Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Terveydellinen syy välttää suolan käyttöä. Mikä leipä on vähäsuolaista?

Vierailija
26.04.2024 |

Missä kaupan leivässä on vähän suolaa?

On sellainen tilanne että lääketieteellinen syy välttää runsasta suolan saantia

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hannatädin torttu

22/41 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ainakin Coopin riisipiirakat vaikuttavat aivan suolattomilta. Laitoin äsken Floran reilusti suolattua päälle, mutta ovat ihan mauttomia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ryvita näkkileipä on vähäsuolaista

Ei todellakaan ole, vaan ihan normaalisuolaista. Suolaa 0,93 g/100 g

Siemenversiossa 0,6

Vierailija
24/41 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fazer Täysjyvä paahtoleipä 

Vierailija
25/41 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne ole kaikki? En ole huomannut yhdessäkään syömässäni leivässä liikaa suolaa.

Vierailija
26/41 |
27.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri leipä on suomalaisille paha suolan lähde, koska sitä syödään niin paljon. Vähäsuolaista ei saa kuin paistamalla itse.

Puolisollani on tauti, jossa suolankäyttösuositus on aika tiukka alle 4 g päivässä, ja kun hän syö leipää aika paljon, niin muu ruoka pitää maustaa sitten muuten kuin suolalla. On oppinut todella taitavaksi, laittaa paljon muita mausteita, ja aina en minäkään maista, että eihän tässä ole suolaa lainkaan. Juustoja ei voi käyttää lainkaan. Itse ripottelen vähän suolaa ruuan pinnalle, silloin se maistuu enemmän kuin sekoitettuna ruokaan.

Ruokamme on muuttunut terveellisempään suuntaan, kun käytetään paljon kasviksia.

Vähempään suolaan tottuu pian. Tietysti  eivät mitkään hampparit ja muut pikaruuat ole ruokalistalla. Eikä ravintolaruuat, eli halvaksikin tulee.

Vierailija
27/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeasti tottuu pienempään suolamäärään

Vierailija
28/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee itse. Ei tarvi laittaa suolaa ollenkaan. Suosi yrttejä ja käytä sellerisuolaa

Vierailija
29/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Missä kaupan leivässä on vähän suolaa?"

Mietin syitä, miksi kukaan kysyy tällaista. Sitten tajusin, että näkö voi olla niin huono, että ei pysty lukemaan leipäpussissa olevia merkintöjä. Voisi ehkä olla hyvä joskus ottaa suurennuslasi mukaan kauppaan ja tutkia, missä leivissä on suolaa esimerkiksi alle prosentti. Niin saa itse paremmin tietoa ja muistaakin paremmin, mitkä ovat hyviä valintoja.

Se sydänmerkki on toinen hyvä idea, sellaisen erottaa vähän heikommallakin näöllä.

Täällä on mainittu vähäsuolaisena Real. Itse yritin sitä syödä muutama vuosi sitten, kun olin samassa tilanteessa (olen edelleen), että suolaa pitää välttää. Mutta Real oli kuin olisi pahvia syönyt! Suolattomalta se ei maistunut, mutta rakenne oli ikävällä tavalla kuiva, juurikin pahvimainen. En ostanut toista pakettia. Vieläkö se on samanlaista?

Vierailija
30/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uotilan perunalimppu.

Vierailija
31/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydänmerkkituotteet. Ja tietysti itse leivottuun voi itse säädellä.

Vierailija
32/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ryvita näkkileipä on vähäsuolaista

Ei todellakaan ole, vaan ihan normaalisuolaista. Suolaa 0,93 g/100 g

tuossa  on 0,75grammaa

https://www.s-kaupat.fi/tuote/ryvita-vaalea-taysjyvaruisnakkileipa-200g…

monessa näkkärissä 1,4-1,5

Vierailija
33/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne ole kaikki? En ole huomannut yhdessäkään syömässäni leivässä liikaa suolaa.

Ei. Jos leivässä on esim 1,6 grammaa ja sitten syö sitä 150 grammaa päivän mittaan ja lisänä päällisiä joissa on suolaa niin helposti tulee pelkästä leivästä 3 grammaa

Vierailija
34/41 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Missä kaupan leivässä on vähän suolaa?"

Mietin syitä, miksi kukaan kysyy tällaista. Sitten tajusin, että näkö voi olla niin huono, että ei pysty lukemaan leipäpussissa olevia merkintöjä. Voisi ehkä olla hyvä joskus ottaa suurennuslasi mukaan kauppaan ja tutkia, missä leivissä on suolaa esimerkiksi alle prosentti. Niin saa itse paremmin tietoa ja muistaakin paremmin, mitkä ovat hyviä valintoja.

Se sydänmerkki on toinen hyvä idea, sellaisen erottaa vähän heikommallakin näöllä.

Täällä on mainittu vähäsuolaisena Real. Itse yritin sitä syödä muutama vuosi sitten, kun olin samassa tilanteessa (olen edelleen), että suolaa pitää välttää. Mutta Real oli kuin olisi pahvia syönyt! Suolattomalta se ei maistunut, mutta rakenne oli ikävällä tavalla kuiva, juurikin pahvimainen. En ostanut toista pakettia. Vieläkö se on samanlaista?

No tämä just, että ei näe lukea. Käyn välillä äitini apuna kaupassa lukemassa tuoteselosteita, jos pitää löytää joku tuote, joka sopii tiettyihin spekseihin. Välillä ne tekstit on niin pienellä, ettei normaalin näkökyvyn omaavallakaan meinaa onnistua lukeminen. 

Vierailija
35/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä maistuu!

Vierailija
36/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vältä suola muissa ruuissa. Itse syön ihan tavallista leipää vaikka vältän kaiken muun suolan, leipä ei maistu miltään suolattomana.

Kyllä maistuu. Siihen pitää vaan tottua. Syön suolatonta leipää jo kauan. 

Vierailija
37/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha mainostaa Vaasan Muhkun uutta tulemista. Suolaa on ehdottomasti liikaa,  1,1,

Suolapitoisuuden  olisi voinut jättää edes 0,8:aan. En osta. 

Leipätiedotuksen sivuilla on lista vähäsuolaisista leivistä, mutta eipä niitä juuri kaupoissa näe. Esim. kaikki paistopisteiden leivät ovat tönkkösuolaisia. 

Vierailija
38/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vältä ennemmin sitä leipää ja käytät jodioitua suolaa.

Ei!!! Mineraalisuolaa.

Vierailija
39/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Real kuin olisi pahvia syönyt".

Erikoinen näkemys, mielestäni siinä on vahva rukiin maku, jos nyt oli kyse ruis-realista, on myös kaura-versio olemassa.

Ennen söin Oululaisen jälkiuunileipää, koska kuituja muistaakseni 15%, mutta suolaa yli 1%

Söin jonkin aikaa vähäsuolaista leipää (real) 0,7%,  enkä sen jälkeen pystynyt enää syömään Oululaisen leipää, kun suolaisuus häiritsi. Vähäsuolaisuuteen tottuu. 

Piti valita runsassuolaisen ja vähempi kuituisen välillä. Koskaan ei saa kokonaisterveellistä vaihtoehtoa!! 😒

Vierailija
40/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vältä suola muissa ruuissa. Itse syön ihan tavallista leipää vaikka vältän kaiken muun suolan, leipä ei maistu miltään suolattomana.

Minäkään en käytä ollenkaan lisättyä suolaa ruuanlaitossa muuten (paitsi kalaruokia tuoreesta kalasta valmistaessani) jolloin voin syödä sellaistakin kaupasta ostettua leipää missä on suolaa joskin pyrin aina ostamaan vähäsuolaisia vaihtoehtoja. Korvaan suolan ruuanlaitossa pippureilla ja muilla mausteilla sekä sitruunalla. Ruuan suolattomuuteen tottuu parissa viikossa. Terveyssyyt ajoivat minutkin käyttämään suolaa mahdollisimman vähän ja kyllä sillä vaikutuksensa on ollut.