Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ferritiinin nostajat: Mikä valmiste ja mikä annos käytössä?

Vierailija
26.04.2024 |

Ferritiini 26 ja lääkärin mielestä ei syytä huoleen, vaikka oli romahtanut vuodessa. Aloitin siis itsenäisesti rautakuurin, kun juuri nyt ei ole varaa mennä yksityiselle. Syynä on mitä todennäköisimmin ollut maksimiannos Somacia (nyt lopetettu). 

Alkuun otin 100 mg ja sen jälkeen 200 mg. Nyt olen ottanut 130-200 mg päivässä. Tuttu sitten kertoi, että hänen lääkärinsä oli neuvonut ottamaan vain 50 mg päivässä. Kuulemma tälläinen maltillinen tahti on nykypäivää. Onko näin? Mielelläni vähennän, jos se on suositeltavaa. 

Kommentit (212)

Vierailija
1/212 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihansyönti.

Vierailija
2/212 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihansyönti.

Syön lihaa. 

-ap 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/212 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokkosjauhe

Vierailija
4/212 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nokkosjauhe

Kiitos vinkistä! Sitä sattuukin vielä löytymään kaapista. :) Enpä tiennytkään, että siinä on noinkin paljon rautaa. 

-ap

Vierailija
5/212 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri on tullut uusi tutkimus, että 50mg ja joka toinen päivä on tehokkain nostossa kun elimmistö rupee itsekin hommiin silloin.

Vierailija
6/212 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sideral

Vierailija
7/212 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri on tullut uusi tutkimus, että 50mg ja joka toinen päivä on tehokkain nostossa kun elimmistö rupee itsekin hommiin silloin.

Kiitos vastauksesta! Sattuisitko löytämään linkkiä kys. tutkimukseen? Lukisin mielelläni!

-ap

Vierailija
8/212 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferrion 2100. Aamuyöllä kun ottaa herätessä vessaan niin ei ole mikään ruoka-aine häiritsemässä imeytymistä. Tehokuurina olen joskus ottanut 4100/vrk.

Vierailija
9/212 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferrion 2100. Aamuyöllä kun ottaa herätessä vessaan niin ei ole mikään ruoka-aine häiritsemässä imeytymistä. Tehokuurina olen joskus ottanut 4100/vrk.

2 100 ja 4 100

Vierailija
10/212 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sideral

Tätä ostinkin testiin, olen ottanut iltaisin aina yhden. Siinä on vain 30 mg rautaa, ajattelin sen olevan liian vähän, joten olen ottanut aamuisin 100 mg halvempaa valmistetta. Mutta voiko tuo Sideral riittää yksinäänkin?

-ap

Vierailija
12/212 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole myöskään mikään ruoka-aine tehostamassa imeytymistä... 

Vierailija
13/212 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/rautatabletti-kannattaa-ott…

Liian pieni tutkimusaineisto ollakseen luotettava. 

Vierailija
14/212 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt 10kk ottanut Puhdistamon Tripla rautaa 50mg joka toinen päivä eikä arvot ole kauheasti noussut. Alkuun f-arvo 5. Voiko tästä nyt tehdä johtopäätöksen että arvot ei rautalisällä nouse ja pitäisi harkita infuusiota?

Vierailija
15/212 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt 10kk ottanut Puhdistamon Tripla rautaa 50mg joka toinen päivä eikä arvot ole kauheasti noussut. Alkuun f-arvo 5. Voiko tästä nyt tehdä johtopäätöksen että arvot ei rautalisällä nouse ja pitäisi harkita infuusiota?

Ei voi. Siitä voi tehdä johtopäätöksen, että sinulla rauta ei jostain syystä imeydy ja se syy on tarpeellista selvittää. 

Vierailija
16/212 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu tosi paljon siitä miten vatsa kestää. Itselläni menee vatsa aivan sekaisin raudasta ja ainoa vaihtoehto ovat miedot valmisteet. Jos ei olisi näitä ongelmia niin varmasti ottaisin tehokkaampia annoksia. Sideral ei auttanut itsellä yhtään, ei myöskään laktoferriini.

Vierailija
17/212 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän riippuu tosi paljon siitä miten vatsa kestää. Itselläni menee vatsa aivan sekaisin raudasta ja ainoa vaihtoehto ovat miedot valmisteet. Jos ei olisi näitä ongelmia niin varmasti ottaisin tehokkaampia annoksia. Sideral ei auttanut itsellä yhtään, ei myöskään laktoferriini.

Oletko kokeillut rautasuihketta, joka imeytyy suoraan suussa?

Vierailija
18/212 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle alan asiantuntija vinkkasi valurautapannua ja patoja ruoanlaittoon. Tämä oli jännä idea, mutta on kuulemma näyttöä, että toimisi. En ole vielä kokeillut, mutta on suunnitelmissa kokeilla.

Vierailija
19/212 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle alan asiantuntija vinkkasi valurautapannua ja patoja ruoanlaittoon. Tämä oli jännä idea, mutta on kuulemma näyttöä, että toimisi. En ole vielä kokeillut, mutta on suunnitelmissa kokeilla.

Huvittava ajatus, että metalli muuttuisi ravintoaineeksi, jos sen päällä paistaa ruokaa :D

Vierailija
20/212 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiinin nosto on todella hidasta. Voi mennä puoli vuotta tai jopa vuosi että se nousee. Tosin jos olet rautatabletteja käyttänyt pidempään ja ferritiini ei nouse niin siihen on jokin syy esim suolistoverenvuoto joka pitäisi selvittää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän