin tienaan alle 6 euroa tunnissa miinus verot. Eli eihän mun "kannattaisi" käydä töissä mutta käympä silti. Tykkään työstäni ja työkavereista. Saan bussikulut kuitattua ja karkkipussin ostettua ja jopa lihaa leivän päälle. Olen kuullut että aika moni osa-aikainen aikoo lopettaa, toivottavasti saan napattua toisen tai jopa kolmannen osa-aikatyön.;) Nim. vanhankansanihminen, "se joka ei töitä tee, sen ei syömänkään pidä", prkl!
Mknä tienaan apukoulupohjalta 3500 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Et kuitenkaan miesvaltaiselle alalle, et korkeakoulussa tai yliopistossa, etkä tee vuorotyötä?
Vierailija kirjoitti:
Itsehän päätät asiasi, mulla samat päiväraha 1100e ja 1800e viimeinen työpätkän palkka mutta minä välillä tykkään tehdä määräaikaisen työpätkän.
Saan päivärahaa noin 1400e käteen eläkkeelle saakka. Nyt kuitenkin pitää olla ns. työtön työnhakija ja kysyä jostain yhtä työpaikkaa kuussa. Voisin mennä vaikka katuja lakaisemaan tai ihan mitä vaan. Joka vuosi olen ollut työelämässä, viimeksi 11 kk määräaikainen. Ihan hyvä olla joskus töissä, silloin todella arvostaa vapaa- aikaa. Töissä ollessa on hyvä suunnitella mitä sitä vapailla puuhailisi. Työ tuo mukavaa vaihtelua ja lisää rahaakin, sehän se on motiivi työnteolle.
Vierailija kirjoitti:
Mää saan ansiosidonnaista nettona 800 e. Lisäksi mulla on hyvin pienituntinen ja pienipalkkainen osa-aikatyö. Talouspäällikön kanssa laskesteltiin että kun se 300 egen suojaosuus poistui niin tienaan alle 6 euroa tunnissa miinus verot. Eli eihän mun "kannattaisi" käydä töissä mutta käympä silti. Tykkään työstäni ja työkavereista. Saan bussikulut kuitattua ja karkkipussin ostettua ja jopa lihaa leivän päälle. Olen kuullut että aika moni osa-aikainen aikoo lopettaa, toivottavasti saan napattua toisen tai jopa kolmannen osa-aikatyön.;) Nim. vanhankansanihminen, "se joka ei töitä tee, sen ei syömänkään pidä", prkl!
Joo... lähdin muutama vuosi sitten hommiin Heinolaan yli 50 kilsan päähän vaikka laskin että sossun luukulle se ajaa. Miinukselle meni talous kun tuli työmatkakulut ja palkka oli aika kehno. Työyhteisö ja työkaverit olivat aivan mahtavia. Välittävää, lämminhenkistä sakkia. Joku sanoisi että vassarimeininkiä. No mutta, sitten hakemusta sossuun ja muutama satanenhan sieltä tuli kuussa. Elatusmaksut kun oli ulosotossa niin käteen jäi aika vähän. Oli paras työpaikka elämässäni mutta onko yhteiskunnan asia tukea pieniä palkkoja maksavien osinkoja jakavien firmojen työntekijöitä. Maksaisivat kunnon palkkaa. Ihmettelivät vielä miksi en hakenut vakituista paikkaa. No minulle tuli töistä tappiota talouteen.
En haluaisi itsekään tehdä töitä enää. Palkkaa tulee noin 1900 / kk. Vuokra, velat ja muut kulut pois siitä niin käteen jää 650 e kuukaudeksi. Ei siinä järkeä ole. Tukia ei saa. Kuljen töihin fillarilla. Mihinkään ei ole varaa. Kun velka on maksettu, jää 500 e enemmän elämiseen, helpottaa kummasti. Mutta tällä hetkellä en haluaisi enkä jaksaisi enää tehdä töitä.
No lasketaan tukia, niin työnteko kannattaa, hyvin yksinkertaista.