Olen niin introvertti-selitykset työelämän suhteen
Kun täällä keskustellaan työstä tai työttömyydestä, niin erittäin toistuvasti joku kirjoittaa, että sellainen ja tällainen työ ei minulle sovi, koska olen niin introvertti. Varsinkin mitä paskemmasta työstä on kyse, niin varsinkin silloin nämä introvertti-selittäjät nousee pintaan.
Minä taas väitän, että oli mikä mortti tai vertti tahansa, niin kyse on suurimmaksi osaksi vain siitä, että onko ihminen loppujaan valmis menemään yhtään epämukavuusalueelleen.
Kommentit (44)
Voi myös olla että kiusaaja luulee introvertin tarkoittavan helppoa uhria.
Älä viitsi. On oikeasti ihmisiä jotka eivät voi elää kommunistisessa sosialismissa 24/7. Osa tarvitsee latautumista ja lepoa, jopa maaseutua. Et sä muiden elämästä voi päättää noin tai miltä muista tuntuu. On sairaitakin ja lääkityksellä olevia. Tai muu väsymys. Ihmiset erilaisia. Jos on miellyttävä työympäristö ja asioita voidaan korjata, vaikuttaa, ehkä parempi.
Minulla ei introverttiys liity työelämän hankaluuksiin. Saan asiakaspalvelussa paniikkihäiriön. Siedätys ei auta, kokeiltu jo yli kymmenen vuotta.
Onneksi nyt itsenäisessä työssä missä harvoin näkee asiakkaita tai muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä määreet intovertti ja ekstrovertti on täysin väärinymmärrettyjä käsitteitä. Puhumattakaan kuinka yleistä on niiden väärinkäyttö. Nykyään yleensä hyppään yli tai suljen korvat kun joku perustelee sosiaalista kyvyttömyyttään sanalla introvertti.
Voi että itsekin vihaan noita termejä. Kukaan ei käyttänyt noita yleisessä kielessä vielä kymmenisen vuotta sitten. Ei kerrassaan kukaan. Sitten joku Iltapaskan pissis-toimittaja kaivoi ne jostakin, varmaan jenkkilähteestä, niin sen jälkeen näitä termejä varsinkin täällä rupesi käyttämään kaikki joka saátanan asiayhteydessä.
Tämä. Jos ei ihmisparka ole joku helvetin vertti, niin sitten nepsy-ADD-ADHD...ja kaikki sukulaiset ja työkaverit on niitä narsisteja. Lisäksi on matala ferritiini, fibromyalgia, sähkö- ja hajusteallergia sekä se vi*un ahdistus. Kyllä naiset jaksaa sairastaa ja diagnosoida. Arkea eivät vaan oikein jaksa.
Itse olen sellainen introvertti/erakko etten oikein sovi asiakaspalvelutyöhön. Tai kyllä minä sitä pystyn tekemään mutta kyllä sen vaan asiakkaatkin huomaa ettei se ole luontaista minulle. Olen hyvä omassa työssäni, mutta en haluaisi asiakkaaksi paikkaan jossa itse olen asiakaspalvelijana.
Onneksi työkkärit ovat ymmärtäväisempiä kuin ap. Olen sanonut olevani introvertti ja rasitun liikaa sosiaalisuudesta niin eivät pakota asiakaspalvelutöihin.
Mä voisin tehdä asiakaspalvelutyötä, mutta en mitään myyntituputushommaa (tyyliin Gigantti).Sellainen sotii mun oikeudentajua vastaan enkä suostuisi tyrkyttämään asiakkaille jotain hyödytöntä rojua tai palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä määreet intovertti ja ekstrovertti on täysin väärinymmärrettyjä käsitteitä. Puhumattakaan kuinka yleistä on niiden väärinkäyttö. Nykyään yleensä hyppään yli tai suljen korvat kun joku perustelee sosiaalista kyvyttömyyttään sanalla introvertti.
Voi että itsekin vihaan noita termejä. Kukaan ei käyttänyt noita yleisessä kielessä vielä kymmenisen vuotta sitten. Ei kerrassaan kukaan. Sitten joku Iltapaskan pissis-toimittaja kaivoi ne jostakin, varmaan jenkkilähteestä, niin sen jälkeen näitä termejä varsinkin täällä rupesi käyttämään kaikki joka saátanan asiayhteydessä.
Tämä. Jos ei ihmisparka ole joku helvetin vertti, niin sitten nepsy-ADD-ADHD...ja kaikki sukulaiset ja työkaverit on niitä narsisteja. Lisäksi on matala ferritiini, fibromyalgia, sähkö- ja hajusteallergia sekä se
Tämäpä tämä. Yksi työkaveri jaksoi jauhaa sähköallergiastaan. Neuvoin suojautumaan alumiinifoliolla. Jouduin puhutteluun. Palavereissa en enää uskalla suutani avata kun pahoittavat mielensä ja sitten itkeskelevät nurkissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Jos ei ihmisparka ole joku helvetin vertti, niin sitten nepsy-ADD-ADHD...ja kaikki sukulaiset ja työkaverit on niitä narsisteja. Lisäksi on matala ferritiini,
Meillä oli tapaus joka sai oireita siitä kun ei voinut olla samassa tilassa niiden kanssa kenellä on koira tai kissa. Kuulemma tukehtuu allergiaansa. Hassua vaan kun tuli työharjoittelija ja hänen kanssaan kyllä oli tekemisissä kunnes selvisi että tällä harjoittelijalla oli koira. Alkoi välttely:D
Oli muutenkin omituinen, onneksi otti itse loparit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Jos ei ihmisparka ole joku helvetin vertti, niin sitten nepsy-ADD-ADHD...ja kaikki sukulaiset ja työkaverit on niitä narsisteja. Lisäksi on matala ferritiini, fibromyalgia, sähkö- ja hajusteallergia sekä se
No hajusteallergia nyt ei ole mitään huuhaata. Mulla ei ole astmaa ja käytän itsekin hajuvesiä (vähän) mutta mulla veti hengitystiet tukkoon asiakkaan partaveden takia (oli varmaan pullollisen kaatanut päällensä), sain avaavaa suihketta työnantajalta ja istuin pihalla siihen asti, että henki alkoi kulkemaan normaalisti.
Intro- ja ekstroverttien olemassaolo on tosiasia, jonka mukaan on elettävä. Nykyisessä duunissa kuitenkin eniten ärsyttää, että erilaisiin ismeihin hurahtaneet saavat mellastaa työyhteisössämme ilman pidäkkeitä. Kaikki mahdollinen tulisi aktiivisesti tiedostaa ja suvaita. No suvaitsevainen olenkin, tiettyyn rajaan asti, mutta en jaksa koko ajan omaksua kaikkia uusia toimintatapoihimme vaikuttavia sosiaalisia/kulttuurillisia suuntauksia.
Eikö noiden persoonallisuuspiirteiden olemassaolosta kannattaisi tingata sellaisten kanssa, jotka niitä ovat opiskelleet eikä vauviksella?
Vierailija kirjoitti:
Intro- ja ekstroverttien olemassaolo on tosiasia, jonka mukaan on elettävä. Nykyisessä duunissa kuitenkin eniten ärsyttää, että erilaisiin ismeihin hurahtaneet saavat mellastaa työyhteisössämme ilman pidäkkeitä. Kaikki mahdollinen tulisi aktiivisesti tiedostaa ja suvaita. No suvaitsevainen olenkin, tiettyyn rajaan asti, mutta en jaksa koko ajan omaksua kaikkia uusia toimintatapoihimme vaikuttavia sosiaalisia/kulttuurillisia suuntauksia.
kerropa kaikki tähänastiset elämääsi haitanneet tapaukset!
Vierailija kirjoitti:
Eikö noiden persoonallisuuspiirteiden olemassaolosta kannattaisi tingata sellaisten kanssa, jotka niitä ovat opiskelleet eikä vauviksella?
Tinkaaminen suoraan näiden kanssa ei johda mihinkään. Omituiset persoonallisuudet lukee vauvista, ja viesti saattaa mennä tätä kautta paremmin läpi. Siksi niistä täällä jauhaminen voi olla hyödyllistä.
Ei introverttiys tai ekstroverttiys ole mitenkään suoraviivaista ja kaikilla samanlaista. Työkaverin kanssa tehdään molemmat töitä, joissa ollaan isoissa ryhmissä ja esillä. (Työkaveri jatkuvasti, minä satunnaisemmin.)
Työkaveri on introvertti, mutta on itse hakeutunut tuollaiseen työhön ja pitää siitä. Hänelle etätyöaika oli tuskaa, kun ei nähnyt ihmisiä livenä.
Minä taas olen monien testien mukaan ekstrovertti. Viihdyn noissa tilanteissa ihan hyvin, eivätkä ne erityisesti kuormita minua, mutta en myöskään tarvitse niitä. Korona-aika oli paremminkin ihanaa, kun sai tehdä rauhassa töitä yksin kotona.
Saattaa olla, että olen itse enemmän ambivertti, mutta työkaveri on kyllä ehdottomasti introvertti oikeasti. On aivan puppua, että introvertti eivät kaipaa ihmiskontakteja ja kaikku ekstrovertit haluaisivat koko ajan pöhistä avokonttorissa.
Tyhmä tekee töitä kun on tukiakin. Epämukavuusaluettaan voi harjoitella vaikka millä muulla tavalla kuin epäluonnollisella pakkotahtisella työelämällä. Töitä ei kuitenkaan ole kaikille ja koneet tekevät sitä yhä enemmän. Halpatyöt ovat vain halpatöitä eli turhia töitä, eivät oikeita töitä.
Vierailija kirjoitti:
Introverttiydestä tai ekstroverttiydestä voi onneksi parantua. Vaatii harjoittelua ja epämukavan olon sietämistä. Parantumisprosessin seurauksena oma minäkuva ja sosiaaliset taidot vahvistuvat.
Tästä näkee taas hyvin, kuinka pihalla joku ihminen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas on hyvä, että näistä puhutaan enemmän. Ihmiset ovat erilaisia ja tarpeet ovat erilaisia. Toki kaikissa asioissa ei voi eikä kannata mennä määritelmien taakse. Hyvä olisi silti, että ymmärrystä löytyy erilaisille ihmisille.
Kyse on siitä, että nuo "erilaiset" vaatii ja edellyttää ymmärrystä kyllä muilta, mutta toimivatko vastavuoroisesti samoin? Harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kerropa kaikki tähänastiset elämääsi haitanneet tapaukset!
Kaikkia tapauksia en viitsi/jaksa kirjoittaa. Pari yleistä esimerkkiä kuitenkin.
Viimeksi oli intersektionaalinen työpaja, johon oli osallistuttava. Siinä tuli niin paljon arvojeni vastaista tuubaa, että oikeasti harmitti. Kuitenkin piti mukana hymistellä, ettei joukossa teilattaisi.
Missään tilaisuuksissa ei enää saa muuta kuin vegaanista syötävää.
Verifioituun dataan ja tietoon perustuvia ajatuksia/ehdotuksia soveltamiskelpoisista ilmastotoimenpiteistä ei täällä kuunnella. Mennään kuitenkin kritiikittä mukaan yhdentekeviin kompensaatiohankkeisiin.
Käsitys työnteosta on vahvasti kieroutumassa. Kaikissa projekteissa osallistetaan kaikki. Työpajoja toistensa perään. Tuloksena on kelvotonta ja ismien mukaan värittynyttä höttöä, josta konkretia on hyvin kaukana.
Mutta kyseessä ei ole edelleenkään ekstrovertin ominaisuus. Ksipää voi olla ilman ekstroverttiyttäkin.