Vuosi ilman sisävessaa, onko asennekysymys?
Ajatus olisi muuttaa toukokuussa ja asua ainakin vuosi. Pärjääkö?
Kommentit (100)
Mä olen usein ihmetellyt tuota asennetta, jota usein kuulee jos kertoo asuvansa jotenkin alkeellisemmin. Se on heti jonkun mielestä "ylpeilyä", "erikoisuuden tavoittelua" tai jotain muuta aivan ihmeellistä. Wtf? 😂
Joku muu voi hyvin sanoa että ulkona on -30 pakkasta, lämmitin sähkösaunan ja menen lämmittelemään. Jos minä sanon että ulkona on -30 astetta, lämmitän ulkosaunan että pääsen pesulle, siitä usein seuraa ihme raivoa, asumistyyliäni vastaan. Ja tuo minun kommenttini olisikin jotain leuhkimista, vaikka se on yhtä lailla pelkkä TOTEAMUS kuin sähkösaunan lämmittäjälläkin.
Saati että olisin muuttanut asumaan näin, koska haluan olla jotenkin erikoinen (kuten aina esim. tämän tyyppisistä lehtijutuista sanotaan, mökkiin muuttaneesta)? Kai siihen erikoisena olemiseen olisi helpompiakin keinoja 😂 Itse asun tällaisissa oloissa vain siksi, että talo nyt vaan sattuu olemaan tällainen, sisävessaa, suihkua ja kylppäriä ei ole. On huussi ja pihasauna, ja niillä pärjätään oikein hyvin. Eikä sekään ole leuhkimista 😉
Vierailija kirjoitti:
Heikkoa tekoa nämä nykynuoret, jos tuo on kynnyskysymys.
Ihmiset elävät vieläkin jatkuvasti tuollaisissa oloissa, eikä haittaa yhtään. Olet hienohelma, jos se ei sinulta onnistu.
No minä en ole mikään nuori, enkä hienohelma ja tästä syystä en halua liukkailla ja pimeässä lähteä ulkohuusiin, sinne johtavat kahdet rappuset. Turvallisuuskysymys. Olen sairastanut mökkivuosieni aikana muutamankin mahataudin, mm. ulkomailla saamani salmonellan. On ollut tuskien taival ehtiä ja jaksaa juosta huusiin vadin kanssa, kun molemmista päistä on yhtä aikaa tullut. Polttava käymälä, lämmin ympäristö ja oksennusämpäri ovat olleet ihania. Loppuvoimilla raahautunut tuvan sohvalle, siitä on lyhyt matka pöntölle hetken päästä uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kyllä ulkohuussin kauheutta. Toki kovilla pakkasilla sen käyttö ei ole kovin miellyttävää, mutta n. 9 kuukautta vuodessa se on omasta mielestäni miellyttävämpi paikka asioida, kuin vesivessa. Ja VAIN kovilla pakkasilla epämiellyttävämpi. Mutta nämähän ovat makuasioita, en ala kiistämään toisen kokemusta, vaikka en sitä itse täysin ymmärräkään. Enhän ala ruuastakaan väittämään, että jos minä tykkään siitä ja tästä, niin kaikkien muidenkin pitäisi niistä tykätä ja toisinpäin.
Isoin miinus huussissa on sen tyhjäys, vaikka ei sekään nyt mikään älytön urakka ole.
Minua kyllä kauhistuttaisi eniten pääkallokelit, milloin on jäätynyt reitti sinne vessalle ja sen päällä vettä. Hiekoitus on uponnut jonnekin jään sisään tai kulkeutunut jonnekin veden mukana. Oman kokemuksen mukaan ne huussit on aina jossain vähän pidemmän matkan päässä pihan perällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kyllä ulkohuussin kauheutta. Toki kovilla pakkasilla sen käyttö ei ole kovin miellyttävää, mutta n. 9 kuukautta vuodessa se on omasta mielestäni miellyttävämpi paikka asioida, kuin vesivessa. Ja VAIN kovilla pakkasilla epämiellyttävämpi. Mutta nämähän ovat makuasioita, en ala kiistämään toisen kokemusta, vaikka en sitä itse täysin ymmärräkään. Enhän ala ruuastakaan väittämään, että jos minä tykkään siitä ja tästä, niin kaikkien muidenkin pitäisi niistä tykätä ja toisinpäin.
Isoin miinus huussissa on sen tyhjäys, vaikka ei sekään nyt mikään älytön urakka ole.
Minua kyllä kauhistuttaisi eniten pääkallokelit, milloin on jäätynyt reitti sinne vessalle ja sen päällä vettä. Hiekoitus on uponnut jonnekin jään sisään tai kulkeutunut jonnekin veden mukana. Oman kokemuksen mukaan ne huussit on aina jossain vähän pidemmän matkan pä
Me onneksi asumme alueella, jossa on kunnon talvet. Pääkallokelejä ei siis juurikaan ole, kuin hyvin lyhyitä aikoja kerrallaan, lähinnä vain keväällä. Muuten ihan hyvät kelit, kunhan lumikolaa tiensä vessaan. Mutta korkeavartiset saappaatkin on, jos ei jaksa kolata 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kyllä kauhistuttaisi eniten pääkallokelit, milloin on jäätynyt reitti sinne vessalle ja sen päällä vettä. Hiekoitus on uponnut jonnekin jään sisään tai kulkeutunut jonnekin veden mukana. Oman kokemuksen mukaan ne huussit on aina jossain vähän pidemmän matkan pä
Huussikenkien päälle voi laittaa liukkailla keleillä liukuesteet tai vaihtoehtoisesti voi käyttää vaikkapa ihan nastalenkkareita. Jos niistä jättää nauhat löysälle, niin sujahtaa helposti jalkaan ja huussimatka on kuitenkin niin lyhyt, ettei kunnon sitomiselle ole edes tarvetta. Nastakengät on keskimäärin ihan hyödyllinen varuste muutenkin siellä, missä huusseja on.
Pärjäähän sitä vaikka luolassa, mutta miks ihmeessä pitäs ?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen usein ihmetellyt tuota asennetta, jota usein kuulee jos kertoo asuvansa jotenkin alkeellisemmin. Se on heti jonkun mielestä "ylpeilyä", "erikoisuuden tavoittelua" tai jotain muuta aivan ihmeellistä. Wtf? 😂
Joku muu voi hyvin sanoa että ulkona on -30 pakkasta, lämmitin sähkösaunan ja menen lämmittelemään. Jos minä sanon että ulkona on -30 astetta, lämmitän ulkosaunan että pääsen pesulle, siitä usein seuraa ihme raivoa, asumistyyliäni vastaan. Ja tuo minun kommenttini olisikin jotain leuhkimista, vaikka se on yhtä lailla pelkkä TOTEAMUS kuin sähkösaunan lämmittäjälläkin.
Saati että olisin muuttanut asumaan näin, koska haluan olla jotenkin erikoinen (kuten aina esim. tämän tyyppisistä lehtijutuista sanotaan, mökkiin muuttaneesta)? Kai siihen erikoisena olemiseen olisi helpompiakin keinoja 😂 Itse asun tällaisissa oloissa vain siksi, että talo nyt vaan sattuu olemaan tällainen, sisävessaa, suihkua ja kylp
Se on ylpeilemistä silloin kun ruvetaan haukkumaan niitä, jotka eivät halua elää tuollaista elämäntyyliä. Tässäkin keskustelussa mukavuutta arvostavia ollaan haukuttu heikoiksi ja prinsessoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kyllä kauhistuttaisi eniten pääkallokelit, milloin on jäätynyt reitti sinne vessalle ja sen päällä vettä. Hiekoitus on uponnut jonnekin jään sisään tai kulkeutunut jonnekin veden mukana. Oman kokemuksen mukaan ne
Huussikenkien päälle voi laittaa liukkailla keleillä liukuesteet tai vaihtoehtoisesti voi käyttää vaikkapa ihan nastalenkkareita. Jos niistä jättää nauhat löysälle, niin sujahtaa helposti jalkaan ja huussimatka on kuitenkin niin lyhyt, ettei kunnon sitomiselle ole edes tarvetta. Nastakengät on keskimäärin ihan hyödyllinen varuste muutenkin siellä, missä huusseja on.
Kuulostaa kyllä aika ikävältä, että joka vessareissuun täytyy valmistautua tavallisilla kengilla ja sitten vielä nastakenkillä. Takkikin pitää talvella pukea päälle ja pipo.
Vierailija kirjoitti:
Sisällekin voi laittaa kompostoivan käymälän, jos ilmanvaihdosta on huolehdittu ja tilaa on riittävästi. Neste kannattaa kerätä erikseen viemäriin, kuivajäte vie sen jälkeen hyvin vähän tilaa. Teollisia ratkaisuja on useampia.
Jep, meillä mökillä Ekolet kompostikäymälä sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää käydä yöllä vessassa ja ehkä useita kertoja sitten on hankalaa.
Kunnollisia muovisia portatiiveja on ja niihin saa kompostoituvia muovipusseja, jonka voi sitten heittää kompostikäymälään pönttöön maatumaan. Googlatkaa immeiset. Muutaman kympin maksaa, ämpärisysteemi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut kohta kymmenen vuotta mummonmökissä missä vain ulkohuussi. Hyvin olen pärjännyt ja viihtynyt. Teille jotka epähygieenisyyttä kauhistelette: en minä paljain käsin mitään pyyhi ja osaan pestä käteni. Pihasauna lämpiää myös vaikka joka ilta, siellä sitä vasta puhtaaksi tuleekin, paremmin kuin suihkussa.
Eli käyt aamupaskalla huusissa ja kävelet koko päivän paskanhajuisena ja odottelet, että pääset illalla saunaan pesemään persauksesi? 🤮🤮🤮🤮🤮
Kosteat vessapaperit on keksitty, jos et satu tietämään. Tätä ketjua lukiessa ihmisten avuttomuus saa ihan uudet mittasuhteet😰
Tiedän pariskunnan, jolla ulkohuussi on ainoa käymälä. Ei mikään hieno polttava, pakastava tms huussi, vaan kymmeniä vuosia vanha puinen ulkokäymälä. Perinteinen suomalainen huussi.
Heille on syntynyt lapsi. Niin vain on vauvan peppupesut suoritettu. En tiedä tarkalleen miten, mutta talossa ei ole minkäänlaista kylpyhuonetta tai muuta pesutilaa. Ulkosaunassa peseytyvät.
Näihin aikoihin lapsi opettelee käyttämään pottaa. Seuraavaksi asioimaan siellä ulkohuussissa.
On tuo selvästikin mahdollista. Vuonna 2024 Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Ne patterilla varustetut tunnistinvalot kestävät huonosti pakkasta (tai patterit/akut ei kestä), siksi luovuin niistä. Ehkä ne on nykyään parempia kuin ennen pandemiaa.
No me ollaan ostettu omamme v.2021. Kolme paristoa tulee sisälle ja kaksi kertaa olen tänä talvena vaihtanut paristot. Kohta kolmas kerta ja sitten kestääkin syksyn pimeyksiin saakka. Mutta kai niitäkin on erilaisia. Meidän ostettu rautakaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saati että olisin muuttanut asumaan näin, koska haluan olla jotenkin erikoinen (kuten aina esim. tämän tyyppisistä lehtijutuista sanotaan, mökkiin muuttaneesta)? Kai siihen erikoisena olemiseen olisi helpompiakin keinoja 😂 Itse asun tällaisissa oloissa vain siksi, että talo nyt vaan sat
Se on ylpeilemistä silloin kun ruvetaan haukkumaan niitä, jotka eivät halua elää tuollaista elämäntyyliä. Tässäkin keskustelussa mukavuutta arvostavia ollaan haukuttu heikoiksi ja prinsessoiksi.
Nohh, itse asiassa ylpeily ja haukkuminenkin on ihan eri asioita. Mutta haukkuminen nyt ei ole asiallista mihinkään suuntaan. Ei heikoksi haukkuminen mutta ei myöskään se miten näissä ketjuissa haukutaan niitä, joilla vain se ulkohuussi on.
Me aiotaan tehdä uusi huussi, mutta sekään ei tule talon yhteyteen. Vähän lähemmäs kuitenkin, kuin nykyinen, joka on oikeastaan ihan toisella puolen tonttia. Uuteen huussiin tulee sähköt, lämmitys ja käsienpesuallas. Tulee hieno! Ja silti "vain" kompostoiva käymälä. Vesivessaa ei ole tullut kaivattua kertaakaan.
Mulla suolistosairaus (mm ripulia), talvella voisi olla hankalaa
Eikä tämä niin harvinainen elämäntapa ole. Mietin vähän miten miniäkokelaamme reagoi kun kerron että meillä on vain ulkohuussi käytössä, ja peseydytään ulkosaunassa vuoden ympäri jne. Hän totesi että niin hänen äitinsäkin asuu 😄
Vierailija kirjoitti:
Eikä tämä niin harvinainen elämäntapa ole. Mietin vähän miten miniäkokelaamme reagoi kun kerron että meillä on vain ulkohuussi käytössä, ja peseydytään ulkosaunassa vuoden ympäri jne. Hän totesi että niin hänen äitinsäkin asuu 😄
Tämä. Yleisempää kuin moni aavistaakaan. Ei näistä työpaikan kahvihuoneissa puhuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisällekin voi laittaa kompostoivan käymälän, jos ilmanvaihdosta on huolehdittu ja tilaa on riittävästi. Neste kannattaa kerätä erikseen viemäriin, kuivajäte vie sen jälkeen hyvin vähän tilaa. Teollisia ratkaisuja on useampia.
Mihin viemäriin? Et tainnut imbesilli ymmärtää ettei ole vettä eikä viemäriä.
Ja jotta en vaikuttaisi töykeältä ihmiseltä niin ystävällisesti kysäisen.. mitä muuta sinne vantaalle kuuluu?
En ole Vantaalta. Mutta jos viemäriä ei ole, nesteen voi kerätä myös 20 litran kanisteriin. Näin meillä ulkohuussissa on tehty. Tyhjennys on huomattavasti miellyttävämpää kuin sekajätevessassa, sillä pelkkä kiinteä jäte on hajutonta ja kuivaa.
Miksi ihmeessä hoet ja koet tuota ylpeilyä? Miksi asia kolahtaa sinuun noin pahasti?