Miten näiltä verkkopankkihuijatuilta aina löytyy tililtä joku 50 - 200 000€?
Suoraan suomeksi sanottuna, näihin haksahtavat vain hieman hitaalla käyvät tyypit (ÄO:n puolesta) jotka noudattavat ventovieraasta numerosta tulevia ohjeita ja lähettävät kuvakaappauksia tunnuslukulistoistaan jne. johonkin whatsapp-numeroihin koska "näin on pyydetty".
Miten tällaisilla kognitiivisilla kyvyillä varustetut ovat onnistuneet kasamaan niin valtavia säästöjä, vai onko niin monella tässä maassa vaan poskettomia perintöjä lillumassa tilillä tyhjänpanttina?
Vertailun vuoksi töissäkäyvän aikuisen mediaanisäästöt ovat Suomessa noin 400€ kun poistaa lukua vääristävän ylimmän 1% tilastosta pois, ja ylimmässä 25%:ssäkin vain 3600 euroa.
Kommentit (44)
no, oma äitini on vaikeasti lukihäiriöinen eikä päässyt kansakoulua läpi. maatila oli huomattavan arvokas myöhemmin ja se myytiin valiolle ja hän sai toisena sisaruksena puolet äidin ja isän kuoltua.
hän on sitä tyyppiä joka luultavasti joutuu joskus tuollaisen huijauksen kohteeksi jos dementoituu, koska ei ole hirveän hyvät kriittisen ajattelun kyvyt, sekä on lähettänyt jo rahaa ties mihin enkelikerhoihin ja eri hihhuliseurakunnille jotka käyneet pimpottamassa ovella.
ei raha tai ansiot aina mene 'osaavimmille', sitä on etenkin vanhemmissa ikäluokissa ihan sattumanvaraisesti ties millaisilla hiihtäjillä perittynä, jonka säästäminen töissäkäyvältä veisi parisataa vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Mihin prosenttiluokkaan pääsee jos on yli miljoona euroa käteisenä ja loput rahastoissa ja osakkeissa?
Varmaan pötypuheluokkaan, kukaan ei pidä tuollaista summaa käteisenä kun pelkästään norwegianin määräaikaistilillä tuolla saisi 45 tonnia vuodessa tuottoa tekemättä mitään. Tilillä inflaatio nakertaa sen ostovoimasta pois useita kymppitonneja vuodessa.
Aika monella on tilillä 50 euroa, joten en ymmärrä aloitusta.
Mä kerron ketkä lankeaa näihin huijauksiin yleensä
Ne on epätoivoisessa tilanteessa eläviä ihmisiä, yleensä yksinäisiä
Tottakai niillä on myös rahaa, jos ne elää yksin. Siellä voi olla jotain perintöäkin yms yms. Valitettavan usein nämä ovat vanhoja naisia.
Sit siinä on vielä sellainenkin asia, mikä on todella surullinen asia, se on tämä:
Monesti nämä huijatut jopa itse tiedostavat, että heitä varmaan huijataan, siis jos joku huijari esim puhuu kauniisti heille, mutta he eivät välitä siitä. Tärkeintä on, että joku puhuu kauniisti.
Se on surullista.
<3
Maaseudulla on ihan tajuttoman tyhmiä mutta myös rikkaita maajusseja jotka ovat laittaneet lihoiksi meijereitä, osuuskuntatiloja, lypsämöitä jne. kun eivät ole jaksaneet jatkaa niiden pyörittämistä muun suvun kupsahdettua.
Ja ei todellakaan voi ulkomuodosta päätellä. Itse asun Oulaisilla ja täällä on 55v naimaton ukkomies joka ei koskaan käy suihkussa ja jolla on todella yksinkertaiset sekä rasistiset jutut, mutta vaihtelee Bentleyn, Maseratin yms. upouuden auton välillä puolen vuoden välein. Ei ole töitä tehnyt vaan saanut isältään omaisuuden joka oli todella yrittäjä.
Ei ylitä uutiskynnystä jos mummolta on viety 20€.
Miten ne huijarit saa sen rahan tililtä, kun eihän nykyään meinaa tilin omistajakaan saada omia rahojaan nostettua???
Vierailija kirjoitti:
Mä kerron ketkä lankeaa näihin huijauksiin yleensä
Ne on epätoivoisessa tilanteessa eläviä ihmisiä, yleensä yksinäisiä
Tottakai niillä on myös rahaa, jos ne elää yksin. Siellä voi olla jotain perintöäkin yms yms. Valitettavan usein nämä ovat vanhoja naisia.
Sit siinä on vielä sellainenkin asia, mikä on todella surullinen asia, se on tämä:
Monesti nämä huijatut jopa itse tiedostavat, että heitä varmaan huijataan, siis jos joku huijari esim puhuu kauniisti heille, mutta he eivät välitä siitä. Tärkeintä on, että joku puhuu kauniisti.
Se on surullista.
<3
Miten niin totta kai on rahaa, jos asuu yksin. Itse olen koko elämäni töitä tehnyt 66v nainen (eronnut) ja eläkkeeni on niin pieni, että siitä saa todella kurinalaisella ruuasta säästämisellä nipistettyä ehkä 100 euroa kuussa säästöön.
Minulla ei voi koskaan edes teoreettisesti olla sataa tonnia tilillä. Tuskin edes paria kymppitonnia ennenkuin kupsahdan.
Mutta mistä ne huijarit tietää kenellä on paljon rahaa tilillä,ei ne köyhille soittele ja pyydä pankkitunnuksia.
Oletko jotenkin yksinkertainen ap? Jos tyhjätaskun tililtä vie 20e, luuletko todella, että siitä uutisoidaa?. Ei tuollainen tule välttämättä edes poliisin tietoon lainkaan.
Toisekseen, sinä yhdistät tilillä olevat rahat älykkyyteen. Siinä sulla on toinen paha logiikkavirhe.
Aika törkeetä ap. Monet on vanhuksia ja muistisairaus tekee sellaiseksi ettei ymmärrä. Siitä mistä heillä on rahaa niin ei kuulu mulle. Monet kyllä saaneet perintöä tai säästäneet. Monet vanhemmat ihmiset kasvatettu siihen että pitää säästää ja olla tarkka rahoista. Itse olen 58-vuotias ja kyllä mua vanhemmilla on ihan kivasti säästöjä eli juuri summia mistä mainitsit mutta osalla kyllä sijoitettu.
Miten niin totta kai on rahaa, jos asuu yksin. Itse olen koko elämäni töitä tehnyt 66v nainen (eronnut) ja eläkkeeni on niin pieni, että siitä saa todella kurinalaisella ruuasta säästämisellä nipistettyä ehkä 100 euroa kuussa säästöön.
Minulla ei voi koskaan edes teoreettisesti olla sataa tonnia tilillä. Tuskin edes paria kymppitonnia ennenkuin kupsahdan.
Jos sijoitat osakkeisiin keskimääräisellä 7% vuosituotolla niin 94 vuotiaana sinulla on 100000€ kasassa. Perikunta kiittää.
Iäkkäämpiä jotka ostaneet mm omistusasunnon 80-90 luvuilla kun vielä keskituloisellakin oli varaa okt tai tilavaan asuntoon jopa pk-seudulta. Kesämökkiinkin riitti raha siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Iäkkäämpiä jotka ostaneet mm omistusasunnon 80-90 luvuilla kun vielä keskituloisellakin oli varaa okt tai tilavaan asuntoon jopa pk-seudulta. Kesämökkiinkin riitti raha siihen päälle.
Haista nyt huilu näine valemuistoinesi.
Ilmankos ei mihinkään huijareihin törmää kun on pa vuosikymmenestä toiseen.
Vaikka itse en usko joutuvani moisten huijausten kohteeksi - on muuten yritetty - niin en ole järin älykäs. Kyllä minulla ihan perustyönteolla jää rahaa säästöön kun en harrasta tuhlailua. Tuttavapiirissäni on nainen, joka asuu edullisessa yksiössä halvalla alueella, on maksettu jo aikaa sitten. Pienellä paikkakunnalla ei ole edes mihin tuhlata ja siellä hänellä on matalapalkkatyö, mutta rahaa jää kun käyttökohteita ei vain ole. Maksanee siitä yksiöstä vastiketta alle 150 euroa/kk, ei omista autoa ja kylällä on tosi vähän mihin tuhlata, käy läheisessä kaupungissa ostoksilla tyyliin kaksi-kolme kertaa vuodessa. Hän on kuitenkin ihan tyytyväinen kylän kirjastoon, kansalaisopiston kursseihin, lenkkeilymaastoihin ja seurakunnan toimintaan.
Mistä tuo mediaaniluku on peräisin? En tahdo millään uskoa. Kai aikuisilla työssäkäyvillä nyt sentään yleensä on tuhansia euroja tilillä?
Nämä on melkein aina hieman iäkkäämpää väkeä, joten heillä voi olla säästöjä ja perintörahoja jne tilillä. Rakkaushuijauksissa sitten taas uhri päätyy lopulta ottamaan lainaa joko lähipiiriltään tai pankilta.
Mihin prosenttiluokkaan pääsee jos on yli miljoona euroa käteisenä ja loput rahastoissa ja osakkeissa?