Minkä verran työmarkkinatuesta jää käteen verojen jälkeen?
Kommentit (43)
Opintolainan erää saa kyllä pienemmäksi. Hullua maksaa työttömänä 200e.
Vierailija kirjoitti:
Verojen jälkeen työmarkkinatuki on noin 640 euroa, asumistuki on 299 euroa (ennen leikkausta noin 340 euroa) ja toimeentulotuki on ollut nyt useamman kerran 0 euroa sillä perustelulla että minulle on jo aiemmin myönnetty toimeentulotukea joulukuussa 2022 ja Kela torppaa kaikki valitukset ja se ottaa päähän. Vuokraan minulla menee 500 euroa (ennen korotus 440 euroa), vesimaksuun 20 euroa, sähkölaskuun noin 15 euroa ja opintoainan lyhennykseen 200 euroa. Tällä koetetaan tulla toimeen ja kituuttaa päivästä toiseen koittaen löytää edes jotain työtä.
Opintukea ei ole pakko maksaa pois. Sen voi jättää ulosottoon. Lisäksi jos nykyään valmistuu etuajassa niin saa puolet opintolainasta anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verojen jälkeen työmarkkinatuki on noin 640 euroa, asumistuki on 299 euroa (ennen leikkausta noin 340 euroa) ja toimeentulotuki on ollut nyt useamman kerran 0 euroa sillä perustelulla että minulle on jo aiemmin myönnetty toimeentulotukea joulukuussa 2022 ja Kela torppaa kaikki valitukset ja se ottaa päähän. Vuokraan minulla menee 500 euroa (ennen korotus 440 euroa), vesimaksuun 20 euroa, sähkölaskuun noin 15 euroa ja opintoainan lyhennykseen 200 euroa. Tällä koetetaan tulla toimeen ja kituuttaa päivästä toiseen koittaen löytää edes jotain työtä.
MITEN SUN TYÖMARKKINATUKI VOI OLLA TUON SUURUINEN!
ONPA SULLA ONNEA VEROTUKSEN KANSSA!
JA SITTEN SE VIELÄ SANOO; ETTÄ KITUUTTAA! YLI 900 NETTO, JA VUOKRAN JA PAKOLLISTEN ASUMISKULUJEN JÄLKEEN SILLE JÄÄ KÄYTTÖÖN VIELÄ REILUSTI RAHAA....
Vierailija kirjoitti:
Pankki ei suostu pienempään, vetoaa siihen että olen työtön ja että aiemmin ollut maksuhäiriömerkintöjä maksamattomista söhkölaskuista. Vai luulitteko että en ole osannut pyytää pankkia pienentämään lainalyhennystä?
Vastaajat selittävä kaikki tukensa ja mitä jää käteen niiden summasta.
No, mut aloittaja kysyi:
MITÄ JÄÄ KÄTEEN TYÖMARKKINATUESTA VEROJEN JÄLKEEN!
Vastauksen kysymykseensä hän olisi voinut löytää kelan sivuilta. Siellä on kerrottu työmarkkinatuen määrä ja veroprosentti joka on pääsääntöisesti 20 työttömyysetuudesta.
No, kertokaa nyt kaikki tukenne ja mitä jää käteen niiden yhteissummana.
Kannattaa laskea muutosverokortti. Mulla menee nyt 15%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankki ei suostu pienempään, vetoaa siihen että olen työtön ja että aiemmin ollut maksuhäiriömerkintöjä maksamattomista söhkölaskuista. Vai luulitteko että en ole osannut pyytää pankkia pienentämään lainalyhennystä?
Vaihda pankkia. Esimerkiksi S-pankin ja Nordean kanssa on pystynyt ongelmitta sopimaan siitä kuinka paljon haluaa maksaa opintolainaa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun viimeksi oon saanu työmarkkinatukea, niin ei multa mennyt veroa kuin 1-2%. Mulla oli verotuksessa vähennyksiä (vapaaehtoinen eläkesäästäminen), jotka piti verot pienenä. Nyt tuokin on poistumassa vuoden 2027 alusta, jos hallituksen suunnitelma pitää.
Kotitalousvähennys voi siirtyä puolisolta toiselle. Jos työttömän puoliso teettää jotain kotitalousvähennykseen oikeuttavaa työtä enemmän kuin mitä pystyy omassa verotuksessaan vähentämään, niin ne loput vähennykset menevät sille työttömälle.
Miten se vapaaehtoinen eläkesäästäminen voi vaikuttaa sosiaalietuuden verotukseen. Eikö ne vähennykset koske työtuloja! Sosiaalietuus ei ole työtuloa! Sitä verotetaan eri tavoin kuin ansiotuloa eli työtuloa!
Ennen oli sosiaalietuudelle ihan oma verokorttikin, mikä jo sinänsä kertoo kaikille, että erilainen verotussysteemi!
595 euroa 4 viikon välein, eli 13 kertaa vuodessa tuo. Ilman kirkon jäsenyyttä maksan noin 300 euroa liika ennakonpidätystä vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
595 euroa. Onko työttömät niin tyhmiä etteivät tiedä tuotakaan paljonko saa tukia. Ei ihme kun olette työttömiä, ei kukaan palkkaa tietämätöntä töihin.
Älä sano sitä kuin se olisi paha asia, näin saamme olla rauhassa ja nostaa korkeita korvauksia.
ps olen itse työttömänä vain siksi, että en halua tulla näiden tapausten solvattavaksi sinne töihin, opetelkaa ensin käyttäytymään, sitten voimme harkita paluuta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
595 euroa. Onko työttömät niin tyhmiä etteivät tiedä tuotakaan paljonko saa tukia. Ei ihme kun olette työttömiä, ei kukaan palkkaa tietämätöntä töihin.
Tuo ei todellakaan pidä paikkansa. Minä saan päivärahaa 630 euroa (9 euroset mukana), asumistukea 310 euroa ja toimeentulotukea 113 euroa.
Pitää todellakin paikkansa. Miksi lasket omat sosiaalitukesi työmarkkinatukeen mukaan? Etkö ymmärtänyt kysymystä?
Seiso vaikka päälläsi, mutta ilman mitään toimia, niin se on 595e.
Vierailija kirjoitti:
No, mut aloittaja kysyi:
Vastauksen kysymykseensä hän olisi voinut löytää kelan sivuilta. Siellä on kerrottu työmarkkinatuen määrä ja veroprosentti joka on pääsääntöisesti 20 työttömyysetuudesta.
Tämä. Mutta nautitaan nyt kun se on 20% vaikka se on viidennes tuesta. Ensi vuonna nousee 25% niin paljon kuin se ottaa päähän ja pistää vihaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pankki vetoaa siihen että työtön pystyisi maksamaan monia satoja? Mikä logiikka siinä on?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mut aloittaja kysyi:
Tämä. Mutta nautitaan nyt kun se on 20% vaikka se on viidennes tuesta. Ensi vuonna nousee 25% niin paljon kuin se ottaa päähän ja pistää vihaksi.
Mistä olet saanut tietoosi, että työmarkkinatuen ennakonpidätys on ensi vuonna 25%?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei todellakaan pidä paikkansa. Minä saan päivärahaa 630 euroa (9 euroset mukana), asumistukea 310 euroa ja toimeentulotukea 113 euroa.
Ai mikä ei pidä paikkaansa.
KUN ALOITTAJA KYSYY TYÖMARKKINATUEN NETTOMÄÄRÄÄ, NIIN PERUSTILANTEESSA ASIA ON JUURI NIIN, ETTÄ 595 EUROA!
ALOITTAJA KYSYI TYÖMARKKINATUEN MÄÄRÄÄ VEROJEN JÄLKEEN!
PORUKKA RYNTÄÄ VASTAILEMAAN KAIKKIEN TUKIENSA MÄÄRÄÄ!
JA SINÄ JOLLE NYT KOMMENTOIN, OLET SIIS NELJÄNÄ PÄIVÄNÄ KUUKAUDESSA 9 EURON AKTIVOINTIPALKKIOLLA! SAAT 36 EUROA VEROTONTA AKTIVOINTILISÄÄ!
AI, ETTÄ!
SITTEN TULET LEVEILEMÄÄN ETTÄ SAAT VIELÄ TOIMEENTULOTUKEAKIN... NO, SULLAHAN ON HYVÄ MÄIHÄ. TODELLA HYVÄ MÄIHÄ.
KATSOS KUN ON SELLAISIAKIN TYÖMARKKINATUELLA OLEVIA, JOTKA EIVÄT TOIMEENTULOTUKEA SAA!
AI, ETTÄ KYLLÄ ERÄILLÄ SITTEN ON HYVÄT SYYT LEVEILLÄ, RAHAA TULEE KUN OSAA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kysyi työmarkkinatuen määrää. Odotas kun tarkistan tililtäni:
595,36€
Upea summa. Mut joo toihan ei sisällä lapsikorotuksia et vissiin tylttömän ei tarvii elättää niitä lapsia sitten omasta pussista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun viimeksi oon saanu työmarkkinatukea, niin ei multa mennyt veroa kuin 1-2%. Mulla oli verotuksessa vähennyksiä (vapaaehtoinen eläkesäästäminen), jotka piti verot pienenä. Nyt tuokin on poistumassa vuoden 2027 alusta, jos hallituksen suunnitelma pitää.
Kotitalousvähennys voi siirtyä puolisolta toiselle. Jos työttömän puoliso teettää jotain kotitalousvähennykseen oikeuttavaa työtä enemmän kuin mitä pystyy omassa verotuksessaan vähentämään, niin ne loput vähennykset menevät sille työttömälle.
Miten se vapaaehtoinen eläkesäästäminen voi vaikuttaa sosiaalietuuden verotukseen. Eikö ne vähennykset koske työtuloja! Sosiaalietuus ei ole työtuloa! Sitä verotetaan eri tavoin kuin ansiotuloa eli työtuloa!
Ennen oli sosiaalietuudelle ihan oma verokorttikin, mikä jo sinänsä kertoo kaikille, että erilainen verotussysteemi!
Etuus on ansiotuloa. Siitä ei saa vähennyksiä, jotka koskevat palkkatuloja, esim. ansitulovähennys, palkkatulon tulonhankkimisvähennys. Siitä saa vähentää esim. ay-maksut ja aiemmin asuntolainan korot ihan normaalisti.
Etuusvetokortin voi edelleen tehä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mut aloittaja kysyi:
Mistä olet saanut tietoosi, että työmarkkinatuen ennakonpidätys on ensi vuonna 25%?
Se on salaisuus. Mutta asia on jo päätetty suljettujen ovien takana valmiiksi ja vinkkinä voin sanoa että kannattaa käydä lukaisemassa valtion sivuilta jo alustavia budjettimalleja ensivuodelle.
MITEN SUN TYÖMARKKINATUKI VOI OLLA TUON SUURUINEN!
ONPA SULLA ONNEA VEROTUKSEN KANSSA!